30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    Janjans

Externe ssd eind 2013, waarop te letten?

Ik ben van plan om een externe ssd aan te schaffen, maar heb eigenlijk geen flauw idee waar ik op moet letten.

Ik heb bijvoorbeeld vernomen dat het ssd dat in de nieuwe MBA zit anders is dan dat in de voorgaande versies. Is dit zelfde verschil ook van toepassing op een externe ssd? En wat is dit verschil dan?
    Ook moet de ssd een USB3 aansluiting hebben, dacht ik zelf.

Hebben jullie nog andere tips en punten waarop je moet letten bij de aanschaf van een externe ssd?

Bijdrager
    checkpointx

Ik heb een SSD (vertex 4) via USB 3 aangesloten op mn imac, snelheid was ongeveer even snel als de gewone interne (niet ssd) hardeschijf. Probleem is dat er vrijwel geen echt snelle externe SATA behuizingen zijn.

Wel interessante oplossing is een externe thunderbolt hardeschijf, hoor wel aardige dingen over deze..
    http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10599

Je kan de lelijke oranje rand eraf halen en dan hou je een vrij nette zilveren behuizing over. Je kan de HD ook zelf vervangen.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Bijdrager
    Janjans

@MEEUW dank je voor je suggestie. Ik had inderdaad gekeken op dat google, maar echt duidelijke informatie vond ik er uiteindelijk niet. De informatie aldaar gaat veelal om interne ssds of is van dusdanige algemene aard dat ik dat zelf ook nog wel kan verzinnen. Op het forum van OMT vind ik vaak meer specifieke informatie betreffende dingen die echt actueel zijn en van belang voor toekomstig gebruik, ook specifiek in combinatie met Apple, vandaar mijn vraag hier.

Hoe dan ook, voel je niet verplicht te antwoorden.

Bijdrager
    Janjans

@checkpointx Dank voor je reactie, klinkt interessant, de ssd in de link. Vreemd dat externe ssds blijkbaar niet echt sneller zijn dan gewone externe HDs. Maar ik neem aan dat ze wel minder kwetsbaar zijn bij vervoer aangezien ze geen bewegende onderdelen hebben.

Bijdrager
    computer space

Waarom niet intern?

Bijdrager
    Janjans

@computer space Ik wil de schijf gebruiken in combinatie met verschillende computers. Er komen films, documentaires, Key Notes, foto’s en meer van dergelijk spul op te staan. Thuis heb ik een backup, maar op de ssd wil ik de informatie voor de lopende projecten meenemen.

Verder is mijn ervaring dat een externe opslag bij mij langer meegaat dan een laptop, daarom investeer ik liever in een externe opslag, dan in een interne opslag. Dit naast het feit dat ik de informatie op verschillende computer wil kunnen gebruiken en raadplegen.

Bijdrager
    Soulshaker

Lacie heeft er nog 1tje
    Een 120GB versie met usb 3

http://www.lacie.com/be/products/product.htm?id=10609

Bijdrager
    k-the-ripper

Ik heb zelf een LaCie little big disk thunderbolt raid0 SSD – 2x 256
    Als het echt snel moet is het een oplossing (wel een prijzige want je koopt in feite 2x een SSD)
    Thunderbolt kabel wordt meegeleverd (wil nog wel eens ‘vergeten’ worden)
    Ding haalt ongeveer 400MB write en 690MB read.
    Grootste nadeel is dat Lacie er in mijn ogen een potje van heeft gebakken wat de behuizing betreft.
    Kreng maakt gewoon een enorme kloteherrie , dit komt doordat ze er een 4 cm ventilator ingebouwd hebben die ik weet niet hoeveel toeren draait.
    En dat allemaal voor jan met de korte achternaam.
    Ik heb er 2 dagen een paar temperatuursensoren ingehangen en op de SSD’s geplakt.– met fan en herrie gemiddeld 42 graden en met de fan uitgeschakeld ongeveer 45 graden.
    Bij mij draait ie dus al weken zonder ventilator (maar goed is natuurlijk wel gevalletje garantie verlopen mocht er onverhoopt iets gebeuren waardoor het spul overlijd, ook als het niet aan inwendige temp ligt.)

