One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Randapparatuur » Welke externe DVD brander?

Welke externe DVD brander?

Profielfoto van Goost

Goost op 16 januari 2014 #

Hoi,
Eerst even voorstellen.
Mijn naam is Geert Oosterlinck, 43j grootste hobby is motorrijden.

Ik heb een vorige week voor een prikkie een macbook pro met 2,8 GHz i7 16Gb 750Gb hdd, 500Gb ssd kunnen overnemen.
het is een late 2011 Build 13B42 met OSX 10.9.1
Hiervoor had/heb ik alleen nog maar met PC’ gewerkt en ben dus redelijk noob op Mac gebied;-)

Door de ssd die er in zit heb ik nu geen dvd lezer/brander meer. Nu wil ik in Itunes mijn muziek op deze mac zetten.
Ik kan via Marktplaats een Super Drive MC684ZM/A Model A1379 kopen, maar ik lees zo hier en daar dat deze misschien niet zal werken.
Zo niet, welke dvd brander werkt wel??
Wie kan mij helpen?

Greetzz
Geert

Profielfoto van Targaryen

Targaryen op 16 januari 2014 #

Eentje van Apple anders? Kost 79,- euro dacht ik.

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 16 januari 2014 #

Gewoon de allergoedkoopste aanschaffen die je kan vinden.:)

Half de wereld heeft deze van Samsung bijvoorbeeld:
http://alturl.com/vj4ob

(Waaronder wij hier thuis).

Profielfoto van Goost

@targaryen: Het typt wat ik vermeldde is een Apple!

@karelwillem: Werkt elke externe dvd dan op een MacBook??

Greetzz,
Geert

Ja, (vrijwel) elke externe brander werkt op een Mac.

En neem je het zekere voor het onzekere, dan kijk je even bij de specs of OS X staat vermeld (wat bijna altijd zo is).

Profielfoto van Dick de Roos

Dick de Roos op 16 januari 2014 #

Die KW noemt heb ik ook (ik ben dus ook een deel van de halve wereld).
In dit geval is het ding toevallig zwart.
Werkt zonder mankeren op mijn iMac en MacBook uit 2007.
Een paar honderd CD’s naar de NAS weggeschreven en altijd zonder mankeren.
Voor de volledigheid: OSX = 10.6.8.

Profielfoto van Goost

Ok duidelijk! Maar, werkt de door mij bovenaan vernoemde  superdrive ook?

Greetzz,
Geert

Die werkt standaard ruwweg op elke MacBook (Pro/Air) die zonder drive wordt geleverd.

Daar hoort jouw MacBook Pro niet bij.
Nu kun je geluk hebben, en kun je met wat moeite dat ding werkzaam maken op ELKE Mac.

Maar waarom zou je moeilijk doen, als je voor minder dan 30 euro een nieuwe drive hebt, die het wél altijd doet?

Profielfoto van Goost

Daar zit wat in!
Nu mij n aversie tegen Bol en Samsung overwinnen;-)
Thanks!
Greetzz,
Geert

Er zijn winkels zat waar dat ding ligt hoor (Dixons, Saturn, etc.?).

En je halve MacBook (en de rest van de electronica in huis) is van Samsung denk ik.;)

Profielfoto van computer space

computer space op 16 januari 2014 #

Neem een USB powered BR-speler van Ebay. 20€ en je kunt meteen BR’s spelen.

Profielfoto van Goost

Goost op 31 januari 2014 #

Het is idd de samsung geworden en werkt prima!!

Als nieuwe MAC gebruiker zijn er nog handige tips voor het gebruiken van een MAC? Ik ben er redelijk weg mee maar misschien zijn er leuke dingetjes die ik over het hoofd zien.

Grietzz,
Geert

Profielfoto van Dick de Roos

Dick de Roos op 01 februari 2014 #

Het is Mac. Geen MAC, dat is wat anders.
Kan je qua tips vertellen waaraan je denkt c.q wat je zou willen en/of wat je mist?
Er zijn zoveel handige en leuke dingetjes.;)

Profielfoto van Janjans

Janjans op 01 februari 2014 #

Zoek hier op het forum voor tips via community- knop bovenaan de pagina. Je kan direct naar tips zoeken, algemeen, of aar specifieke gevallen dmv de daarbij behorende trefwoorden.

