8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Le Big Mac

Welke DAC (D/A Converter) kopen?

Tijdje geleden 2 nieuwe ‘active’ luidsprekers gekocht voor de woonkamer, Adam A7X. Heel tevreden over, maar ik merk dat mijn DAC, een EMU 0202 van 6-7 jaar oud, nu de zwakste schakel is, tijd voor een nieuwe DAC dus. Maar welke?

Ik neem er niet mee op, meer dan 2 kanalen is dus echt niet nodig. Wireless/iPhone/iPad zijn ook niet nodig, ik speel enkel af met een Macbook Pro uit 2009 die nu dedicated muziekserver is. Audiokwaliteit is de belangrijkste eigenschap. Ik hoor een stuk meer dan de gemiddelde luisteraar, maar ben niet zo’n audiofiel dat ik er €2000,- aan wil uitgeven, denk aan max. €400-500,-.

Ook belangrijk:
    * USB-input (USB Audio Class 2, 24 bit/192 kHz), geen FW. Mag evt. ook Thunderbolt hebben.
    * 2e audioinput voor TV
    * 2x XLR-output, evt. 2x TRS 3 Pole balanced 1/4″ Jack Plug
    * Goede ondersteuning OS-X (EMU heeft al 3 jaar geen nieuwe drivers uitgebracht voor OS-X, daarvoor was het ook al 3 jaar waardoor je veroordeeld was tot OS-X 10.6). EMU is dus bij voorbaat al uitgesloten.

Wie heeft er tips, waar moet ik eens naar kijken of liever luisteren? Dank alvast!

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    VRam

Heb zelf de audiohobby flink afgewaardeerd thuis de laatste jaren en draai nu ook met aktieve speakers (KRK VXT4) en luister veel met koptelefoon.
    Hiervoor heb ik twee externe DACs.

Voor koptelefoon de Aune T1 (buizen DAC) a 149 euro
    Voor de VXT4 de Audiolab 8200CDQ (is qua klank vergelijkbaar met de M-DAC) dit apparaat had ik nog en is een cd speler, voorversterker en externe DAC in één.

Beide zijn prima DACs
    Als ik het over moest doen zou ik kiezen voor de laatste versie van de Apogee Duet ca. 500 euro. Deze is klankmatig erg mooi vind ik.

Bijdrager
    gruiter

Kijk ook eens naar een Audioquest – Dragonfly USB DAC. Dat apparaatje doet het verbluffend goed voor z’n geld. Lees bijvoorbeeld maar eens de volgende recensie http://www.puresound.be/recensies/archive/2014/mei/article/audioquest-dragonfly-usb-dac/?tx_ttnews%5Bday%5D=13&cHash=1e324993e2ce99c4382ea5d6a24a8648

Bijdrager
    hokkie

M-DAC!! Mooie DAC met tevens, als je dit wenst, een prima pre-amp. Diverse scenes/geluidsinstellingen zijn te installeren, maar ook pure direct. Ik heb deze jaren op een 4x Cyrus eindversterkers gehad (BI-AMP opstelling) en zeer tevreden over geweest. De Arcam is geen partij (naast elkaar geluisterd).

Bijdrager
    Le Big Mac

Die M-DAC leek me inderdaad erg mooi, maar wel wat boven budget. Ik ga die Apogee Duet eens onderzoeken!

Bijdrager
    Obi

O2+ODAC vind ik erg goed.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.