30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Hansi2124

Welke hd-camera aanschaffen?

Eerst voor iedereen: fijne feestdagen gewenst!

Nu mijn “probleem”: ik wil een hd-videocamera kopen die makkelijk is te gebruiken op mijn MBP van oktober 2007 met USB en Firewire 400/800 i.c.m. iMovie HD en/of iMovie 08 en iDVD (dus zo simpel mogelijk importeren in deze programma’s). Het beeld moet uiteraard van goede kwaliteit zijn en ik wil er ook foto’s mee maken. Prijs is in eerste instantie even niet van toepassing, al wil ik professionele camera’s uiteraard buiten beschouwing laten, want het is meer voor de hobby.

Wie heeft er onlangs zo’n soort camera aangeschaft en wil hier zijn ervaringen plaatsen?
    Bij voorbaat dank!

Bijdrager
    Vin

Ik wil zelf ook misschien een HD camera kopen en zat zelf te denken aan de canon hf10.
    Maar mag ik vragen waarom je hd wilt? Een hele goede dv camera zou toch ook goed zijn? zeker voor hobby gebruik.
    En dat is nou voor mij ook precies de reden dat ik twijfel tussen de canon hf10 en fs10.

Bijdrager
    MacbookTo

HD is echt supermooi. Griezelig scherp. Rond de 900 euro heb je al goede camera’s. Wij hebben o.a. de Sony HDR CX6. superklein, maar super beeld. Het is wel zaak om bij HD de camera goed stil te houden, want juist bij veel scherpte, zie je veel onscherpte ook als je te veel beweegt.

Bijdrager
    Hansi2124

Geeft een hd-camera niet het mooiste beeld i.v.m. een dv-camera? Daarnaast heb ik ook een full-hd lcd televisie….

Bijdrager
    Vin

ja en dat is t m. Als je voor je hobby wat filmt heb je er misschien niet telkens een statief bij.
    En dan zullen al je mooie scherpe beelden snel onscherp worden…

Bijdrager
    Vin
    ”Hansi2124″

Geeft een hd-camera niet het mooiste beeld i.v.m. een dv-camera? Daarnaast heb ik ook een full-hd lcd televisie….

hd geeft mooier beeld ja. Maar is dus ook sneller onscherp.
    je moet je afvragen of dat t waard is. en het prijsverschil natuurlijk!
    Dat ben ik mezelf dus ook al aan t afvragen de laatste tijd.
    vind t moeilijk om te bepalen wat tegen wat opweegt.

Bijdrager
    bedhead

Als professioneel cameraman kan ik je zeggen gebruik steeds statief, daar begint het mee!
    Dus hou bij je aankoop ook nog wat geld over voor een degelijk statief.

Bijdrager
    Vin

maar als hobbyist wil je toch ook af en toe lekker filmen uit de losse hand? of spontaan? en dat kan dus niet als je geen statief bij je hebt. Dat is eigenlijk het grootste nadeel van HD.
    Of valt t wel mee met die onscherpte bij bewegend beeld?

Bijdrager
    bedhead

Met alle respect maar dat “uit de losse hand” is pas echt amateur. Hoe dan ook als je iets of wat monteerbaar materiaal wil, zal je steeds statief nodig hebben en zeker bij HD. Omdat HD zodanig scherp is, zullen knikjes in het beeld pas echt lelijk zijn, waar je bij SD nog de blur had die het wat verdoezelde.

Bijdrager
    vermaat

Hallo even ontopic

Ikzelf heb nu de canon hf10 een paar maanden in gebruik.
    Vindt dit echt een super camera met haarscherp beeld, ook voor foto’s
    Imovie 08 importeerd dit echt super makelijk, duurt alleen lang wegens omzetten van de avchd codec

foto’s zijn in jpeg ook super kwaliteit

import via final cut express werkt niet lekker via log en transfer is me dit 1 keer gelukt , ziet steeds geen filmpjes,
    terwijl ik ze in imovie open deze ze direct ziet en importeerd.
    importeer nu steeds via imovie naar final cut

elke beweging zie je in full hd maar het beeld is daarbij zo scherp dat ik dit voorlief neem,
    vast hand en liefst op statief filmen.

Bijdrager
    MacbookTo

We hebben pas een re√ľnie van de vakantie bij ons thuis gehad waar onze vakantievideo vertoond werd. Mijn man heeft een Canon XH F1 en ik dus de kleine Sony. We slepen ieder een statief met ons mee. Ik heb zo’n superlicht carbonstatief. Het bevalt uitstekend. Er zat iemand bij het gezelschap die zelf al jaren filmt en monteert en meende dat professioneel te doen. Al na een paar minuten zei hij: een 10 voor jullie stilstaande beelden. Hij is van plan nu een statief aan te gaan schaffen.
    Nee, het is niet mogelijk om met zo’n kleine camera zonder statief te filmen.

