24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Maersk

Welke DSLR?

Goedenavond allemaal!

Ik wil graag een goede DSLR kopen, voornamelijk om mee te filmen, maar ook zeker voor fotografie. Mijn budget ligt rond de 900 euro, en ik twijfel tussen een aantal Canons. Mij wordt namelijk verteld dat vooral de beeldsensor de beeldkwaliteit bepaalt, en mocht het nu net zo zijn dat die van de goedkopere 1100D tot de 7D allemaal even groot zijn. Voor de rest komt alles op de lenzen uit.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar de 60d van Canon, maar klopt het dat ik eigenlijk even goed uit ben met een goedkopere body met een betere lens?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Hengheng

Glas is altijd een betere investering dan welke body dan ook.
    Wat wil je precies gaan doen ?

Bijdrager
    Flesh

Precies. Ik zou duidelijk gaan voor 600D + duurdere lenzen. En als je niets geeft om het uitklapbare LCD schermpje zou ik zelfs een 550D nemen.

Bijdrager
    Afroman

Hoezo?

Een 60D is wel op alle fronten (iets) beter dan een 600D of een 1000D hoor. Dan is die iets sneller, iets betere accu etc.

En de sensor van de 550D tot en met de 7D zijn inderdaad hetzelfde. Maar de sluiter niet. De 7D kan veel meer kliks per seconden aan dan een 550D.

Dus kijk vooral wat je wilt fotograferen. Fotografeer je vaak actie en moet je camera enigzins weerbestendig zijn, kijk dan naar de 60/7D(half magnesium body), zo niet, dan kom je prima weg met de 600D.

Je zult met al deze toestellen mooie foto’s maken, maar het is ook kijken wat je het fijnst vindt qua menu en knopjes.

Glaswerk kan je altijd later bijkopen.

Bijdrager
    Chorro

Bovenstaande antwoorden zijn prima, maar ik wil eraan toevoegen dat je ook moet kijken naar de grip. Ik heb een 400D gehad van Canon en met mijn gigantische handen kreeg ik soms kramp van de kleine body. Nu heb ik een 50D en heb daar totaal geen last van.

Bijdrager
    nightf3v3r

Ik ben het met de rest eens, goede lenzen is van essentieel belang. Je ziet het zo vaak gebeuren dat mensen een dure camera kopen en dan nemen ze er zo’n goedkope klote-lens bij. Je kunt beter een instap model nemen met een tiet van een lens er op. Zelfde verhaal voor stereo systemen overigens, beter een prima versterker met top speakers dan een top versterker met van die xenons schoenendozen er aan.

Bijdrager
    Yachtbrochure

Ik heb net een 600D gekocht en ben nu aan het investeren in glaswerk (o.a. een 50mm/f1.4 en een 70-200/f4) en inderdaad maken de lenzen een groter verschil dan de body. Enige wat je nu weer krijgt is dat je met goede lenzen weer gaat verlangen naar een FF body:-(

Bijdrager
    Afroman

Al mijn lenzen zijn fullframe behalve mijn kitlens. De 28mm 2.8 en den 60mm macro staan ook op het verlanglijstje.

Daarnaast, de 50mm 1.8 is ook erg goed en het scheelt slechts een halve stop.
    De 1.4 moet je echt kopen als je geen plastic lens wilt(dus robuuster), en/of echt die halve stop wilt.

Wees vrij uiteraard, maar just saying. Kan je zo 250 euro schelen.

Bijdrager
    Hengheng

Ik mis nog steeds de reactie van de TS wat hij/zij wil doen.
    Actie, landschap, vakantiekiekjes, portret ?

Bijdrager
    nightf3v3r

50mm 1.4 is een hele goede lens. Bokeh is veel mooier dan de 1.8
    Voor macro 100mm macro, retescherp.

Bijdrager
    Afroman

50mm 1.4 is een hele goede lens. Bokeh is veel mooier dan de 1.8

Dat valt reuze mee.

Bijdrager
    Qmagic

Wat wil je gaan fotograferen?
    Veel actie/sport of veel in donkere situaties, veel buiten (in de regen) etc, etc. Daarop kan je verder kiezen welke body en welke lenzen daar geschikt voor zijn.

