20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Soedjono84

Welke eigenschappen moet je beschikken voor een illustrator?

Hallo,

Ik ben momenteel 32uur per week werkzaam als webdesigner / webmaster. Ik heb geen hbo hiervoor afgerond, maar ben nu in de praktijk wel steeds constant aan het bijleren.

Nou is mijn passie het bekijken van beelden, een goed gevoel aan overhouden en als het kan zelf de beelden maken.
    Ik zit te twijfelen, mocht ik een cursus willen gaan doen, wat ik precies moet gaan doen.

Ik kan bijvoorbeeld een flash cursus gaan doen, maar ook een illustrator cursus.
    Zie tegenwoordig erg veel mooie illustraties en logo’s. Een voorbeeld is die van http://www.jason-brooks.com , of de tegenwoordig mooie web2.0 illustraties.

Nou vraag ik mij af, welke eigenschappen moet je bezitten om een goede illustrator te worden.
    Moet je bijvoorbeeld goed kunnen tekenen? En / of goed achtergrond kennis hebben van bijvoorbeeld culturele dingen?

Bijdrager
    jurian

even bij je link de komma weghalen, werkt namelijk zo niet.

Bijdrager
    Soedjono84

Ok gedaan.

Maar.. ?

Bijdrager
    Domoarigato

Een goede illustrator moet in de eerste plaats goed kunnen tekenen. Logisch…
    Flash heeft niets met illustratie te maken (tenzij je animaties wil maken)

Bijdrager
    Thijs van Tol

Een goede illustrator maakt tekeningen waar een klant én hijzelf achter staat.
    Een cursus zorgt alleen voor het aanleren van technieken.

Een mooie of goede tekening maken is een kwestie van smaak.
    Om een goede illustrator te worden zal je heel veel moeten investeren om een eigen stijl te creeëren en daarnaast vele stijlen te beheersen.

Hier twee bekende illustratoren:
    Fiep Westendorp (Annie M.G. Schmidt boeken)
    Quentin Blake (Roald Dahl boeken)

De een vind het mooi en en de ander lelijk. Feit is wel dat ze een eigen stijl hebben en dit ook vol kunnen houden, door bij elke nieuwe opdracht dezelfde stijl te kunnen tekenen.

Geblokkeerd
    Anoniem

“Een mooie of goede tekening maken is een kwestie van smaak.”
    Een goede tekening maken is geen kwestie van smaak, maar van kunde en kennis.
    Een móóie tekening maken kán afhankelijk zijn van smaak (tenzij ’t de opdracht is).

Om te beginnen heb je als illustrator een enorm goed gevoel nodig voor vorm, verhouding
    en cultuur. Je hebt ook een goed gevoel voor kleur nodig, moet (uiteraard) goed kunnen
    illustreren/tekenen, goede kennis nodig van materialen… zelfs als je vooral digitaal tekent
    heb je een goede kennis van materiaal nodig imho, aangezien illustraties een totaal ander
    beeld kunnen geven als ze ineens geprint/gedrukt/gezeefdrukt worden. Of dat de illustratie
    bij voorbaat al geschikt is om gezeefdrukt te worden.

Een “cursus” illustreren voldoet naar mijn mening niet. Daar leer je de basisdingen misschien,
    maar een goede illustrator heeft om te beginnen het talent nodig om van de grond te komen als
    illustrator. Heb je dat niet, dan kom je ook niet ver als illustrator.

Maar het belangrijkste wat een illustrator moet hebben naar mijn mening, is een gigantische
    creativiteit en talent. Zonder deze 2 dingen kun je nog zoveel cursussen volgen, maar dan
    kom je nooit ver;)

Bijdrager
    Renzsz

klinkt misschien suf, maar: heeeeeeeeeeel veel oefenen!

Ook zul je heel veel moeten gaan kijken naar andere illustratoren, zelf ben ik heel erg onder de indruk van Paul Bush:
    http://www.creativebush.com (Super-realistische illustrator tekeningen)
    (kijk maar eens bij zijn tutorial hoe je bijvoorbeeld zo’n realistisch effect krijgt http://www.creativebush.com/tutorials/mesh_tutorial.php)

Daarnaast alles wat hiervoor is gezegd, je zult veel gevoel voor verhoudingen, kleur en stijlen moeten krijgen.

Bijdrager
    Soedjono84

Ok.

Ik denk, als ik in de illustrator bussines wil beginnen, ik ga beginnen met simpel tekenlessen. Hoop hiermee te leren hoe je bijvoorbeeld materialen kunt tekenen in verschillende posities en perspectieven.

Een cursus illustrator zal mij inderdaad de technieken leren, wat eigenlijk ook wel belangrijk is. Maar ik ben nu ook van mening dat je eerst goed moet kunnen tekenen, je eigen stijl moet kunnen creeëren om te je kunnen onderscheiden.

Ik weet niet of ik het in me hebt, maar ik wil me wel erin verdiepen. Alhoewel dit wel veel tijd en geld gaat kosten. Dit moet ik even overwegen.

Misschien is een photoshop cursus + een digitale spiegelreflex camera ook wel iets, alhoewel ik meer gecharmeerd ben van digitale tekeningen.

