30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:
    Bijdrager
    apple-man

welke externe HDD als geld een rol speelt VS geld speelt geen rol.

Niet iedereen heeft evenveel geld budget om iets te kopen. Zo heb je goedkope HDD’s van B merken die veel opslag bieden voor weinig geld. Merken zoals adata, verbatim, iomega, of HGST bieden veel voor weinig geld. HGST heeft bijvoorbeeld al een HDD van 3TB voor net geen 150 euro. Terwijl je bij G technology 250 euro moet neertellen voor 3TB. Dus mijn vraag is welke externe HDD als je niet veel budget hebt tegen dat geld geen rol speels welke HDD dan kopen. Van wat ik heb begrepen is dat promise bijvoorbeeld een heel erg goed merk is. Maar dat promise wel het beste is wat ook maar voor handen is en tevens ook het duur merk is. En dit voor de gewone man niet echt optie is maar meer voor mensen die professioneel bezig zijn zoals audio/film/foto studio’s. Ik heb zelf G technology die ook wat duurder en professioneler zijn. Ik ben erg te spreken over dit merk snel en zeer degenlijk gebouwd. Maar daar wil ik wel bij vermelden dat duur niet altijd per definitie beter is. Maar goedkoop is ook vaak duurkoop daar bestaat geen twijfel over. Dus vertel wat voor schijf zouden jullie kopen.

Inactief
    Anoniem

Ik heb toevallig vanmorgen via dealnews.com een WD Elements 2TB gekocht voor $70. Helaas is die deal alweer verlopen, maar het is een handige website om in de gaten te houden.

Bijdrager
    Gerd

Heb zelf:

WD Elements 1 TB
    Samsung S2 Portable 1 TB
    Samsung G3 Station 1,5 TB

Qua prijs allen redelijk voordelig, ze zijn stil, degelijk gebouwd en betrouwbaar.

Bijdrager
    Soulshaker

Seagate ?

Bijdrager
    apple-man

Seagate daar koop ik nooit meer een schijf van. Ik vind die nogal lawaaierig en ze zijn niet bepaald betrouwbaar. Daar heb ik op internet al erg veel klachten over gelezen.

Bijdrager
    GrannySmith

Tja, er zijn nog drie producenten (Toshiba, WD en Seagate) van de eigenlijke drive. En als je een hele drive (dus inclusief behuizing, voeding, kabel e.d.) weet je (vaak) niet welke schijf er in zit. Zelfs als je twee dezelfde koopt kan dat verschillen.

Dus wat is wijsheid? Misschien de leverancier met de beste garantie. Of het hipste kleurtje.

Elke schijf gaat een keer stuk dus wat is de kwaliteit waar je op moet letten? Ik zou het niet weten.

Bijdrager
    mowat

Ik houd me al veel jaren aan Freecom
    http://www.freecom.nl/products/external-hard-drives/desktop-hard-drives/hard-drive-quattro
    Compleet geluidloos , met USB3, esata, F/Wire aansluiting, en past door het zwart met aluminium perfect bij mijn iMac.

Bijdrager
    apple-man

wat mij erg opvalt en dan vooral op dit forum is dat ik veel klachten over Lacie schijven tegenkom. Zijn die nu echt minder goed aangezien ik een tijdje terug van een medewerker van een apple store heb begrepen dat lacie schijven zeker niet slecht zijn. Met name de lacie rikiki schijven werden daar veelal verkocht in combinatie met macbook pro’s volgens deze verkoper. IK heb namelijk buiten mijn G technology 3TB ook een lacie rikiki 500GB en heb ik nog geen problemen gehad met deze schijf.

Bijdrager
    eugy

Ik heb zo een beetje alle schijven gehad die er bestaan. Met stip op nummer 1 staat G-Raid thunderbolt. Wat een geweldige schijf is dit. Hij is relatief stil, komt met 4 of 8 TB en is bloedsnel. Verder zien ze er super gelikt uit. Via de reguliere handel kosten ze €550 voor de 4 TB en €700 voor de 8 TB maar via het bedrijf van een kennis van mij zijn ze voor €350 en €450 te verkrijgen. Voor degene die ook tegen een lager tarief willen kopen: zoek eens op Marktplaats. Ik mag hier geen reclame maken.

