16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Tomovich

Welk onderhouds – reparatieprogramma?

Yeets

Onlangs heb ik een topic gelezen op MacFreak-forums over een artikel waarin de 28 beste AV-software wordt besproken. Het is inderdaad een schande dat er zoveel verschillende programma’s zijn en dat je ze daadwerkelijk ook nodig hebt voor Windows.

Nu heb ik een beetje hetzelfde gevoel wanneer het gaat over onderhouds- reparatieprogramma’s voor de Mac. Daarom heb ik een poll gestart met vele mogelijkheden zodiet iedereen zijn favoriet ertussen vindt. Ik weet echter niet als ze allemaal onder Tiger kunnen draaien. Ieder progje heeft wel zijn eigen kenmerken maar toch vind ik het een totale warboel.

Breng uw stem uit en geef uw mening waarom (niet).

[size=9:7b9a35a573]
    P.S.: als er een reparatieprogramma niet instaat gelieve me dat te laten weten, misschien kan dat achteraf nog bijgevoegd worden.[/size:7b9a35a573]

Bijdrager
    Buzz

Ik vind het een beetje raar dat er hier weer eens over ‘schande’ wordt gesproken in verband met Windows. Waar komt dat hooghartige gevoel toch vandaan? We leven in een vrije-markteconomie, dus is het toch helemaal niet zo raar als veel fabrikanten ongeveer dezelfde software gaan maken, de een een beetje beter dan de ander? Elke consument beslist uiteindelijk zelf welke hij koopt. Wat is hier nou precies zo ‘schandalig’ aan dan?

Maar weer even on topic: Ik heb op de Mac nog absoluut geen behoefte gehad aan een onderhouds-reparatieprogramma. De ingebouwde Disk Utility voldoet voor mij.

Bijdrager
    ISS

Macaroni, kost maar een paar euro. Doet al het UNIX-onderhoud wat normaal ’s nachts gebeurd, alleen slaapt mijn Mac ’s nachts. Installeren en je hoeft NOOIT meer aan onderhoud te doen. Ideaal

Macaroni

Bijdrager
    rvanloosen

Ik ook Macaroni. Doet alles lekker zelf. Soms kijk ik wel eens of ‘ie het upperhaupt wel doet, want ik merk er niets van. Prima programmaatje…

Bijdrager
    Buzz

Het UNIX-onderhoud dat normaal ’s nachts wordt gedaan is helemaal niet zo belangrijk. Het gaat om wat opruimwerk van logfiles en indexeren van systeembestanden. Je kan het ook helemaal gratis zelf laten uitvoeren door in de terminal de commando’s te geven:
    sudo periodic daily
    sudo periodic weekly
    sudo periodic monthly
    En klaar is Kees voor 0 Euro.

Macaroni doet ook aan het herstellen van permissies, wat eveneens helemaal gratis met Disk Utility te doen is. Het is dus geldklopperij, gericht op onwetende gebruikers, ook al kost het maar een paar Euro.

Bijdrager
    ISS

[off-topic]Iedereen geeft altijd overdreven veel af op Microsoft, maar zonder Microsoft zou een (Apple bv) computer nu nog dik 12.500 dollar moeten kosten. Oké, Windows is niet perfect, maar zonder deze inmense schaalvergroting zou het leven er nu heel wat minder geautomatiseerd uit zien.[off-topic]

Bijdrager
    ISS

Je kan ook een trail downloaden en dan ‘ergens’ een serial regelen… :sealed:

Bijdrager
    Tomovich
    ”Buzz_D”

Ik vind het een beetje raar dat er hier weer eens over ‘schande’ wordt gesproken in verband met Windows. Waar komt dat hooghartige gevoel toch vandaan? We leven in een vrije-markteconomie, dus is het toch helemaal niet zo raar als veel fabrikanten ongeveer dezelfde software gaat maken, de een een beetje beter dan de ander? Elke consument beslist uiteindelijk zelf welke hij koopt. Wat is hier nou precies zo ‘schandalig’ aan dan?

Ik heb inderdaad wat overdreven, maar geef toe, door de bomen ziet men het bos niet meer. Er is (in communicatietermen) een information overflow inzake het aanbod van AV-programma’s voor de peecee. Dat maakt het de consument alleen maar moeilijker om te kiezen en worden er daarom vaak ook verkeerde keuzes gemaakt. Zo is het mijn persoonlijke mening dat Norton nog geen echt goeie software maakt, geef mij dan maar Kaspersky (weinig gewone computergebruikers kennen het).

Bijdrager
    Tomovich
    ”ISS”

Iedereen geeft altijd overdreven veel af op Microsoft, maar zonder Microsoft zou een (Apple bv) computer nu nog dik 12.500 dollar moeten kosten. Oké, Windows is niet perfect, maar zonder deze inmense schaalvergroting zou het leven er nu heel wat minder geautomatiseerd uit zien.

