9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Roelbon

welk prog kiezen om scanner aan te sturen?

heeft er iemand een goed prog om een canonscanner aan te sturen? Voor OsX

Bijdrager
    TonE

Kijk hier eens:

http://www.silverfast.com

De lite versie (SE) is heel goed en betaalbaar, je moet alleen wel opletten of jouw type Canon wel wordt ondersteund.

Verder is er ook nog Vuescan, ietsje duurder en ik vind het duidelijk minder.
    Traag en rare gebruikersinterface.

Bijdrager
    machook

Vuescan is erg goed, laatst nog een test gelezen en daar kwam het ook als goed uit.

Bijdrager
    mbaert

Vuescan scant bij mij erg vlekkerig en met een duidelijk waarneembare lichtere balk over de hele lengte, misschien een instelling die ik verkeerd heb staan? Ik zit daardoor zelfs te overwegen om een andere scanner aan te schaffen. Een Epson of zo die wél ondersteuning voor OSX heeft.

Bijdrager
    TonE

Dat klinkt idd als een scannerpobleem. (ongewenste reflecties)
    Probeer ’s nadat je het te scannen origineel op de glasplaat hebt gelegd deze af te dekken met een vel mat zwart karton alvorens de deksel te sluiten.

Bijdrager
    TonE

Je kunt ook de silverfast demo downloaden (mits beschikbaar voor je scanner) en kijken of dat betere resultaten geeft. Demo is functioneel, geeft alleen een “demo” tekst in de final scan.

Bijdrager
    Mackapoen

Heb zelf een Canon FB620 U en gebruik Vuescan. Er zitten zelfs meer opties in als in het originele windoos programma. Het is even zoeken naar de goede instellingen maar het werkt bij mij perfect.

:D

Bijdrager
    Deskman

Vuescan is eigenlijk een ‘raw data’ scanprogramma. Lichte balken lijken mij in bijna alle gevallen meer aan de hardware dan aan de software te liggen. Ik heb VueScan in gebruik op een Nikon Coolscan IV, een Epson 1200U (goedkoop rotscannertje voor tekst en lowres) en een Linotype Hell. Nergens ooit enige vorma van afwijking kunnen ontdekken.

Wel is het een lastig te leren programma en het is niet heel snel (maar welk scanprogramma is dat wel?) Maar het heeft al menig scanner van de vuilnishoop gered.

Bijdrager
    mbaert

Het vreemde is als ik mijn scanner aansluit op mijn OS9 G3 en het native programma gebruik (Vistascan, via Photoshop) komen de scans er perfect uit…

En ik was eigenlijk wel van plan nu ik een iMac G5 20″ heb om de G3 naar de kinderkamer te zetten. Voorlopig dan maar even niet.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.