13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    ramrod

Welk type IMac 21.5"

Hi,

Ik heb momenteel een IMac , 24″ core2 ,3.06HHzmet 8GB werkgeheugen.

Wil binnenkort een andere IMac gaan kopen de 27″ is mij te groot wordt dus een 21.5″ .

Vraag is nu welke het moet worden , ga ik het verschil in praktijk merken tussen een iMac 21.5″ quad core i7 2.8 en een 21.5″ quad core i5 2.7 ? Welke het ook wordt er gaat het maximum aan werkgeheugen in .

Ik werk met PS Elements , Aperture 3 en FCP X als zwaarste programma’s .

Thx

Bijdrager
    segher

ik zou het werk geheugen niet laten upgraden voor apple als je dat zou willen laten doen.
    heb zelf gewoon ram geheugen gekocht op internet en in mijn imac gedaan werkte prima voor maar 50 euro.

Bijdrager
    ramrod

Was ik ook niet van plan , heb het bij mn huidige Mac ook zelf gedaan .

Bijdrager
    segher

ja als je het bij apple laat doen ben je zeker 4x zoveel kwijt en dat zou zonde zijn

Bijdrager
    Maverick9898

Wat voor videokaart heb je nu? Dat lijkt me best een belangrijke factor bij wat je doet met de computer.

Bijdrager
    Qmagic

Het instap-iMac model is al genoeg als je met Aperture 3 en FCP X gaat werken.

Ik draai deze 2 programma’s op een oudere (2010) iMac 21″ (i3 / 256mb videokaart), het loopt zeer soepel hier. Ik heb alleen 2x 8Mb geheugen erbij geprikt (12Mb in totaal). De huidige macs hebben 512Mb videokaart en daarmee kom je voorlopig wel mee vooruit. Voor FCP X zou ik alleen adviseren om er een externe FireWire800 harddisk erbij te nemen.

Mijn advies koop het instapmodel iMac, en koop (niet bij apple) 2 extra werkgeheugen blokjes en een FireWire800 HD. (Geheugenblokjes en een HD is samen minder dan de meerprijs van €300 voor het 2e model iMac 21″).

Bijdrager
    ramrod

Er zit een NVIDIA GeForce GT 130 512 MB in

Bijdrager
    Maverick9898

Als je elke twee à drie jaar een nieuwe iMac koopt, zoals nu, is de videokaart zeker voldoende. Als je het voor wat langere termijn is een betere kaart wel overwegen waard, zeker als je grafisch bezig bent. Je kan dat ding niet upgraden namelijk, maar dat weet je vast wel;).

Bijdrager
    ramrod

Ik weet inderdaad dat de videokaart niet te vervangen is en bij de 21.5″ modellen is het ook niet mogelijk om een snellere te bestellen als bij de 27″ wat dan wel weer jammer is .

Wellicht wachten wat de nieuwe lijn IMac’s gaat brengen qua videokaart ?

>Voor FCP X zou ik alleen adviseren om er een externe FireWire800 harddisk erbij te nemen.

Denk dat ik hier zoiezo mee ga beginnen ook op mn huidige IMac , dit zou dan al wel een verbetering voor FCP X en Aperture?

Bijdrager
    Maverick9898

Tsja, de huidige videokaarten zijn op zich goed genoeg (nogmaals), zeker als je ze een keer in de twee jaar vervangt met een nieuwe iMac, zoals nu.

Volgens mij bedoelt hij met de HDD dat je dan video kan bewerken op die externe hard drive. De FW800 is daar snel genoeg voor.

Bijdrager
    ramrod

Je zegt dat mn huidige systeem er ook geschikt voor zou zijn maar als ik zie hoelang de de Mac nu met background rendering bezig is bij het invoeren van een tekst (FCP X) in de “Far Far Away” uitvoering dat is meer dan 10 minuten … het hele FCP X en Mac werkt hierdoor op dat moment erg traag .

Waar ligt dit dan aan wat is de grote bottleneck ?

Bijdrager
    Maverick9898

Nee, ik bedoel van die 21,5 inch iMac. Volgens mij is het bij videorendering vooral de processor die nekt. Die nieuwe Ivy Bridge zijn een stuk sneller dan de C2D.

Bijdrager
    ramrod

Ok ,

Het is zeker niet zo dat ik om de 2 a 3 jaar een andere IMac moet maar in dit geval leek mij er nog wel de nodige winst te behalen ivm het werken in FCP X en HD .

Ik kijk wat rond , zie soms een mooie 2e handsje 21″ i5 / i7 voorbij komen van nog geen jaar oud ,dat is eventueel een optie maar dan wel met een 1GB videokaart ,of anders wacht ik tot dat er een nieuwere versie van de IMac uitkomt kijk ik wat er verbeterd is eventueel , ik heb er geen haast mee , dit video project is klaar , doe er 3 per jaar , ging soms wat met horten en stoten qua renderen .

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.