30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)
  • Q:
    Bijdrager
    arie1

(Welke) AirPort aanschaffen?

Beste OMT’ers,

Ik wil altijd graag het liefst zo min mogelijk op mijn laptop hebben staan. Vandaar dat ik ooit eens een 1tb externe harde schijf van seagate heb gekocht. Ik heb op het moment een MacBook air, Windows laptop, een iPhone en een Apple tv. Het lijkt mij fijn om vanaf al deze apparaten toegan te hebben tot de externe harde schijf. Ik heb geprobeerd om hem aan mijn KPN experia box aan te sluiten maar dit werkt voor geen meter. Ik zie de schijf wel maar kan er geen verbinding mee maken. Valt buiten het service gebied van KPN dus willen ze me niet helpen. Gaat zoiets wel werken met wanneer ik een AirPort koop? Zo ja, welke zou ik dan moeten kopen? Expres? Extreme? Of time capsule? En hoe zit het met de schrijfsnelheid? Duurt het veel langer om bijvoorbeeld een film naar de externe harde schijf te kopiëren wanneer die aan de AirPort hangt? En tenslotte moet ik de WiFi op de experiabox uitschakelen of kan doe gewoon aanblijven, aangezien ik die nu deel met 3 huisgenoten.
    Ik heb er zelf vrij weinig verstand van dus ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.

Groetjes

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

De Express ondersteunt geen externe harde schijven (enkel printers), dus die valt af. Dan is de keuze tussen de Extreme en Time Capsule. Persoonlijk zou ik voor de Extreme gaan. Gezien je al een harde schijf hebt hoef je niet nog eens de interne schijf van de Time Capsule te hebben, en kan je eigenlijk beter voor de goedkopere Extreme gaan. Verwacht er echter geen geweldige snelheden van, zo’n 30MB/s (read) en 20MB/s (write) is eigenlijk nog uitzonderlijk.

In principe kan je de Experiabox gewoon zijn eigen netwerk laten uitzenden. De AirPort kan tegelijkertijd een 2.4GHz en een 5GHz netwerk aanmaken. De Experiabox maakt hoogstwaarschijnlijk alleen een 2.4GHz netwerk aan, dus die zal niet gaan storen. Daarnaast kiest de Airport (mits je dat zelf anders instelt) zelf het wi-fi kanaal. Zit de Experiabox dus op kanaal 5, dan gaat de Airport zeker niet ook op kanaal 5 zitten. Maar je kan natuurlijk ook de wi-fi van de Experiabox uitzetten (en die helemaal in de brugmodus zetten), en je huisgenoten het wachtwoord van de Airport geven. Dan moet je natuurlijk wel even coördineren wanneer je de Experiabox eruit gooit natuurlijk.:wink:

Bijdrager
    SunKeeper

Zoals @Waffle al uitlegt, dat werkt.

Het is ook een mooie upgrade voor je netwerk, ik denk dat de AirPort een beter signaal geeft dan de Experiabox.
    Als je de AirPort een eindje van de Experiabox af zet, kun je ook mooi het bereik uitbreiden. Al weet ik natuurlijk niet hoe groot je huis is en of je momenteel een dekkingsprobleem ervaart.

Ik heb zelf ook een AirPort met USB-schijven eraan, ook voor Time Machine in gebruik. De doorvoersnelheid is niet wat je met een USB-kabel haalt, maar wel voldoende om bijv. een film of muziek vanaf te streamen. Je kunt de schijf uiteraard met een wachtwoord beveiligen zodat de andere gebruikers er niet bij kunnen.
    Eventueel kan het ook op accountniveau, dan heeft ieder zijn eigen privé mapje. Je zult dan wel samen de ruimte moeten delen, want dat is nou juist niet in te stellen. Wil je dat laatste wel, zul je een NAS moeten aanschaffen. Alleen de goede zitten al in de buurt van de prijs van een AirPort, exclusief harde schijven. En dan heb je geen extra router ingebouwd.

