30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Welk toetsenbord voor developers?

Ik ben opzoek naar een goed toetsenbord voor developers ter vervanging van de rotzooi wat Apple tegenwoordig maakt.

Een aantal eisen:

• Volledige cursortoetsen
    • Compact, geen numeriek gedeelte
    • Niet te diepe travel
    • Liefst hoge (international) Enter toets
    • Command toets – geen Win logo
    • Liefst draadloos maar niet perse verplicht

Compact vind ik wel belangrijk omdat ik er graag twee stuks wil kopen eentje voor de Mac mini en de andere voor de MacBook Pro, zonder dat het toetsenbord breder is dan de computer.

Qua lay-out zou het fijn zijn als het lijkt op wat Apple al jaren voert, hoge Enter, en de en  -toetsen makkelijk bereikbaar. Wisselbare caps voor CMD toets.

Ik zie links of rechts op het internet het Vortex Race 3 voorbij komen maar aangezien het best wel een prijzig bordje is en dit amper in Nederland te koop is.. blijft het tricky om zoiets te kopen zonder te weten hoe dit tikt.

Bijdrager
    McPim

https://candykeys.com/search/vortex%20race%203

Niet alle modellen op voorraad, wel gratis verzending vanuit Duitsland en daar geldt ook het retourrecht.

Bijdrager
    aaa

Let op, dit is een mechanische keyboard. Bij de mediamarkt kan je die gewoon proberen. Let op de namen. Cherry MX heb je met “klik” en zonder klik. De meeste maken behoorlijk veel geluid.

Bijdrager
    Shmoo

Ja daar moet ik mij ook nog eens in gaan verdiepen. Ik zie dat als je de caps er af haalt dat je dan verschillende kleurtjes hebt. Volgens mij heeft dat allemaal met het support en de travel te maken. Geluid/herrie maakt mij niet zoveel uit omdat het mijn eigen herrie is. Al moet ik wel zeggen, als je voor hetzelfde geld een stiller exemplaar kunt kopen is dat natuurlijk altijd handig.

Bijdrager
    Shmoo

Dit geluid valt voor mijn gevoel extreem mee en dit is volgens mij de meest standaard versie. Misschien dat ik maandag eens naar de Mediamarkt loop, dan ben ik altijd in Maastricht.

Bijdrager
    feek

Bijdrager
    Shmoo

Ik zag ‘m ook ergens voorbij komen maar volgens mij is het nog steeds een Kickstarter project en heeft nog niemand zo’n ding ooit geleverd gekregen. Versie 2

Dat soort dingen vind ik altijd een beetje gevaarlijk. En zeker als je nu koopt. Dan ga al die 17.000 Kickstarters natuurlijk voor en dan heb je je bordje pas in februari.

Bijdrager
    feek

Moderator
    Night

En de Matias dan?

Of de Rii Mini K12 (met extra trackpad, zodat je geen muis meer nodig hebt)

Of de CODE illuminated one van WASD. Geen numpad, maar wel grote cursortoetsen.

Bijdrager
    Shmoo

Waar ik wel al achter ben gekomen is dat het heel moeilijk is om een ISO model (hoge Enter) te krijgen. En als je er al eentje vindt dan is het DE en hebben ze allemaal rare toetsen.

Echt een gedoe, om zo’n ding uit te zoeken, vooral omdat de basis allemaal hetzelfde is. Pietje koopt een printplaatje en voegt daar hun elementen op. Klaar. Dan doen 8 verschillende bedrijven en thats it.

Bijdrager
    feek

Kleine WashD

Inclusief numkeys

En een tussenmaatje

Ze hebben vele mogelijkheden (vrees wel te duur, komen ook nog verzendkosten bij:( )

(EDIT: net links aangepast voor de V3 versie.)

Bijdrager
    Shmoo

Dat bedrijf mag eerst eens het certificaat vernieuwen op hun website. Op deze manier ga ik daar natuurlijk nooit een betaling doen. 🙂

Bijdrager
    feek

Je hebt gelijk…..
    Ben overigens wel benieuwd welke het gaat worden (Blue, Red Brown switches, Cherry of goedkopere Chinese varianten). Ik ook al op zoek ….

Bijdrager
    Shmoo

Dat YouTube kanaal van Linus … ? Volgens mij wel een bekende gast heeft een uitgebreide video online staan over de verschillen.

Ik denk dat ik voor Cherry RED silent ga.

De platte Enter toets vind ik wel een dingetje. En tot op heden vind ik de Vortex Race 3 het beste maar er staan een boel reviews op Amazon over mensen die binnen een jaar last krijgen van toetsen die niet meer werken. ☹️

Anders is de Keycheron V2 ook wel een goede keuze ( en de helft goedkoper ) maar dan moet ik eerst weten wat de levertijden zijn.

Bijdrager
    Shmoo

Moderator
    Night

Die staande ENTER toets blijft lastig bij die compacte toetsenborden.

Bijdrager
    Shmoo

Het is mogelijk. Zie eerste foto in dit topic.

