11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Welke externe schijf voor backup oude en nieuwe iMac

Een vriend van mij wil een backup maken van de bestanden van zijn iMac van 2007. Deze heeft USB 2.0 en Firewire 400 aansluitingen. Nu moet ik voor hem een externe harde schijf kopen die daarop past en ook zal passen op de nieuwe imac die hij later zal aanschaffen.
    1) Zou een USB 3.0 externe schijf zonder stroomvoorziening werken op zijn iMac?
    En een USB 3.0 met stroomvoorziening?
    2) Kan je USB 3.0 kabel in een USB 2.0 poort steken?
    3) Zou hij die nieuwe USB3 schijf kunnen gebruiken voor timemachine op zijn USB 2 Mac?
    4) Zou hij wanneer hij een nieuwe iMac koopt de migratieassistent kunnen gebruiken met USB 3.0 wanneer hij de computer opstart?
    Bedankt voor je moeite om te antwoorden.

Bijdrager
    SunKeeper

1. Ja, maar als je niet veel heen en weer sleept met de harde schijf kun je voor een desktop (iMac) beter een schijf met een externe voeding aanschaffen. Meestal zijn die ook wat goedkoper.

2. Ja, dat werkt.

3. Ja.

4. Ja, opstarten vanaf USB kan net als vanaf een interne schijf/SSD.

Bijdrager
    GoeieDag

4x (eigenlijk 5x) JA.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt.
    1) Ik heb met mijn USB 3 kaart van mijn MacPro problemen als ik de computer in slaapstand zet. Ik moet de externe schijf dan eerst unmounten of ik krijg een melding dat dit niet gebeurd is. Is dat bij een nieuwe iMac met USB3 ook zo?
    2) Is er een verschil in snelheid tussen USB 3 schijven die op een USB2 poort zijn aangesloten als er wel of geen stroomkabel bij zit?

Bijdrager
    Jos Smeets

Als je vriend het neusje van de zalm wil, dan altijd opteren voor een Thunderbolt harddisk, die ook USB heeft en die USB is neerwaarts compatible. Als hij later een nieuwe iMac heeft met thunderbolt, zal hij je eeuwig dankbaar blijven. Uren backup werk terugbrengen in slechts een uur, is nog eens chique. La Cie is altijd een goed merk geweest of D2 etc, uiteindelijk is het binnenwerk natuurlijk hetzelfde. Er zijn niet meer zo veel harddisk makers over gebleven na al die overnames / fusies van bedrijven in die branche.

Bijdrager
    SunKeeper

1. Die problemen met PCI-E-kaarten is volledig software. (of hardware die ergens de stroom uitschakelt) De fabrikant zou software op kunnen lossen. (maar laat dat meestal na)
    Een normale harde schijf heeft dat niet, want zoals ik al schrijf komt dat door PCI-E en niet door USB3.

2. Nee, dat maakt niet uit. Adapter/voeding heet het overigens, meer dan een stroomkabel.:idea:

Thunderbolt is overigens wel een slag duurder. Als je niet vaak data gaat overzetten is het dat misschien niet waard, uiteraard werkt het wel heel goed.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt.
    Ik heb voor deze gekozen
    Die lijkt een heel goede prijs/kwaliteitsverhouding te hebben en hij wil de kosten beperkt houden.
    Western Digital Elements Portable 1TB – Externe harde schijf / Zwart
    Er zit al een USB kabeltje bij.

Bijdrager
    computer space

Je kunt ook voor een simpele NAS gaan. Gigabit is beter in staat max doorvoer HD af te handelen dan USB2.

Bijdrager
    Jos Smeets

Een Nas is wel een flink stuk trager dan een externe HD

Bijdrager
    computer space

Dan heb je geen goeie Jos. Netwerkoverpompen grote MKV files gaat hier 2x zo snel als naar externe USB 2.0 schijf. Ik haal 90-100 MB/s, 10GB dus 2min onderweg. Ook is het goed om netwersettings te checken: staat full duplex en jumbo frames aan?

Bijdrager
    Jos Smeets

waar vind ik dat allemaal? Ik werk met een Synology Nas 213 air of zo iets

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.