23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Sad

welke backup methode?

(weet niet of dit topic in hardware, software of OS moet)

Ik vraag me af wat de beste hard/software combinatie is voor het maken van backups. Ik gebruik nu DejaVu met een extra harde schijf waarop elke avond mijn complete harddisk wordt gebackupped.

Nadeel is dat als mijn huis in brand vliegt dat ook de 2e hard disk weg is. Dus denk ik aan een tapedrive ofzo, zodat ik de backup tapes ergens anders kan leggen. Ik kan ook CD’s branden maar ja dan wordt het zoveel werk.

Welke mogelijkheden zijn er nog meer?

Bijdrager
    Ruben

Als je je externe harde schijf gewoon thuis laat liggen, waarom denk je dan dat je wel de motievatie op kunt brengen om tapes mee te nemen? Ik denk dat een externe harde schijf een prima backup medium is, maar als je ‘m alleen voor backups gebruikt moet je deze natuurlijk niet thuis laten liggen. Toen ik nog werkte had ik mijn externe harddisk altijd op het werk liggen, in het weekend nam ik deze mee naar huis voor een backup en sleepte ‘m ook braaf met me mee als ik de deur uit ging (ook inderdaad vanwege de mogelijkheid dat het hele huis af zou fikken of worden leeggerooft).

Met deze methode ben je wel een week kwijt mocht je huis inderdaad op een vrijdag affikken of leeggejat worden, maar ik had persoonlijk zoiets van “als mijn huis affikt heb ik wel wat anders om me zorgen over te maken dan een verloren weekje”.

Een goed backup programma dat alleen gewijzigde bestanden backupt (incremental backup) in combinatie met een DVD of CD brander is natuurijk ook een goed alternatief. En ik blijf van mening dat een werkplek of huis van een vriend(in) waar je zeer regelmatig komt een hele goede plek is om backups te bewaren.

Bijdrager
    macpro

Ik sluit me volledig bij iRuben aan.
    Op termijn ga ik ook 2 of 3 externe HD’s kopen zodat ik daar mijn backup’s op kan maken.
    En dan de schijven waarschijnlijk ook op m’n werk bewaren.

Bijdrager
    Ruben
    ”macpro”

Op termijn ga ik ook 2 of 3 externe HD’s kopen zodat ik daar mijn backup’s op kan maken.

Meerdere externe schijven is natuurlijk helemaal een goede (maar wat duurdere) mehode. Dan kun je inderdaad gewoon, iedere keer dat je er aan denkt, een schijf mee naar je werk nemen en dan als je naar huis gaat de andere weer mee terug. Veiliger kan bijna niet.:-D (Of je moet je backups niet vertrouwen op een werkplek, je hebt tenslotte wel, soms persoonlijke, gegevens liggen op een plek waar ook anderen toegang toe hebben).

Bijdrager
    Sad

sorry dat het misschien niet duidelijk was, maar ik heb een extra harde schijf INTERN.

Bijdrager
    macpro

Als beide schijven even groot zijn en je gebruikt OS X, dan kun je overwegen om de schijven als een RAID 1 set in te stellen.
    Beide schijven zijn dan exacte kopieën van elkaar, dus als er 1 uitvalt, dan heb je de 2e die meteen up-to-date is.

Bijdrager
    Ruben
    ”macpro”

…dan kun je overwegen om de schijven als een RAID 1 set in te stellen…

Dit is wel een goede methode, maar daarmee vang je eigenlijk alleen maar hardware defekten aan je systeem af. Wordt veel gebruikt binnen bedrijven, die DAARNAAST ook nog gewoon backups op tape maken. Als je in een RAID systeem per ongeluk een bestand wist of een oudere versie terug wilt halen heb je niets aan die tweede schijf, daar is het bestand dan ook niet meer te vinden.

Bijdrager
    macpro

Dat klopt iRuben. Daarom moet je ook minimaal 2 schijven gebruiken voor backup en liefst 3. Dan heb je meer kansen om een weggegooid bestand terug te krijgen. En gaat een backup schijf een keer kapot, dan heb je nog een iets oudere versie in de herkansing.

Bijdrager
    Timotheus

Iemand ervaring met het programma Data Backup X (www.prosoftengineering.com)?

