23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    pschaik26

Welke geheugenuitbreiding voor mijn nieuwe Imac2019 (27 inch)

Ik heb de nieuwe iMac 2019 en dan de 27 inch versie besteld: Retina 5K Display
    3.1GHz 6-Core Processor with Turbo Boost up to 4.3GHz

Op aanraden van velen met slechts  8 mb intern geheugen. Maar welke geheugenuitbreiding hoort er nu bij? In een Youtube video werd deze aangeraden:

https://www.amazon.com/gp/product/B01BGZEVHU/ref=as_li_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=B01BGZEVHU&linkCode=as2&tag=lukemiani-20&linkId=b12163e4dedeaad7cd0a5e49a2fc266b

Maar die kan ik nergens vinden. Op Coolblue zie ik deze:
    https://www.coolblue.nl/product-reviews/804955/crucial-apple-32gb-ddr4-sodimm-2400-mhz-kit-2x16gb.html

Maar die is niet 2666 maar 2400 MHZ. Ik wil niet de verkeerde kopen en schade toebrengen aan mijn computer. Wie kan me vertellen welke ram modules ik moet hebben? Een directe link naar een webshop is handig

Dank alvast

Bijdrager
    pschaik26

Hartelijk dank!

Bijdrager
    Lex

Ik was ook al opzoek kwam bij crucial & OWC uit.

OWC :https://www.apple4you.nl/geheugen/so-dimm-pc4-21300-2666mhz-ddr4

weet iemand het verschil tussen de Crucial & de Crucial sport versie en ervaring met de ballistic sport versie?

https://tweakers.net/pricewatch/862341/crucial-ct2k16g4sfd8266.html

Bijdrager
    Brombeer

De sportversie zal wel streepjes op de printplaat hebben? En anders een tennisbal op de trekhaak…

Zonder gekheid: de latentietijd van de sportversie is iets korter. Als je niet weet wat dat inhoudt*, zou ik me er ook niet door laten gek maken.

*het aantal kloktikken dat het geheugen wacht voordat het een nieuwe instructie aanneemt.

Bijdrager
    Lex

Dan ga ik voor de streepjes thnx 👌

Bijdrager
    whaha

Ik ga vandaag een reepje Kingston erbij zetten in mijn iMac die vandaag binnenkomt. Volgens mij had ik die van Alternate, was daar in de aanbieding destijds.

Bijdrager
    Brombeer

Zolang er geen Value (KVR) in de naam zit…

Bijdrager
    JeroenXC

Bijdrager
    Lex

Ik ben uiteindelijk toch voor OWC gegaan https://www.apple4you.nl/geheugen/so-dimm-pc4-21300-2666mhz-ddr4

(crucial gaf aan de iMac 2019 nog niet te ondersteunen)

Imac net binnen geheugen morgen

Bijdrager
    TheBigZ

Lex op 12 april 2019 om 15:43
    Ik ben uiteindelijk toch voor OWC gegaan

Wel een paar tientjes duurder dan de reepjes van Jeroen.

Bijdrager
    ttc2003

Let op bij aanschaf geheugen.

Heb een iMac 2019 5K (i5 6-cores, gen.9) met standaard 8GB 2666 MHz geheugen. Werkt supersnel op 2666 MHz, zoals de specificaties aangeven. Aanschaf van extra geheugen (HyperX Impact 32GB DDR4 2666MHz Kit 32GB DDR4 2666MHz geheugenmodule) gedaan. Deze 2 modules geplaatst en iMac gestart. iMac werkt en het totale geheugen is 40GB, maar nu komt het. De snelheid is nog maar 2400Mhz. Zeer vreemd. Extra 32GB geheugen verwijderd uit mijn iMac en het geheugen draait weer op 2666 MHz. Het lijkt wel of het Kingston geheugen toch niet op 2666 wil draaien of dat de iMac dit type geheugen niet herkent.

Ik ga het geheugen retourneren en afwachten tot ik zeker weet welke geheugenmodules wel op 2666 MHz draaien op mijn nieuwe iMac.

Bijdrager
    TheBigZ

ttc2003 op 14 april 2019 om 10:28
    Extra 32GB geheugen verwijderd uit mijn iMac en het geheugen draait weer op 2666 MHz.

Heb je ook de test gedaan met alleen het 32GB geheugen dwz de originele 8GB verwijderd? Het originele geheugen heeft CL19.

Bijdrager
    TheBigZ

ttc2003 op 14 april 2019 om 10:28
    De snelheid is nog maar 2400Mhz.

Memory speed is niet de enige relevante parameter.

https://www.crucial.com/usa/en/ram-speed-vs-cas-latency

Which is more important: speed or latency?

