30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 60)
  • Q:

Bijdrager
    erwin33

Welke Flight Simulator is geschikt voor een Mac Mini?

Ik heb een Mac Mini Late 2012, 2,5 GHz Intel Core i5, 4 GB 1600 MHz DDR3, Intel HD Graphics 4000 1536 MB en een SSD kaart van 250 gig.

Welke Flight Simulator zou hier een beetje knap op draaien?

Bijdrager
    Shmoo

Cheaptickets.nl

Bijdrager
    erwin33

<p class=”cite”>Shmoo op 20 juni 2019 om 01:05</p>
    Cheaptickets.nl

Je kunt ook niets zeggen…

Bijdrager
    Shmoo

Niets

Bijdrager
    Brombeer

Komt dat zien!

een 2012 mini waar nog geen geheugen is bijgeprikt.

Bijdrager
    erwin33

<p class=”cite”>Brombeer op 20 juni 2019 om 01:48</p>
    Komt dat zien!

een 2012 mini waar nog geen geheugen is bijgeprikt.

Geef gewoon eens antwoord op een vraag die gesteld wordt droeftoeter.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  erwin33.

Bijdrager
    Brombeer

Tegenvraag: Welke versies heb je al geprobeerd?

Liefs,

je droeftoeter (met interpunctie)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Persoonlijk vind ik dat er maar √©√©n goede realistische vluchtsimulator bestaat en dat is X-plane. (¬Ī‚ā¨52) X-Plane maakt namelijk gebruik van de zelfde vlucht algoritmes als een ‘real world’ simulator en er bestaat zelfs een aparte versie die goedgekeurd is door de Amerikaanse FAA (Federal Aviation Administration). Maar de systeem vereisten zijn vrij zwaar en ik denk niet dat deze Mac mini de huidige versie (x-plane 11) aan kan. Je kunt echter een gratis demo downloaden om dit uit te proberen. (Daarbij ben je begrenst tot vliegen in de regio van de ontwikkelaar en ik dacht zonder gebruik van een joystick).

Andere simulators die een beetje in de buurt komen van X-Plane en minder eisen van de grafische prestaties zijn mogelijk Aerofly FS 2 (te koop in de App Store voor ‚ā¨40) of het gratis Flightgear. Verder denk ik dat de GPU van deze toch wel wat achterhaalde mini niet krachtig genoeg is voor optimale resultaten omdat het geen dedicated GPU is want hij deelt het geheugen met het systeem en dat gaat trager dan een echt apart VRAM geheugen.

X-Plane is ook uitbreidbaar en heeft een grote community met custom vliegtuigen, scenery (met b.v. geanimeerde objecten zoals windmolens) en nog veel meer. Ook kun je zelf vliegtuigen erbij maken (al dan niet fictieve) waarbij elk ontwerp zoals vleugels en stuurvlakken bepalend zijn voor het actuele vlieggedrag.

Bijdrager
    TheBigZ

Wel eerst wat geheugen bijprikken.

https://tweakers.net/pricewatch/321638/corsair-mac-memory-cmsa16gx3m2a1600c11.html

X-Plane 11 System Requirements

Try It

Minimum Hardware Requirements:

РCPU: Intel Core i3, i5, or i7 CPU with 2 or more cores, or AMD equivalent. (Dual-core CPUs slower than 3 GHz should try the demo before purchasing.)

Memory: 8 GB RAM

РVideo Card: a DirectX 11-capable video card from NVIDIA, AMD or Intel with at least 1 GB VRAM

If your system is borderline, we encourage you to try the demo first. The¬†full version of the simulator will perform¬†exactlythe same as the demo‚ÄĒneither better nor worse.

Bijdrager
    erwin33

X-Plane  is dus iets te zwaar voor mijn Mac Mini begrijp ik. Is Flight Gear beter?

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Bijdrager
    erwin33

<p class=”cite”>Lang Lid op 20 juni 2019 om 10:59</p>
    Waarom simuleren?

Lees mijn vraag nu nog eens….

Bijdrager
    Wozniak is a genius

Ik heb een Mac Pro 5,1 en via Windows speel ik Flight Simulator X Steam Edition.

Natuurlijk is die vele krachtiger als jouw mini maar ik denk dat FSX best wel smooth zou draaien zonder al teveel addons of extra scenery..

