21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    dsdude

Welke eerst uittrekken?

Hoi

Ik heb een vraag, misschien klinkt het wat dom. Maar welk moet ik eerst uittrekken bij mijn laptop (ibookg4). De stroomadapter of de pug-in?

Wie kan mij met deze vraag helpen:-)

Bijdrager
    rvanheukelum

Ik trek altijd de stekker er eerst uit; dan blijft er geen reststroom in de adapter achter.
    Maar ik ben een boerenlöl.

Bijdrager
    SeaTrue

bij al mijn aparaten word er aangeraden eerst de stekker uit het stopcontact te halen en dan pas de plug uit het apparaat

Bijdrager
    Freek.

Wat heeft dit overigens met Classic van doen?

Bijdrager
    Steff
    ”Freek.”

Wat heeft dit overigens met Classic van doen?

Misschien dat de gebruiker dacht dat hij een Classic iBook had? Voor de rest vrij niets…

Maar overigens gaat hier ook gewoon de stekker er uit of de schakelaar om (zo’n blok) voordat de rest ontkoppelt word. Logies lijkt mij toch?

Bijdrager
    Petje

1e netstroomstekker 2e plugje.
    Andersom kan geen kwaad, maar dit ontlaad de restspanning in de adapter.

Bijdrager
    Oppie

Volgens mij maakt het geen biet uit, en handel daar dus ook naar; nooit een probleem mee gehad.
    En wat mag dat dan wel (iets voor nadeligs) zijn: restspanning?

(Misschien is de handeling -stekker/stopcontact- wel Classic te noemen…:wink: )

Bijdrager
    Barabas2005

Volgorde maakt niet uit, maar wel de netspanning er ook af halen als je de adapter niet meer gebruikt. Anders blijft het beestje toch nog een beetje stroom vreten.

Bijdrager
    Oppie

Apple kwam laatst nog in het nieuws dat ze dàt ook redelijk onder controle hebben; ik geloof dat het op de huidige adapters maar >0.5W is.

(Weet ff niet meer waar ik dat heb gelezen…)

Bijdrager
    Turbanus

Als je er eerst de netstekker uittrekt en je wordt weggeroepn voor de koffie bijv. en je laat je plug in je iBookje zitten en je komt een 20 min later terug, zie je ineens dat je accu bijna leeggezogen is.

Bijdrager
    huinkroese

Mooi, want bij mij blijft die er ook nog wel eens inhangen.
    Overigens trek ik altijd eerst het stekkertje uit m’n PowerBook, en dan het blok uit het stopcontact, ik loop nogal te zeulen met m’n Mac, en dan vouw ik ‘m eerst dicht, en stop ‘m in z’n hoes. Daarna kruip ik pas onder tafel om de adapter in te pakken.

Maar wat is wijsheid?

Bijdrager
    Turbanus

Wat jij doet is perfekt. Werkt al jaren goed.

Bijdrager
    iJoost

Als je het helemaal goed wilt doen, dan bij het er uittrekken eerst de netspannings-kant eraf en bij het aansluiten juist eerst de laptop-kant eraan. Op die manier is de adaptor altijd belast en ontstaat er nooit een te hoge spanning.

Maar ik kan me ook voorstellen dat de apparatuur in de loop der jaren zich zodanig ontwikkeld heeft dat een wat hogere spanning geen probleem meer is of zelfs niet meer ontstaat. (Veel “adaptors” zijn tegenwoordig kleine schakelende voedingen.)

Maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, zie bovenstaand recept.

Bijdrager
    Turbanus

Wat voor hogere spanning? Hoe kun je nou een hogere spanning krijgen als je er een plug uittrekt?

Bijdrager
    iJoost

Een adaptor is zodanig gedimensioneerd dat ie een bepaalde gelijkspanning levert bij een gegeven belasting. Onbelast levert ie dan een hogere spanning.

Op het moment dat je ‘m belast door de laptop eraan te hangen zakt die hogere spanning meteen in tot de juiste spanning. Maar ondertussen heeft de laptop dus wel kort die hogere spanning te verduren gekregen. (Tenzij je ervoor zorgt dat ie altijd belast is als er spanning op staat.)

Maar zoals ik al zei, hoe relevant dit nog is vraag ik me af. Zet er anders even een multimeter op dan kun je zelf kijken welke spanning de adaptors van Apple onbelast geven.

Bijdrager
    Turbanus

Ik vind het een prachtig verhaal. Dan zou je dus ook vooral bij het aankoppelen van je Powerbook eerst de plug in je PB moeten steken en dan pas de steker in het stopkontakt? Met aankoppelen zou je dan dus eigenlijk meer risico lopen dan bij het afkoppelen….. Ik geloof niet dat er freaks zijn die zich daarmee bezighouden.

Bijdrager
    iJoost

Wat je maar wilt…

Er werd naar gevraagd en ik gaf slechts antwoord.;-)

Bij het afkoppelen speelt overigens hetzelfde. De verbinding wordt nooit zo heel fraai verbroken bij het lostrekken van een stekkertje. Je kunt gemakkelijk het contact nog even weer aanraken.

Bijdrager
    dsdude

Oke, echt duidelijk word het mij niet. Maar de meeste denken eerst stopcontact… Kan het kwaad voor de accu.

Of kan iemand mij overtuigen eerst het stopcontact uit te trekken en dan het plugje?:)

Bijdrager
    Oppie

Joh, dit is echt een gevalletje van ‘doe wat je lekker vind!’:)

Bijdrager
    Turbanus

We hebben er allemaal wel eens last van als we geen keus kunnen maken…..:wink:

Bijdrager
    dsdude

Zou apple zelf ier een antwoor op hebben:)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.