18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Gitte65

Welke configuratie Mac Mini?

Mijn vriend is toe aan een nieuwe computer en zit aan een Mac Mini te denken (hij werkt nu nog met Windows 8 op een computer van ± 5 jaar oud) en ik mag nu voor hem verzinnen wat hij nodig heeft….

Helaas weet ik dat ook niet zo. Dus hoop ik dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Heeft hij genoeg aan quad-core of kan hij beter een 6-core nemen (i5 of i7)?

En hoe geschikt is een Mac Mini voor videobewerking?

Hij gebruikt de computer hobbymatig, maar voert er – volgens mij – wel behoorlijk zware taken mee uit.

Hij neemt regelmatig (elektronische) drumpartijen op, en soms ook (bas)gitaar, keyboard en vocals en monteert dat onder zelfgemaakte video opnames (van meerdere camera’s) die hij vaak ook nog eens met allerlei effecten bewerkt.

Software die hij nu gebruikt:

Superior drummer 3

Magic Pro X

Reaper

Steven Slate Drums

Wave plug inns

Hardware:

Roland TD50 (usb 2)

Focus Right USB-2 interface

Asus 27″ scherm – HDMI

Apple toetsenbord (usb)

Ik hoop dat er iemand is die mij een beetje op weg kan helpen.

Ik kan natuurlijk naar de Amac gaan of bellen met de Applestore, maar die zullen waarschijnlijk altijd beweren dat deze taken prima op een Mac Mini uit te voeren zijn. Maar ik meende dat ik ooit eens ergens gelezen had dat de Mac Mini voor videobewerking nou nét niet de meest geschikte keuze was… Kan het alleen niet meer terugvinden.

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt alleen de ingebouwde videokaart van Intel bestellen bij de Mac mini. Dat is een nadeel als je veel programma’s gebruikt die goed gebruik kunnen maken van de GPU zoals FCPX.

Configure a Mac Mini (2018) for Video Editing

Maar voor de rest is het een prima computer, en zeker geschikt voor audiobewerken, mits met voldoende geheugen en ditto SSD besteld.

Ik zou de Core i5 adviseren en dan voor €240 upgraden naar 16GB geheugen, idem naar 512GB SSD. (Dan kom je op €1729 uit.)

https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/mac-mini/3,0%E2%80%91ghz-6%E2%80%91coreprocessor-met-turbo-boost-tot-4,1-ghz-256gb#

https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/specs/mac-mini-core-i5-3.0-late-2018-specs.html

Bijdrager
    Gitte65

Dank voor je reactie @thebigz ! Fijn ook die link naar dat artikel over video bewerking, dat is wel verhelderend en geruststellend dus.

Ik zat zelf ook aan die configuratie te denken die jij noemt.

Nu kijken of mijn vriend zich daar in kan vinden ;-).

Bijdrager
    Shmoo

Best wel prijzig, als je er over nadenk. Dit is waarschijnlijk iemand die voor zijn hobby met videobewerking aan de slag gaat. Dan is 1000 of 1250,- euro als veel geld voor een computer. Nu zit je op 1700 zonder monitor, speakers en poespas.

Bijdrager
    Brombeer

Bijdrager
    TheBigZ

Brombeer op 17 maart 2019 om 20:16
    Er zijn alternatieven…

Dat Macs duurder zijn dan PCs is bekend.

https://tweakers.net/reviews/6920/2/desktop-best-buy-guide-maart-2019-mainstream-gamesysteem.html

Een hackintosh (zoals jij voorstelt) is leuk voor de hobbyist die bereid is zelf regelmatig te klooien.

https://www.cio.com/article/3193071/building-a-hackintosh-without-the-help-of-tonymacx86.html

Bijdrager
    Gitte65

<p class=”cite”>Shmoo op 17 maart 2019 om 20:00</p>
    Best wel prijzig, als je er over nadenk. Dit is waarschijnlijk iemand die voor zijn hobby met videobewerking aan de slag gaat. Dan is 1000 of 1250,- euro als zijn er al.veel geld voor een computer. Nu zit je op 1700 zonder monitor, speakers en poespas.

Maar daar hoef jij niet over na te denken ;-). Het lijkt wel alsof jij vindt dat iemand voor zijn hobby geen Mac (mini) mag aanschaffen of geld mag uitgeven?

Monitor, speakers en alle poespas is trouwens allang aanwezig.

