14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    SRV

Welk papier voor magazine (gewicht etc.)

Hallo,

Ik wil een magazine laten drukken voor het bedrijf. Als voorbeeld ongeveer zoals het bax-shop / anwb magazine. Vrij dun papier, glanzend, nietje in het midden. Wie weet welk papier daarvoor gebruikt word en hoeveel grams. Dit i.v.m. met opvragen offerte.

Alvast dank!

PS. de opmaak / redactie doe we in eigen huis.

Bijdrager
    MacTS

Het papiergewicht kun je zelf toch wel even uitrekenen: gewicht magazine gedeeld door formaat gedeeld door aantal bladzijden (vel). Wat bedoel je trouwens met ANWB magazine? De Kampioen? Houdt er dan rekening mee dat dit in diepdruk gedrukt wordt vanwege de (zeer) hoge oplage. Papier voor diepdruk is anders dan voor offsetdruk. Ik denk persoonlijk dat je voor een tijdschrift max. 80 grams licht-houthoudend of houtvrij gestreken papier moet aanvragen. Het omslag mag eventueel wat zwaarder zijn (115 of 135 grs.). Licht-houthoudend heeft een betere opaciteit (= minder licht doorlaatbaar) dan houtvrij. Het gramgewicht is ook afhankelijk van het drukprocedé: vellendruk of rotatie. In rotatie kan het gewicht veel lager zijn. Vellenpersen kunnen moeite hebben met lage gramgewichten (< 70-80 grs.) Overigens, de drukkerij(en) waar je het gaat aanvragen zullen je prima kunnen adviseren v.w.b. papiersoort en gewicht.

Bijdrager
    AppelJuice

Inderdaad afhankelijk de oplage en het daarbij meest geschikte drukproces.
    Ook de dikte (aantal pagina’s) spelen mee met de papierkeuze. Je kunt niet alles nieten.
    Maar het beste advies staat hierboven al, gewoon bellen dan hoor je vanzelf wat het meest geschikt is.

Denk bij dun glanzend papier b.v. aan L(ight) W(eight) Coated papier van 70-80 grams in rotatie.
    En in vellen offset (kleinere oplage) aan een Coated papiersoort van 80-115 gram.

Bijdrager
    Xcode

Drukkers hebben vaak doosjes met samples die ze naar je kunnen opsturen, weet je gelijk over welke mogelijkheden je praat bij het aanvragen van een offerte.

Bijdrager
    SRV

Bedankt voor de uitgebreide uitleg

Bijdrager
    Bianco

80 grams gestreken is zeer dun. Beter ga je voor het binnenwerk naar 115 tot 135 grams mat. Voor het omslag 150, 170 grams, of zelfs 200 grams.
    Mat papier, omdat glanzend papier onder een wisselende lichtbron voor storende reflecties zorgt bij het lezen.
    Verder zou ik het binnenwerk laten veredelen dmv van een persvernis, Mat papier staat er om bekend dat het blijft krassen zonder nabewerking.

Als je een magazine van 16 pagina’s hebt, wordt het bij dun papier een “flut” blaadje zonder body, je hebt niet het gevoel “iets” vast te hebben. Het ligt er maar net aan wat je als bedrijf wilt uitstralen:

Wij maken voor veel geld de goedkoopste zooi, of wij maken goede spullen voor weinig geld, of wij maken gewoon goede spullen.

De drukkerij waar ik voor werk kan wel offreren, mocht je dat interessant vinden. dan graag een PB!

Bijdrager
    MacTS

@Bianco
    Binnenwerk 135 grs, omslag 200 grs. Veredelen? Meteen doen als geld geen rol speelt.
    Mat papier? Niet doen, teveel risico op smetten.