Grts

Bijdrager
    erwin33

Maar ik heb geen Windows, vandaar. En nee daar begin ik ook niet aan.

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je de trial versie al geprobeerd?

Bijdrager
    erwin33

Nee, maar vraag me af of X-plane niet te zwaar is. Nu lees ik ook dat je voor Flight Gear een 3D ondersteunende videocard nodig hebt, maar ik weet niet of de mijne dat is?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je de X-Plane Demo installeert zet dan in het programma de rendering opties in de laagste standen. Draait het dan redelijk soepel verhoog ze dan geleidelijk aan (soms is dan eerst een herstart nodig). Maar draait het ook in de laagste rendering stand niet mooi dan kun je X-Plane vergeten en denk ik niet dat meer RAM veel zal uitmaken. (Vluchtsimulators behoren nu eenmaal tot de categorie van “zware” programma’s). De eisen van Flightgear lees je hier. (Dit zijn systeemvereisten gebaseerd op gebruikerservaringen.)

FlightGear is niet “beter” dan X-Plane als het gaat om het realisme maar de systeemeisen zijn als gevolg daarvan wat minder zwaar. Net als X-Plane vraagt de huidige versie van Flightgear wel om een dedicated GPU met zijn eigen VRAM en een quad core CPU. (Maar misschien kun je nog oude versie’s downloaden aangezien het opensource is). Er is minder geheugen nodig (als gevolg van het lagere realisme) dan bij X-Plane maar jou knelpunt is toch vermoedelijk de basis configuratie van deze Mac Mini die dus aardig aan de krappe kant is op meer dan √©√©n front. Maar zoals gezegd: dit zijn systeemeisen vanuit de gebruikerscommunity dus het is altijd het proberen waard aangezien het toch gratis is.

Hier nog een link over FligthGear dat volgens dit artikel geen slechte simulator is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>erwin33 op 20 juni 2019 om 12:37</p>
    Nee, maar vraag me af of X-plane niet te zwaar is. Nu lees ik ook dat je voor Flight Gear een 3D ondersteunende videocard nodig hebt, maar ik weet niet of de mijne dat is?

Hij is uiteraard wel 3D maar laten we eerlijk zijn: Dit is een inmiddels 7 jaar oude Mac met op haast elk gebied sterk achterhaalde prestaties. Zo vraagt elke vluchtsimulator van betekenis apart VRAM geheugen en dat heeft deze Mini niet want i.p.v. VRAM wordt het gewone RAM gebruikt en dat betekent dat elke keer dat je grafische kaart iets doet dit gebeurt in het gewone RAM geheugen wat i.v.m. swapping van en naar de HD vertragend werkt.

Bijdrager
    TheBigZ

erwin33 op 20 juni 2019 om 12:37

Nee, maar vraag me af of X-plane niet te zwaar is.

De beste manier om daar achter te komen is om het gewoon te proberen. ūüėÄ

De trialversie kost niks.

Bijdrager
    erwin33

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 20 juni 2019 om 13:07</p>

<p class=‚ÄĚcite‚ÄĚ>erwin33 op 20 juni 2019 om 12:37</p>

Hij is uiteraard wel 3D maar laten we eerlijk zijn: Dit is een inmiddels 7 jaar oude Mac met op haast elk gebied sterk achterhaalde prestaties. Zo vraagt elke vluchtsimulator van betekenis apart VRAM geheugen en dat heeft deze Mini niet want i.p.v. VRAM wordt het gewone RAM gebruikt en dat betekent dat elke keer dat je grafische kaart iets doet dit gebeurt in het gewone RAM geheugen wat i.v.m. swapping van en naar de HD vertragend werkt.

En kan er i.p.v. ram ook VRAM ingezet worden, en zo ja  hoeveel moet er dan bij?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nee dat gaat niet bij jou Mac Mini. De GPU is ge√Įntegreerd en gebruikt geen dedicated VRAM en heeft daar dus ook geen connector voor.

Bijdrager
    erwin33

Dan houdt het wel een beetje op helaas.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat wil verder niet zeggen dat proberen altijd kan natuurlijk. Dus download gewoon die x-plane demo en/of flightgear en kijk wat er gebeurt. Nee heb je ja kun je krijgen.