Op nummer twee staat Lacie 2big. Ook een snelle schijf maar produceert meer lawaai dan de G-Raid. Nadeel van Lacie is dat ze er schijven van Seagate in bouwen. Voordeel is dat ze hot swappable zijn en je er makkelijk een hdd van een ander merk in kan plaatsen.

Op drie staan alle WD schijven. Energiezuinig en goed gebouwd. Performance is behalve de black en Raptor over de hele linie wat minder maar ze zijn mij zeer betrouwbaar gebleken.

Mocht je echt een krappe beurs hebben ga dan voor freecom. Ook prima schijven maar naar mijn ervaring iets minder dan WD.

Dit is mijn top 4. Als je weet waar je je schijven moet kopen hoeft het helemaal niet duur te zijn. Als je eenmaal een premium schijf hebt gehad wil je niks anders meer. Heb je een krappere beurs? Ga dan voor WD of eventueel Freecom, zoals gezegd zijn dit ook prima schijven. Eigenlijk hangt de keuze voor een externe hardeschijf naast je budget ook af van wat je ermee gaat doen. Gebruik je hem uitsluitend voor het maken van backups dan is WD/freecom prima. Wil je ook audio en videofiles bewerken dan heb je een snelle schijf nodig en ga je voor G-Tech/LaCie.

Bijdrager
    apple-man

eugy ik ben het gedeeltelijk eens met je uitspraak hieronder.

Eigenlijk hangt de keuze voor een externe hardeschijf naast je budget ook af van wat je ermee gaat doen. Gebruik je hem uitsluitend voor het maken van backups dan is WD/freecom prima. Wil je ook audio en videofiles bewerken dan heb je een snelle schijf nodig en ga je voor G-Tech/LaCie.

Maar ik wil ook voor het maken van een backup een betrouwbare HDD. En ik hoor vaak genoeg dat een goedkope schijf bij het maken van een back-up de mist in ging. Maar als je veel audio en videofiles gaat bewerken dan is een snelle schijf geen overbodige luxes. Ik betrap mij zelf er wel eens op dat ik nogal veeleisend ben als het op elektronica aankomt. aangezien Ik liever wat meer uitgeef aan goede kwaliteit Maar ik weet ook wel dat als je echt het beste wilt daar meestal een groot prijskaartje aan zit. Zoals de schijven van promise die echt monsterlijk duur zijn maar dan heb je onderhand iets waar niks aan kan tippen en daar betaal je dan wel de jackpot voor. Een promise SSD van 256GB kost je al 470 euro. terwijl bijvoorbeeld de LaCie 256GB Rugged USB 3.0 Thunderbolt Series SSD Hard Drive maar 349 euro kost. en die heeft dan ook nog eens USB 3 die van 470 heeft alleen Thunderbolt. Ik heb ook mijn grenzen over het maximale bedrag wat ik uitgeef aan iets. Ik zal namelijk nooit meer dan 300 euro uitgeven aan een HDD.

Maar even over iets anders. nu moet je mij eens uitleggen Bij jou staat G technology dus op nummer 1 en Lacie op nummer 2.

maar hoe komt het dan dat ik zoveel negatieve verhalen hoor over Lacie hier op het forum. En ik over G technology zo goed als geen negatieve verhalen lees hier.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Ik heb een LaCie. Bevalt prima.

Misschien heeft bijna niemand Gtech? Dan zullen er ook geen negatieve reacties komen.

LaCie is namelijk zeker niet slecht. Bij mij dan.

