7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Sifakah

Welke backup het beste?

Tot nu toe back-upte ik steeds met behulp van Time Machine. Gelukkig nog geen nood gehad om deze te gebruiken, maar als de dag er komt ben je liever goed voorbereid.

Ik vroeg me af, stel dat mijn harde schijf het begeeft, en de volgende ochtend is er een deadline te halen. Dan ben ik eigenlijk niets met mijn Time Machine Back-up? Na wat opzoekingswerk kwam ik Super Duper, Carbon Cloner en dergelijke tegen.
    – Kan je met zo’n back-up wel verderwerken, maar dan vanaf je externe harde schijf?
    – Ook met de windows-programma’s die via Bootcamp zijn geïnstalleerd?

Nu dacht ik dan om mijn externe Back-up harde schijf te partitioneren, waaronder één specifiek voor de Time Machine en één voor de SuperDuper. De SuperDuper ververs ik dan één maal per maand en de Time Machine doet gewoon op zijn huidige schema verder.

Bedankt!

Moderator
    unSOUND

Pal bovenaan dit subforum staat een f.a.q., daarin wordt ook back-uppen besproken…

Back Up software

Bijdrager
    App69

All Hail To The Back-Uppers.

@unSOUND, subfoeum?

Bijdrager
    SunKeeper
    Sifakah op 31 januari 2012

Super Duper, Carbon Cloner
    – Kan je met zo\’n back-up wel verderwerken, maar dan vanaf je externe harde schijf?

Ja, geen probleem. Kun je zo van opstarten, houdt daarvoor Option ingedrukt voor/tijdens de BOINNGGG, totdat je de keuzes in beeld ziet verschijnen.

De rest van de info kun je volgens mij allemaal in de FAQ terugvinden uit de link hierboven. Zo niet, moet je het hieronder nogmaals vragen.:wink:

Bijdrager
    Sifakah

Bedankt voor de reacties!

Dus indien de back-up externe HD gepartitioneerd is en zo een carbon copy clone bevat kan je daarvan opstarten zoals je voor Bootcamp moet doen.
    Je hoeft dus verder niets in te stellen?

Mijn vader zijn laptop moet binnen wegens een herstelling aan het scherm. Hij zou nu dus een Carbon Copy Clone kunnen maken, en deze dan opstarten op een andere macbook om zo verder te kunnen werken.
    Maar hoe zetten we de laatste versie dan weer terug wanneer de laptop weer binnen is?

Bijdrager
    SunKeeper

Opstarten van de externe HD via de binnengekomen Mac, en nog een keer kopiëren, net zoals je de eerste keer deed. Alleen dit keer naar de interne HD.

Carbon Copy Cloner zal dan standaard alleen de gewijzigde bestanden kopiëren. Dat gaat dus vrij snel, ook nog eens.

Bijdrager
    mgroot13

Naast een time-machine backup, heb ik ook een offsite backup georganiseerd via http://www.crashplan.com. Dit omdat er bij brand of diefstal van een complete computerset, je niks meer hebt aan je lokale backup. Het is waar dat het tijd in beslag neemt om een volledige backup up te loaden, maar daarna worden alleen de wijzigingen en toevoegingen meegenomen. Volgens mij de perfecte combinatie, onsite en offsite backup, om elk risico uit te sluiten.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.