Bijdrager
    postman
    ”bedhead”

Met alle respect maar dat “uit de losse hand” is pas echt amateur. Hoe dan ook als je iets of wat monteerbaar materiaal wil, zal je steeds statief nodig hebben en zeker bij HD. Omdat HD zodanig scherp is, zullen knikjes in het beeld pas echt lelijk zijn, waar je bij SD nog de blur had die het wat verdoezelde.

wat een onzin. Met handhelds kun je prima materiaal maken zonder statief. anno nu zijn die statische VPRO repo’jes echt niet meer done.

Bijdrager
    Vin
    ”postman”
    ”bedhead”

wat een onzin. Met handhelds kun je prima materiaal maken zonder statief. anno nu zijn die statische VPRO repo’jes echt niet meer done.

idd wat een onzin. Als je de camera wil bewegen lukt dat ook niet eens met statief. Dus losse hand is wel degelijk nodig soms.
    Deze video: http://nl.youtube.com/watch?v=TFUee_nkS9Q
    heb ik geschoten en bewerkt uit de losse hand. het kan dus wel degelijk.
    (let overigens niet op de kwaliteit, die heeft youtube enorm verneukt).

Overigens niet goed te horen dat het importeren in fcp niet goed gaat met de hf10!!! Heeft iemand anders dezelfde ervaringen?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Graphsic”

Overigens niet goed te horen dat het importeren in fcp niet goed gaat met de hf10!!! Heeft iemand anders dezelfde ervaringen?

Hier staat een aardige uitleg: Canon VIXIA HF10: Logging And Transferring Video.

Bijdrager
    MacbookTo

Tja, Graphsic, daar moet je van houden. Ik was het na 30 seconden al zat.

Bijdrager
    sanius

Scherpte is natuurlijk niet het enige waarbij je moet letten als je een camera koopt…
    Kleurechtheid, de mogelijkheid om diafragma en sluitertijd in te stellen etc.

Daarnaast heb ik begrepen dat AVCHD nog niet native wordt ondersteund door final cut studio… Je kunt de beelden op je Mac zetten, maar de audio wordt van 5.1 naar 2-kanaals geconverteerd. Nu is het natuurlijk zo dat als je een beetje fatsoenlijk geluid wilt je een externe microfoon moet hebben, maar toch, het geeft aan dat het niet goed wordt ondersteund.

Wat betreft het al dan niet gebruiken van een statief: voor kleine handhelds is het handig om een statief te gebruiken omdat zo’n kleine camera veel meer effect hebben van trillerige handen e.d.
    Daarnaast is het ook belangrijker bij HD dat de focus goed wordt geregeld.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”Graphsic”

maar als hobbyist wil je toch ook af en toe lekker filmen uit de losse hand? of spontaan? en dat kan dus niet als je geen statief bij je hebt. Dat is eigenlijk het grootste nadeel van HD.

Inderdaad denk ik dat ik een camera gewoon in mijn zak wil hebben om zo nu en dan een filmpje of foto’s te maken. Ik ben er het type niet voor om elke keer een statief in de hand te moeten houden, uitzonderingen daar gelaten. En filmen moet je volgens mij gewoon leren door het te doen. Ik weet inmiddels uit ervaring dat je niet te snel met een camera rond moet gaan en niet al te lange stukjes moet filmen. Maar dat hangt ook weer van het onderwerp af en later met monteren kan je het ook inkorten natuurlijk. Ik heb vroeger weleens gefilmd met een camera van mijn zus waarin een kleine tape zat. Die was inderdaad best wel zwaar i.v.m. de camera’s van nu.
    Het zal mijn eerste eigen camera worden en gezien de prijzen van de camera’s wil ik er niet een kopen om over een jaar weer weg te doen als hij niet zou bevallen, want dat zou zonde zijn…
    Gaandeweg de reacties lezend wordt ik hier wel steeds wijzer:)

Bijdrager
    MacbookTo

Inderdaad niet tuinsproeien en niet stoppen met met het filmen van je onderwerp en dan weer verder gaan. Dan moet je er weer iets anders tussendoor nemen. Ik maak ook foto’s met de camera en monteer die wel eens tussen de beelden, het zijn dan wel foto’s van objecten waar geen mensen op staan en het voordeel is dan dat het lekker stil staat.:roll:

Bijdrager
    Vin
    ”MacbookTo”

Wat is dat nou voor een lullige reactie. Het gaat er niet om of dat je de film mooi vindt, want daar geef ik niets om, maar zoals je ziet is het beeld stabiel. Dus een statief is niet altijd nodig.

@ hans: ik zou gaan voor de canon fs10 of 11. Iig geen HD als ik dit zo allemaal lees. Als je telkens per se een statief moet pakken gaat de lol er ook een beetje vanaf.

Bijdrager
    Pieterr

Niet iedereen wil een Dogma film maken. (regel 3);-)

Festen was overigens wel een goede film!

Voordat Graphsic rood gaat aanlopen: ik vind zijn filmpje ook leuk, maar dat heb ik al eens in een eerder topic gezegd.