Bijdrager
    Timotheus

En nog eentje: zou het geen aanbeveling verdienen / niet mogelijk zijn om ‘voor extra zekerheid’ backup-ruimte te benutten bij een provider of een andere ‘uithuizige’ instantie? En dan denk ik niet aan de 100 MB die een dotmac-account je geeft, maar aan bv. een paar gigabite, zodat je aardig wat dingen kwijt kunt. Of zou dat erg duur zijn?

Bijdrager
    Ruben
    ”Timotheus”

Of zou dat erg duur zijn?

Ik vrees van wel. Ik betaal voor 500MB (en nog een heleboel andere dingen erbij hoor) 7 dollar per maand. En dat was al het goedkoopste dat ik na heel lang zoeken kon vinden. Dus ik denk dat een aantal Gigabytes voor een hele harddisk backup tamelijk onbetaalbaar wordt. Waarschijnlijk ben je dan goedkoper uit als je een eigen server ergens in een data centre neerzet. Weet niet precies wat DAT kost, maar vast niet zoveel als een aantal GB’s bij een provider huren.

Bijdrager
    macpro

@Timotheus: Het is niet alleen duur, het is ook nog onhaalbaar.

Wil je de ruimte benutten en al je data erop backuppen, dan heb je een behoorlijk snelle internet verbinding nodig. En dan heb ik het dus over een uploadsnelheid van enkele megabits per seconde.

Stel, je hebt 10 Gigabyte aan data die je zo veilig wil stellen elke week.
    10 Gigabyte is 10000 MB. Als je dan voor jezelf als doel stelt dat die hoeveelheid binnen 4 uur bij die provider aankomt, dan is je gewenste uploadsnelheid dus 10000 / 4 = 2500 MB per uur. Oftewel 2500 / 60 / 60 = 0,7 MB per minuut, oftewel 0,7 * 10 = 7 Megabits per seconde.

Bijdrager
    Timotheus

Dank je voor de duidelijke uitleg, Macpro. Kijk, daar had een simpele ziel als ik even niet aan gedacht: de uploadsnelheid is domweg niet toereikend.

En tja, als je het ècht professioneel wilt doen, dan lààt je het doen. Bijvoorbeeld door een bedrijf met de website http://www.backup.nl (mooi als je dat adres hebt!). Op die site staat o.a. te lezen:

“Elke nacht maken wij automatisch een backup van uw data. Deze data wordt opgeslagen via een beveiligde internet verbinding op onze backup servers.

Uw voordelen:
    – u heeft de zekerheid dat er elke dag backups gemaakt worden
    – u heeft er geen omkijken naar
    – u heeft de zekerheid dat de backups gelukt zijn
    – een backup buiten uw pand is veel veiliger dan een tape naast de server
    – u hoeft niet te investeren in dure hardware en software
    – u krijgt een persoonlijke sleutel: alleen u heeft toegang tot de backups
    via een gebruikersvriendelijk menu kunt u data zelf restoren

Vanaf 45 euro per maand!”

Hoeveel ruimte en welke service je precies krijgt voor die 45 euro (ongetwijfeld exclusief), staat er niet bij. Maar goed, voor mij is dat toch te begrotelijk, dus ik zal het anders moeten doen.

Misschien is de volgende werkwijze niet onaardig:

– elke dag via een programma als Data Backup X automatisch een zg. ‘incremental backup’ maken op een externe HD
    – elke week automatisch de hele thuismap vernieuwen op deze externe HD, en deze vervolgens bewaren op een locatie buiten je eigen huis, waar je vaak komt
    – de tweede week hetzelfde doen met een tweede externe HD
    – aan het begin van de derde week de twee HD’s van plaats laten verwisselen, en opnieuw beginnen.

Zo ben je ook in het ergste geval (huis fikt af; systeem crasht op een vreselijke manier; vreselijk domme fout van jezelf) maar een week werk kwijt.

Maar daarvoor heb je wel twee externe HD’s nodig, en die heb ik niet. LaCie maakt prachtige externe HD’s, ontworpen door Porsche, heel klein en vederlicht (200 gram!). Steek je zo in je binnenzak; ideaal!. Er staat op de website geen prijs bij; maar die zal wel torenhoog zijn! Ter vergelijking: de meer mainstream-externe HD’s van LaCie wegen 1500 gram, en dat scheelt nogal wat!