Bijdrager
    Bianco

Er zijn meerdere papiersoorten die (bijna) niet smetten. Met veredelen, bedoel ik natuurlijk, zoals gemeld, een persvernis. Bij een beetje drukker betaal je daar echt niet de hoofdprijs voor. Het prijsverschil tussen 80 en 135 grams is ook echt niet zo groot als je doet vermoeden. Het verschil in uitstraling daarentegen is wel heel groot.

Bijdrager
    MacTS
    Bianco op 21 juni 2013

Het prijsverschil tussen 80 en 135 grams is ook echt niet zo groot als je doet vermoeden.

O nee? Het verschil is 55 gram, dus 55/80 grs is bijna 69% duurder qua papier. Papier wordt betaald naar gewicht.

Bijdrager
    Bianco

Gramsgewicht van papier wordt aangeduid in gramsgewicht per vierkante meter.
    Dit betekent dat een A0 (841 mm x 1189 mm) vel 135 gram weegt, bij 135 grams papier. Een 80 grams vel weegt 80 gram op A0. Voor een A4 betekent dit respectievelijk. 8,5 gram en 5 gram.
    Als 1000 vel op 80 grams papier A4 dan 1000 x 5 gram wegen, betekent dat het totaal 5 kilo weegt.
    Dezelfde vellen op 135 gram wegen dan 8,5 kilo.
    Als papier inkoop 5 euro per kilo kost, is het prijsverschil 17,5 euro, op 1000 vel, oftewel 0,0175 cent per vel.

In percentage het door jou genoemde nummer, maar in absolute getallen een klein verschil.

De papierprijs op een drukklus is slechts een onderdeel van het geheel. Je hebt goedkopere en duurdere soorten papier, en dat zit echt niet alleen in het gewicht. Kwaliteit, soort, bedrukbaarheid, watermerk, opaciteit, maken allemaal deel uit van de papierprijs. Naast papier heb je te maken met inktbezetting, platen, nabewerking, instelkosten, perstijd, arbeidsloon, en nog een aantal onderdelen, die een veel groter of gelijk deel van de prijs uitmaken.

Nogmaals, je kunt natuurlijk voor dun, goedlkoop papier gaan, maar dan ga je, voor wat betreft 80 grams, meer naar een clubblaadje. En ik denk niet dat je dat als bedrijf wilt uitstralen.

Bijdrager
    vsven

Hallo SRV,

Kan je mij laten weten wat soort brochure/boekje je juist wenst, met het aantal pagina’s. Wij zijn een offset vellendruk met een grootformaat afdeling. Onze firma doet zeer veel soorten brochures/boekjes. Wij drukken op zowel verschillende soorten papieren voor binnenwerk en cover. Van A3 tot A8 formaat en van 90gr tot 300gr. Voor hoge aantal pagina’s kan het binnenwerk ook op 75gr in offset.

Laat maar iets horen hoe wij u kunnen helpen: http://www.printmediagroup.eu (levering in Benelux is gratis)

Bijdrager
    Pivni Pes

Duur……
    Ik heb even snel naar maar 1 ding gekeken (flyer 135 MC), maar dat kan ik in Tsjechië goedkoper inkopen (21,- verschil)
    oja, en daar zit de verzendkosten bij in gerekend.

Maar ja, volgens mij is spammen hier niet toegestaan.

Bijdrager
    vsven

hey Pivni,

jah, wss in china nog beter koop man en in India nog beter;) maar hey, we proberen hier te helpen, niet af te breken, en oja, ik woon nu eenmaal in Belg en jij in nederland, waar de loonkost HOGER ligt dan in Tjech;) snappie? en duur? jah, we zitten in de top 3 van de beterkoop! Ik stel voor dat je dan in Tjechie aankoopt. Ik hoop dat de kwaliteit ook nog goed is dan, want een ritje naar Tjechie om uw klacht neer te leggen zal wss (z)duurder uitkomen, niet?

(ps: spammen betekend letterlijk meerdere berichten sturen naar één ontvanger))

Bijdrager
    MouseMighty

Wij van WC Eend…..(n)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.