12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    meesje

Welke 802.11ac snelheid is geschikt voor MBP Retina 15 inch Late 2013?

Op dit moment heb ik een Cisco EPC3925 modem/router. De wireless specs en performance zijn naar de huidige maatstaven niet echt super.
    Daarom wil ik een nieuwe router kopen. Aangezien mijn MacBook Pro 15 inch Late 2013 de 802.11ac standaard ondersteunt, moet de nieuwe router dit ook ondersteunen.

In mijn zoektocht lees ik over veel verschillende 802.11ac snelheden. Bijvoorbeeld 1750ac en 1900ac. Ik weet dat de laatste sneller is dan de eerste. Echter hoe kan ik achterhalen welke standaard door mijn Macbook wordt ondersteund? Als mijn Macbook max. 1750ac ondersteunt, heeft het weinig zin om perse een 1900ac router aan te schaffen.

Weten jullie hoe ik kan achterhalen welke ac snelheid voor mijn Macbook het best geschikt is?

Bijdrager
    polansky

1900 ga je zo-ie-zo niet redden en vergeet niet dat die 1750 of 1900 de opgetelde snelheid van de verschillende banden bij elkaar is. Puur marketing dus! De AC snelheid is gespecificeerd op 1300mbits, de rest is dus voor de N en A/B/G banden. Waarbij de N-band waarschijnlijk 450mbit is. Dan zit je dus al op 1750.;)

Zelf destijds gekozen voor een Asus AC68U. Zou nu gaan voor de AC87U. Meest flexibele router die beschikbaar is en geschikt om voor KPN glasfiber het internetsignaal te splitsen van het tv signaal.

Bijdrager
    TheBigZ

De hedendaagse topmodellen:

– €189 Linksys E8350 AC2400
    – €199 Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500
    – €224 Asus RT-AC87U

Bijdrager
    makasa

Airport extreme

Bijdrager
    polansky

De Airport Extreme komt als extreme ‘langzaam’ uit de bus volgens Smallbuildersnet.
    Bovendien is de AE ook nog eens heel slecht configureerbaar in vergelijk met andere routers.
    Alleen als je echt gemak zoekt, niets wil wijzigen en 0,0 verstand hebt van routers is die het overwegen waard.

Bijdrager
    meesje

Allereerst bedankt voor de reacties, maar is nu nog niet duidelijk wat het maximum is dat de wifi kaart in mijn macbook aan kan.
    Hoe kan ik dat achterhalen?

Ik zie b.v. dat het topmodel van Asus op 2,4 ghz max 600 Mbps aan kan en op 5 ghz 1733 Mbps. Hoe kan ik achterhalen dat mijn macbook de 600 mbps aan kan i.p.v. b.v. 450 mbps?

Bijdrager
    TheBigZ

In theorie 1300 Mbps. Maar dat zegt niks over de praktijk. In de praktijk haal je de helft, als het meezit.
    http://arstechnica.com/apple/2013/10/retina-round-two-apples-15-inch-2013-retina-macbook-pro-reviewed/3/

Apple has been rolling faster Wi-Fi out to all of its Macs all year, and the Retina MacBook Pros get their three-antenna, 450Mbps 802.11n setups swapped for faster 1.3Gbps 802.11ac. The 2013 iMac uses the same three-antenna, 1.3Gbps configuration while the MacBook Airs get by with two antennas and max out at a theoretical 867Mbps.

Bijdrager
    Vroegah

Max snelheid afhankelijk van of je MBP een wifichip heeft met 1,2,3, of 4 stream zender.

Plak je serienummer hier: http://www.everymac.com/ultimate-mac-lookup/ en kijk bij ‘standard airport’.

Bijdrager
    meesje

Ik heb gezocht op serienummer en mijn macbook gevonden. Onder airport wordt 802.11ac aangegeven. Echter ik kan nergens vinden over 1, 2, 3 of 4 stream. Zie ik iets over het hoofd?

Bijdrager
    TheBigZ

Het aantal antennes wordt genoemd in het Ars Technica artikel, en hieronder.
    http://www.muada.com/2013/10-31-late-2013-macbook-pro-review-ports-and-networking.html

Bijdrager
    TheBigZ

In mijn zoektocht lees ik over veel verschillende 802.11ac snelheden. Bijvoorbeeld 1750ac en 1900ac. Ik weet dat de laatste sneller is dan de eerste.

Zoals Polanski al aangaf, 1750 en 1900 zijn Marketing kreten.

Marketing Confusion: Wireless 802.11ac Data Rates Explained

Bijdrager
    meesje

@TheBigZ: bedankt voor de links en info! Het artikel van arstechnica.com was verhelderend.
    Ook gelijk een duidelijk verschil tussen een Air en Pro aangegeven (2 vs 3 antennes), terwijl veel Apple gebruikers hier denk ik niet van op de hoogte zijn. In principe hoef ik nu niet verder te kijken naar een 450/1300 router (ac1750 dus). Voor meer snelheid heb je dus echt 4 antennes nodig.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.