16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Johnyw

Welke aansluiting is dit

Heeft er iemand enig idee welke aansluiting dit is ? Het is van de kabel van mijn digitale rug. Dergelijke ingang heb ik wel op mijn (oude) macPro laptop, maar die ontbreekt op mijn iMac, en dat stelt me voor problemen ?

kabel

Bijdrager
    KR1275

Firewire 400 toch?

Bijdrager
    Aardsengel

Er zijn allerlei verloopjes voor. Fw400 naar fw800 of thunderbolt. Beetje googelen.

Moderator
    Night

Wel handig om te weten wat voor een Mac (type, bouwjaar) je hebt en/of welke poorten je Mac wél heeft.

De connector die je toont is in ieder geval een 6-pins Firewire 400 connector:

Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd wat een digitale ‘rug‘ is…?

Bijdrager
    Nikita

Ik denk dat ‘ie met rug in dit geval een deel van een flink professionele digitale camera bedoeld. Die dingen van o.a. Hasselblad; daar kan je, naast de lens zelf, ook de sensor verwisselen. Die camera’s bestaan dus uit drie delen i.p.v. twee zoals bij een spiegelreflex. Daar kan ik mij ook wel een FW400 aansluiting op verwachten.

Betreft de vraag: waarschijnlijk ben je het beste uit met een verloop vanaf Thunderbolt. De enige die ik zo 1-2-3 kan vinden, zijn alleen wel van Thunderbolt 1 (met de mini Displayport poort) naar FW800, dus er vanuit gaande dat je een gloednieuwe iMac hebt, kan die kabel dan aan geen van beide kanten zo aansluiten, aangezien die iMac dan dus een Thunderbolt 3 aansluiting heeft (met een USB type C poort) en je dan nog een FW400 > 800 verloop moet hebben met de juiste male / female verhouding. Dat maakt het er niet eenvoudiger op…

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden geleden door  Nikita.

Moderator
    Night

Ja, je bent altijd de klos met 2 componenten als je alleen USB-C/Thunderbolt hebt.

Apple heeft hiervoor een TB2FW800 en een USBC2FW800 adapters. Dan heb je alleen nog een FW8002FW400 kabel nodig of een kabel die in de “rug” past naar FW800.

Bijdrager
    Nikita

Oja, er zijn natuurlijk ook kabels met aan de ene kant de FW400 stekker en aan de andere kant een FW800 stekker. Die heb ik ook nog (gehad?). Scheelt je in elk geval een verloopstukje.

Nog een andere optie is een Thunderbolt dock. Die hebben meerdere aansluitingen, de Thunderbolt 1 en 2 docks vaak ook nog een FW800 poort. Maar de TB3 docks die ik zo snel kan vinden, hebben Firewire inmiddels ook gedumpt helaas…

Moderator
    Night

Die docks zijn echter aanzienlijk duurder dan een relatief eenvoudige TB>FW800 of USB-C> FW800 adapter.

Maar misschien zijn er ook FW-800 kabels die rechtstreeks in de rug passen. Dat scheelt alweer een stap.

Bijdrager
    Nikita

Dat zeker, maar het voordeel is dan wel weer dat je niet achter je iMac hoeft te gaan zitten frutten om een stekker in de pluggen. Heeft de huidige iMac trouwens nog een ethernetpoort of heeft Apple die in hun wijsheid ook naar de geschiedenis verwezen?

Eén van de redenen voor mij om nog met een non-retina 2012 MacBook Pro te werken: alle poortjes zijn nog aanwezig. Zelfs de DVD drive, hoewel die eigenlijk ook nooit meer gebruikt wordt.

Moderator
    Night

Eh…… wat denk je zelf?

iMac 2017:

iMac Pro 2018:

Wat het 2018 model van de gewone iMac brengt zullen we even moeten afwachten…

Bijdrager
    Brombeer

Dat moet toch een gat in de markt zijn, als iemand een “retroplug” doosje maakt waar je echt àlles op kunt inprikken. Van de oude speakerstekker van de G4 Cube en iMac, FiWi 400/800, VGA/DVI misschien zelfs nog de parallelle en seriële poort en natuurlijk scsi en RS232.

En de stroom krijgt zo’n kastje dan met een perilexstekker.

Bijdrager
    Nikita

Zelfs de SD kaartlezer is er nog! Ja, een beetje verbaasd ben ik er wel van.

Goed idee, zo’n break-out box, ook de 9-pins serieel poort en ADB moeten erop:lol:

Edit: oja, en een 56K modem natuurlijk!

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden geleden door  Nikita.

Bijdrager
    SvS

Ik ben er wel blij om dat de iMacs anno 2018 nog steeds ethernet kabel aansluiting bezitten.
    Laptops zijn ander verhaal, ik heb het niet 1x nodig gehad.

SD slot, ook goed, er zijn best veel fotografen met Macs. Headphone is naar mijns inziens overbodig.:-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>SvS op 19 februari 2018 om 09:28</p>
    Headphone is naar mijns inziens overbodig.:-)

Die gebruik ik nu net om m’n iMac op een stereoinstallatie aan te sluiten.

Oftewel: wat je ook weglaat op een nieuw model, íémand zal erover klagen:)

Bijdrager
    Johnyw

Sorry voor de late reactie. Allemaal erg bedankt voor de bijdrage. Ik ben er nu achter dat ik om mijn goeie oude Imac een Thunderbolt  poort heb , en ik heb ook zo een kabel die op mijn digitale rug inplugged en aan de andere zijde een TB 2 aansluiting heeft. Alleen…. het werkt niet pfff ( mijn programma – Capture one 11 –  op mijn imac zegt: geen camera aangesloten…). Sluit ik alles aan op mijn Macbook pro, maar dan wel op de FW400 poort, met een andere kabel, dan werkt het wel…. begrijpe wie kan !?

Moderator
    Night

Er vanuit gaand dat beide Macs hetzelfde OS draaien en beide dezelfde versie van CaptureOne gebruiken (om even compatibiliteits- en versie-problemen uit de weg te helpen) kun je een paar dingen proberen/controleren:

1. Weet je zeker dat het een TB poort is en geen MiniDisplayPort? ( Je hebt ht nl. over een “good old iMac”… Ze zien er hetzelfde uit maar de tekentjes bij de poort verschillen: TB is een bliksemstraaltje, zie foto’s onderaan)
    2. Als je camera is aangesloten, zie je hem op het overzicht (  > Over deze Mac > Systeemrapport)?
    3. Als je je Mac herstart terwijl de camera is aangesloten, maakt dat verschil?
    4. Dit is duidelijk een andere kabel dan de FW400 kabel. Heb je de kabel gecontroleerd op breuk en/of vuil in de connector (ook de TB connector in je Mac)?

Thunderbolt:

MiniDisplayPort

MiniDisplayPort is een output-only port terwijl Thunderbolt een I/O port is. Een MDP port kan dus geen data ontvangen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.