10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    hakantopac

Welke bestand is goed voor drukwerk?

Hallo beste leden,

Ik heb een vraag.
    Een klant van mij wilt graag een banier ontworpen hebben. Normaal gesproken gebruik ik voor de foto’s die er gebruikt worden JPEG (voor kleine drukwerk zoals flyers, posters etc.) Maar dit wordt een grote banner van zeker 3-4 meter. De resolutie moet dus echt hoog zijn. Is een jpeg goed hiervoor? Of moet het TIFF zijn? Of bestaan er ook andere bestandstypes, of gaat het echt puur om de resolutie?

Bedankt,

Hakan

Bijdrager
    KarelWillem
    hakantopac op 04 oktober 2015

…De resolutie moet dus echt hoog zijn…

Dar kijk je nog van op. We hebben vrachtwagens laten bedrukken tot + 8 meter. Dat ging met 28 dpi.

Maar let op als je foto’s gaat combineren met tekst.
    In tegenstelling tot een foto op afstand – waarbij de resolutie vaak helemaal niet zo hoog hoeft te zijn – is het voor tekst wél van belang.

Comnineer de zaken dan in een vector-programma zoals Indesign o.i.d.
    En exporteer als PDF of EPS.
    De foto probeer je daarbij in zo hoog mogelijke resolutie mogelijk te plaatsen.
    Maar 3 meter op 300 dpi voor een foto is echt niet nodig.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Humain

Gewoon je full size jpg of tiff leveren. Volstaat vaak prima.
    Wie zit er met zijn hooft op een meter op te kijken? Niemand.

Ik heb toen ik nog met de D700 schoot trailer vullende beelden geleverd in 12 Mpix, was niets mis mee.

Elk soort drukwerk heeft zijn doel. Dat het GROOT is betekend vaak dat het vanaf VER word bekeken. Graden vanaf je oog tussen de pixels is dan vaak hetzelfde als bij 300 dpi A4 printjes. Als hun dat anders zien stuur je ze maar naar mij dan leg ik het het ze wel uit:)

Bijdrager
    King.Carp

Elk printcentrum zal jou zeggen dat 72 dpi voldoende is. MAAR dat moet dan wel op waarre grootte zijn.
    Dus als jij een banner moet maken van 2 meter op 1meter, dan lever je een jpg bestand aan dat 2 meter op 1 meter is, en dit op 72 DPI.
    Wat KarelWillem zegt, 28 dpi, vind ik gewaagd, maar het is mogelijk:-)

Bijdrager
    KarelWillem

Voor een banner op 3 meter, waar mensen vaak ook redelijk dichtbij zouden kunnen staan raad ik geen 28 dpi aan nee.:)

Bijdrager
    IsSidha

het meest voorkomende probleem met dit soort bestanden is dat men vaak zeer lage resolutie foto’s gaan plakken in een word document en dit dan exporteren als high res pdf.. en dan heeeeel raar gaan kijken als het bagger is..
    vaste regel… poep erin is poep eruit.

een gemiddelde printer print op 600 of 1200 dpi.. dus voor klein printwerk is 72dpi simpelweg complete bagger
    de printers die complete dekzeilen printen hebben een veel lagere resolutie dus volstaat ook een afbeelding met lage resolutie

het bestandstype maakt daarbij niet uit.. dit is eerder een probleem van het printbedrijf
    WEL waar je het op gaat printen, hoe groot het wordt, en waarmee je print

Bijdrager
    Bianco

Juist ja. Dat foto’s voor drukwerk op 300 DpI moeten worden aangeleverd heeft te maken met ondermeer de kijkafstand. Die is voor een A4tje tussen de 10 en 60 cm. Grote banieren bekijk je niet op die afstand, mede omdat je op die afstand het hele banier niet kunt zien, en dit soort uitingen. op 10 cm zie je echt punten op 72 DpI, op 5 meter zie je daar niets meer van. Maar, bekijk een foto wel op het werkelijke formaat. De kwaliteit van de foto is ook belangrijk. Een slecht belichte, niet geheel scherpe foto zal een veel minder resultaat geven dan een goed belichte scherpe foto.

En bestandstypes maken wel uit. JPG is een lossy format. TIFF is een losless format.

Bijdrager
    polansky

Dat JPG lossy is, doet er vrij weinig toe.
    Dat wil zeggen zolang dat JPG bestand maar niet continu wordt geopend en daarna dan opnieuw wordt opgeslagen.
    Een JPG volstaat prima zolang je maar geen (nauwelijks) compressie toepast.

Moderator
    Poezenbeest

Een lage resolutie leidt tot blokken als je hem uitvergroot, maar je kan het ook berekenen… Staar je in ieder geval niet blind op dpi vs. Ppi, het gaat hier om de poi, die resolutie moet redelijk hoog zijn om de afbeelding een beetje goed te kunnen gebruiken.

Ga uit van 600 ppi en je zit goed voor grote formaten. Lever inderdaad je complete werk af is EPS, zodat de tekst in ieder geval scherp is, ook bij 1000% uitvergroting.

Bijdrager
    de mossel

DPI en de misverstanden daar omheen.

http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

Altijd leuk om te lezen

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  de mossel.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.