Maar let ook op als je iets als CMD + Z  zou willen doen. Geen idee wat voor ISO toetsenbord dat is, ze zeggen dat dit in Italië, Noorwegen, Duitsland en nog een aantal Europese landen wordt gebruikt maar ik geloof er niets van.

Eigenlijk zou de layout niet zoveel moeten uitmaken. De CAPS kun je eenvoudig wisselen en verplaatsen naar andere locaties, zeker wanneer je de juiste nieuwe CAPS hebt, maar de software/firmware er onder moet dit natuurlijk ook aankunnen. Dat je tegen het toetsenbord zegt, Y is nu Z.

Bij de Vortex Race 3 (eerste afbeelding) zou je Pn + M kunnen intypen en dat switch je naar een macOS mode, Pn + L = Linux en Pn + W = Windows maar verder staat er niet bij wat je daarna kunt doen.

Bijdrager
    feek

Bij sommige keyboards kan je via een switch een aantal basis instellingen wijzigen:

en ook software matig (heb ik nog niet in detail uitgezocht).

Maar met Karabiner kan je werkelijk elke key remapped!

Bijdrager
    Shmoo

Ja klopt maar dat zijn modus. Zoals in mijn voorbeeld hierboven. Dan maakt je van de Windows toets een Command toets en dat soort dingen. Zodra ik software van derden nodig ga hebben om van een Y een Z te maken dan stop ik met computeren en ga ik tuintjes en rotondes schoffelen bij de gemeentedienst. 😁

Bijdrager
    feek

Ja ik zou ook eerder voor een echt NL US keyboard layout gaan hoor:)

Maar met karabiner heb ik bv de CAPS key geremaped naar CTRL-OPT-CMND-SHIFT (zogenaamde hyper key), die ik dan weer kan gebruiken voor custom shortcuts:)

Bijdrager
    feek

Verticale enter / ISO layout is inderdaad wel een dingetje:) Dus de goede lay-out.

Overigens zie ik dat de checkout bij WasD wel via SSL gaat / beveiligd is.

Bijdrager
    Shmoo

Dit is irritant, alle fabrikanten hebben wel iets dat niet prettig of optimaal is terwijl ze ook iets positiefs hebben.

Vortex Race 3

• Extreem prijzig  👎
    • Geen ISO layout 👎
    • Negatieve reviews 👎
    • Mac toesten in de doos 👍
    • Mooiste kleurencombinatie 👍

Keychron V2

• Geen ISO layout 👎
    • Waarschijnlijk lange wacht/ levertijden 👎
    • Nog splinternieuw dus nog geen ervaringen 🤞
    • Ontworpen met macOS in achterhoofd 👍
    • Draadloos en bijna de mooiste kleurencombinatie 👍
    • Prijskaartje is heel acceptabel 👍

WASD V3

• Geen ISO layout of een verkeerde versie 👎
    • Meeste saaie look van alle keyboards 👎
    • Best prijzig 👎
    • Iets minder compact, cursortoetsen zitten apart 👍 👍

En wat ze allemaal negatief hebben is hun websites en de uitstraling qua bedrijfsvoering. Ze doen amper iets met distributie in Europa en lijkt wel alsof je met mensen te maken hebt die overdag gewoon ergens in loondienst werken en dit soort bordjes verkopen erbij doen. Dat laatste is wel jammer want je laat toch even meer dan 100,- achter, als je twee bordjes wilt kopen en je moet die Vortex dinges kopen dan zit je al op 404,-

Bijdrager
    feek

Ja @shmoo, tot die conclusie ben ik inmiddels ook gekomen.

Komt er ook nog bij dat je de exemplaren niet zelf kunt “voelen” en uitproberen.

Om eerlijk te zeggen, ik vond zojuist nog een (half kapot) exemplaar van mijn oude iMac (met numbers keys). Zo slecht zijn die ook weer niet:) (OK geen mechanical) en je heb in ieder geval de juiste lay-out (gelijk aan MacBook!

Zoektocht voorlopig even op een lager pitje.

Bijdrager
    Shmoo

Das wel interessant. 🙂

Bijdrager
    feek

Laat je de verticale enter toets lopen?

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat er niets anders op gaat zitten dan gaan leren werken met een platte Enter.

Op Marktplaats stond een advertentie van een jongen die bordjes maakt qua layout zoals jij ze wilt hebben. Dus jij ziet een Vortex bordje en dan bouwt hij ‘m na met dezelfde kleuren toetsen en switchen. Dat bewijst denk ik al de gedachte dat al deze bedrijfjes gewoon allemaal hetzelfde doen. Printplaatjes kopen, die mechanische klikkers erop drukken en dan de CAPS die je wilt daar weer op plaatsen. Dat samen brengen is een X ‘merk’ bordje. Er zit verder niet zoveel ‘eigen’ innovatie in verwerkt.

Bijdrager
    feek

idd zoals deze https://youtu.be/yd4T78x6Zhc

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door  feek.

Bijdrager
    Shmoo

Ja precies, haha…

Bijdrager
    feek

Vandaag ook eens langs de Mediamarkt geweest. Alle toetsenborden daar (behalve die van Apple) afgekeurd.

Bijdrager
    TheBigZ
30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.