11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    TurkishDelight

Welke externe scherm kopen voor iBook G3?

Ik heb een iBook G3 (dual USB) waarvan de verlichting van het beeldscherm zo goed als overleden is, waarschijnlijk doordat het display light kabeltje ergens bij de scharnier van de iBook beschadigd/versleten is..
    Ik wil mijn iBook G3 (voorlopig) niet opsturen voor reparatie, omdat ik het de komende tijd hard nodig heb. Er is nu slecht 1 computer in het huishouden en dat is deze iBook waar belangrijke documenten op staan.

Ik wil graag een externe scherm aanschaffen (nieuw en géén tweedehands).. goedkoop en minstens de kwaliteit van een iBook G3 beeldscherm, klein qua inch want een supergrootbeeldscherm hoef ik niet (niet kleiner dan de 12 inch van mijn iBook, wel iets groter)..
    Ik weet helemaal niets van merken, dus als jullie me kunnen vertellen welke merk ik het beste kan aanschaffen dan hoor ik dat graag.

Tips/Adviezen/Ervaringen??

Bijdrager
    passenger

Je koopt al een atndaard 17″ TFT voor 199 euro winkelprijs, misschien zelfs goedkoper van mindere merken.

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”passenger”

Je koopt al een atndaard 17″ TFT voor 199 euro winkelprijs, misschien zelfs goedkoper van mindere merken.

welk merk/model is een standaard..? 17″ TFT lijkt me perfect..
    en zijn alle TFT schermen aan een iBook/Apple compatible in verband met de kabels die aan het scherm moeten worden gesloten, heeft elke scherm de juiste ingang/poorten zodat de video- en audiokabel zowel klikt met mijn iBook als het externe schermpje?

Bijdrager
    Nikita

De iBook ondersteund alleen mirror bij een extern beeldscherm, dus als je er een 17″ beeldscherm aanhangt krijg je daar ook de resolutie van 1024 bij 768 op te zien, wat blokkerig kan overkomen. Een 15″ heeft daar geen last van, maar is ook weer nauwelijks goedkoper dan een 17″ – als je ze nog kan vinden.

Verder mag het weinig uitmaken welk merk je koopt, tegenwoordig is alles gewoon goed van kwaliteit. Enige waar je naar moet kijken, is dat het ding een VGA (D-SUB / 15 pins) aansluiting heeft een geen DVI, want dat heeft een iBook niet.

Verder zal je in elk geval een adaptertje nodig hebben om het scherm aan te sluiten op de iBook. Afhankelijk van welk type je hebt, is dat ofwel een mini-VGA aansluiting (op de modellen met 16 MB videogeheugen) of een A/V connector (op de eerdere modellen met 8 MB video), als ik MacTracker goed heb begrepen.

Bijdrager
    passenger

Standaard is een beetje moeilijk woord om te typen op de vroege ochtend…

Maar on-topic, standaard HP-schermpje kost zoiets, uitlopende Sony-schermen ook (Sony houdt op met het verkopen van computerbeeldschermen).

Goede opmerking van Nikita, wellicht dat overigens de screenspanning hack gaat werken. Ben te lui om het voor je te checken. En inderdaad, het mini-vga naar vga-adaptertje moet je ook nog hebben. Kost nieuw 19 euro.

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”Nikita”

De iBook ondersteund alleen mirror bij een extern beeldscherm, dus als je er een 17″ beeldscherm aanhangt krijg je daar ook de resolutie van 1024 bij 768 op te zien, wat blokkerig kan overkomen. Een 15″ heeft daar geen last van, maar is ook weer nauwelijks goedkoper dan een 17″ – als je ze nog kan vinden.

Verder mag het weinig uitmaken welk merk je koopt, tegenwoordig is alles gewoon goed van kwaliteit. Enige waar je naar moet kijken, is dat het ding een VGA (D-SUB / 15 pins) aansluiting heeft een geen DVI, want dat heeft een iBook niet.

Verder zal je in elk geval een adaptertje nodig hebben om het scherm aan te sluiten op de iBook. Afhankelijk van welk type je hebt, is dat ofwel een mini-VGA aansluiting (op de modellen met 16 MB videogeheugen) of een A/V connector (op de eerdere modellen met 8 MB video), als ik MacTracker goed heb begrepen.

die adapterje waar je het over hebt, is dat diezelfde kabel die aansluit op je TV als je een dvd via iBook op TV wil kijken.. ik heb namelijk 2 van die kabels,, 1 voor het beeld (de ene laatste op de afbeelding) en een voor de audio (de laatste op de afbeelding).

Bijdrager
    hansenonline

toen je de ibook kocht zat in de doos een verloop stekkertje van mini vga naar gewoon vga deze moet je hebben voor je ibook en dus ook een gewoon vga scherm.

Bijdrager
    Nikita

Dat poortje links van de koptelefoon uitgang moet je hebben. Da’s een mini-VGA poort, en als het goed is, is zo’n verloopje destijds nog meegeleverd. De screenspannings hack waar passenger het over heeft werkt alleen op de modellen met een Radeon videokaart, zo uit m’n hoofd… Dan kan je ook de clamshell modus gebruiken, dus alleen met het externe scherm werken. Dat heeft als voordeel dat het videogeheugen volledig wordt toegekend aan het externe scherm, i.p.v. dat het wordt gedeeld over de beide schermen (wwz dat als je 16 MB video hebt, je 2x 8 overhoud).

Bijdrager
    TurkishDelight

bedankt voor de uitleg Nikita..
    nu begrijp ik het helemaal..
    eerst een externe scherm aanschaffen, en dan zie ik wel hoe het verder moet met die screenspannings hack
    8)

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”Nikita”

Dat poortje links van de koptelefoon uitgang moet je hebben. Da’s een mini-VGA poort, en als het goed is, is zo’n verloopje destijds nog meegeleverd. De screenspannings hack waar passenger het over heeft werkt alleen op de modellen met een Radeon videokaart, zo uit m’n hoofd… Dan kan je ook de clamshell modus gebruiken, dus alleen met het externe scherm werken. Dat heeft als voordeel dat het videogeheugen volledig wordt toegekend aan het externe scherm, i.p.v. dat het wordt gedeeld over de beide schermen (wwz dat als je 16 MB video hebt, je 2x 8 overhoud).

kan ik voor de screenspanningshack dit programma gebruiken?

Screen Spanning Doctor

Bijdrager
    Nikita

Jep. Alleen wordt het zaakje wel softwarematig ‘gedeeld’ wat voor wat vertraging kan zorgen bij grafische effectjes, zoals Exposé…

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.