Het is een hoop geld, maar je hebt er ook zeker wat aan, ik raad je de AirPort aan voor dit geval.

Bijdrager
    arie1

Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties. Heb ik nog een ander vraagje. Apple tv 3 kan geen bestanden van externe schijven lezen heb ik begrepen. Is het wel op een of andere manier mogelijk om zonder tussenkomst van een MacBook die iTunes draait films vanaf de externe schijf te kijken? Dus ook wanneer ik weg ben met mijn MacBook en mijn vriendin een filmpje wil kijken dit gewoon mogelijk is? Zij heeft zelf een Windows laptop en een iPhone.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

De Apple TV kan inderdaad geen bestanden van netwerkschijven afspelen. Helaas is de Apple TV 3 ook niet te jailbreaken, dus die functionaliteit kan je ook niet eenvoudig toevoegen.

Wat je echter wel kan doen is de iPhone gebruiken om bestanden te AirPlayen. Daarvoor zal je een soort van file browser app moeten installeren, bijvoorbeeld FileExplorer Free. Als je vanuit zo’n app een film aantikt krijg je als het goed is de optie om dat via AirPlay naar de TV te sturen. Zoiets kan ook met tussenkomst van haar eigen laptop met b.v. AirParrot.

Aan de andere kant kan je ook een simpele en goedkope mediaplayer aanschaffen die wél van een netwerkshare kan spelen.

Bijdrager
    arie1

Om ook nog eens een extra mediaspeler aantedchaffen zie ik niet zitten op het moment. De opties via file explorer en airparrot klinken wel interessant. Heb je hier zelf ervaring mee? En loopt dat soepel zonder laadtijden? En weet je misschien ook of een ps3 goed werkt met een AirPort extreme?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ieder apparaat dat verbinding met een wi-fi netwerk kan maken zou in principe met de Airport Extreme moeten kunnen werken. Daarnaast heb ik nog nooit van een PlayStation-eigenaar gehoord dat deze niet met een Airport overweg kon. Ik voorzie dus geen problemen.

Betreft File Explorer en AirParrot… probeer het eens zou ik zeggen. File Explorer is gratis en AirParrot heeft een trial versie. Je kan het even testen door de harde schijf (tijdelijk) via je eigen Mac te delen:

1. Open Systeemvoorkeuren
    2. Klik op Delen
    3. Klik op Bestandsdeling
    4. Sluit de harde schijf aan via USB en wacht tot deze gemount is
    5. Sleep de harde schijf in het vak “Gedeelde mappen” op klik op het plusteken
    6. Klik op Opties
    7. Vink de optie “Deel bestanden en mappen via SMB” aan (SMB wordt door Microsoft gebruikt, AFP door Apple)
    8. Klik op OK
    9. Stel de gebruikersrechten in, b.v. “iedereen” op alleen lezen
    10. Vink in het linker deel (waar alle opties als Schermdeling, Bestandsdeling, Extern beheer, etc. staan) de optie Bestandsdeling aan
    11. Wacht even tot het ‘lampje’ groen wordt.

Als het goed is staat er dan meteen hoe er met de nieuwe share verbonden kan worden. In de meeste gevallen is dat een nummer, b.v. smb://192.168.1.10. Er kan natuurlijk ook een naam staan, bijvoorbeeld “iMac-van-Arie.local” o.i.d. Dat nummer/naam kan je in File Explorer invoeren om verbinding te maken. Op Windows gaat het nagenoeg hetzelfde:

1. Klik op Start > Computer
    2. Klik bovenaan op Netwerkverbinding maken
    3. Kies een schijfletter (alles boven D is meestal ongebruikt)
    4. Klik in het tekstveld bij Map: en typ \\192.168.1.10 (het IP-adres van je Mac) of \\iMac-van.Arie.local
    5. Klik op OK
    Bijdrager
    arie1

