7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    pietermon

Welke computer past bij mij?

Ik ben volop zoekend naar een nieuwe computer.
    Ik werk heel veel met film (montage) en muziek, maar mijn huidige computer liet mij op dit vlak in de steek.
    Ik wel me dus een nieuwe laptop aanschaffen en hoor steeds meer geruchten dat ik dan beter meteen een mac koop.
    – Is dit zo? Is mac echt de nummer 1 op het vlak van bewerken van film en muziek?
    – Zo ja, welke laptop schaf ik mij dan het best aan? Welke eigenschappen moet deze hebben om volwaardig films te kunnen bewerken?
    – Welke programma’s zijn er hiervoor interessant? (tot nu toe monteer ik films met Pinacle Studio)
    – Wat is het prijskaartje van al dit moois?

Indien u me verder kan helpen, stuur dan gerust uw antwoord naar …
    Alvast bedankt,
    Pieter

Edit door moderator: mailadres verwijderd uit bericht. Het is gevaarlijk om je persoonlijk mailadres openlijk op Internet te zetten (spam). Mensen kunnen je hier in dit draadje antwoorden of je een PB sturen.

Bijdrager
    acb

Ben je bezig met video of film? Dat is nog een wezenlijk verschil….:D

Bijdrager
    Gip

Als je echt professioneel dingen doet, heb je een macbook pro met Final Cut Pro nodig.
    Als je huis-tuin-en-keuken filmpjes maakt, is een macbook met imovie (wat er gratis bij zit) genoeg. Als je er tussen in zit zou je final cut express kunnen nemen, dit is hetzelfde als final cut pro, maar dan met wat functies minder.
    succes met je keuze,
    JiP

-wopij.com

Bijdrager
    Anillusion

Nouja, op een mac-gerelateerd forum, als je dan vraagt wat voor computer je moet kopen, dan is de kans wel groot dat je dan een mac wordt aangeraden.

De mac is op professioneel gebied naar mijn weten nog steeds de nummer 1 bij multimediale toepassingen als grafisch werk, video en muziek. Wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om dit goed aan de gang te krijgen onder windows. Maar dat kost naar mijn ervaring veel meer moeite, iets waar creatieve personen absoluut niet op willen wachten. Een apple geeft op veel vlakken wat rust, omdat het systeem qua besturingssysteem en hardware voor elkaar is gebouwd en daardoor stukken stabieler is dan welk windows systeem dan ook. Voor multimedia vraag je nogal wat van je machine, dus is die stabiliteit ontzettend belangrijk. De vraag is voor jou, of je bereid bent om hiervoor het iets hogere prijskaartje te betalen, indien je voor het instapmodel kiest.

Als je op gebied van apple laptops gaat kijken is denk ik dat zowel de macBook als macBook Pro geschikt voor amateur video en muziekbewerking. Voor video in het algemeen is in ieder geval altijd aan te raden te werken op een externe harde schijf. Een laptop voor video wil je in ieder geval zo vol mogeljik met werkgeheugen willen proppen, waarbij 1 GB het minimum is, maar volgens mij kun je je systeem al niet eens meer lager configureren.

Je werkt nu met Pinacle Studio. Dan is inderdaad zoals Gip al aangeeft iMovie goed genoeg. Wil je ondertussen wat meer dan kun je overwegen om Final Cut Express te gaan verkennen of meteen de stap naar Final Cut Studio te zetten.

Zelfde geldt eigenlijk voor je muziek. Garageband is een leuk programma voor de amateur. Wil je wat meer, dan kun je Logic Express gaan verkennen of meteen de stap zetten naar Logic Studio.

Dus het prijskaartje hangt totaal af van hoever je wilt gaan. Als je amateur bent en geen reden ziet om professioneel te gaan doen, dan is een simpele macBook met de gratis iLife Suite al ruim voldoende. Wil je professioneel gaan doen, dan moet je naar een flinke macBook Pro kijken met de Final Cut Studio en Logic Studio suites, die betaalbaar zijn, maar nog steeds stevig aan de prijs voor een beginner.

Bijdrager
    acb

Wil je professioneel gaan doen, dan moet je naar een flinke macBook Pro kijken

mect een MacBook kom je ook al erg ver hoor! Ik monteer vaak zat dvcpro / dvcam / dv / hdv enz. op de MaBook met daaraan nog een studio monitor als extern scherm. Ik heb in ieder geval geen klagen…

Pas als je met echte HD aan de slag gaat, dus niet de HD die de prosumer camera’s beweren te hebben, zou je wel naar een pro moeten.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.