24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    TurkishDelight

Welk schroevendraaier voor iBook G3?

Ik heb een iBook G3 700MHz, met een display probleem..
    Het draadje dat van de onderste helft van de iBook naar het beeldscherm gedeelte gaat is beschadigd, en ik wil kijken of ik het zelf kan oplossen..
    Weet iemand welke schroevendraaiers ik allemaal nodig heb om deze iBook uit elkaar te halen.??

Bijdrager
    Marc

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”digitalguru”

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/

dank je:wink: .. hebben ze een Torx en een Philips schroevendraaier ook bij de Praxis?..

Bijdrager
    MedahOSX

Ja dat hebben ze, Torx setje iig.

Bijdrager
    Esquare

Phillips uiteraard ook: da’s wat wij een kruiskop noemen. (En let op de dubbele ‘l’ in Phillips: die heeft niks met de lampenfabriek in Eindhoven te maken.)

Bijdrager
    Nikita

Wat mij opviel is dat er in de handleidingen over maatje ‘1’ wordt gesproken, maar dat ik hier maatje ‘0’ (nul) moest hebben. Nou hadden ze 4 verschillende soort maat 0, en ik heb (geloof ik) de op-één-na kleinste moeten kopen. Dat kwam overeen met maat ‘1’ van de handleiding :roll:

Bijdrager
    macpro

Tip: koop geen losse schroevendraaiers maar een setje waar een hoop van dat kleine grut in zit.
    Ben je een stuk goedkoper uit en als je eens een exotische schroef tegenkomt heb je daar ook meteen de schroevendraaier voor.
    Bij de Praxis heb ik eens zo’n setje gehaald met een stuk of 30 bitjes.
    Goed genoeg om iBooks en PowerBooks open te maken.

Bijdrager
    TurkishDelight

weet iemand hoe ik die keyboard van de iBook losruk.. hij zit namelijk vast met zo een groen plastic ding met allemaal kopere draadjes erin.. (waarmee de toetsen signalen zenden naar de iBook)??

Bijdrager
    Nikita

Onder het toetsenbord zit als het goed is zo’n metalen plaatje met o.a. het Airportkaart slot en de geheugenbank. Daar onder moet je ergens zijn…

Bijdrager
    TurkishDelight

dat plaatje dat lijkt op zo een muizenvanger, heb ik er af gehaald..
    maar hoe ruk ik die groene ding los van de iBook.. dat groene ding zit vast aan een zwarte balk, en deze balk zit weer vast aan dat groene bord..

Bijdrager
    Nikita

Wellicht heb je hier iets aan dan? iFixit handleiding over hoe het toetsenbord te verwijderen 8)
    Als ik het plaatje mag geloven, moet je het gewoon omhoog kunnen trekken om het toetsenbord los te maken…

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”Nikita”

Wellicht heb je hier iets aan dan? iFixit handleiding over hoe het toetsenbord te verwijderen 8)
    Als ik het plaatje mag geloven, moet je het gewoon omhoog kunnen trekken om het toetsenbord los te maken…

ik ben bang dat ik dat plastic ding eraf ruk… moet je gewoon trekken naar boven toe (aan dat plastic ding)?

edit: ik heb em los, ben er gewoon aan gaan sjorren.. :lol:

Bijdrager
    trabant

die iFixit gidsjes zijn niet verkeerd, maar met een manual ben je wellicht nog beter bediend.

Bijdrager
    TurkishDelight

Weet iemand hoe ik de roodzwarte draadjes (speakers) en de blauwwitte draadjes (power toets) van dat groene bord moet scheiden, want de draadjes zijn met zo een plastic hub bevestigd aan dat groene bord.. Moet ik nou alleen aan de draadjes trekken of moet ik de plastic hub van dat groene bord losmaken en zo ja hoe doe ik dat? ik ben bang dat ik die dunne draadjes los ruk.. :oops:

het onderste plaatje in de volgende link..
    http://www.ifixit.com/Guide/Mac/iBook-G3-12-Inch/Display-Page-12-Upper-Case

Bijdrager
    macpro

Niet aan de draadjes trekken, want dan trek je ze uit de connector!
    Je moet met een plastic friemeltje die connectoren voorzichtig losmaken.
    Gebruik eventueel een dunne pincet, maar wel een van kunstof.