Heb het net geprobeerd via File explorer op de iPhone en dat werkt echt goed. Als ik een gebruiker maak voor mijn vriendin kan ze alleen de mappen zien die ik opgeef. Ik zie zelf wel alles. Ook gewoon de mappen van mijn MBA terwijl ik alleen de itunes map van de externe harde schijf op delen heb gezet. Zal waarschijnlijk komen omdat ik beheerder ben? Straks maakt dat niet uit want het is de bedoeling dat hij aan de airport komt te hangen en niet aan de MBA. Maakt het trouwens nog uit hoe de schijf geformatteerd is? Ik heb hem momenteel exFat geformatteerd aangezien ik hem dan op zowel Windows als Mac kan gebruiken. Graag zou ik dit zo houden zodat ik wanneer het nodig is de schijf uit het netwerk kan halen en ook mee kan nemen naar mijn ouders bijvoorbeeld.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Mooi! Dan kan je daarmee je Apple TV gebruiken. Ik denk inderdaad dat je die mappen kan zien omdat je de beheerder hebt. Op de Airport kan je ook met accounts werken. Je kan je daar alvast een beetje op inlezen als je wilt. Helaas (je zult net maar weer zien) is exFAT niet ondersteunt. Wel ondersteunde bestandsformaten zijn Mac OS Extended (ofwel HFS+), FAT16 en FAT35. Je zult dus moeten kiezen: Mac of PC-schijf? Je kan natuurlijk ook partitioneren en 1/4 voor TV series en films houden, en 3/4 voor normale massaopslag. Eventueel kan je overwegen om op de PC van je ouders een programma te installeren waarmee je HFS+ schijven kan lezen.

Bijdrager
    micat13

Ha,

Ik heb een aantal films op mijn NAS staan (externe HDD dus). De NAS hangt aan de Time Capsule. In Itunes heb ik de films geïmporteerd. Alleen wel het vinkje: Kopier naar itunes library uitstaan. Het is dus een soort snel koppeling.
    Nu zijn de films zichtbaar op mijn Apple TV. Zonder apparte appjes, jailbreak oid.

Bijdrager
    arie1

@Waffle Wat houdt dat partitioneren in? Kan ik dan bijvoorbeeld 750 GB instellen als HFS+ en 250 GB als FAT? Want dan zou dat wel ideaal zijn. Gaat me niet alleen om mijn ouders maar ook bijvoorbeeld werk of school waar ik de schijf mee naar toe kan nemen. Niet overal kan je zomaar programma’s installeren helaas.

Bijdrager
    arie1

Ik zie dat fat32 ook kan. Is dit ook niet te gebruiken op zowel Windows als Mac?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ja, dat is precies wat partitioneren inhoud. Gewoon je schijf opdelen eigenlijk. Partitioneren doe je met het Schijfhulpprogramma (in Programma’s > Hulpprogramma’s). Je klikt op de schijf en kiest voor het tabblad partitioneren. Daarna kan je selecteren hoeveel partities je wil, in jouw geval denk ik dus 2. Dan geef je in hoe groot die partities moeten zijn en wat voor bestandsformaat ze moeten hebben. Ik geloof dat dit op niet-destructieve wijze kan, maar dat weet ik niet zeker. Zorg in ieder geval voor een backup van alles wat er nu op die harde schijf staat, je weet maar nooit. Zet de films en series dan op het HFS-deel, en de werkstukken e.d. waar je altijd bij moet kunnen op de FAT-partitie. FAT32 werkt inderdaad op zowel Mac OS X als Windows, maar heeft een bestandsformaat limiet van 4GB. Dat is niet erg geschikt voor media dus.

@micat13

Het probleem is volgens mij dat de TS films vanaf de Airport Disk wil kunnen streamen als hijzelf niet aanwezig is. Geen iTunes bieb beschikbaar dus. Maar het is wel een mooie oplossing die de TS kan gebruiken als hij wél thuis is.