Het blijft een feit dat je zonder AV, firewall en anti-spyware niet veilig op internet kan surfen (uit onderzoek is een Windows-machiene binnen 8 minuten al besmet). En ik geef niet af op Microsoft, ik werk er al lang mee en zal ook altijd zorgen dat ik er een heb, maar het is spijtig dat de veiligheid ervan stoelt op third-parties.

Bijdrager
    The Podfather
    ”ISS”

Je kan ook een trail downloaden en dan ‘ergens’ een serial regelen… :sealed:

Voor software die 7 euro kost?

Bijdrager
    jafolkers

Ik gebruik System Optimizer, maar die staat er niet tussen bevalt me prima.

Bijdrager
    Apollo

SOX is ook mijn Uitilty of choice.
    Gebruik het al vanaf 10.2 (en misschien al wel daarvoor).

Bijdrager
    Tomovich
    ”Apollo”

SOX is ook mijn Uitilty of choice.
    Gebruik het al vanaf 10.2 (en misschien al wel daarvoor).

SOX is system optimizer? Wat is er zo goed aan?

[size=9:ac290e5d7b]P.S.: Ik kan geen mogelijkheden meer toevoegen.[/size:ac290e5d7b]

Bijdrager
    JeePee
    ”Buzz_D”

Het is dus geldklopperij, gericht op onwetende gebruikers, ook al kost het maar een paar Euro.

Ach je kunt het noemen wat je wilt, ik vind het een prima programmaatje en ben er erg blij mee. Ga jij lekker je permissies handmatig herstellen en stel de rest in via Terminal, wij onwetende gebruikers:wink: doen het met Macaroni, evenals het automatisch weggooien van taalbestanden die we toch niet nodig hebben. Ik vind dat je er vooral lui en naïef van wordt, want je zou bijna vergeten dat permissies herstellen, etc. ook af en toe eens nodig is.:P

Ik vind overigens deze Poll nou niet bepaald helder, want je noemt een hele waslijst aan programma’s, die echt niet met elkaar te vergelijken zijn. Waarom zet je de reparatieprogramma’s, onderhoudsprogrammaatjes en recoveryprogramma’s niet apart ofzo? Je gooit ze op een hoop.

En trouwens wat doet Freerasor er tussen? Dat programma kan lege schijfruimte shredden, dat is wel heel wat anders dan alle andere programma’s die er staan…:P En dan zie ik DiskGuardian er staan, maar dat bestaat inmiddels niet meer. De opvolger daarvan heet DriveGenius en wordt niet geleverd door SubRosaSoft, maar door Prosoft.:D Sorry kon het niet laten. :innocent: :wink:

Ik zou voor Macaroni en DiskWarrior kiezen, de eerste op de voet gevolgd door Onyx en de laatste op de voet gevolgd door TechTool Pro 4 en bij verloren bestanden Data Rescue X. 8)

Bijdrager
    Buzz
    ”JeePee”
    ”Buzz_D”

Het is dus geldklopperij, gericht op onwetende gebruikers, ook al kost het maar een paar Euro.

Ach je kunt het noemen wat je wilt, ik vind het een prima programmaatje en ben er erg blij mee. Ga jij lekker je permissies handmatig herstellen en stel de rest in via Terminal, wij onwetende gebruikers:wink: doen het met Macaroni, evenals het automatisch weggooien van taalbestanden die we toch niet nodig hebben. Ik vind dat je er vooral lui en naïef van wordt, want je zou bijna vergeten dat permissies herstellen, etc. ook af en toe eens nodig is.:P

Ok, dat van die geldklopperij was misschien een beetje overdreven. Maar permissies herstellen is eigenlijk lang niet zo nodig als de meeste gebruikers denken. Bij problemen permissies herstellen is het proberen waard. En misschien als je veel beta of andere software met fouten (belastingdienst, file sharing) regelmatig installeert en oninstalleert. Maar elke paar dagen en voor- en na elke installatie van gerenommeerde software permissies herstellen op een soepel draaiend systeem is echt niet nodig. Toch willen sommige van die utility-verkopers je dit laten geloven.

Bijdrager
    JeePee

Voor een update van Mac OS X is het repareren van permissies zeker aan te raden, maar verder is eens per twee weken ruim voldoende, of je moet echt flink aan het rotzooien zijn.:D

Wat ik ook handig vind aan Macaroni, is dat ik er geen omkijken meer naar heb. Dit is zeker handig als je het hebt draaien bij een familielid, die geen of zeer weinig verstand van dit soort zaken heeft. 8)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.