Ik zou zelf nooit kiezen voor de standaard kit-lens kiezen, maar meteen voor het betere glaswerk (wat wil zeggen dat je lens meestal duurder is dan je body).

Je geeft aan dan je budget €900 is, en je noemt een 7D en 60D. Daar kan je geen 7D body voor kopen. En voor dat geld alleen een 60D body. Met jou budget kom je niet veel verder dan een 600D/550D.
    Ter indicatie, als je een goede lens koopt met een losse body: een 600D body (€599) met ‘EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM’ lens (€829), dan zit je al op €1.428,-

De 7D/60D/600D/1000D zijn allemaal APS-C DSLRs, dat houd in dat je alle 2 de soorten lenzen kan gebruiken (Canon EF en EF-S).

Wat ook zeer belangrijk is, houd de body eens vast in je handen voordat je er een koopt. Een goede grip is net zo belangrijk als een goede lens of body. Kramp in je vingers of bewegende foto’s omdat je de camera niet goed kan vast houden, daar zit je ook niet op te wachten.

Een goede review site is http://www.dpreview.com Daar kan je de body’s goed vergelijken.

Voor Reviews over de lenzen kan je hier eens kijken: http://www.photozone.de/canon-eos

Bijdrager
    1984

De Sony NEX-7 op dit moment absoluut de snelste digitale camera met verwisselbaar lens ter wereld.Een Digitale SLR camera waar de spiegelbehuizing is weggelaten en deze overtreft veel DSLR’s [size=2]Afgebeeld met Carl Zeiss 24 1.8 lens[/size]

[size=2]Sony NEX-7 Video filmen in Full HD : De nieuwe NEX-7, Sony’s topmodel uit de Alpha NEX systeem camera’s bied de consument Full HD Video filmen met 50p/25p, manuele focus, volledige P/A/S/M-belichtingscontrole en verbeterde audio…..meer info [/size]

Sony NEX-7 Menu and Control Overview

Bijdrager
    Afroman

Overtreffen is echt een groot woord hoor.

Bijdrager
    1984

Sony NEX-7 with 18-55 lens (left) and Nikon 3100 with 18-55 lens (right)

Aankondiging einde DSLR-tijdperk? Foto’s van de NEX-7 online tonen een camera die als een onthoofde professionele DSLR door het even lijkt te gaan, en in zekere zin is dat ook zo maar dan met behoud van het controlecentrum op een veel compactere wijze ingebouwd. DigEzine voorspelt al een tijdje een grote toekomst voor hybride beeldmakers met dit soort camera’s zonder de ballast van reflexsystemen, en de NEX-7 (en zelfs de eveneens nieuwe NEX-5n) zou zo maar eens de impuls kunnen betekenen voor een nieuwe generatie beeldmakers……..bron en meer

Bijdrager
    Maersk

Wow! Bedankt voor jullie massale reacties.

Ik wil met mijn toekomstige camera vooral kortere documentaires en een aantal andere hobby dingen maken. Geen specifieke doeleinden, maar ik heb te vaak dat ik voor projecten een HDV moet huren en dan film ik liever met een eigen DSLR.

Zoals hier bij Foto Konijnenberg de 60d met een standaard kitlens, of hier de 660d met een extra (betere?) lens. Of raden jullie überhaupt aan een body en lens los te kopen? En wat maakt een lens ‘goed’?

Thanks!:)

Bijdrager
    justhan

De sets die je hier laat zien, zijn beide met standaard kitlens en de 600D heeft er twee. Nu wil dat helemaal niet zeggen dat je hier geen mooie foto’s of films mee kunt maken, maar wanneer je heel goed zou weten wat je wilt, zul je (bijna) altijd tegen beperkingen aanlopen met deze objectieven.
    Anderzijds wanneer je nog niet goed weet waar je interesse gaat liggen met fotograferen, is de kitlens een aardig instappunt en kun je vanaf daar je zoektocht starten. Wanneer dan op een bepaald moment blijkt dat je eigenlijk veel landschappen fotografeert, dan gaat het misschien verstandig worden om een groothoeklens te gaan kopen. Maar die koop je (meestal) weer niet als je alleen maar portretten wilt schieten. Daarnaast spelen zaken als lichtsterkte of snelheid ook nog een rol. Wil je je toeleggen op concertfotografie, dan wil je een lichtsterke lens hebben, terwijl je op het racecircuit het moet hebben van snelheid. Zo zijn er heel veel verschillende criteria, die allemaal weer meetellen in het geheel en die maken dat een objectief goedkoper of duurder is. En uit eigen ervaring, er gaat een behoorlijk bedrag aan geld inzitten in de loop der jaren. Anderzijds, een goed objectief zul je langer gebruiken dan je body, dus is het ook de moeite van het investeren waard. Dat is dan ook de reden dat iedereen hier roept “besteed je geld aan een goede lens”. Maar die keuze wordt lastig wanneer je eigenlijk niet weet waar je prioriteiten liggen, terwijl je ook nog een beperkt budget hebt.