Bijdrager
    SunKeeper

@Waffle: op een netwerkschijf maakt het bestandssysteem niet uit.

Zo kan ik hier ook prima met een Windows-PC op mijn AirDisks (=schijven aan Extreme) terwijl die volledig in Mac OS Extended geformatteerd zijn.

Met meenemen is dat een ander verhaal, maar makkelijker is nog om via het internet met je schijf te connecten terwijl die thuis staat. Dat kan alleen een Mac, maar als dat de enige is die er van buitenaf bij moet kunnen is dat geen probleem.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@SunKeeper

Nee, maar dat is het probleem ook niet. De TS wil de Airport Disk mee kunnen nemen om die via USB te kunnen aansluiten. Dan maakt HFS+ of FAT ineens wel uit. Hoe dan ook, de Airport blijft de limiterende de factor. Hopelijk word support voor exFAT of een ander meer netwerkgericht bestandssysteem ooit in een firmware update toegevoegd.

Bijdrager
    SunKeeper

Had ik begrepen.

Het klinkt alleen tegenstrijdig, lokaal moet een harde schijf in het netwerk benaderbaar zijn, maar op afstand kan er wel een schijf gesleept worden. Terwijl dat ook makkelijk via het netwerk kan. (wel een iets groter netwerk, internet, maar het kan zonder problemen)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je hebt gelijk ja. Wellicht kan de TS Back to my Mac instellen, hoewel je dan weer met software zit (of je hele Macoet meeslepen). Misschien kan de TS beter een flinke 32 of 64 GB USB stick kopen. Die kosten tegenwoordig maar iets van €30. Dan kan die harde schijf gewoon rustig blijven staan.

Bijdrager
    arie1

Ik heb van iemand een oude airport extreme kunnen lenen tijdelijk. Ik geloof dat het een 2e of 3e generatie is. Maar dat zou verder niet zoveel moeten uitmaken denk ik. Op welke manieren kan ik deze instellen? En hoe doe ik dat?

1. Experiabox blijft wifi uitzenden en de airport gebruiken als repeater?
    2. Experiabox geen wifi airport gebruiken voor de wifi?
    3. Experiabox wel wifi airport ook wifi maar dan eigen netwerk?

Zijn dit de mogelijkheden? Wanneer is het netwerk het snelste? Is het sowieso nodig om de airport met een ehternetkabel te verbinden met de experiabox? Of kan ik bijvoorbeeld de airport in het hoekje van de kamer neerzetten met alleen de de stekker erin dat hij dan het wifi signaal oppikt?

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, het moet met een kabel. Draadloos kan alleen tussen AirPorts onderling.

Optie 1 is het meest overzichtelijk, dan blijft het één netwerk.

Optie 2 is bijna hetzelfde als optie 1, alleen met een antenne minder.

Optie 3 kan ook, maar heeft beperkingen. Dan kun je vanaf het Experiabox-netwerk niet bij de AirPort en andersom. Niet aan te raden.

Uiteindelijk zou ik dus optie 1 kiezen. (mijn advies)
    Sluit een kabel vanaf een LAN-poort op de Experiabox naar de WAN-poort op de AirPort. (WAN zit fysiek een eindje van de andere drie LAN-poorten af)
    Wat je dan moet doen is in de AirPort een identieke netwerknaam, type beveiliging en wachtwoord geven. Verder zet je deze in brugmodus. (DHCP uit)

Ik weet niet of je die AirPort al hebt staan, maar dan zou je ermee kunnen testen of je dat voor elkaar kan krijgen. Raak niet meteen in paniek als het niet de eerste keer lukt, dan is het gewoon resetten met het kleine knopje aan de achterkant en opnieuw proberen.

Bijdrager
    arie1

Oke dan ga ik voor optie 1 denk ik. Ik kan dan dus met 2 netwerken verbinding maken? Met de experiabox en met de Airport. Is het ook mogelijk om de Airport alleen via 5GHz netwerk te gebruiken. Dat ik hier de iPhones, MBA en ATV mee verbind. En dan via de Experiabox 2,4 GHz en dan de windows laptops mee verbind die geen 5GHz ondersteunen?