Bijdrager
    Macmortsel

Je mag nog zoveel cursussen gaan volgen als je wil, doch als je geen manueel tekentalent bent of hebt, zal je het nooit kunnen. Je moet “het” nu eenmaal hebben. Veel succes met je zoektocht, en veel plezier met je tekenlessen.
    Macmor

Geblokkeerd
    Anoniem

Eens MacMorsel.

Je kan alle technieken tot in de puntjes leren, maar zonder talent en gevoel voor tekenen
    kom je er niet. Ik kan ook leren schilderen, maar dat maakt me geen kunstschilder.

Bijdrager
    sasquatch

illustratie in opdracht is ook niet enkel goed kunnen tekenen. Een illustratie moet iets kunnen zeggen, tekst kunnen uitleggen of aanvullen, gedragen worden door een concept. Dat leer je niet in een tekenles. In een tekenles leer je denk ik ook niet een stijl ontwikkelen, wat heel belangrijk is om te overleven als illustrator

Bijdrager
    Domoarigato

Ik vind het ook vreemd dat je het idee hebt om illustrator te worden zonder dat je ook maar enige ervaring hebt in het tekenen.
    Normaal vloeit het een uit het ander voort. Als je op je leeftijd nog niet echt met tekenen bent bezig geweest kan ik je eerder een andere richting aanraden. Vormgever ofzo…?
    Die voorbeelden die je aanhaalt (zeker die web 2.0 stijl) heeft eigenlijk niets met illustratie te maken.
    kijk hier ff http://nl.wikipedia.org/wiki/Illustratie

Bijdrager
    sasquatch

en zelfs die wiki geeft nog een beperkt beeld van illustratie

Bijdrager
    steeze

Ik kan niet goed tekenen, maar ik ken het programma illustrator wel goed. Als je de pentool goed beheerst, kan je al heel veel mooie dingens maken. De pentool is meteen ook de belangstrijkste tool, als je niet goed overweg kan met de pentool heb je niks aan illustrator.

Ik zou zelf niet voor een illustrator cursus gaan, je leert op zulke cursussen alleen de basis van het programma. (Een bepaalde techniek zal je je zelf toch moeten aanleren. )En voor zulke cursussen betaal je meestal teveel geld. Terwijl je beter een goed boek kan kopen, oefenen, en een paar tutorials kan volgen. Dan leer je zelf meer.

Ik denk dat je met veel oefenen, een goede (web)designer kan worden. Maar wat betreft goed kunnen tekenen, dat moet je toch echt in je hebben denk ik. Ik kan niet goed tekenen, en daar heb ik me al bij neergelegd. Ik denk ook niet dat ik met een cursus ineens wel goed ga kunnen tekenen.

Bijdrager
    Nietzman

De techniek van het softwarepakket Illustrator is ten aller tijde ondergeschikt aan al die rest van het vak Illustrator. Techniek is totaal irrelevant. En je hoeft heus niet goed te kunnen tekenen, zodra je je maar goed in beeld uit weet te drukken. Heck, desnoods scheur je stukjes uit de Margriet om mee te Illustreren, teh shy is teh limit.

Bijdrager
    sasquatch

@steeze: ben je mischien in de war met het vak illustrator, en het programma illustrator?

En Nietzman, inderdaad. Toen ik illustratie studeerde zag ik ook mensen dingen in elkaar borduren, kleipoppetjes maken, houtsnedes, collage’s enz. Ik zou zeggen dat goed kunnen tekenen ook inderdaad niet zozeer heel belangrijk is. Een goede illustrator kent de balans tussen een mooi beeld en een goed idee/concept

Bijdrager
    steeze
    ”sasquatch”

@steeze: ben je mischien in de war met het vak illustrator, en het programma illustrator?

Zou kunnen ja :innocent: , maar een illustrator werkt toch meestal in illustrator (natuurlijk zijn er ook programma’s als coral painter en autocad), dus eigenlijk komt het op hetzelfde neer.

Bijdrager
    Sunneh

Beste MacGarage,

Je situatie komt me bekend voor.. Ben al langer als webdesigner bezig, ben alleen toch aan het doorstuderen op HBO. Om goed te kunnen illistreren is de basis belangrijk. Je kan dus technieken aanleren door een cursus te doen.. maar je kan ook thuis aan het werk gaan!

Vector art is heel mooi, kost veel tijd maar krijg je leuke ervaring mee. Ik zal als ik jou was gewoon dingen proberen met de pentool in illustrator. “oefening baart kunst” .. dat is mijn motto.

Bijdrager
    Nietzman
    ”steeze”

Zou kunnen ja :innocent: , maar een illustrator werkt toch meestal in illustrator (natuurlijk zijn er ook programma’s als coral painter en autocad), dus eigenlijk komt het op hetzelfde neer.

Programma’s, programma’s….

Het gros van de Illustratoren binnen mijn opleiding heeft van al die moeilijke woorden als “Illustrator”, “Painter” en “Autocad” geen kaas gegeten. Velen houden het nog bij die mooie rare dingen als “potloden”, “kwasten”, “schaar” of “pot lijm”. Raar volk.

Bijdrager
    sasquatch

kan ook niet echt begrijpen wat een illustrator met autocad moet inderdaad..

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.