Bijdrager
    computer space

Gezien het soort informatie slaat een SSD echt helemaal nergens op. Pak gewoon een USB3 kastje met 7200 toeren HD, ben je voor 7 tientjes klaar en heb je 750 supersnelle GB. Je kunt dan ongeveer 130 MB/s schrijven (bijna 8GB/minuut), ter vergelijk, een Samsung EVO haalt bij het schrijven van een film van 15GB ook maar 250MB/s.

Bijdrager
    Janjans

@computer space Dank voor je reactie. Waarom ik vooral aan een ssd denk is ivm de mobiliteit. Aangezien een ssd geen bewegende delen heeft is deze daardoor toch minder kwetsbaar? Of is dit niet juist?

Wat ik opmaak uit je schrijven is dat een externe ssd ongeveer twee keer zo snel is als een externe HD, klopt dat? Het is dan inderdaad de vraag of het het geld waard is om dan een ssd aan te schaffen.

Bijdrager
    Janjans

@Soulshaker Dat is inderdaad een erg bescheiden schijf, qua fysiek volume. Ik zal binnenkort eens kijken hoe deze zich verhoud tot de schijf met de oranje stootrand, doch dan zonder de stootrand.

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    robinho96
    Soulshaker op 18 oktober 2013

Lacie heeft er nog 1tje
    Een 120GB versie met usb 3

http://www.lacie.com/be/products/product.htm?id=10609

ik ben van plan er ook zo eentje te kopen voor mijn laptop (Windows), maar dan de 4TB versie.

Moderator
    unSOUND
    Janjans op 19 oktober 2013

@computer space Dank voor je reactie. Waarom ik vooral aan een ssd denk is ivm de mobiliteit. Aangezien een ssd geen bewegende delen heeft is deze daardoor toch minder kwetsbaar? Of is dit niet juist?

Harde schijven hebben al sinds jaren val-sensoren om schade bij een val te voorkomen / beperken. De minuscule soldeertjes van een SSD lopen misschien nog wel meer risico bij een valpartij dan een reguliere HDD.

Verder hebben de spullen die jij er op wilt gaan zetten weinig baat bij hogere snelheden, dus de hogere snelheid van een SSD heeft dan ook weinig meerwaarde. Ik zou dus gewoon lekker een HDD pakken, veel meer opslagcapaciteit voor je geld.

Bijdrager
    k-the-ripper

Zo lang je niet regelmatig grote bestanden aan het overzetten bent maakt de snelheid (lees: aantal MB/s wat er gelezen of geschreven kan worden) van een SSD weinig uit.
    Het grootste voordeel zit in de toegangstijden van de schijf, die zijn vele malen sneller als bij een normale HD.(eigenlijk nagenoeg 0 bij een SSD)

Bijdrager
    Janjans

@penseel Dank voor de link, staan inderdaad interessante schijven op, ook wat goedkoper dan Lacie. Ga nog wel even uitzoeken hoe het met de kwaliteit zit.

@Robin Verbeek Ik neem aan dat de 4 TB uitvoering geen ssd is, toch? Het is inderdaad een mooie schijf.

@unSOUND
    Dank je voor je reactie, zo kwetsbaar zijn harde schijven blijkbaar niet meer. Is goed te weten dat ik ook een gewone HDD kan nemen, scheelt inderdaad ook wat in de prijs…

@k-the-ripper
    Dank voor je uitleg. Wat bedoel je met ‘toegangstijden’? Is dat iets anders dan de leessnelheid? Heeft het te maken met het opstarten van de schijf, of zo?

Bijdrager
    computer space

Toeganstijden zijn ook niet zo relevant voor de TS. Als je dagelijks met files werkt, hoeveel zijn dat er dan? 10-100? Wat maakt 10ms access dan uit?
    Bij het booten zijn tienduizenden files betrokken, dat is heel andere koffie, en dan is een SSD dik in het voordeel.

Geblokkeerd
    Anoniem

Eens met @computer space(y)

@edit al zijn reacties van dit topic.