Bijdrager
    SunKeeper

Met optie 1 stel je ze wel allebei hetzelfde in. Dat heb je dus één netwerk over meerdere routers. (AirPort en Experia)
    Die routers ‘weten’ dat wel, de aangesloten apparaten ‘zien’ geen verschil. Ze kiezen de antenne die het meest dichtbij staat voor het beste bereik.

Wat betreft 2,4GHz en 5GHz kun je de AirPort zelf laten kiezen wat het beste is, of dit zelf instellen.
    Wanneer je het zelf instelt moet je wel uittesten wat er beter of sneller werkt.
    Wanneer je dat de AirPort laat doen dan gaat ie dat zelf meten, kiezen en instellen. Vaak geeft dat een prima resultaat.

Voor de meeste situaties is het dus beter zoveel mogelijk mogelijkheden te bieden: nu dus tweemaal 2,4GHz en éénmaal 5GHz. Je verdeelt dan ook de apparaten over de Wi-Fi-banden, dan hindert het elkaar minder. (omdat de Experia waarschijnlijk een ander kanaal op 2,4GHz gebruikt dan dat de AirPort op 2,4GHz gaat gebruiken)
    Ook wanneer er eventueel storende Wi-Fi-netwerken in de buurt zitten kan een verbonden apparaat sneller ‘uitwijken’ naar een andere band zodat er een stabielere verbinding opgezet kan worden.

Bijdrager
    arie1

Oke duidelijk. Ik hoef verder niks in de experiabox in te stellen?

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, die blijft gewoon werken zoals nu.

Bijdrager
    arie1

Het lijkt goed te werken allemaal. Omdat dit een ouder type Airport Extreme is kan hij niet tegelijk 2,5 en 5 ghz uitzenden. Aangezien er al veel netwerken in de buurt zijn die op 2,4 zitten heb ik gekozen voor de 5 ghz frequentie. Ik heb hem als volgt ingesteld:

Ik zou alleen nog graag accounts willen maken voor de schijf. Nou weet ik dat dat in het laatste scherm kan door ipv apparaatwachtwoord, beveiligen met accounts te kiezen. Toen ik dit gister probeerde kon hij alleen telkens geen verbinding maken. Ik wil graag 2 accounts. Ik voor mezelf met lezen en schrijven en 1 account voor andere mensen die alleen lezen kan.

Bijdrager
    SunKeeper

Ziet er goed uit.(y)

Dit krijg je als je op de [+]-knop klikt onder het accounts-vakje. Dat moet je invullen, vervolgens kun je dat gebruiken om op je Mac in te loggen.

Alleen de manier waarop werkt enigszins verwarrend. In de Finder zie je de AirPort staan onder ”Gedeeld”. Als je daarop klikt krijg je een vakje met een knop ”Verbind als…”. Als je daarop hebt geklikt moet je even wachten. Een aantal seconden later verschijnt dan een optie om toegangsgegevens in te voeren.

Weet je hoe je via Windows op de schijf komt? (netwerkschijf toevoegen)

NB ik zie dat deze AirPort te oud is voor de ondersteuning van het delen van de schijf naar buiten (internet). Op een AirPort die dat wel kan zie je dan een optie ”Deel schijven via WAN” die onder de optie ”Schakel bestandsdeling in” komt te staan.

Bijdrager
    arie1

Ja zo had ik dat gister ook gedaan. Alleen na het invoeren van accountnaam en wachtwoord gaf hij telkens aan dat ik geen verbinding kon maken. Maar zal het zo nog eens proberen.

Op windows is het nog niet gelukt om de schijf te zien. Moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet echt geprobeerd heb. Ik heb alleen even snel bij deze computer gekeken maar daar zag ik hem niet zo snel staan.

