8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    datadirected

Welk merk SSD?

Heeft iemand ervaring met het “upgraden” de de HD van een macbook pro naar een SSD? En zo ja welk merk/model is het beste en wat gebruikt apple zelf momenteel (128Gb versie)?

Bijdrager
    tjetta

Welke modellen heb je zelf al gevonden en wat zijn daar de verschillen tussen?

Bijdrager
    datadirected

Ik heb me suf gezocht en op een aantal buitenlandse sites vraagt men zich ook hardop af welke schijf Apple gebruikt. (Waarschijnlijk een samsung.) De verschillen zijn vooral snelheid heb ik begrepen, maar de prijsverschillen zijn dan ook echt gigantisch. Op Tweakers staat een heel actief topic hierover, maar ik krijg daar geen concreet antwoord op de vraag welke schijf het best zou zijn voor een macbook pro.

De Transcend 2.5-inch SATA SSD TS32GSSD25 S of M is een erg aantrekkelijke schijf qua prijs, maar ook bij die schijven zie je dat de M versie slechts 69 euro kost en de snellere S rond de 300! Transcend beveelt natuurlijk de snellere aan wanneer je er een OS op wilt installeren, maar wat ik zo kan vinden lijkt het er op dat, hoewel van een ander merk, Apple de M versie gebruikt.

Al met al blijft het een beetje vaag/geheimzinnig wat Apple nu in de macbooks stopt… Alle andere onderdelen kun je makkelijk met naam en toenaam vinden, maar dit lijkt lastiger.

Bijdrager
    macjk

kijk hier eens daar delen ze ervaringen over ssd’s http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1308389 Het grote SSD-ervaringen topic DEEL 2

Bijdrager
    datadirected

Dank, maar daar doelde ik idd op… blijft lastig voor mij om nu te bepalen wat slim is, om je heel eerlijk te zeggen. Ik ben echt a-technisch als het op dit soort zaken aankomt.

”datadirected”

Op Tweakers staat een heel actief topic hierover, maar ik krijg daar geen concreet antwoord op de vraag welke schijf het best zou zijn voor een macbook pro.

Bijdrager
    Basket Case

Op dit moment zijn eigenlijk alleen de erg dure SLC schijven geschikt om te gebruiken als enige schijf waar ook je OS X installatie op staat (en dat is met een interne schijf van een MacBook/Pro uiteraard per definitie zo). De enige andere oplossing is een MLC drive van Intel (beter dan sommige SLC drives), maar die is ook bijna net zo duur als de SLC drives. Het kost wat, maar dan heb je wel een ongelofelijk snel systeem (sneller dan de meeste desktops).

De reden dat de huidige generatie MLC drives (alle ‘goedkope’ drives zijn van dat type) niet geschikt zijn, is dat ze erg slecht tegen het wegschrijven van kleine bestanden op willekeurige plaatsen op de schijf kunnen. De toegangstijd tot de schijf kan dan enorm oplopen (zelfs tot in de seconden ipv miliseconden) wat op die momenten je hele systeem blokkeert. Een voorbeeld hiervan kan zijn als je een berichtje in iChat verzendt. Op het moment dat je dat verzendt, wordt het gelogd in een logfile. Die hele kleine handeling kan ervoor zorgen dat je hele systeem een seconde blokkeert. En dat dus om de haverklap … erg frustrerend.

In sequentieel schrijven van grote bestanden (bv DVD naar je schijf kopiƫren) zijn ook de MLC schijven erg snel en doen ze niet veel onder voor de SLC schijven. Ook het lezen van bestanden is voor beide systemen niet echt een probleem (variƫrend van erg snel tot idioot snel).

Intel heeft bewezen dat ook schijven van het type MLC snel te maken zijn (door een slimme controller ervoor te ontwikkelen), maar dat heeft nu nog een prijskaartje. Op het moment zou ik dus geen enkele SSD aanbevelen, behalve als je er veel geld voor over hebt. In dat geval zou ik voor de Intel gaan (met een heel erg snel systeem als resultaat). Anders zou ik nog even de kat uit de boom kijken en zien wat er de komende 6 maanden nog verandert op dit gebied,

Bijdrager
    datadirected

Kijk, dit is een erg duidelijk verhaal. Ontzettend bedankt! (Voorlopig dus nog maar Time Machine goed blijven benutten ;-))

Bijdrager
    Basket Case

Ook met een SSD zal je het beste Time Machine blijven gebruiken; een backup maken is nooit een overbodige luxe. SSD’s zijn zeker betrouwbaarder dan spindle harde schijven, maar ze zijn niet feilloos. De belangrijkste reden om over te stappen naar SSD, zeker voor laptops, is pure snelheid. Met de komst van SSD’s is het eindelijk mogelijk een laptop op dezelfde snelheid te krijgen als een desktop (zolang je niet van meerdere schijven in RAID gebruik maakt op die desktop). Dat ze ook iets energiezuiniger zijn (vooralsnog bijna te verwaarlozen) en betrouwbaarder zijn, zijn leuke extra’s.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.