Based on in-depth engineering analysis and extensive testing in the Crucial Performance Lab, the answer to this classic question is BOTH! Speed and latency both play a critical role in system performance, so when looking to upgrade we recommend:

Step 1: Identify the highest memory speed supported by both your processor and motherboard (including overclocking profiles).

Step 2: Select the lowest latency memory that fits within your budget at that speed, remembering that a superior (i.e. lower) latency means superior system performance.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je geheugen met CL19 (zoals Apple standaard inbouwt) zoekt:

https://tweakers.net/pricewatch/862341/crucial-ct2k16g4sfd8266.html

https://www.crucial.com/usa/en/mac-mini-(2018)/CT13492047

This part is 100% compatible with Mac mini (2018) = iMac (2019)

Bijdrager
    Raymond

Met behulp van dit forum verder op weg gekomen voor mijn geheugen upgrade. Ik heb deze gekocht. En heb nu de volgende vraag.

De Corsair Vengeance modules los geïnstalleerd (dus zonder de originele Apple modules) draaien op 2667 MHz.
    De Apple modules los geïnstalleerd draaien op 2666 MHz.
    Gezamelijk draait het geheel op 2400 MHz.

Wat is beter, nu op totaal 40GB draaien maar dan “slechts” 2400 MHz of die 8 GB weggooien en dan lekker op 2667 draaien?

Bijdrager
    McPim

Zonde als je niet het maximale uit je Mac haalt qua snelheid, zou ik zeggen. Dus liever die 8GB eruit. Als je 40GB écht nodig hebt doe je hele bijzondere dingen met je iMac. Voor beide gevallen (20% minder geheugen of 10% minder snel geheugen) geldt wel: ik vraag me af of je er iets van merkt…

Bijdrager
    Raymond

Inmiddels heb ik de 8GB eruit. Overigens valt de computer uit bij het draaien van een cinebench test. Dat lijkt mij niet normaal dus ik heb aan 4launch gevraagd of dit met incompatibiliteit te maken kan hebben. Ik hoop het want niets zo frustrerend als een uitvallende pc.

Bijdrager
    TheBigZ

Raymond op 8 mei 2019 om 16:09

Met behulp van dit forum verder op weg gekomen voor mijn geheugen upgrade. Ik heb deze gekocht.

Apple gebruikt CL19 reepjes. De reepjes die jij gekocht hebt zijn CL18. Daar zit mogelijk het probleem icm de andere reepjes.

4launch verkoopt ook CL19 reepjes.

Bijdrager
    Raymond

<p class=”cite”>TheBigZ op 8 mei 2019 om 18:37</p>

Raymond op 8 mei 2019 om 16:09

Met behulp van dit forum verder op weg gekomen voor mijn geheugen upgrade. Ik heb deze gekocht.

Apple gebruikt CL19 reepjes. De reepjes die jij gekocht hebt zijn CL18. Daar zit mogelijk het probleem icm de andere reepjes.

Ik begreep van Apple support dat een lagere CL specificatie niet tot problemen zou leiden. Dat dit wel een probleem levert i.c.m. de apple reepjes begrijp ik nog maar dat de computer de diagnostische test niet wil afronden verbaast mij. Korte toelichting:

(Corsair) Mac uitgezet, opnieuw gestart met ingedrukte “D” toets. Diagnostische test start, blijft hangen. Wil nog wel uit maar gaat niet meer aan. Uitsluitend nadat ik het originele geheugen terugplaats werkt de mac weer. Nu het vreemde, als ik hierna het Corsair geheugen terugplaats start de mac probleemloos op. Hij geeft aan dat het geheugen op 2667 MHz draait en zolang ik geen intensieve programma’s gebruik gaat alles goed. Maar zodra ik wat voor benchmark test ook draai gaat de mac uit om niet meer aan te gaan. Na circa 1 uur kon ik de Mac alsnog aanzetten zonder iets gewijzigd te hebben.

Bijdrager
    TheBigZ

Dat klinkt dan toch niet helemaal fris. Misschien kun je de Corsair reepjes omruilen voor Crucial bij 4launch?

Bijdrager
    Raymond

<p class=”cite”>TheBigZ op 8 mei 2019 om 18:58</p>
    Dat klinkt dan toch niet helemaal fris. Misschien kun je de Corsair reepjes omruilen voor Crucial bij 4launch?

Daar heb ik inderdaad even om gevraagd. Zal ik morgen wel antwoord op krijgen.

Bijdrager
    Raymond

Daar de reepjes bij 4launch onbeschoft duur waren (de crucials dan) en hun niet mee wilden gaan met de prijs van azerty heb ik dus de gehele bestelling geretourneerd en vervolgens deze besteld. Het resultaat::)40GB 2667

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.