Profielfoto van Hansi2124

Hansi2124 op 20 juli 2017 #

Even dit draadje kicken:
ik heb een MBP 15′ (2016), Samsung full hd tv en Yamaha tuner/receiver. Allen hebben usb en hdmi.
Bovenstaande drive is niet meer te koop, wel de Samsung SE-208GB (usb) voor ongeveer €80
Zou dit een goede zijn? Ik lees bij een review o.a.:
“Ondanks de claim daartoe is het niet “Mac OSX Compatible” (Apple Macbook Pro 2013, OSX 10.10.5 Yosemite). Het lampje gaat even aan en dan blijft het apparaat doods. De lade gaat niet open en CD’s worden niet herkend. Waardeloos, want de enige reden van aankoop was voor bij mijn Macbook.”
En bij een andere dat er problemen zijn om het met usb-3 te verbinden……

Dus eigenlijk ben ik er niet zo zeker van. Wie kan mij een goede brander aanbevelen voor mijn situatie?

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 20 juli 2017 #

Ik heb een SE-208GB/RSWD, een paar jaar geleden nieuw gekocht (fabricagedatum augustus 2014, staat erop) voor — naar ik me meen te herinneren — veel minder dan €80, en die werkt keurig aan m’n iMac. Niet als ik hem in de USB-poort van het toetsenbord plug, want dan zegt macOS dat hij teveel stroom trekt, maar in een USB-poort achterop doet hij het gewoon.

Hansi2124 op 20 juli 2017 #

Bij veel websites is deze niet meer te verkrijgen, maar hier kwam ik hem nog tegen:
http://webshop.jpcomputers.nl/Webwinkel-Product-116379481/Samsung-SE-208GB-RSWD-8x-USB-2.0-Retail-Wit.html

Ziet er goed uit! Bedankt.
Inmiddels besteld.

Jakko Westerbeke op 21 juli 2017 #

€31,95 zie ik daar — zoiets geloof ik inderdaad dat ik er ook voor gegeven hebt. Veel meer zal het zeker niet geweest zijn.

Hansi2124 op 21 juli 2017 #

Klopt. Ik kreeg net een mail van JPComputers dat deze niet meer te leveren is, wel inderdaad de LG.
Heeft iemand daar ervaringen mee met Mac USB2.0/3.0, tv?

Profielfoto van SusanUSA

SusanUSA op 21 juli 2017 #

Onzinnige reactie verwijderd door moderator

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door Profielfoto van Night Night.

Hansi2124 op 21 juli 2017 #

Ja, heb ik inmiddels gelezen;-)
Die kan ik dus zonder problemen bestellen.

Profielfoto van Wakkerkrant

Wakkerkrant op 12 augustus 2017 #

Hoi

Ik dezelfde vraag als de titel van deze draadje.
Ik bezit een iMac 27-inch late 2013 3,5 GHz i7 32Gb 500Gb ssd met videokaart NVIDIA GeForce GTX 780M 4096 MB.
Draait op macOS Sierra  versie 10.12.6 (16G29)
De iMac is met glasvezelkabel verbonden JVC EX-A15 audioset met infinity cascade 12 subwoofer.
Deze audioset werkt het allerbeste met WAV bestanden in iTunes.
Ik heb een Apple USB SuperDrive gebruikt maar de kwaliteit is absolute bagger!!!
Ik gebruikte de SuperDrive voor invoer muziek in iTunes met alle gegevens die op de cd aanwezig zijn.
De muziek word als WAV bestand opgenomen.

Ik wil hiermee heel graag mee doorgaan!
Ik zoek een zeer goede externe cd lezer die hetzelfde kan als Apple USB SuperDrive met iTunes.
Desnoods met een aanvullend programma.

Ik lees wel welke antwoorden jullie hebben.

