25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    applefreak020

Welke externe harde schijf?

Hallo allemaal,

Ik speel regelmatig spelletjes zoals Minecraft en voeg daar texture pack enzv. op toe.
    Nu merk ik dat me Mac trager is en vaak wat langer na moet denken.
    Is het handig om voor een Externe harde schijf te gaan, waarop ik Minecraft en al me spelletjes er op kan zetten?

En zo ja? welke is de beste voor de goedkoopste prijs!?

Mvg. Aaron

Bijdrager
    Wiki Post
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Met zo weinig info van jou kant kunnen we niet veel, daarom een paar vragen:

1) Wordt de Mac dan alleen maar trager bij Minecraft? Zo niet dan is er iets anders aan de hand.

2) Hoeveel harde schijf ruimte heb je nog?

3) Kijk eens in activiteitenweergave of er een proces is dat veel van de CPU vergt.

4) Heb je vaak last van de strandbal cursor? (B.v. als je met de Finder werkt)

Over harde schijven kun je discussiëren maar op het einde kun je alleen maar stellen dat het niet veel uitmaakt welk merk je koopt. En mijn ervaring hiermee is dat goedkoop vaak duurkoop is…

Bijdrager
    applefreak020

Hallo,

1) Meestal wel ja.

2) 472,74 GB vrij van de 499,25 GB.

3) Ik zie dat als ik Minecraft opstart, dat ie meteen omhoog springt.

4) Bij het opstarten van me mac soms en als ik druk internet.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dan denk ik dat Minecraft door de texture toevoegingen een beetje te zwaar is geworden voor je Mac. Ik vermoed dat de high-res textures een beetje te veel zijn voor je grafische kaart. Daardoor moet er steeds iets van RAM naar VRAM verhuizen en omgekeerd en dat maakt het een en ander trager. Ook is 4 GB RAM vereist voor Minecraft, dus als je minder dan dat hebt kun je overwegen extra RAM te kopen.

Het maakt in dit geval niets uit of je Minecraft op een externe drive zet, het gaat om zaken zoals RAM, VRAM en je CPU. Als Minecraft het toestaat om van een externe drive te werken kan het zelfs nog trager gaan.

Bijdrager
    applefreak020

Oke,

En is dat erg duur? en waar kan ik het beste kopen>? en is het zelf te installeren\?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

RAM geheugen is vrij goedkoop zolang je het niet via Apple zelf koopt want dat is een stuk duurder. In dit topic kun je lezen welke merken goed zijn voor een Mac. Zo is b.v. de KTA serie van Kingston erg goed en hier kun je het juiste RAM kiezen voor je Mac. Waar je het koopt maakt weinig uit, online of gewoon in de winkel. Je verteld niet welke Mac je hebt, maar in de meeste modellen kun je het heel makkelijk zelf installeren, meestal door eerst een klepje te verwijderen. (Tenzij je het nieuwste 21,5″ iMac model hebt gekocht toen die pas te krijgen was, want daar kun je het RAM niet meer uitbreiden)

Bijdrager
    Beech

Wat voor Mac heb je ?

Bijdrager
    applefreak020

Ik heb even bij coolblue gekeken en vond deze http://www.memoryshop.nl/product/189587/category-196444-ram-geheugen/kingston-apple-memory-4-gb-sodimm-ddr3-1333.html .
    Is dit een goede voor mijn Imac 21,5 inch met standaart 4 gb?
    Want ik wil graag naar 8gb zodat het weer soepel loopt! En heb een niet alnte grote budget…

Bijdrager
    Ni3l55

Ik denk dat je die vraag beter hier kan stellen.

Bijdrager
    applefreak020

Maar is die van de link goed? Want dan bestel ik hem

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Waarom vraag je dat nu? Want in je eigen link kun je lezen voor welke iMac hij geschikt is:

Deze geheugenmodule is o.a. geschikt voor: iMac Intel Core i3/i5 21,5-inch (Mid 2010), iMac Intel Core i5/i7 21,5-inch (Mid 2011), iMac Intel Core i5/i7 27-inch (Mid 2010), iMac Intel Core i5/i7 27-inch (Mid 2011)

Als je niet weet welk model je precies hebt, klik dan in het Apple menu op “over deze Mac” en dan op “meer info”.
    Als je achter het modelaanduiding 11,x of 12,x ziet staan is dit het goede geheugen. En is je iMac ouder (b.v. 10,x) dan heb je geheugen nodig dat draait op 1066 MHz i.p.v. 1333.

Bijdrager
    applefreak020

Oke, maar als ik me mac plat leg (met een doek eronder)
    En dan de schroefjes losdraaien van het klepje.
    Zit er eigelijk standaard een ram kaart in of twee?

Bijdrager
    applelover

Normaal gezien twee.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De meeste iMacs hebben 4 RAM slots. Een enkel model heeft er 2. Maar aangezien je nog niet hebt verteld welke Mac je nu precies hebt (dus model nummer, bouwjaar en de CPU) kan het dus 2 of 4 slots zijn, maar waarschijnlijk 4.
    Kijk hier welke iMac je hebt.

Bijdrager
    applefreak020

Ik ben nu een weekendje weg, dus
    Zondag stuur ik alle info oke?

