20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Sad

Welke elektronica zaak heeft dit?

Ik heb een Amerikaanse digitale klok. Daar zit een 120V-AC naar 9 V-AC adapter bij. (Let op de klok loopt dus op 9 V-AC niet DC.)

Maar mijn stopcontact is 220-240V-AC. Toch wil ik die klok aansluiten. Er zijn twee mogelijkheden:

1) een 220V-AC naar 9V-AC adapter.
    2) een adapter van 220V-AC naar 120V-AC waar ik die amerikaanse adapter weer in kan pluggen.

Wie weet waar ik één van de twee kan krijgen? Conrad.nl heeft het niet.

Bijdrager
    joostovermars

bij elke electronicazaak kun je een transformatortje kopen dat 220 naar 9 volt AC omzet. als je zelf dat ding van een stekker, snoertjes en plugje kunt voorzien en ‘m ook nog in een doosje plaats ben je klaar voor weinig geld. maar ik denk dat ook een kant en klaar ac adaptortje makkelijk te krijgen is. je moet dus wel naar een zaak voor electronica onderdelen, dus niet naar de it’s of zo.

wel erg off topic:lol:

Bijdrager
    rbroen

9V AC, daar heb ik nog nooit van gehoord – wie wel?

Bijdrager
    Zora la rousse

DC = gelijkstroom
    AC = wisselstroom

ACDC = popgroep:D !

Dus 9V AC is gewoon 9V wisselstroom.

Bijdrager
    Sad
    ”joostovermars”

bij elke electronicazaak kun je een transformatortje kopen dat 220 naar 9 volt AC omzet. als je zelf dat ding van een stekker, snoertjes en plugje kunt voorzien en ‘m ook nog in een doosje plaats ben je klaar voor weinig geld. maar ik denk dat ook een kant en klaar ac adaptortje makkelijk te krijgen is. je moet dus wel naar een zaak voor electronica onderdelen, dus niet naar de it’s of zo.

wel erg off topic:lol:

offtopic? naar de Lounge verplaatst dan maar.

Anyway, bedankt voor de tip! Kan ik ook gewoon ongestraft de gelijkrichter uit een AC–DC adapter halen?

Bijdrager
    Turbanus

Ik heb een type “B” uit de vs mee laten komen om een VS-voeding voor een ouder Powerbookje te kunnen gebruiken… Kost iets van 20 dollar. Kan ik zo mee laten komen.

Bijdrager
    joostovermars

ja, je kunt ook de diodes uit een DC adaptor slopen. meet wel even met een AC voltmeter de secundaire spanning van de trafo. die kan wel iets lager dan 9 volt liggen. maar daar zal dat klokkie ook wel op lopen!

Bijdrager
    Zora la rousse

Van neef Theo: Märklin trafo kopen, en ff de moeite nemen het voltage op te meten van de rijstroom. Op de regelaar met stift aangeven wat 9 Volt gaf.
    Hij merkt wel op dat in Europa wisselspanning 50Hz is, en in de USA 60Hz.

Bijdrager
    joostovermars

dat is een goeie van theo!! met een beetje pech geeft jouw klokkie 50 minuten in een uur i.p.v. 60:cry:

Bijdrager
    Sad

Goeie tip.

Klokkie is om te schakelen van 60 naar 50 Hz dus dat zit snor!

Bijdrager
    trabant

En anders Aurora in Amsterdam bij de Munt richting Vijzelstraat. Dar werken jongens die genieten van dit soort queestes.

Moderator
    Poezenbeest

http://www.aurora-kontakt.nl Kontakt t/o de bijenkorf in Den Haag… zelfde winkel als Aurora…..

Bijdrager
    Sad

Aurora heeft het niet op z’n site staan.

Morgen gaan de elektro zaken hier in de buurt weer open (zou het 1 familie zijn die tegelijk op vakantie gaan?) dus dan gaat dit epos verder…

Bijdrager
    Sad

Zo ik heb een 220VAC-9VAC gevonden! (voor €9,95) En mijn 1337 h4xx0r klok doet het!

Iedereen bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    Ijope

wat is dat voor een vage klok man:roll:

Bijdrager
    Sad

Het is een BCD klok, ofwel binaire klok!

En zo werkt het, verticaal de waarden voor 1, 2, 4 of 8 optellen en dan weet je het cijfer voor die kolom:

Bijdrager
    Zweefvliegerke

Ik vind mijn klokje, rechts boven in mn scherm, toch wel wat gemakkelijker om te lezen hoor

Bijdrager
    merlijn

ac/dc = ROCK groep!!!!!!!!!!!!!! :x :P

M

Moderator
    Poezenbeest
    ”colpolyp”

Het is een BCD klok, ofwel binaire klok!

En zo werkt het, verticaal de waarden voor 1, 2, 4 of 8 optellen en dan weet je het cijfer voor die kolom:

…denk niet dat iedereen dat zomaar begrijpt…. een onderschrift hier zei ooit; “Er zijn 10 soorten mensen in de wereld: zij die wel binair kunnen tellen en zij die dat niet kunnen…”

Bijdrager
    Ruben
    ”rbroen”

9V AC, daar heb ik nog nooit van gehoord – wie wel?

”Zora

Dus 9V AC is gewoon 9V wisselstroom.

Zucht… jij moet ook werkelijk op elk topic wel even in het wilde weg blaten he? Ik mag aannemen dat rbroen heus het verschil tussen AC en DC wel weet, maar heeft waarschijnlijk (net als ik) nog nooit van een laagspanning alternating current gehoord. Ik denk dat het iets typisch Amerikaans is, heb het ook nog nooit gezien.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.