Bijdrager
    erwin33

Zonder joystick kan ik niets aangezien die niet door de demo versie wordt ondersteund.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat weet ik, je moet de muis en/of pijltjes toetsen gebruiken. Beetje lastig maar het gaat vooral over het aantal fps en daar kun je al een idee van krijgen door √©√©n van de “outside views” te proberen waarbij het vliegtuig blijft staan en jij over het landschap beweegt. (Dat doe je dan met de <> of [ ] toetsen voor in uit zoomen en de pijltjes voor de radiale beweging en de hoogte) Je kunt dan via een instelling in het rendering menu tegelijkertijd het aantal fps op het scherm zien staan. Zodra dat lager wordt dan 10 a 15 dan trekt de Mini het niet helemaal.

Maar een joystick heb je hoe dan ook nodig voor welke vluchtsimulator dan ook. Dus draait Flightgear wel goed t.o.v. X-Plane dan zal je eerste aankoop een joystick moeten zijn om het goed uit te kunnen proberen.

Bijdrager
    erwin33

Joystick heb ik nog, van mijn oude Flight Simulator die ik heb toen ik nog Windoos had.

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door  erwin33.

Bijdrager
    erwin33

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 20 juni 2019 om 17:09</p>
    Dat weet ik, je moet de muis en/of pijltjes toetsen gebruiken. Beetje lastig maar het gaat vooral over het aantal fps en daar kun je al een idee van krijgen door √©√©n van de ‚Äúoutside views‚ÄĚ te proberen waarbij het vliegtuig blijft staan en jij over het landschap beweegt. (Dat doe je dan met de <> of [ ] toetsen voor in uit zoomen en de pijltjes voor de radiale beweging en de hoogte) Je kunt dan via een instelling in het rendering menu tegelijkertijd het aantal fps op het scherm zien staan. Zodra dat lager wordt dan 10 a 15 dan trekt de Mini het niet helemaal.

Maar een joystick heb je hoe dan ook nodig voor welke vluchtsimulator dan ook. Dus draait Flightgear wel goed t.o.v. X-Plane dan zal je eerste aankoop een joystick moeten zijn om het goed uit te kunnen proberen.

Over welke FS heb je het nu? Over Flight Gear of X-Plane? Ik kan van Flight Gear overigens geen demo versie vinden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb het over X-Plane. Flightgear heeft geen demo nodig omdat het sowieso gratis is.

Bijdrager
    erwin33

Waar vind ik het rendering menu in X-Plane in de settings, ben deze nu even aan het uitproberen. Bijna niet te doen zonder joystick maar goed.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als X-Plane gestart is ga dan naar boven met de muis (de menu balk wordt dan zichtbaar)

Klik op “settings” – > “data input & output”

Klik in het venster helemaal linksboven de meest rechtse checkbox aan waar “frame rate” staat.

Sluit het venster en dan zie je helemaal linksboven gegevens staan met als eerste de frame rate.

Hou nu shift “2” ingedrukt (niet op het numerieke deel). Je ziet nu het gekozen vliegtuig staan. Met de komma (<) en de punt (>) zoom je uit en in. De linker of rechter pijl doet je rond het vliegtuig bewegen en de andere pijlen bepalen de hoogte. Ga nu naar een gebied met veel objecten (huizen, bomen etc.) en kijk wat de frame rate doet. Zakt dit vaak beneden de 15 dan zit je op de grens van wat nog acceptabel is, maar kom je in de buurt van 10 of minder dan trekt je Mini het dus niet.

Ga weer naar het settings menu en kies “rendering options”. Rechts beneden staan een aantal presets die je uit kunt proberen om te kijken wat optimaal is voor jou Mac. Het rendering options venster bevat tal van instellingen waaronder b.v. de drukte van het verkeer op de wegen of het aantal bomen en huizen en de afstand waarop ze zichtbaar moeten worden. (hoe verder weg hoe zwaarder de GPU wordt belast). Ook kun je anti-aliasing aanzetten voor een rustiger beeld zonder “geschitter” maar dat vergt heel veel van de GPU.

p.s: hou er rekening mee dat je nu dus nog niet vliegt en dat met vliegen erbij de GPU gelijk zwaarder belast gaat worden.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 60)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.