Bijdrager
    Janjans

@computer space Wederom dank voor je verhelderende reactie. Het gaat inderdaad niet om honderden bestanden, enz. En voor hetzelfde geld koop ik twee normale HD, wellicht wel drie, dus mocht er eens eentje kapot gaan, dan is vervanging niet zo’n probleem.

De conclusie die ik dan voor nu trek uit al het bovenstaande is dat een externe ssd in de meeste gevallen niet de voorkeur heeft, zeker niet gelet op de prijs. En dat een externe ssd hierin duidelijk verschilt van een interne ssd, want daarbij merk je het snelheidsverschil wel duidelijk en veelvuldig, is mijn ervaring.

Geblokkeerd
    Anoniem

Je begrijp het verkeerd.
    Wat is de zoveel meerwaarde om externe ssd aan te schaffen?
    Wat zijn jouw werkzaamheden dat je echt het verschil tussen 10 ms sneller moet merken?
    Zeker gelet de extreme prijs verschil tussen ssd en hd 7200 toeren.

En als het echt zo verschil moet zijn, waarom dan geen ssd intern ? (meer voordelen)

Bijdrager
    Janjans

@MEEUW Dank dat je me erop wijst dat ik het verkeerd begrijp. Ik zal een en ander nog eens doorlezen en kijken of ik het dan beter begrijp.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik zou inderdaad ook denken dat een SSD schokbestendiger is dan een HDD.
    En in combinatie met thunderbolt heb je de snelst mogelijke (niet te verwarren met ”de snelste”) externe oplossing.

je kan dit eens lezen:
    http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2400958,00.asp

Bijdrager
    Janjans

@Night Dank je voor de link naar het artikel, daar staat veel heldere informatie in, ook over gewone HDD. Het volgende stuk vond ik vooral interessant, mede ook doordat het duidelijk inzicht geeft in het waarom van het feit dat een volle harde schijf een computer kan vertragen. Dit was mij eerder nog niet zo expliciet duidelijk geworden.

“Fragmentation: Because of their rotary-like recording surfaces, HDD surfaces work best with larger files that are laid down in contiguous blocks. That way, the drive head can start and end its read in one continuous motion. When hard drives start to fill up, large files can become scattered around the disk platter, which is otherwise known as fragmentation. While read/write algorithms have improved where the effect in minimized, the fact of the matter is that HDDs can become fragmented, while SSDs don’t care where the data is stored on its chips, since there’s no physical read head. SSDs are inherently faster.

Durability: An SSD has no moving parts, so it is more likely to keep your data safe in the event that you drop your laptop bag or your system is shaken about by an earthquake while it’s operating. Most hard drives park their read/write heads when the system is off, but they are flying over the drive platter at hundreds of miles an hour when they are in operation. Besides, even parking brakes have limits. If you’re rough on your equipment, a SSD is recommended.”

Verder maakt het artikel nogmaals duidelijk, zoals ook aangegeven in enkele posts hierboven, dat ssd vooral veel voordelen heeft bij het opstarten van een computer. Daarom is de fusiondrive denk ik ook zo’n goede oplossing. Maar die zal wel nooit in de MBP’s komen, kijkend naar het huidige beleid van Apple. Maar wanneer ik ooit een iMac aanschaf, dan weet ik wel dat er eentje in komt te zitten!

Nogmaals dank voor het artikel!

Bijdrager
    Soulshaker

In feite hebben beide opties (HDD of SSD) hun voordelen en nadelen.
    ene is goedkoper en bied meer , de andere is sneller en schokbestendiger

Maar het belangrijkste is <en knoop het in je oren> backups maken.
    1 kopie van je data is nog maar het minste.:)

Bijdrager
    iep
    computer op 19 oktober 2013

Gezien het soort informatie slaat een SSD echt helemaal nergens op.

Gezien het beoogd gebruik (waar het hier om gaat, niet om de data die erop staat ;)) is een ssd veel zinvoller dan een hdd. Een ssd is niet alleen snel, het is ook schokbestendig wat van groot belang is als je van plan bent om de externe opslag mee te nemen. Een gewone hdd kan hier heel slecht tegen. Het is niet ongewoon dat schijven in laptops binnen 3 jaar kapot gaan, vooral niet bij wie de laptop vaak meeneemt. De valsensoren in de schijven en de laptops doen hier niets tegen.

unSOUND op 19 oktober 2013

Harde schijven hebben al sinds jaren val-sensoren om schade bij een val te voorkomen / beperken. De minuscule soldeertjes van een SSD lopen misschien nog wel meer risico bij een valpartij dan een reguliere HDD.

