30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    johnnyloco

Welke camera?

Hallo iedereen, ik sta op het punt om mijn eerste DSLR aan te schaffen. Nu heb ik na veel denken de volgende drie opties overgehouden.

– Nikon D5100 met 18-55 mm objectief, € 550,-
    – Canon 600D met 18-55 mm objectief, € 550,-
    – Canon 1100D met 18-55 mm én een 75-300 DC objectief, € 444,-

Ik weet alleen niet wat ik nou moet kiezen? Moet ik voor het instapmodel gaan met twee objectieven en 100 euro goedkoper? Of juist een wat duurdere camera met een standaard objectief? En Canon of Nikon?

Ik wil voornamelijk stedelijk gaan fotograferen, vakantie en als laatste product- en voedselfotografie. Dus ik denk dat er sowieso een lens bij moet in de nabije toekomst.

Graag hoor ik wat de gevorderde fotografen ervan vinden en wat jullie ervaring is met eerdergenoemde modellen en wat jullie mening is.

Bijdrager
    Qmagic

Houd de camera (body’s) eens vast in je hand, en kijk welke voor jou het beste in de hand ligt. Als je de camera moeilijk vast kan houden ga je automatisch slechtere foto’s maken.

Bijdrager
    Ernstfoto

Neem een iets duurder model ;het geeft je ruimte om ‘te groeien’. Ik zou zeggen Nikon (aangezien ik een Nikon gebruiker ben) de D5100 heeft betere ruis onderdrukking en heeft meer focuspunten dan de 600D. Probeer beide modellen in de winkel, en kijk welke het lekkerste in de hand ligt.

bekijk ook deze video nog: http://www.youtube.com/watch?v=Zf7jkU1zclo&feature=youtube_gdata_player

Bijdrager
    jackbos

Eerlijk gezegd lijkt me geen van deze 3 een ‘slechte’ keuze!
    Ik sluit me van harte aan bij het advies de camera’s eens vast te houden. Als de camera in jouw handen niet lekker ligt/voelt dan is dat geen plus natuurlijk.
    Qua budget wil je wellicht ook nog rekening houden met de geheugenkaartjes die je moet kopen, wellicht een extra batterij en een een beschermfilter voor je lens.
    Als Canon gebruiker zou ik de 600D kopen (ipv de 1100D). Vooral vanwege de goede recensies van de 600D.

Nog ter info: Er gaat het gerucht dat Canon eind deze week de 650D zal aankondigen. Wanneer die dan in de winkel ligt is nu nog onbekend.

Bijdrager
    Furbz

De keuzes zijn inderdaad niet slecht. Het is een kwestie van voorkeur en prioriteiten.
    Ik heb onlangs de D5100 gekocht en ben er erg blij mee.
    Na het voelen van de cameras merkte ik, dat ik de canon meer plasticie vind. Met name de lens
    die meegeleverd werd. Dat was voor mij, naast dat mijn vrienden (drie fotografen) veel goede ervaring met Nikon hebben, de doorslag.

Bijdrager
    TheBigZ

Allebei goed (600D en D5100).

Zie ook http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D5100

Bijdrager
    ramrod

nou die Nikon komt er op div belangrijke zaken en eindoordeel toch een stuk beter af hoor .

Bijdrager
    jeroentje

Kijk ook eens welke objectieven die wellicht in een later stadium aan wil schaffen ook binnen je budget vallen. Kan wel eens wezen dat hier prijs verschil in zit.

Canon kondigt naar verluidt binnenkort een heleboel nieuwe camera’s aan de digic 4 cpu is toe aan verversing

wil je voordeel kijk eens bij Saturn deze dagen

Bijdrager
    johnnyloco

Ik heb ze allemaal even vastgehouden en geprobeerd en ik denk dat ik straks de Nikon ga ophalen.

Bedankt iedereen!

Moderator
    unSOUND

Ik ben zelf Nikon gebruiker, maar die keuze is puur gebaseerd op gemak. Nikon en Canon zijn beide prima merken… Mijn vader heeft ook Nikon, en ik kan nu zijn spullen lenen en hij de mijne. Dus bij dure zaken delen we de kosten…:lol:

Bijdrager
    Afroman

Allemaal topcamera’s”máar je bent de enige die weet welke de beste voor je is.

-Kijk hoe ze in je handen liggen
    -Kijk welke goedkoper zijn. (Canon-lenzen zijn bijvoorbeeld goedkoper dan Nikon, maar dat komt omdat je apart voor de zonnekap en hoesjes moet betalen, verder zit er geen verschil in)
    -Kijk naar de interface van de apparaten en hoe de knopjes aanvoelen/hoe logisch ze voor je zijn.
    -Kijk naar de mensen om je heen. Hoeveel Canon, hoeveel Sony of hoeveel Nikon gebruikers zijn er?