Bijdrager
    applefreak020

Hallo allemaal,

Ik ga deze bestellen http://www.memoryshop.nl/product/189597/category-196444-ram-geheugen/kingston-apple-memory-8-gb-sodimm-ddr3-1333-kit.html
    Want die lijkt me het beste en is me ram verdubbeld!

Zag bij video’s op youtube dat je het orginele er uithaal en dan de nieuwe er in zet..
    Toch?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Kun je doen, maar waarschijnlijk heb je al twee vrije slots, dus laat je het oude zitten dan heb je 12GB.

Geblokkeerd
    Anoniem

(Mocht er een beter topic hiervoor zijn dan hoor ik het graag; het lijkt hier niet echt om HD’s te gaan hoewel het wel een wiki met goeie titel is..)

Wie kan mij een goed advies geven voor een externe harde schijf?

– Ik heb momenteel een My Passport (Mac, 1TB, USB 3.0) van Western Digital waar ik films en series op heb staan. Nu wilde ik graag meer ruimte hebben dus dacht ik aan een extra schijf. Aangezien de oude al portable is leek een desktopmodel voor op het bureau mij handig. Momenteel heb ik een Mac mini, maar dit zal een (nieuwe) MacBook gaan worden (oude HD wordt dan voor extra opslag on-the-go).

– De nieuwe harde schijf zal de centrale opslagplek worden voor backups (momenteel staan die op een Time Capsule, maar daar wil ik graag vanaf) en de inhoud die nu op de draagbare schijf staat (±800GB and counting).

– De voordelen van een NAS lijken mij overkill met slechts één computer. Qua aantal TB’s dacht ik het gewoon zo ruim mogelijk te nemen met een budget van 300 euro (minder mag altijd). Toekomst-proef. 4TB bijvoorbeeld.

Mijn aandacht ging direct naar de mooiste, maar dat hoeft natuurlijk niet de beste te zijn.

LaCie d2 Quadra USB 3.0

Misschien niet de goedkoopste optie, maar het lijkt een kwalitatief goed product.

– Zijn er veel verschillen qua betrouwbaarheid met andere merken t.o.v. LaCie? (WD bijvoorbeeld)
    – Is het de moeite te wachten voor nieuwe versies (ik heb de tijd), of moet ik misschien voor Thunderbolt gaan?

Graag jullie mening:)

Bijdrager
    Ethiron

Als je voor max 100 eu een schijfje wilt zou ik usb of fw doen, maar voor het bedrag dat jij wilt uitgeven zou ik echt een TB schijf nemen die ook USB 3.0 heeft. Usb 3.0 is al sneller dan de FW 800 op die schijf, dus die FW aansluiting heeft al geen zin meer.

Geblokkeerd
    Anoniem

Klopt, maar dan betaal je een tientje meer, krijg je 1TB minder en heb je dus Thunderbolt die volgens hun grafiekje exact even snel is als USB 3.0.. Biedt het nog andere voordelen waar ik als niet-professional iets aan heb?

Bijdrager
    TheBigZ

Voor minder dan €100 heb je een 3TB USB 3.0 schijf. Wellicht niet de mooiste kast, maar wat boeit dat voor een opslagkistje.:D

http://tweakers.net/pricewatch/313788/seagate-expansion-desktop-3tb-zwart.html
    http://tweakers.net/pricewatch/313490/seagate-backup-plus-desktop-drive-3tb-zwart.html

Geblokkeerd
    Anoniem

De formfactor is wel iets waar ik rekening mee houdt, het liefst staande op de zijkant zoals bij die LaCie mogelijk is. Verder heb ik bij die Seagate zo het gevoel van you get what you pay for.. Is dat onterecht? Ik zie door de bomen het bos niet meer na een lange zoektocht, dus ik vertrouw liever op gebruikers met goede ervaringen en aanbevelingen. Zonder dat zou ik bij G-tech of LaCie gaan kijken omdat die bij mij de indruk wekken dat ik een goede aankoop doe.

Uiteindelijk gaat het er alleen op dat ik mijn bestanden en back-ups op een schijf heb staan die er niet binnen drie jaar mee ophoudt. Natuurlijk is geen enkele schijf fail-proof, daarom heb ik twee schijven. Toch is het wel goed in te schatten wat wel en niet betrouwbaar is lijkt mij, zo heb ik ergens de opmerking gelezen nooit voor Western Digital te gaan (wij hebben hier een My Book staan die het al zes jaar prima doet, dus helemaal zeker weten doe je het nooit).

Heldere opmerkingen: https://discussions.apple.com/thread/5211098 en http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1670521

Het dus een lastige kwestie en ik kom er niet helemaal uit:D

Bijdrager
    Soulshaker

En ik had een mybook studio die er gewoon mee kapte na 2,5 jaar .
    Een schijf op zich niet representatief voor het geheel , je hebt er soms geluk of pech mee.
    Je keuze voor de d2 quadra usb 3 is een goede . Ik heb deze ook (weliswaar met de 1TB schijf) .
    Mooi design en met 3 jaar garantie , de seagate heeft maar 2 jaar.

Voor de interne schijf in de seagate en lacie is er niet echt verschil. Lacie is van Seagate en bevat dus ook de schijven ervan.
    Het verschil is dus enkel het design.

Dit is ook wel een mooie

http://www.lacie.com/be/products/product.htm?id=10587

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb twee seagates… Niets mis mee, lekker betaalbaar ook en zo bij de Dixons op te pikken

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.