14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    francisss

Welke extern microfoon/recorder voor dslr video?

Hey iedereen,

Ik ben de aardig wat aan het filmen de laatste tijd met mn nieuwe canon 550D (heel blij mee :D), maar natuurlijk laat de audio wat te wensen over, zeker als je bijv een iets wil filmen van verderaf, waardoor je niet zoveel audio oppakt.

Nu heb ik al wat rondgekeken, en al een paar mics gevonden:

Hama RMZ-14 stereo microfoon, kost €49,-
    Zoom H1 Handy Recorder, kost €99,-
    Rode Video Microfoon, kost €99,-

Nu zit mijn budget echt wel tot de €100, dat vind ik zelf ook wel aardig wat, maar je kan beter gelijk goed spul kopen dan met slechte dingen blijven doorwerken.

Ik zag de de Rode Video Microfoon een apparte voeding heeft (9 volt batterij) betekend dat je hem ook los van de camera kan gebruiken? Want als dat niet kan denk ik wel dat deze afvalt.

Welke van deze drie opties raden jullie aan? (of af)

Welke betere mics zijn er (binnen mijn budget)

Zijn windhoezen echt nodig? En is er daar veel verschil in merk want de prijzen schommelen enorm

En als ik ze ergens goedkoper kan krijgen dan bij fotokonijnenberg hoor ik het ook graag:D

Zo, een heleboel vragen:p

Thanks alvast, Francisss

Bijdrager
    Quirijn123

hallo francisss,

als het aan mij ligt zal ik de rode nemen, die gebruiken wij op school namelijk ook, en kan van verre afstand ook goed geluid opnemen.

of het los te gebruiken is weet ik alleen niet zeker, maar het levert wel goede kwaliteit.
    een windhoes is niet nodig.

m.v.g.,
    Quirijn Bakker

Bijdrager
    Wexxl

Heya francisss,

Het nadeel van de microfoon’s die je voorstelt is eigenlijk dat het drie totaal verschillende microfoons zijn met allemaal hun voor- en nadelen:

RMZ-14: Met deze microfoon heb ik zelf geen ervaring dus qua geluid kan ik er zelf niks over zeggen, realiseer je alleen wel dat dit een stereomicrofoon is en dit via een jack aansluiting aanlevert. Ik weet niet of jouw camera een stereo jack ingang heeft, dat is dus iets wat je in ieder geval eerst uit zou moeten gaan zoeken;)

H1 Recorder: Zoals de naam al doet vermoeden is dit in feite niet een microfoon. Dit is een recorder met een XY microfoon er bovenop. Nadeel van dit apparaat is dat je hem niet zo snel bovenop je camera zal gaan monteren wat wel lekker makkelijk is bij de andere twee micro’s. Ik heb zelf de Zoom H4N en die levert qua onboard XY micro redelijke kwaliteit, maar zodra je deze handheld gaat gebruiken gaat het mis. Voordeel van de H4N is dat hij twee keer XLR input heeft en ik gebruik hem dus ook puur en alleen als recorder met een externe microfoon.

Rode: Dit is een klasse microfoon voor hetgeen wat jij zoekt denk ik. De prijs kwaliteit verhouding van dit ding is grandioos en je zal versteld staan hoeveel “professionele” bedrijven dit ding gebruiken. Er zit een 9 volt blokje in omdat het een condensator microfoon is… oftewel hij heeft fantoom voeding nodig, en dat regelt de batterij dus aangezien het een jack aansluiting is, en de camera over jack geen fantoom kan sturen (buiten het feit om dat geen enkele DSLR dit kan leveren volgens mij);)

Je geeft aan dat je graag ook los (dus zonder camera) wilt gaan opnemen. Met je eigen selectie komt alleen de H1 recorder daarvoor in aanmerking. Daarnaast raad ik een windcut filter voor je microfoon juist wel aan… als je in een situatie komt waar je hem nodig hebt, en je hebt hem niet, dan ga je nat en kun je geen kant op qua audio. Mocht je in een situatie komen waar je hem niet nodig hebt, maar je beschikt wel over eentje dan kun je hem er altijd af laten;)

Als ik kijk naar hetgeen wat je zoekt en je budget zou ik voor de Rode gaan. Ik heb zelf ook een x aantal rode microfoons liggen en die werken perfect (weliswaar in een ietwat andere prijsklasse maar qua kwaliteit van zowel het materiaal en de “sound” is rode in veel opzichten gewoon goed).

Bijdrager
    francisss

Bedank al voor de reacties tot zover, mij lijkt het net handiger de Zoom h1 mee te nemen dan de Rode Video Microfoon, al is het alleen al om het formaat. Ik was ook niet van plan hem op de h1 op de camera te monteren maar eerder dichtbij het onderwerp te houden en achteraf met de video te syncen. Enig idee tot hoe ver de Rode (goed) geluid opneemt?

Moderator
    Mac Daddy

Toevallig hadden we het van de week op het werk er nog over en ik kan het mis hebben, maar volgens mij kan je niet een externe mic op een 550D aansluiten toch? Zij hadden het erover dat je dan een 5D moet hebben, wil je die mogelijkheid hebben.

Je kan wel apart de audio opnemen en later in de edit samenvoegen.