Bijdrager
    MacbookTo

Ik vond het een repeterende breuk, steeds hetzelfde.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”Graphsic”

@ hans: ik zou gaan voor de canon fs10 of 11. Iig geen HD als ik dit zo allemaal lees. Als je telkens per se een statief moet pakken gaat de lol er ook een beetje vanaf.

Ik ben bezig met de reviews op internet aan het bekijken. Dat duurt effe. Zeker met deze feestdagen als je regelmatig hiermee moet stoppen vanwege andere activiteiten;-) Maar tot zover iedereen in ieder geval bedankt!

Bijdrager
    bedhead
    ”Graphsic”
    ”MacbookTo”

maar zoals je ziet is het beeld stabiel. Dus een statief is niet altijd nodig.

Hierop zeg ik twee dingen:
    a) uiteraard zijn travels niet met statief te doen, dat bedoelde ik ook niet. Statief is ook niet altijd nodig, in sommige omstandigheden gaat het ook niet uiteraard.
    b) Het beeld in dat filmpje schokt enorm, nog goed de kwaliteit meuk is, anders viel het nog meer op. Als jij dat “stabiel” vindt, heb jij een rare kijk op stabiele beelden. Als je met zo een beelden in broadcastmiddens af komt, mag je zelfs nog geen kabelsleper zijn. En daarmee is de lat ook gelegd.

Uiteraard weet ik dat je het wil gebruiken om snel iets te filmen. Versta ik als de beste. Ik bedoelde het dan ook enkel als advies.

Bijdrager
    Vin
    ”Hansi2124″
    ”Graphsic”

Ik ben bezig met de reviews op internet aan het bekijken. Dat duurt effe. Zeker met deze feestdagen als je regelmatig hiermee moet stoppen vanwege andere activiteiten;-) Maar tot zover iedereen in ieder geval bedankt!

Graag gedaan. Ik zou de pro’s en cons van HD (hf10) en bijvoorbeeld de fs10 naast elkaar leggen en kijken welke camera voor jou de hoogste persoonlijke score krijgt ofzo.
    HD is mooi, maar als je daar alle onscherpte en bewegingen extra goed in ziet is het juist niet meer mooi!
    leuk voor profs, maar als je gewoon lekker wil aanklooien en experimenteren dan kan je misschien beter geen hd nemen.
    Ik denk dat ik er voor mezelf ook al uit ben: geen HD en dus de FS10 of FS11 (die heeft meer geheugen.)

Succes en ik ben benieuwd wat het geworden is!

en nu: weg van die computer en lekker eten en kerst vieren!

Bijdrager
    bedhead
    ”Graphsic”
    ”Hansi2124″
    ”Graphsic”

Graag gedaan. Ik zou de pro’s en cons van HD (hf10) en bijvoorbeeld de fs10 naast elkaar leggen en kijken welke camera voor jou de hoogste persoonlijke score krijgt ofzo.
    HD is mooi, maar als je daar alle onscherpte en bewegingen extra goed in ziet is het juist niet meer mooi!
    leuk voor profs, maar als je gewoon lekker wil aanklooien en experimenteren dan kan je misschien beter geen hd nemen.
    Ik denk dat ik er voor mezelf ook al uit ben: geen HD en dus de FS10 of FS11 (die heeft meer geheugen.)

Succes en ik ben benieuwd wat het geworden is!

en nu: weg van die computer en lekker eten en kerst vieren!

Mannen idd, om te experimenteren heb je zeker en vast geen HD nodig.
    Veel creatief genot trouwens!

Bijdrager
    rogier visser fotografie

nou dan maar een simpel antwoord: canon
    werkt top met mac zonder gezeur en toestanden
    alles direct via fw zo imovie e.d. in….

succes.

heb zelf hv20 en is tegek beeld, wel belangrijk is goed licht….

Bijdrager
    utah62

Canon HF10, komt uit veel testen zeer goed uit de bus,

Maarrrr, als je het allemaal te groot vindt, waarom niet de nieuwe Flip Mino HD??

OK, het is geen echte HD ( 1920) maar 1280 x720 en het schiet ook ” aardige” beelden en makkelijk met iMovie te monteren.

Bijdrager
    Hansi2124

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Canon FS11. Hij is nagenoeg identiek aan de FS10; het belangrijkste verschil is de opslagcapaciteit van de camera zelf: 16GB i.p.v. 8GB. Je kan natuurlijk extra geheugenkaartjes kopen, maar dan komt bij de FS10 dus weer een extra bedrag, wat het weer wat dichter bij elkaar brengt.
    Ik kan bij deze camera’s overigens niet een firewire-aansluiting vinden, dus dan blijft alleen usb-2 over. Is dit dan makkelijk te importeren in iMovie 06 of iMovie 08?

Bijdrager
    dame.blanche

utah62, heb jij ervaring met de Flip Mino / Flip Mino HD? Ziet er wel leuk uit…

Bijdrager
    kino

Ik heb onlangs de Canon HV30 gekocht, de opvolger van de HV20. Erg goed. En betaalbaar.

http://www.camcorderinfo.com/ratings.php

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.