Om goed de keuze van een 60D of een 600D te kunnen maken, kun je het beste eens bij een plek langsgaan waar ze beiden verkopen, zodat je ze eens kunt vasthouden en er een beetje mee kunt spelen. Want, zoals hier al eerder gezegd, de grip van het ding is iets persoonlijks. Voor sommigen is de 600D te klein en je zult ongetwijfeld ook mensen hebben, die de 60D te groot vinden om lekker vast te pakken. Daarnaast hoor je weer dat de een zegt dat de knoppen bij de ene camera “verkeerd” zitten, terwijl de ander er helemaal geen last van heeft.

Mijn advies aan jou zou dan ook zijn, koop een van de door jou genoemde body’s met kitlens en ga daar lekker een tijdje mee fotograferen en filmen, zodat je voor jezelf kunt ontdekken wat je wilt. Na je aankoop begin je weer opnieuw met sparen voor je eerste echte zelfgekozen objectief, die je gekozen hebt op basis van dat wat je wilt bereiken met je kitlens, maar wat deze net niet haalt. Oh ja, voordat je tot een aankoop overgaat van een nieuwe (dure) lens: je kunt ook objectieven huren. Dat is vooral makkelijk wanneer je niet iemand in de buurt hebt met de door jou gewenste lens, die hem zou willen uitlenen aan je. Zo kun je het objectief eens een (aantal) dag(en) proberen en bekijken of dat wat je denkt en hoopt van je nieuwe lens, ook daadwerkelijk zo is.

Veel wijsheid met je beslissing en veel fotografeerplezier

Bijdrager
    justhan

dubbele post!

Bijdrager
    TheBigZ

justhan + 1.

Begin lekker met de kitlens en probeer spelenderwijs te ontdekken waar je eigen voorkeuren (en de beperkingen van de kitlens) liggen

Bijdrager
    Qmagic
    Maersk op 21 januari 2012

Mij wordt namelijk verteld dat vooral de beeldsensor de beeldkwaliteit bepaalt

Klopt, dit is één van de bepalende factoren, alleen de EOS 7D, 60D en 600D hebben alle 3 dezelfde beeldsensor.

Bijdrager
    Maersk

Te gek! Dan ga ik straks de 60d met standaard kitlens bestellen. Heel erg bedankt allemaal!:)

Bijdrager
    IBram15

Alvast gefeliciteerd met je aankoop!

Bijdrager
    ramrod

Misschien is dit wat om mee te beginnen een training voor filmen met een DSLR

DSLR On Assignment with Dan Chung

Bijdrager
    1984
    1984 op 22 januari 2012

De Sony NEX-7 op dit moment absoluut de snelste digitale camera met verwisselbaar lens ter wereld.Een Digitale SLR camera waar de spiegelbehuizing is weggelaten

Hasselblad speelt leentjebuur bij Sony en stopt de techniek van de NEX-7 in een gedurfd vormgegeven camera met de naam Lunar.
    http://www.digifotopro.nl/content/preview-hasselblad-lunar-met-sony-nex-vatting

De prijs bedraagt 5000 euro, ruim boven de prijs van een Sony NEX-7 (1200 euro}. Hoe zeer de camera ook ontworpen is met de fotograaf in het achterhoofd, het zal toch vooral een camera zijn voor de zeer welgestelde amateur.
    Persoonlijk vind ik deze Hasselblad zeer lelijk, en de Sony NEX-7 waar hij op inspireert is, een mooie functionele camera

Jony Ive ontwerpt Leica-camera voor het goede doel word nu steeds nieuwsgieriger.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.