Bijdrager
    musicmaker

Canon en Nikon zijn beide prima. De bijgeleverde kitlensjes zul je denk ik wel aan te kant leggen als je wat gevorderd bent.

Bijdrager
    Afroman

Het is wel DE lens om je grenzen mee te verleggen.

Bijdrager
    1984
    unSOUND op 28 februari 2012

Ik ben zelf Nikon gebruiker, maar die keuze is puur gebaseerd op gemak. Nikon en Canon zijn beide prima merken… Mijn vader heeft ook Nikon, en ik kan nu zijn spullen lenen en hij de mijne. Dus bij dure zaken delen we de kosten…:lol:

Dat het is prettige van de Sony NEX, daar plaatst je alle lenzen op, Leica, Nikon, Canon ect…

Bijdrager
    ramrod

> Dat het is prettige van de Sony NEX, daar plaatst je alle lenzen op

Is dat zo , dan bied dat wel perspectief , ben ook naar wat anders aan het kijken maar zat een beetje met de lenzen , de keuze van sony is niet echt denderend .

Vind de NEX7 wel erg aan de prijs hoor , 2x zo duur als de NEX5N, of dat verschil het nu waard is …?

Bijdrager
    Afroman

Met een opzetstukje kan ik ook alle lenzen op mijn Canon kwijt…

Bijdrager
    1984
    ramrod op 04 maart 2012

> Vind de NEX7 wel erg aan de prijs hoor , 2x zo duur als de NEX5N, of dat verschil het nu waard is …?

Zoek de verschillen… links de 7 met Zeiss lens rechts de 5N met Leica M lens (Voigtlander)

Bijdrager
    ramrod

Prima review ja , maar toch jammer dat Hogere Iso waardes bij de 5N beter zijn , niet onbelangrijk .

Wacht wellicht tot dat hij wat in prijs zal gaan zakken .

Bijdrager
    1984
    ramrod op 04 maart 2012

maar toch jammer dat Hogere Iso waardes bij de 5N beter zijn , niet onbelangrijk .

Ja, dat viel mij ook op, echter het gaat hier om superhoog ISO 16,000 in combinatie met 24 mp, echter ISO 16,000 zul je eigenlijk nooit gebruiken. eerder 1600, maar lager is beter.

Bijdrager
    iep

Leuk die lenzen op al die camera’s maar vergeet de ergonomie niet. De combinatie moet wel in balans zijn anders houdt het voor geen meter vast wat zich vaak weer vertaald naar bewegingsonscherpte.

Bijdrager
    icecream

Is het ook mogelijk om goed in HD te filmen met deze Canon Camera’s of heb ik daarvoor toch echt een Camera nodig?

Bijdrager
    iep

Kijk eens in de specificaties van de betreffende Canon camera’s en je weet genoeg.

Bijdrager
    Afroman

Ligt eraan hoe ver je wilt filmen. Als MOV-bestanden van 720p 30/50 fps of 1080p 25/30fps voldoet zou ik het doen. Maar je kan dus zelf niet de witbalans aanpassen, niet de shutterspeed, niet het diafragma etc. Het enige wat je zelf doet is dus het focussen.

Wil je meer moet je echt niet met een spiegelreflex willen filmen.

Bijdrager
    iep

Ook dat is per Canon camera weer anders. Bij sommige modellen heb je zelfs de mogelijkheid om 3rd party firmware te installeren zoals Magic Lantern. Met die firmware kun je wel weer allerlei leuke filmopties gebruiken.

Bijdrager
    Afroman

Ja, maar dat is dus niet uit de doos zo.

Bijdrager
    iep

Zoals ik al zei is dat afhankelijk van het model dat je koopt. De filmmogelijkheden van een 550D vallen totaal in het niet bij wat een 5D en een 7D kunnen.

Bijdrager
    Afroman

Dan nog is dat heel erg beperkt.

Bijdrager
    icecream

Welke Canon camera zouden jullie aanraden om ook in HD 1080p te filmen voor ongeveer 500 euro?

Geblokkeerd
    HereIsTom

Als je mooi wil filmen met een compact camera kan ik je de Sony HX9V aanraden, deze maakt films in Full HD 1080p :thumbsup:

Dit filmpje is gemaakt met de Sony HX9V;

Bijdrager
    Afroman
    icecream op 20 maart 2012

Welke Canon camera zouden jullie aanraden om ook in HD 1080p te filmen voor ongeveer 500 euro?

Ik zou voor een spiegelreflex gaan. Echt de consumentencamera’s die enkel filmen gaan dood. De toekomst ligt nu in de smartphones, compactcams die videos schieten, en voor de pro’s DSLR’s en de echte pro-camera’s die kunnen filmen.

Dus wat zijn je eisen, wat wil je filmen en wat zijn de situaties waarin je vaak filmt?

Af en toe een vakantievideo of echt een hele montageset?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.