Bijdrager
    eugy

Nou over G-Tech heb ik ook wel wat negatieve verhalen hoor. Vooral over het prijskaartje;) en de geluidsproductie van vooral de firewire serie. Ik heb nu 3 x 8TB Raid draaien en die maken tesamen minder lawaai dan één schijf uit de firewire serie. De huidige G-Raid Thunderbolt serie is fenomenaal. Super stil (Lees: bijna het niveau van WD DUO) en tegelijkertijd super krachtig en betrouwbaar. Zo heb ik in de afgelopen vijf jaar nog nooit een defecte HDD (Hitachi) gehad.

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten: Je kan op de premium schijven een partitie inrichten om je backups naartoe te schrijven.

Ik heb ook 2 Lacie 2bigs draaien. Deze vinden ik erg lawaaierig en qua uiterlijk – ook al is dit van ondergeschikt belang- niet erg fraai. En dan doel ik vooral op de bekende blauwe knop. Daarbij komt dat ik in twee jaar tijd al 2 x een nieuwe schijf heb moeten vervangen. Dat is op zich niet erg want ze zijn er makkelijk uit te halen en weer in te steken. Bij G-Tech schijven is dit wel anders. Verder is G-Tech met een redelijk gevulde schijf sneller dan de LaCie 2 big met dezelfde data hoeveelheid, zo heb ik getest.

De LaCie en G-Tech ontlopen elkaar minimaal qua prijs. Gelet op de overige genoemde factoren is de keuze voor mij makkelijk gemaakt. Daarom G-Tech op 1 en de LaCie als goede tweede keus.

Bijdrager
    k-the-ripper

Mijn ervaring is : alleen maar ellende met welke externe behuizing dan ook, heb er de afgelopen jaren echt een stuk of 8 versleten
    ongeacht merk/type.
    Sinds 2 jaar een NAS in gebruik en ondanks dat die 24 uur per dag staan te ratelen nog nooit 1 uitvaller.
    Denk toch dat het komt door de behuizing (betere koeling en heel belangrijk de voeding die stukken stabieler is) ander verhaal kan ik er niet van maken.

Bijdrager
    madcat

Ik heb zelf laatst een USB3 HDD cradle gekocht voor 30 euro en er een 3TB disk red van WD in gezet, voor 160 euro was ik klaar.
    Dan heb je gewoon een goede hard disk en een aardig kastje. Voor een backup oplossing is deze in mijn ogen prima.

Qua hardeschijfmerken heb ik ze ook allemaal al wel gezien, zelf zit ik nu in de Western Digital Fase, omdat ze goede schrijven maken die me nog niet teleur hebben gesteld.
    Seagate is ook wel goed, deze heeft vroeger ook nog wel een mindere fase gehad maar is nu ook weer prima.
    Lacie zou ik niet kopen, vooral de voeding van de apparaten is slecht, maar mijn ervaring is al weer van 5 jaar geleden (en heb sinds dien geen nieuwe gekocht)

De vraag is meer: voor welke toepassing ga je het gebruiken, als het voor foto’s is zou ik graag een goede disk erin zetten. Als het om een timemachine backup gaat mag het best wel wat mindere kwaliteit zijn, aangezien je elke dag daar feedback van krijgt.
    Als het om erg belangrijke data of backups die je niet elke dag bekijkt zou je juist weer kunnen denken aan een raid 1 of raid 5 oplossing.
    Voor video bewerking wil je juist veel data snel verplaatsen, waardoor een raid 0 opstelling via thunderbolt juist weer een idee is.

Daarom zijn er zo veel soorten en prijs klasse, het is niet allemaal over 1 kam te scheren.

Bijdrager
    Triumph

Ik heb net bij de Aldi een 3TB USB3 schijf opgehaald voor 99,99 Zal mij benieuwen, maar voor dat geld wilde ik het toch eens uitproberen.

Bijdrager
    boerke
    Triumph op 12 juli 2013

Ik heb net bij de Aldi een 3TB USB3 schijf opgehaald voor 99,99 Zal mij benieuwen, maar voor dat geld wilde ik het toch eens uitproberen.

