7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    McFire

Welk type Airport Extreme?

Ik heb eind 2004 mijn iMac gekocht met een Airport Extreme kaart er in. Daarnaast heb ik eind 2006 een Airport Express gekocht voor AirTunes. Nu wil ik mijn netwerkje gaan uitbreiden met een Airport Extreme, gekoppeld aan een externe HDD en daarnaast een nieuwe iMac, maar ik heb geen idee volgens welk protocol (b, g of n) deze “oude” Airports werken. Ik had namelijk ergens gelezen dat als er maar 1 apparaat in je netwerk zit die volgens b of g werkt, ook apparaten met “n” terugvallen in snelheid.:(

Hoe kan ik hier achter komen? Ik heb al geprobeerd via Airportconfiguratie, maar daar kan ik het niet vinden.

En klopt het wat ik gelezen had over het terugvallen van de snelheid?

Bijdrager
    basiel

als je de topics goed gelezen had dan had je gezien dat het fabeltje van die terugval zever is. Je zal enkel terugval hebben als je files tussen een G en een N apparaat overzet.

het andere deel van je vraag kan ik niet beantwoorden

Bijdrager
    N-Freak

Alles (op misschien je MacBook Pro na) is 802.11g bij jou. Kun je zien met ‘Netwerkhulpprogramma’. De nieuwe iMac’s zijn uiteraard n.

Dus een n router heeft vrij weinig zin aangezien de snelheid bepaald wordt door de langzaamste. Als je je AirPort Express blijft gebruiken zijn er wel mogelijkheden.

Ik heb als oplossing mijn hoofd router (Time Capsule vergelijkbaar met AirPort Extreme) staat op n (in mijn geval 5ghz) en mijn AirPort Express staat op g. Gekoppeld aan elkaar met een UTP kabel en je hebt een netwerk dat met elkaar samen werkt, in verband met data overdracht/printerdeling, maar toch de voordelen van n voor de n apparaten aangezien ze niet worden lastig gevallen met g snelheden.

Bijdrager
    McFire

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Als ik het dus goed begrijp, hou ik de ” n” snelheid als ik mijn nieuwe iMac draadloos met mijn nieuwe Airport Extreme verbindt. Die wil ik namelijk koppelen aan een HDD om back-ups te maken met Time Machine (kan toch hè?).

Bijdrager
    Pieterr

Je kunt je (oude) AirPort Express blijven gebruiken voor je (oudere) G apparaten, en de maximale snelheid uit je nieuwe Macs halen door de AirPort Extreme in N-Only mode te gebruiken. Een indicatie van haalbare snelheden kun je vinden in de diverse testen:

Maximum throughput tests (at 4.57 m)
    Apple Time Capsule (5.0Ghz) 103.1 Mbps
    Apple Airport Express (5.0GHz) 66.5 Mbps

Maximum throughput tests with mixed 802.11b/g and draft N clients operating in 2.4Ghz frequency (at 4.57 m)
    Apple Time Capsule 51.5 Mbps
    Apple Airport Express 50.5 Mbps

Long-range tests (at 60 m)
    Apple Time Capsule (5.0Ghz) 42.27 Mbps
    Apple Airport Express (5.0Ghz) 18.4 Mbps

Bijdrager
    Pjotr NL

wat ik wel raar vind is dat Basiel zegt dat er geen terugval in snelheid is maar N-Freak zegt van wel. Wat is het nu want ik zit met die specifieke vraag ik heb nl. een MacBook en een iMac met wifi-n en een iphone met wifi-g en ik wil een airport extreme aanschaffen (misschien)…

Bijdrager
    N-Freak

Het is heel simpel, een ketting is net zo sterk als zijn zwakste schakel. Het netwerk is net zo snel als de langzaamste factor.

Heb je een N netwerk met N apparaten dan heb je N snelheden. Komt er een G apparaat op dat netwerk, dan zit je aan G snelheden vast. Het is wel zo dat de router het kan managen dus ga je files oversturen van een N apparaat naar een ander N apparaat haal je hogere snelheden, maar N snelheden haal je niet.

Dit is geen fabeltje, dit is een feit, ik heb het zelf ook ondervonden door het te proberen. In mijn geval haalde ik op het gemixte netwerk niet meer dan 3-4MB per seconde tussen N apparaten, niet echt de snelheden waar ik op hoopte.

Dus je kunt best een N router aanschaffen en je zult er profijt van hebben, maar de topsnelheden haal je niet. Ik heb dit opgelost door twee netwerken aan te leggen (in mijn geval een Time Capsule en een AirPort Express). Tussen mijn N apparaten haal ik tegen de 8MB per seconde overdracht. En mijn G apparaten 2 tot 3 MB per seconde.

Succes!

EDIT:
    Ik zou overigens de gok wagen. De iPhone gebruikt namelijk niet eens constant netwerk dus zul je voornamelijk op je N snelheden zitten, maar dit is wel een theoretische gok die ik roep.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.