Zoals gezegd werken de valsensoren vrijwel niet. Ze verlengen alleen de levensduur zodat schijven er niet na een jaar al mee ophouden. Dat heeft te maken met hoe valsensoren werken en hoe het gehele mechanisme werkt. Valsensoren geven pas een melding aan als de beweging boven een bepaalde waarde komt. Als de melding is afgegeven moet dit opgevangen worden en een commando worden uitgestuurd om de lees/schrijfkop stil te zetten en in de parkeerstand te verplaatsen. Dat gaat weliswaar binnen enkele milliseconden maar dat is nooit en te nimmer direct. Er zal dus altijd een mogelijkheid zijn om schade op te lopen. Er zijn echter ook genoeg bewegingen (of beter gezegd trillingen want daar gaat het hier eigenlijk om) die binnen de waarden van die valsensor vallen. De kop van de schijf wordt dan niet geparkeerd. Het zijn juist deze momenten waarop het misgaat. Daarnaast genereert een schijf ook continu warmte en heb je bij bewegende onderdelen last van slijtage en andere krachten (centrifugaal krachten bijv.; een draaiende schijf voorzichtig heen en weer bewegen is grappig maar kan de boel stukmaken). Ook deze zaken hebben hun uitwerking op de levensduur van zo’n schijf en de reactietijd van de valbeveiliging. Stuitert het ding te hard dan werkt de valbeveiliging ook niet meer (waarde ligt buiten de scope van de sensor en wordt dan niet geregistreerd of de val is zo hard dat het sowieso tot schade leidt, geparkeerde kop of niet).

We zien dit ook terug bij tests. Een ssd overleeft valtesten veel beter dan een hdd. Bij geheugenkaartjes gaat het nog veel verder: een cf-kaartje overleeft met gemak een explosie. Reden waarom die dingen veelal bij speciale videocamera’s worden gebruikt. Het argument van de kleine soldeertjes houdt dus geen stand.

Vergeet ook niet dat als een valbeweging wordt gedetecteerd de kop wordt geparkeerd en je met een geparkeerde kop dus niets kunt. Geen data lezen en ook geen data wegschrijven. Wordt de valbeweging vaak getriggered dan krijg je een stotterende schijf en dat werkt heeeeeeeel erg irritant. Data opvragen/wegschrijven is dan ineens supertraag en alles aan je systeem hapert.

Bijdrager
    TheBigZ
    Janjans op 18 oktober 2013

Ik ben van plan om een externe ssd aan te schaffen, maar heb eigenlijk geen flauw idee waar ik op moet letten.

256GB, USB 3.0, circa €185.

http://tweakers.net/pricewatch/339941/verbatim-store-n-go-external-ssd-256gb-zwart.html

Bijdrager
    Janjans

Dan toch nog een vraagje, aangezien er nu weer wat verwarring ontstaat bij mij. Is het zo dat wanneer een HDD uitstaat, niet aangesloten is op een computer, de leesarm/kop automatisch vast staat en beveiligd is tegen schokken? Of zijn ook dan de valsensoren nodig om dit te doen? Heeft de disk dan een stroomvoorziening hiervoor?

Bijdrager
    TheBigZ

En mocht je voor een HD ipv een SSD willen gaan:
    2TB, USB 3.0, €105 (ongeveer 10x goedkoper dan SSD)
    http://tweakers.net/pricewatch/339686/wd-elements-portable-storage-2tb-zwart.html

Bijdrager
    Janjans

Dank @TheBigZ, dat ziet er inderdaad goed uit, doch ik ga er nog even goed over denken, met alle zeer waardevolle informatie en suggesties van allen hier daarin meegenomen. Geheel duidelijk is mijn keuze dus nog niet.

Hoe dan ook, bedankt allemaal!!! En zodra ik een besluit heb genomen zal ik dat laten weten, met het waarom erbij.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.