12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    deepak

Welk lens is het beste voor mijn canon 450d?

Ik heb een canon 450d en ben een party fotograaf. Omdat je op feesten veel met kunstlicht te maken heb en vooral met portret foto’s van de feestende mensen heb ik een goed lens nodig maar zou niet weten welke lens het beste is voor mijn 450d?

Ik heb nu alleen de kit lens van 450d maar daar kom ik niet ver mee in de discotheken!:(

Bijdrager
    aerosoul

Vooral voor partyfotografie is het heel erg lekker werken met ’n groothoeklens, het lekkerste is ook om ’n zo laag mogelijk diafragma te hebben.

Ikzelf heb hiervoor een Canon 17-40 en ben echt heel erg blij met die lens, ondanks dat hij maar tot minimaal F4 gaat. Maarjah, een goede groothoek met ’n lager diafragma werd me toch nog even te duur.

Bijdrager
    niels

de standaardlens (18-55mm f/3.5-5.6) van deze camera is prima is discotheken. Wat je nodig hebt is een goede flitsunit, zodat je je sluitertijd wat kan verlagen en de invloed van omgevingslicht wat kunt verminderen.

een betere lens is de 50mm f/1.8 lens. hiermee krijg je hele mooie scherptediepte effecten waardoor je, gecombineerd met een goede flitsunit, de feestvierders heel goed belicht en mooi scherp op beeld vastlegt en de focus op de foto ook echt bij de hoofdpersonen uit komt.

Als je een iets groter budget hebt zou ik gaan voor de 20-70mm f2.8. Deze is vrij prijzig (vanwege de fixed f-value), maar zeer zeker het geld waard.

Bijdrager
    HoodedOne

Canon EF 24 mm f1.4L II USM

Bijdrager
    Mefait

Ik zou niet zozeer voor een lichtsterke lens gaan, want focussen in die omstandigheden gaat vaak te langzaam. Je moet gewoon een lekker groothoek hebben met een flitser erbij zodat je in kunt flitsen en een sluitertijd met diafragma hebt waarbij je ook nog omgevingslicht pakt zodat de sfeer enigszins behouden blijft en niet totaal wordt weggeflitst.

Bijdrager
    MacTS

Voor zulke vragen en goede tips kun je beter naar het forum EOS-digitaal gaan.

Bijdrager
    mark-a-mac

Voor partyfotografie idd losse flitser , bv de 430EXII, of een gelijkwaardige Metz. Koop er een Sto-Fen difussor bij, die geeft je mooier licht op de korte afstanden waarop jij zult fotograferen. Verder: als je niet vies bent van vreemdmerkobjectieven heeft Sigma een serie mooie lichtsterke groothoeken (20, 24 en 28mm F1.8 ) die optisch niet onderdoen voor de F2.8 Canon-varianten én nog een stopje extra lichtsterkte bieden. Heb zelf veel de 20 gebruikt, is prima.

Bijdrager
    hansenonline

voor party fotografie een lekkere fisheye.
    een flits maakt de plaatjes plat en saai tijdens een party, gebruik dan wel langzame sluitertijden om licht en beweging in de foto te krijgen.
    verder is een 17-40, 16-35 0f 17-55 f4 0f 2.8 over het hele bereik een must voor de serieuze fotograaf, de kwaliteit van de primes in een zoom objectief.
    vergeet bij deze en alle andere takken van sport je zonnekap niet en tegen het bier en fris een uv filter.

Bijdrager
    Qmagic

Hangt ook af van je budget natuurlijk maar een echte aanrader is:

een goede groothoeklens met vaste lage f-waarde over gehele zoombereik:
    Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
    Snel en geruisloos scherpstellen met optische stabilisator. Werk erg goed in een donkere omgeving!
    Zeer goede ervaring mee (met Eos 400d)!!

Nadeel: de lens is iets duurder dan de body. En als je een flitser wilt gebruiken heb je een losse flitser nodig (bij de 400d), omdat de lens groot is qua diameter, de ingebouwde flitser veroorzaakt schaduw op de foto bij 17mm (groothoek met lens/zonnekap), vanaf 28mm (iets inzoomen) niet meer.

En neem er altijd een UVfilter bij puur voor bescherming van de lens. UV filter vervangen is vele male goedkoper dan je lens vervangen.

Bijdrager
    MacTS
    ”Qmagic”

Nadeel: de lens is iets duurder dan de body.

Maar een goed objectief neem je mee naar je volgende body en blijft relatief waardevast. Bedenk: het is de lens die de foto maakt, niet de body. Liever een dure lens op een goedkope body dan omgekeerd, want dat is weggegooid geld.

”Qmagic”

En als je een flitser wilt gebruiken heb je een losse flitser nodig (bij de 400d)

Gezien het beperkte bereik van je ingebouwde flitser heb je eigenlijk altijd een losse flitser nodig. Zelfs voor portretten vind ik de ingebouwde onbruikbaar en uitsluitend geschikt als evt. invulflits.

Bijdrager
    hansenonline

objectieven zijn net als speakers altijd aan het einde van het lijstje, niet te duur want de body/versterker was al meer dan ik wil betalen.

Bijdrager
    mark-a-mac

Canon 24/2.8 + 50/1.4 (!!!) + 430EX = 793
    Canon 17-55/2.8 = 799 (!!!)
    Sigma 18-50/2.8 of Tamron 17-50/2.8 = ca. 350
    Sigma 17-70/2.8-4.5 (tip…) 262

En zooo goed is die Canon 17-55 ook weer niet, voor dat geld, ook al is het een mooie merklens. Het is géén L-objectief en bestaat uit nogal wat plastic. Voor nog niet de helft van de prijs heb je een sigma of tamron-lens vergelijkbare resultaten levert.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.