Veel succes en groeten

wakkerkrant

KarelWillem op 12 augustus 2017 #

Wat is er bagger aan die Apple SuperDrive?

Normaal zal echt ELKE drive aan de simpele taak van CD’s inlezen moeten kunnen voldoen.

Koop dus gewoon een goedkoop dingetje van een gerenommeerd merk:
https://www.laptopshop.nl/product/564128/lg-dvd-writer-gp57eb40.html

En ben je bang dat zo’n licht spelertje het bij jou niet gaat redden (omdat je 10.000 CD’s per maand inleest), dan kun je een stapje hoger naar één van de best geteste writers: https://www.asus.com/nl/Optical-Drives-Storage/SBC06D2XU/

Die overigens nog steeds goedkoper is dan die van Apple.

Profielfoto van tarmac58

tarmac58 op 12 augustus 2017 #

Je zou eens kunnen kijken naar software die beter “ript” dan iTunes, check eens XLD.
En als het gaat om “Live” afspelen van CD’s denk ik dat een goede CD-speler nog steeds het beste is. Ze kunnen maar 1 ding, maar dat doen ze dan ook goed.

Wakkerkrant op 12 augustus 2017 #

Hallo KarelWilliem

Wat er bagger aan Apple SuperDrive is:
Als ik hem met usb aansluit op de iMac dan hoor ik wel dat die aangaat.
En als ik er een cd in doe dan slikt hij hem niet in.
Dit is al de vierde of vijfde speler waar het probleem bij gehad of heb!
En aan Mediamarkt Groningen licht het niet aan die mij keurig een nieuwe mee of mij geld terug!
Aan de usb uitgangen kan het niet liggen en er is ook een SanDisk Extreme 900 aangesloten. ( gebruik door Time Machine )

ik gebruik de speler maximaal 200 cd in een jaar.
Dat kan de oorzaak niet zijn.
Maar ik heb wel het recht om op een goede Apple SuperDrive en het toestel kost € 84,99!
Als Apple met al haar producten zich zo af zal maken dan stonden die 100000 mensen voor het einde van dit jaar op straat!
Dat is ook de reden dat is de vraag aan jullie voorleg.

Hallo Tarmac58

Ik heb twee goede dvd/cd spelers.
Dat is het probleem niet.
Ik gebruik iTunes zelf als muziekspeler met de nummers die ik mooi vind.

KarelWillem op 12 augustus 2017 #

Het klinkt toch een beetje alsof de SuperDrive en jouw Mac elkaar niet lief vinden.
De kans dat je er vier krijgt die allemaal kut zijn, is niet zo heel groot natuurlijk.

Heb je de mogelijkheid dat ding te proberen op een andere compatible Mac?

Wakkerkrant op 16 augustus 2017 #

Dank je wel KarelWilliem!!

Het is deze geworden!!
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_lg-gp57ew40-externe-dvd-brander-wit-1364155.html

Veel succes en groeten

wakkerkrant

Hansi2124 op 16 augustus 2017 #

Ik heb nu de LG GP57EB40.
Werkt goed met mijn MBP, maar de Samsung tv kan er niets mee, omdat de brander geen hdmi-aansluiting heeft.
Samsung laat niets van zich horen op mijn vraag of er een aparte driver of zo voor gedownload kan worden.

Jakko Westerbeke op 17 augustus 2017 #

Het ontgaat me even hoe een driver zou moeten helpen om een stekker te vervangen, die niet op de hardware zit …

Hansi2124 op 17 augustus 2017 #

Iets anders kan ik er ook niet van maken. De branders die ik tot nog toe heb gezien zijn allen usb, geen hdmi. Maar de instructies bij mijn Samsung tv spreken alleen over een speler aan te sluiten via hdmi.
Maar afgezien van dat: Samsung heeft niets van zich laten horen op de vraag die ik 3 keer heb via hun twitteraccount heb gesteld.

Over dit topic

Gestart op 16 januari 2014 door Goost

Laatste reactie door Hansi2124

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?