Prima drive, nu een maandje in gebruik, en de “aanbieding” is al een keer of 3-4 langsgekomen de afgelopen 2 maanden, (volgens mij nog vorige zaterdag) dus waarschijnlijk liggen ze nog gewoon op een stapeltje bij de Aldi.
    (ze hebben schijnbaar een erg grote partij ingekocht, dus waarschijnlijk komt hij de komende weken nog wel een keer langs, Toen ik hem haalde (3 dagen na de aanbieding) lag er nog een grote stapel)(misschien de “dumpbak” afwachten?)
    Hij is USB3 (heb ik nog niet, maar altijd handig voor de toekomst)
    Intern is de drive een ST3000DM 001-1CH166 Media, oftewel een Seagate Baracuda die los in de winkel al 108 euro kost!

En vergeet niet, de Aldi geeft 3 jaar garantie!
    Ik wacht even op de “dump-bak” en dan haal ik er nog 2!

Bijdrager
    apple-man

Ik kan er niks aan doen maar ik ben een beetje van het goedkoop is duurkoop principe. Dat wil echter niet zeggen dat die HDD slecht is aangezien er ook mensen zijn die met dure hardware problemen hebben. Je moet daar ook gewoon geluk mee hebben. Ik speel namelijk liever op safe en zal daarom ook nooit een HDD kopen bij de aldi omdat hij daar toevallig spot goedkoop is.

Bijdrager
    iPrincess
    koen op 11 juli 2013

Ik heb toevallig vanmorgen via dealnews.com een WD Elements 2TB gekocht voor $70. Helaas is die deal alweer verlopen, maar het is een handige website om in de gaten te houden.

Deze heb ik ook, al dan niet op bol.com besteld voor €95 zo uit mijn hoofd. Bevalt prima, nooit problemen mee gehad (en dat ding is vaak onderweg),

Dit is de 3TB-versie, ook niet heel erg duur als je een goede harde schijf nodig hebt. Mocht ik nog geen EHD hebben gehad zou ik deze gekocht hebben (ook al zou ik niet weten waar ik heen moest met die 3TB, maar ik ben hierin nogal iemand die het zekere voor het onzekere neemt haha).

Mijn advies is dan ook: in hoeverre heb je een EHD nodig? Nu direct of kan het nog wel een tijdje wachten? Want zoals jij zegt dat jij vindt dat goedkoop duurkoop is, zou ik zeker even door gaan sparen als een HD nog wel even kan wachten. En zoals MadCat zegt, waar heb je hem voor nodig. Ik gebruik hem voor back-uppen, heb een Windows-partitie (voor de tv van mijn ouders) en een partitie voor al mijn zooi. Ik hoef dus niet het beste van het beste te hebben, maar dat kan uiteraard bij jou anders liggen.

Bijdrager
    boerke
    apple-man op 12 juli 2013

Ik kan er niks aan doen maar ik ben een beetje van het goedkoop is duurkoop principe. Dat wil echter niet zeggen dat die HDD slecht is aangezien er ook mensen zijn die met dure hardware problemen hebben. Je moet daar ook gewoon geluk mee hebben. Ik speel namelijk liever op safe en zal daarom ook nooit een HDD kopen bij de aldi omdat hij daar toevallig spot goedkoop is.

Je bent misleid, en betaalt teveel!
    zoals ik boven gezegd heb, kost diezelfde HD (zonder behuizing) 108 euro
    voor de rest steel je uit je eigen portemonnee.

Zo had ik onlangs een haperende audio uit een hele ouwe macmini (de eerste intel)
    Allemaal ellende natuurlijk, besteld een USB-> audio uit china, voor welgeteld 1,50 euro(incl verzending), en het werkt als een speer.
    De oude audiouitgang werkt onderhand weer, maar die USB stick ook – zonder problemen.

