18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Pick

Welke configuratie v/d iMac, voor o.a. videobewerking.

Beste,

Na jaren met windows gewerkt te hebben ben ik nu overtuigd (laten overtuigen) om over te stappen naar Apple.

Nu wil ik dus een iMac 20″ aanschaffen. Nou weet ik niet wat wijsheid is met betrekking op de configuratie. De hoofdzaak waar ik hem wil voor gebruiken is videobewerking, geluidsbewerking, foto bewerking.

Wat ik tot dusver begrepen heb, dat het slim is om iig het geheugen op te waarderen naar 2gb. En dat de videokaart wel voldoende zal zijn (128mb) Maar om niet straks het “had ik maar” gevoel te krijgen, wil ik graag meningen horen van ervaren Mac gebruikers.

BVD.

(al lezende in het forum begreep ik dat het sowieso verstandig is om te wachten tot na 8 januari ivm pers presentatie of zo)

Bijdrager
    Dick de Roos

Dat laatste zal wel lukken denk ik.
    Het video-deel van de iMac is standaard OK voor wat jij wilt. Maar als je op termijn veel met FCP gaat doen, vooral qua plug-inn’s, is het misschien toch verstandig nu al te kiezen voor de betere video-kaart.
    Al is het maar om “had ik toen maar” gedachten in de toekomst te voorkomen.
    Het kost wel weer iets meer. :|
    Verder is het een prima machine, zeker met 2 GB, voor de door jou genoemde bewerkingen.
    Je zult er geen spijt van krijgen.

Bijdrager
    Xenophon

Die videokaart maakt niet zoveel uit, ik zou zoveel mogelijk investeren in veel, heel veel schijfruimte.
    Desnoods snelle externe firewire schijven.

Bijdrager
    Pick

Dit is dan ook het punt waar ik mee zit. De één zegt dat de videokaart prima voldoet, en de ander zegt dat ik hem beter kan upgraden.

Hiermee zit wel het punt dat als ik de videokaart upgrade dat ik een aantal weken moet wachten op mijn mac. Geheugen zou niet zoveel uitmaken. En even wachten heb ik geen moeite mee, maar om nou een maand te moeten wachten………tja.

Maar goed indien hier geadviseerd word om het absoluut wel te doen, zal ik geduldig zijn.

Bijdrager
    Pick

Dit is dan ook het punt waar ik mee zit. De één zegt dat de videokaart prima voldoet, en de ander zegt dat ik hem beter kan upgraden.

Hiermee zit wel het punt dat als ik de videokaart upgrade dat ik een aantal weken moet wachten op mijn mac. Geheugen zou niet zoveel uitmaken. En even wachten heb ik geen moeite mee, maar om nou een maand te moeten wachten………tja.

Maar goed indien hier geadviseerd word om het absoluut wel te doen, zal ik geduldig zijn.

Bijdrager
    ateazz

hey

De videokaart maakt heel veel uit, dus het is zeker de moeite waard om daar in te investeren.

suc6

Bijdrager
    Buzz

De videokaart maakt wel wat uit, maar lang niet zoveel als extra geheugen, harde schijfruimte, of het verschil tussen een 20″ en 24″ scherm, etc.

Sowieso zit je bij de 20″ iMac vast aan de X1600 chipset. Je kan dus niet kiezen voor een andere videokaart, alleen maar voor meer videogeheugen. Dat is vooral van belang als je een tweede scherm aansluit en/of veel real-time 3D bewerkingen laat doen. Voor standaard foto-, audio- en videobewerkingen zul je met de huidige software van het verschil weinig merken en voldoet de X1600 met 128 MB VRAM prima.

In de toekomst zullen applicaties natuurlijk wel hongeriger worden naar videogeheugen. Je ziet dat nu al aan Aperture, waarbij subtiel gebruik wordt gemaakt van animaties en overgangen in de user interface. In de nabije toekomst krijgen we Leopard met Core Animation, waardoor die ontwikkeling waarschijnlijk zal versnellen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Als je op een iMac gaat werken, dan hoef je je geen zorgen te maken over de videokaart voor FCP.

Bijdrager
    Anillusion

Die geheugenuitbreiding is inderdaad een goed idee. Daarnaast raadt ik je echt aan om een apparte mediaschijf aan te schaffen, wat in combinatie met een iMac betekend dat je een firewireschijf moet kopen. Koop in ieder geval geen USB2.0-schijf want dat is voor video gewoon niet lekker. Voor USB2 ligt namelijk alleen de topsnelheid hoger, bij firewire zit ie continu op de topsnelheid.

Maar even een belangrijke vraag: wat versta jij onder videobewerking? Ik neem aan home-video, want als dat niet zo is dan hebben we het ineens over heel andere configuraties.

Bijdrager
    hobbes2210

Hi Pick,

De standaard iMac 20″ kan prima video bewerken voor amateur doeleinden. Zodra je wat meer verlangt gaan vnl de volgende items spelen:
    – Hard disk ruimte (DV vreet ruimte!!)
    – Geheugen (hoe meer hoe beter)
    – Video kaart (hoe meer geheugen, hoe beter, let op dat dit niet shared is!!)
    – Grootte van je monitor (ik edit nu op een 12″ powerbook met FCP, dus 20″ gaat echt wel lukken)

Ik zou zeggen, kopen, tenzij de nieuwe releases in Januari zo spectaculair zijn……

Bijdrager
    Pick

Ik zal de iMac niet gebruiken voor home-video’s. Je kan het meer zien in de proffesionele hoek. Ik heb reeds een aantal externe schijfen waar ik het dv materiaal op sla. Dus een grotere schijf erin laten zetten is geen optie. Vind het ook prettiger om na elk project of diverse projecten de externe schijfen netjes op te bergen.

Momenteel doe ik dus alles met een windows machine, die momenteel tot weinig in staat (meer) is. Ook werkt het gewoon niet lekker soepel, af en toe hakerig, vastlopers etc etc.

Bijdrager
    Pick

Beste,

Nou heb ik keurig gewacht tot de Keynote gisteren. Maar goed zoals velen was dat op de iPhone en de Itv na een teleurstelling. Voor mij heeft het dus weinig nut gehad.

Nu ga ik dan ook over tot aankoop van een iMac 20″ nou ben ik er al uit dat ik er 2 gb geheugen in wil hebben. Het enige waar ik nu nog mee zit is de videokaart. Is het nou wel of niet nuttig om deze up te graden???? En kan ik deze later alsnog upgraden??

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zou gewoon de standaard videokaart er in laten zitten. Dat zal prima werken.

Bijdrager
    Pick

Beste,

Morgen is het dan zover, ik ga aan de Apple. Morgen wil ik dus gaan voor de iMac 20″. Hebben jullie nog tips voor aankoop?

BVD

Bijdrager
    Phofilmusigner

Meer intern geheugen erin laten zetten en een externe harde schijf kopen:)

Bijdrager
    sawtooth

De videokaart is voor video-editing lang niet zo belangrijk als men denkt.
    Je zult voornamelijk je processoren belasten.

Bijdrager
    acb

Misscihien wel even interressant:

Apple heeft een leuke actie, FCE voor 1/2 prijs bij aanschaf van ene nieuwe Mac…

Bijdrager
    Pick

Aha oke, leuke actie van Apple.

Dankje.

Meer tips?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.