Bijdrager
    Gitte65

@brombeer, dank voor je suggestie, maar een hackintosh gaat het niet worden; ik ben namelijk de computer ‘techneut’ hier in huis. En zoals @thebigz al aangeeft, als je voor een Hackintosh gaat moet je bereid zijn wat te klooien, en dat ben ik niet.

Mijn vriend wil ook iets dat gewoon werkt zonder gedoe. Dat gaat op zijn Windows computer steeds lastiger dus vandaar dat we aan het kijken zijn naar alternatieven. En het kan ook nog uitdraaien op een nieuwe Windows-machine, we zijn nu de mogelijkheden aan het verkennen.

Bijdrager
    Koezel

Ik doe hetzelfde met de nadruk op audio. Dit doe ik op een I5 met 16 GB geheugen. Op de mini alleen de software. Het overige gaat naar een externe ssd.  Dit draait heel goed.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ik zou de Brombeer-tip doen.

Het wordt tijd voor Hackintosh, zeker als je dit eindelijk kant-en-klaar kan kopen.

Een mini-mac is op dit moment een top-ding, alleen veels te duur.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Bij nader inzien zou ik toch de Mac Mini doen:  3,0‑GHz 6‑core 256 GB voor 1249,-

is niet duur, met deze goedkope upgrades

Bijdrager
    Brombeer

De overstap naar een nieuw OS brengt doorgaans ook kosten van nieuwe software met zich mee.

En dan kun je maar beter vooraf weten welke versie waarop wel of niet werkt: Application compatibility table.

Bijdrager
    daanclasener

Zelf bouwen?

Wel voor Windows, dit is nog zonder OEM licentie a 39eu.

https://www.alternate.nl/html/configurator/builder/loadSharedConfiguration.html?kind=pcBuilder&id=b6d03ea8521863b406b6ecf745b6feb4

Heb je voor iets minder geld een snellere pc, op papier dan.

Bijdrager
    madcat

Je kan denk ik beter voor een 21″ iMac gaan – vooral zoals al eerder genoemd – vanwege de video bewerking.

Bijdrager
    TheBigZ

Of voor €2099 de nieuwe instap zes-core 27” iMac plus voor €179 een externe 1TB SSD voor het snelle opstarten e.d. (Totaal €2278) De Radeon Pro 570X met 4 GB GDDR5-geheugen komt van pas voor de videobewerking.

Bijdrager
    computer space

Beste koopt hij de instapper mét upgrade naar hexacore (vanaf de middelste is die upgrade duurder!). @Big Z: de Mini is een i7 hexacore met 12 threads, de iMac slechts een i5 met 6 threads!

Zelf 32GB inprikken en gaan met die banaan. Deze mac is uitstekend geschikt voor zware audio en FCP.

Ik zou wel nog upgrade naar 10gbit overwegen, kom je op 1349€, opslag moet je namelijk extern regelen (sowieso met dat soort werk), en 10 gbit is voor toekomst handiger dan enkel thunderbolt omdat je met ethernet de opslag op meerder computers kan benaderen en verder weg kan plaatsen.

Ik weet niet hoever hij gaat met de effecten: op FullHD kan de Mini dat prima, op 4K is het wat lastiger dan begint GPU ondersteuning nut te hebben, maar van effecten kun je makkelijk afkikken: is de suiker van de video!

Bijdrager
    Gitte65

Dank voor het meedenken, het delen van jullie ervaringen en het geven van alternatieve suggesties!

Ik ga ze hier in de ‘groep’ gooien.

Bijdrager
    Ziegler

<p class=”cite”>Gitte65 op 18 maart 2019 om 11:25</p>

<p class=”cite”>Shmoo op 17 maart 2019 om 20:00</p>
    Best wel prijzig, als je er over nadenk. Dit is waarschijnlijk iemand die voor zijn hobby met videobewerking aan de slag gaat. Dan is 1000 of 1250,- euro als zijn er al.veel geld voor een computer. Nu zit je op 1700 zonder monitor, speakers en poespas.

Maar daar hoef jij niet over na te denken ;-). Het lijkt wel alsof jij vindt dat iemand voor zijn hobby geen Mac (mini) mag aanschaffen of geld mag uitgeven?

Monitor, speakers en alle poespas is trouwens allang aanwezig.

Kan zijn , maar voor €1.700 heb je allerlei prima alternatieven. Ook bij apple.

Persoonlijk zou ik nooit zoveel geld aan een mini uitgeven, maar dat ben ik.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.