12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    jan_vk

welk OS op mbp 2012 ?

hallo, ik heb nog een mbp medio 2012 (8g RAM) die op dit moment nog prima draait met Mavericks. Dat wordt niet overal meer ondersteund, tijd voor een wat jonger systeem dus. Ik kan er nog Capitan, Sierra of High Sierra opzetten. Mijn vraag: zal mijn macbook trager werken wanneer ik Sierra installeer, dan wanneer ik El Capitan installeer? Ik verkeer in de veronderstelling dat hoe nieuwer het systeem, hoe trager je mb werkt – als je oude hardware hebt. Maar misschien is die veronderstelling niet juist.

alvast bedankt, J

Bijdrager
    jebman

Ik deel jouw veronderstelling.

Denk dat het helemaal van je gebruikte programma’s en eisen afhangt wat acceptabel is en of wel/niet hebben van ondersteuning relevant is.

Beetje gedoe maar denk dat je het beste gewoon moet proberen. Met carbon copy cloner je hele systeem backuppen en ook een 10.9.5 installatie disk maken. En dan maar proberen en upgraden en afh van wat je wilt steeds een extra backup maken. En als blijkt dat je een stap te ver bent gegaan met upgraden een back up terugzetten.

Maar dat gaat wel wat uurtjes en schijfruimte kosten…

Bijdrager
    pruus

Bij mij draait op de MBP 2012 high siërra prima. Maar ik heb er wel een SSD in zitten. Als je een gewone HD hebt, dan is een SSD aan te bevelen. En je kunt eventueel ook nog de memory updaten. Hoewel officieel noet ondersteund, heb ik eea van een patch gelezen waardoor je Mojave ook erop kunt zetten. Ik heb de stap nog niet gezet. High Siërra draait bij mij als een nieuwe machine.

Bijdrager
    Shmoo

Gewoon de Mac App Stroe openen en het laatste OS downloaden + installeren. Simpeler kunnen ze het niet maken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zit precies op de grens met een medio 2012 MBP om Mojave te kunnen installeren. Het heeft dus weinig zin om eerst High Sierra (of de voorlopers) te proberen omdat je dan (wederom) sneller tegen iets aanloopt wat niet meer wordt ondersteund.

Het kan dus gewoon. In hoeverre (en of) je Mac ‘trager’ wordt is moeilijk te zeggen maar je mag er vanuit gaan dat ook al zit je op de grens het best zal meevallen. Want t.o.v. Mavericks bevatten High Sierra en Mojave nieuwe technologieën die bepaalde aspecten juist weer sneller maakt zoals de inzetbaarheid van de GPU voor complexe berekeningen. (Dat werd op Mavericks dan gedaan door de CPU)

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    Nikita

Laat ik nou ook een 2012 non-retina 15 inch MacBook Pro hebben (i7, 8 GB). Mojave draait prima. Alleen even dat terminal commando uitvoeren m.b.t. anti-aliasing wat veel besproken is op diverse plekken op internet. High Sierra draait ook als een zonnetje.

Beide OS’en draaien beter dan Mavericks. Ik ga er wel van uit dat je al een SSD erin hebt zitten i.p.v. de standaard harde schijf want dat maakt natuurlijk ook een gigantisch verschil!

Je kan trouwens zonder problemen upgraden vanaf Mavericks naar Mojave; dat heb ik ook gedaan op de MacBook Air van mijn vrouw (i5, 4 GB geheugen — draait prima). Het installatieproces duurt wel wat langer omdat de installer je schijf gaat converteren naar APFS. En een back-up maken kan natuurlijk geen kwaad, hoewel ik tot nog toe nooit tegen problemen ben aangelopen.

Bijdrager
    McMeller

Zeker met 8GB RAM hoef je je geen zorgen te maken over het draaien van macOS Mojave. Geniet er nou maar gewoon van dat dat kan.

Ik onderstreep wel de woorden van pruus en Nikita: een SSD is een verschil van dag en nacht dus als die er nog niet in zit is dat echt de moeite waard.

Of je de schijf nu vervangt of niet, een schone installatie verrichten zorgt in mijn optiek voor het meeste plezier en het minste gedoe. Toevallig omschrijf ik net voor iemand hoe je dat doet: https://www.onemorething.nl/community/topic/herstellen-vanuit-een-beta-backup.

Bijdrager
    jan_vk

In mijn macbook zit nog een ‘gewone’ harddisk…

Bijdrager
    Nikita

Dan zou ik die allereerst vervangen voor een SSD en daar dan gelijk Mojave op installeren. Met een USB behuizing voor de oude schijf kan je dan na de installatie je gegevens overzetten. Je zal zien dat je MacBook Pro dan nog weer een paar jaar mee kan. En je hebt gelijk een back-up.

Bijdrager
    McMeller

Overtuig jezelf. Bij het opstarten van apps mag je hetzelfde verschil verwachten.

Wat zijn die prijzen van SSD’s trouwens belachelijk snel gezakt. In januari bouwde ik nog twee stuks in, 250GB voor bijna 100 euro. Nu krijg je voor zo’n 80 euro het dubbele.

Bijdrager
    jan_vk

Dat overtuigt:-) Dus: ik stop er een SSD in en ik installeer High Sierra.

Dankuwel allemaal voor de bijdragen:-)

Jan

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.