Bijdrager
    arie1

Wat bedoel je precies met je NB opmerking? Dat is van toepassing als ik vanaf werk de schijf wil benaderen?

Bijdrager
    arie1

Zojuist weer geprobeerd met die accounts maar ben bang dat dat niet gaat werken.
    Op mijn MBA kan ik niet verbinden krijg het inlogscherm niet eens.
    Via File explorer op mijn mobiel kan ik wel verbinden via accounts maar zie ik geen bestanden op de schijf.
    Denk dat ik het dan gewoon op beveiligen met apparaatwachtwoord laat staan. Dan kunnen alleen mensen die het wachtwoord van Airport weten er verbinding mee maken neem ik aan en dus niet iedereen die verbonden is met het netwerk?

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, dat is om vanaf een andere locatie dan thuis op de schijf te kunnen komen. Indien je dat zou willen.

Voor verbinden met Windows 7 + 8(.1):

Het makkelijkst is om een permanente link te maken, dan kun je altijd snel verbinden. Standaard wordt door de computer de AirPort niet als netwerkschijf herkend. Windows snapt niet dat een router ook een netwerkschijf kan zijn.

1. Open een Verkenner-venster.
    2. Druk op de linker alt toets. (rechts werkt meestal niet hiervoor)
    3. Bovenaan net onder de menubalk heb je nu een balk erbij gekregen.
    4. Klik in de balk de optie Extra aan en kies daar ”Netwerkverbinding maken…”.
    5. Je krijgt nu een nieuw venstertje.
    6. Kies bij ”Station” een letter die je leuk vindt en bij ”Map” typ je \\ipadresAirPort\naamvandeschijf (zie uitleg hieronder)

– Let op de backslash. Niet / maar \

– Het ‘ipadresAirPort’ moet je naar op zoek. Dit zie je snel in AirPort-configuratieprogramma. Als je het programma start zie de wereldbol met daaronder je AirPort. Klik op de AirPort zodat het infomenu verschijnt. Daar zie je ook een vermelding ”LAN-IP-adres”. Wat daarachter staat moet je hebben.
    Bijv. 192.168.1.14 of 10.0.1.24. Ik weet niet precies welke cijfertjes de Experiabox gebruikt. (die geeft dat adres aan de AirPort)

– De ‘naamvandeschijf’ is AVDV 1. Ik weet niet of Windows ook tegen spaties kan, maar als het niet gevonden kan worden moet je de spatie uit de naam halen of een streepje ervan maken. Daarna nogmaals proberen.

7. Met Voltooien krijg je het venstertje voor het invoeren van de toegangsgegevens zoals je bij accounts hebt ingesteld in AirPort-configuratieprogramma.
    Als die gegevens goed worden ingevoerd dan kom je op de schijf. Zodra de verbinding verbroken is (bijv. na uitzetten/herstarten van de computer) heb je nog steeds de koppeling links in je Verkenner staan. Dan kom je er met een klik zo op, dat hangt ervan af of je de toegangsgegevens laat onthouden.

Welke melding krijg je precies op je Mac?

Bijdrager
    arie1

Geen. Als ik op de Aiport klik in Finder dan komt er linksboven te staan verbining maken… en rechtsboven staat verbinding maken als.
    Als ik op verbinding maken als druk dan gebeurt er niks.

Gister kwam wel het inlogscherm ervoor maar na het invullen van de gebruikersnaam en het wachtwoord gaf hij aan dat er geen verbinding mogelijk was. Weet niet meer wat er precies stond.

Op de mobiel kom ik er wel doorheen alleen ziet hij niks op de schijf staan.

Op zich vind ik het zo ook wel prima met een apparaatwachtwoord. Alleen de mensen die het wachtwoord weten van de Airport weten kunnen nu immers verbinding maken lijkt mij.

@Sunkeeper
    en @Waffle ontzettend bedankt voor de hulp!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.