Bijdrager
    francisss

@ MacDaddy, er zit anders gewoon een mic aansluiting aan hoor

Moderator
    Mac Daddy

Okee. Dan heb ik niks gezegd. Moet ik op het werk toch maar es navragen. Wel raar dat een 550D en 5D het wel hebben en de 7D (die duurder is dan een 550D het dan weer niet heeft)

Bijdrager
    Afroman

550D heeft het wel inderdaad. Dat was ook de verkooptruc destijds.
    -Full HD filmen
    -CMOS 18 megapixel sensor(net als de 7D)
    -filmen met extern audioapparatuur.

Bijdrager
    McD44N

Jawel, maar er zit ook een opname-automaat op, en dat hadden ze niet moeten doen. Hierdoor worden audio levels gelijk getrokken: zachte geluiden worden omhoog gehaald, en de luide gedrukt. Dat klinkt erg lelijk..

Ook de microfoon-voorversterker op een DSLR is prut. Opnames hebben vaak een bak ruis. De enige manier om redelijk geluid met een DSLR zelf op te nemen is er een losse voorversterker bij te gebruiken. ‘Juicedlink’ heeft hele mooie, die ook de opname-automaat vd DSLR kunnen ‘foppen’. Maar dit zit wat boven je budget.

http://www.juicedlink.com/

Blijft over een externe recorder, zoals de Zoom. De ingebouwde microfoons v.d. Zoom zijn geschikt voor het opnemen van sfeer geluid bij documentaire-achtige beelden. Bij het opnemen van dialogen moet je eigenlijk een externe, richting gevoelige microfoon aansluiten op die Zoom.

Als hulp bij het gelijk leggen kun je ook geluid opnemen met de ingebouwde camera mic, dit gebruik je dan als ‘guidetrack’.

Maar elke microfoon heeft z’n toepassing, waarvoor gebruik je de camera vooral?

Bijdrager
    francisss

Ik gebruik de camera vooral voor actie shots, we maken korte filmpjes enzo, en dat doen we met een groep, dus als er iemand ‘sound-guy’ moet spelen is dat geen probleem

Maar krijgt elke niet externe mic die je op de canon 550d aansluit die versterking bij stille stukjes, maw dus ook de Rode?

Zijn er nog andere externe recorders aan te raden dan?

Bijdrager
    Berrt

Ik gebruik een Zoom H2 recorder met 4 microfoons. Deze koste 2 jaar geleden ± €200,–.
    Hiermee heb ik succesvolle opnamen gemaakt, ook op een afstand van ± 20 meter.
    Geluidsopnamen gemaakt met de Zoom kunnen prima samengevoegd worden met een video-opname.
    De opnamen blijven in de pas lopen.
    De ingebouwde microfoonversterker voor het gebruik van externe microfoons is slecht. Als ik er een externe microfoon aan wil koppelen gebruik ik een goede voorversterker en/of een mengpaneel en sluit deze aan via de line-ingang. Dat gaat perfect.
    Kortom met een Zoom heb je wat meer mogelijkheden.

Bijdrager
    McD44N

Inderdaad, iedere mic krijgt met dat auto-level te maken. Juiced Link zendt heel slim een onhoorbaar toontje met een constant level mee, waardoor de automaat niet wordt inschakeld.

Ik zou in jouw geval altijd een hengel gebruiken, met daarop een richtmicrofoon, aangesloten op een Zoom of andere recorder. Als microfoon gebruik je beter de Rode NTG3 of 2, of een Sennheiser K6-ME66 dan die videomic. Deze is niet zo richtinggevoelig (je moet dus dichter op het onderwerp voor hetzelfde geluid), en hij past ook niet in een standaard microfoonophanging.

Dit is zo’n beetje de goedkoopste set:
    http://videoholland.nl/aanbieding-opruiming/rode-boom-pole-set.html
    Goedkoper kan evt. door een DIY ophanging te maken en een vishengel te gebruiken..
    http://www.instructables.com/id/Microphone-Suspension-Mount/

@Berrt: Agree, in de Zoom zit geen top microfoonvoorversterker, maar hij is best aardig, zeker voor het geld..

Bijdrager
    francisss

Ik heb nog een beetje verder rondgekeken, en ik denk dat een audio recorder wel het meeste zal voldoen. Vooral omdat elke externe microfoon die je op de 550d aansluit nog steeds die automatic gain controll heeft, terwijl een goede microfoon als de Rode Video Microfoon dat helemaal niet nodig heeft. Dan sync ik liever achteraf gewoon de audio.
    Nu nog ff 100€ bij elkaar krijgen en dan heb ik er weer een leuk speeltje bij. Ik denk ook wel dat de Zoom h1 prijs/kwaliteit de beste recorder is, dus daar ga ik ook waarschijnlijk voor.
    Iemand de Zoom h1 toevallig ergens nog onder de 99€ gezien?
    En thanks voor de reacties

Bijdrager
    McD44N

Okee, goeie keus.. Je kunt altijd nog een externe mic aansluiten, als dat nodig is.. Nog een tip: als je stemmen of gewone geluiden opneemt kun je de Zoom het beste op Mono zetten. Voor sfeergeluid (vogeltjes, verkeer, dat soort dingen) zet je ‘m terug op stereo.

10-tje eraf, verzendkosten erbij.. :sealed:

http://www.musicstore.com:80/en_EN/EUR/Zoom-H1-Handy-Recorder/art-REC0007687-000

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.