Heeft iemand nog een suggestie voor externe HD’s (niet te groot, niet te zwaar, niet te duur)?

Bijdrager
    macpro

Alleen voor “niet te duur” kom ik op het volgende:

Op http://www.tweedehandsmac.be kun je voor 80 Euro een kast kopen met voeding en firewire aansluiting.
    Daar stop je dan zelf een IDE schijf in met de gewenste capaciteit.

Geen Porsche design, niet superlicht, maar wel functioneel.
    En dat vind ik voor de backup het belangrijkste.

Bijdrager
    appleholic

Sinds een jaar gebruik ik voor de dagelijkse backup Iomega Peerless schijven. Niet goedkoop (99euro) maar makelijk, snel en klein. Capaciteit ca. 20 GB. Dit is voldoende om alle lopende odrachten te backuppen. Niet moeilijk via software, maar gewoon kopieeren.

Bijdrager
    Timotheus

@ Appleholic: dank voor de tip. Maar klopt die prijs wel? Ik vind op de website van iomega alleen 20 GB-apparaatjes die het dubbele of meer kosten!

Bijdrager
    appleholic

Peerless apparaat (dacht ik) 299 Euro, losse disks 99 Euro

Bijdrager
    Timotheus

Dat vind ik eerlijkgezegd toch een hoop geld. Macamail bv. biedt momenteel een LaCie HD van 120 GB, Firewire, 7200, aan voor € 179.99 exclusief; dat lijkt me in mijn geval een wat aantrekkelijker keuze.

Bijdrager
    macpro

Het lijkt idd een beetje vreemd, maar een goedkoop en snel backupmedium is nog altijd een externe harde schijf.
    Vooral omdat de capaciteit van tape units en Peerless achtigen ver achterblijft bij de schijven die tegenwoordig in een Mac worden gemonteerd.
    Zeker als je meer dan 1 Mac hebt en je wilt die allemaal backuppen is het handig om daarvoor een grote harde schijf aan te schaffen.
    Dan kun je via een backup programma zoals Silverkeeper of Dantz Retrospect instellen dat ’s nachts de backups worden gedraaid.
    Je hebt er dan geen omkijken meer naar en hoeft niet de hele tijd media te wisselen.

Vandaar ook mijn keuze om 2 of 3 harde schijven binnenkort aan te schaffen. Het is even een flinke uitgave, maar ja.

Bijdrager
    Ganymedus

Je kunt heel goed gewoon een firewire HD kopen, en die gebruiken voor je backup, bijv. een applicatie als Deja vu kan daar erg leuke dingen mee doen. Een punt waar je rekening mee moet houden, is dat je geen usb neemt, want deze geeft bij grote bestandsoverdrachten naar de schijf op den duur een kernel panic, in mijn geval ergens halverwege de 6 gb. :cry:

Bijdrager
    Sim1

Inhakend op dit onderwerp heb ik een bijkomende vraag.
    We hebben 2 Lacie schijven aangeschaft, 1 van 1Tb en 1 van 200Gb. Nou wil ik een Linux server en een windows server hiernaartoe backuppen, maar krijg het niet voor elkaar. Retrospect (versie 5) herkend de schijven niet en heb al diverse andere programmas geprobeerd, maar die maken niet een volledige backup. Het hangt allemaal aan een Emac (G4) met Firewire. Enig idee hoe dit kan of een oplossing?

Bijdrager
    macpro

Ik gebruik Retrospect versie 6 op de Mac in combinatie met de Retrospect clients.
    Maak daarmee ook zonder problemen een full backup van mijn Dell laptop.
    En dat alles op de Maxtor harde schijven die ik hiervoor inmiddels heb aangeschaft.

Bijdrager
    Sim1

Heb al silverkeeper gedownload en getest: ook deze werkt niet optimaal. Ik denk dat het komt omdat we een Suse Linux server hebben (oud beessie). Maandag gaan we nogmaals verder graven. Laat nog wel ff weten hoe het afloopt en waar het nou aan lag.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.