Bijdrager
    TurkishDelight

ik wil het display kabeltje vervangen van mijn iBook. Ik heb de ifixit guide gevolgd..
    op de onderste pagina is het eindstation..
    http://www.ifixit.com/Guide/50/images_large/61.jpg

Na het verwijderen van de twee schroefjes heb je de iBook in tweeen gedeeld.. het gedeelte waar het moederbord van de iBook zit en het gedeelte van de display.

de volgende stap is dat ik de de display uit elkaar moet halen, maar hoe doe ik dat?.. dat staat namelijk niet in de ifixit guide beschreven.
    ik geloof dat ik de display aan de zijkanten los moet schroeven, alleen weet ik niet precies welke schroevendraaier ik moet gebruiken..

de Torx T8 en de Philips #0 hebben hun werk zover gedaan, maar passen niet op de zijkant..
    hoe split ik de display gedeelte in tweeen, heb ik een nieuwe schroevendraaier nodig?..
    zo ja welke? :oops:

als ik de display in tweeen heb gehaald dan kan ik weer verder werken..
    http://www.powerbooktech.com/knowledge,name-Display-Cabling,type-6.htm

Bijdrager
    macpro

HIer wat meer info:
    http://www.powerbooktech.com/knowledge,name-Display-Housing,type-6.htm

De schroeven aan de zijkant van het display moeten inderdaad los.
    Maar heb je geen compleet setje gekocht? Want dan heb je het juiste bitje zo gevonden.

Bijdrager
    mac lover

dit werk zou ik dus echt nooit doen met een goedkoop setje bitjes… ik heb altijd een goeie schroevendraaierset liggen en een setje horloge schoevendraaiers (hele fijne draaiertjes). en als het even kan nog een paar torx schroevendraaiers

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”macpro”

HIer wat meer info:
    http://www.powerbooktech.com/knowledge,name-Display-Housing,type-6.htm

De schroeven aan de zijkant van het display moeten inderdaad los.
    Maar heb je geen compleet setje gekocht? Want dan heb je het juiste bitje zo gevonden.

nee ik heb alleen de Torx T8 en de Philips #0 van Praxis.. (dat vertelde de ifixit guide mij, maar wat ik van te voren niet wist is dat de ifixit guide maar de helft van de uit-elkaar-haal proces omvat..
    voor het tweede gedeelte (het uit elkaar halen van de display) volg ik de instructies van powerbooktech.com..
    weet je misschien welke schroevendraaier ik nodig heb op de schroeven aan de zijkant van het display los te schroeven?

ik weet het niet zeker, maar volgens mij moet het een torx zijn, maar de T8 was te groot voor het gaatje..

Bijdrager
    mac lover

schroeven aan de zijkant van de display?? naar mijn weten hebben meerdere books van apple schroeven aan de zijkant zitten dus welke bedoel je? de macbook pro??

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”mac

schroeven aan de zijkant van de display?? naar mijn weten hebben meerdere books van apple schroeven aan de zijkant zitten dus welke bedoel je? de macbook pro??

iBook G3.. maar volgens mij moet ik zo een Hex wrench hebben, zo een L vormig metalen ding,,
    kan dat kloppen?

Bijdrager
    mac lover

o die… tsja die moet je er inderdaad wel uit krijgen met zo’n ”L vormig metalen ding” (sorry even de naam kwijt)

maar dat is ook vast wel te vinden op ifixit

Bijdrager
    TurkishDelight

ik denk dat ik zo even naar de praxis ga voor een 1,5 mm Hex wrench .. deze zit namelijk ook in de iGlide kit heb ik zojuist ontdekt..

http://www.radtech.us/Products/Glides.aspx#iBook

Moderator
    unSOUND

Tip: vraag dan om een imbus-sleutel, dat snapper ze eerder denk ik…

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.