En, nu heb ik wel een ingang voor een normale microfoon (van bv een headset)

Bijdrager
    apple-man

waarom zou ik misleid zijn? Als ik vind dat goedkoop duur koop is dan mag ik dat vinden. Aangezien ik al vaker problemen heb ondervonden met goedkope hardware. Daarbij (bepaal) ik of ik teveel (betaal) en (niemand anders).

ps over welke HD heb je het boerke.

Bijdrager
    boerke

waarom zou ik misleid zijn? Als ik vind dat goedkoop duur koop is dan mag ik dat vinden. Aangezien ik al vaker problemen heb ondervonden met goedkope hardware. Daarbij (bepaal) ik of ik teveel (betaal) en (niemand anders).

ps over welke HD heb je het boerke.

De aldi HD,
    al sloop je hem uit zijn kastje, hou je een USB3 behuizing over voor minder geld dan een losse HD

Over alle duurkoop en goedkoop kunnen we natuurlijk ff doorgaan

Bijdrager
    apple-man

Maar waarom zeg jij dan dat ik steel uit mijn eigen portemonnee. want ik koop geen HDD’s bij de aldi.

Bijdrager
    Fingerlicking

Kijk, en hier hebben we meteen de makke van de eventuele nieuwe macpro te pakken. Extern is per definitie kut. Je weet nooit wat voor een hd in het kastje zit, je moet troep op je bureaublad hebben, kabeltjes etc. Een top 3.5 inch hd steek je nu direct in je macpro en ben je enigsinds verzekerd van kwaliteit. Jammer dat de boys in de united staten een ander idee hebben..

Bijdrager
    boerke

Maar waarom zeg jij dan dat ik steel uit mijn eigen portemonnee. want ik koop geen HDD’s bij de aldi.

I rest my Case (Amerikaans gezegd)

Ik zal het even samenvatten:
    Bij de Aldi koop je een HD
    USB3 etc. voor 99 euro
    Intern zit een HD drive die elders 108 euro kost..
    need I say more

Bijdrager
    apple-man

waarom zou Extern per definitie kut zijn wat een onzin. Bij G technologyg zit er gegarandeerd een hitachi drive in dat staat teven ook op de doos van mijn G technologyg. Tevens zijn de HDD’s van hitachi zijn zeer betrouwbaar heb ik begrepen. Dus ga niet alles over een kam scheren.

Bijdrager
    boerke

waarom zou Extern per definitie kut zijn wat een onzin. Bij G technologyg zit er gegarandeerd een hitachi drive in dat staat teven ook op de doos van mijn G technologyg. Tevens zijn de HDD’s van hitachi zijn zeer betrouwbaar heb ik begrepen. Dus ga niet alles over een kam scheren.

u izz zeer verward

Bijdrager
    apple-man

Bedoel je nu dat die HDD van de aldi van 99 die elders 108 euro kost. Dus eigenlijk niet zoo goedkoop is.

Bijdrager
    boerke

Bedoel je nu dat die HDD van de aldi van 99 die elders 108 euro kost. Dus eigenlijk niet zoo goedkoop is.

trolletjes, zoek het zelf maar uit, een 10 % verschil!

Bijdrager
    boerke

Beste Apple man, kunnen we ophouden met ouwehoeren,
    we kennen elkaar niet eens

Bijdrager
    apple-man
    boerke op 12 juli 2013

Beste Apple man, kunnen we ophouden met ouwehoeren,
    we kennen elkaar niet eens

Dan is die dus maar 9 euro goedkoper. Maar daar moet je wel bij vermelden dat een goede HDD cace ook al snel 50 euro en meer kost. IK heb er een die 25 euro heeft gekost en dat ding is echt niks waard. Daarin worden Mijn HDD’s veel te warm omdat die geen goede warmte afvoering heeft. En warmte is moordend voor een HDD. Dus 108 voor de HDD los. en dan 25 voor de case dan kom ik uit op 133 euro. Dan is 99 euro bij de aldi niet eens zo duur maar ik betwijfel of die goede warmte afvoering heeft en of hij ook snel is.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.