20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Dick de Roos

    Welk geheugen bouwt Apple tegenwoordig in de iMac 2020

    Volgens de info die verkrijgbaar is, zit in een iMac standaard geheugen met de volgende specs:

    260-pin PC4-21333 (2666 MHz) DDR4 SO-DIMM

    Wat ik hier mis is de latency resp. de gegevens m.b.t. de CAS.

    Ook vraag ik me af hoe belangrijk het is om geheugenreepjes met gelijke latency te hebben.

    Op de site van Crucial lees ik o.a.:

    The perception and the truth about latency
    Perception
    Many users believe CAS latency is an accurate indicator of real world latency performance
    Many users also believe that because CAS latencies increase with speed gains, some of the speed gets nullified

    Truth
    Semiconductor engineers know that CAS latencies are an inaccurate indicator of performance

    Latency is best measured in nanoseconds, which is a combination of speed and CAS latency
    Both speed increases and latency decreases result in better system performance
    Example: because the latency in nanoseconds for DDR4-2400 CL17 and DDR4-2666 CL19 is roughly the same, the higher speed DDR4-2666 RAM will provide better performance
    Example: if the speed rating of a standard module and a gaming module is the same (i.e. DDR4-2666) but the CAS latencies are different (i.e. CL16 vs. CL19), then the lower CAS latency will provide better performance
    The difference between the perception of latency and the truth of latency comes down to how latency is defined and measured.

    Interessant natuurlijk, maar wat moet ik nu?

    Is een geheugenreepje met een lagere CL beter (want sneller)?

    Of is het van wel belang dat de latency van alle reepjes gelijk is?

    En waarom wordt dat dan niet duidelijker aangegeven?

    Volgens de formule: latency (ns) = clock cycle time (ns) x number of clock cycles

    zou de latency dus afhankelijk (moeten) zijn van de kloksnelheid.

    Wat moet ik met de CL als er 2×4 GB en 2×16 GB in de iMac zitten?

    Moet de CL van alle geplaatste geheugenmodules altijd gelijk zijn?

    Als ik de tabel die ik op de genoemde site zie goed interpreteer maakt het qua grootte van de geheugenmodules niets uit (zie tabel).

    En is de CL altijd gelijk bij gelijke kloksnelheid.

    Maar dat klopt niet als ik naar de gegevens van de diverse leveranciers kijk.

    Wie kan daar wat duidelijkheid over verschaffen?

     

    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door Dick de Roos.
    Bijdrager
    KarelWillem

    Het maakt nauwelijks iets uit, en combineren is geen enkel probleem.

     

    Lees de bevindingen van deze mensen eens:

    https://barefeats.com/mbpp03.html

    Bijdrager
    TheBigZ

    <p class=”cite”>KarelWillem op 1 februari 2021 om 17:01</p>
    Het maakt nauwelijks iets uit, en combineren is geen enkel probleem.

     

    @KW: Dick refereert waarschijnlijk aan eerdere topics, zoals deze:

     

    Welke geheugenuitbreiding voor mijn nieuwe Imac2019 (27 inch)

     

     

    https://barefeats.com/mbpp03.html

     

    Bijdrager
    KarelWillem

    Ja. En dan maakt het nog steeds nauwelijks iets uit. .;)

     

    Welke specs dit ook heeft: 260-pin PC4-21333 (2666 MHz) DDR4 SO-DIMM, in het dagelijks gebruik zal niemand verschil ontdekken in de variaties daarvan.

    Bijdrager
    TheBigZ

    KarelWillem op 1 februari 2021 om 18:07

    Welke specs dit ook heeft: 260-pin PC4-21333 (2666 MHz) DDR4 SO-DIMM, in het dagelijks gebruik zal niemand verschil ontdekken in de variaties daarvan.

    Dan heb je het gelinkte topic niet (goed) gelezen.;-)

    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    Staar je eigen niet blind op die verschillen. Het gaat om nanoseconden, of te wel 1/1000.000.000 sec. Dus heb je b.v. 15 nanosec. dan is dat nog steeds erg weinig.

    Je moet dan ruim 33 miljoen keer met die latency te maken krijgen om een merkbare halve seconde te krijgen.

     

    En wat doet een programma zoals Photoshop? Die leest in enkele klokcyclussen een pixel data in van b.v. 8,16,24 of 32 bits voert daar een bewerking op uit (b.v. verscherpen) die veel meer klokcyclussen vraagt dan het uitlezen van het RAM. Het latency aandeel is dan volkomen ondergesneeuwd.

    Bijdrager
    Dick de Roos

    Dus maakt het voor de werking van de iMac dus niets/zeer weinig uit?
    Denkend aan snelheid en stabiliteit.

    Bijdrager
    TheBigZ

    Ik zou gewoon proberen om in principe altijd de juiste (bij de Mac passende) geheugenreepjes te kopen. Ook al maakt dat (volgens sommigen hier) geen bal uit.

    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    <p class=”cite”>Dick de Roos op 1 februari 2021 om 20:46</p>
    Dus maakt het voor de werking van de iMac dus niets/zeer weinig uit?
    Denkend aan snelheid en stabiliteit.

    Uiteraard is het wel van belang dat het gekozen geheugen aan de specificaties voldoet. Welke dat zijn per model staat hier. (Daarbij is de juiste MHz natuurlijk de belangrijkste factor)

     

    Apple zegt het volgende: “For optimal memory performance, DIMMs should be the same capacity, speed, and vendor.”

     

    Er staat dus niet met zoveel woorden dat je Mac bij wijze van spreken niet aan gaat bij allerlei afwijkende geheugen configuraties. Althans niet bij de huidige modellen. (Sommige oude Mac modellen waren wat dat betreft wat ‘temperamentvoller’.) Maar dat geneuzel over latency of gelijke grootte daar merk je niks van want de echte snelheid van iets wordt toch vooral bepaald door de efficiëntie van de machinetaal code van een applicatie. Alles precies volgens het boekje doen voegt daar weinig aan toe in de praktijk.

     

    Nu zegt Apple dus dat ook de ‘vendor’ (dus de verkoper) ook het zelfde moet zijn maar dat is natuurlijk onzin. Het gaat er niet om wáár je het haalt maar of het goed is.

    Bijdrager
    KarelWillem

    TheBigZ op 1 februari 2021 om 21:30
    Ik zou gewoon proberen om in principe altijd de juiste (bij de Mac passende) geheugenreepjes te kopen. Ook al maakt dat (volgens sommigen hier) geen bal uit.

    Niemand zegt dat je geheugen moet kopen dat niet bij de iMac past.

    Er is alleen gezegd dat als het hier aan voldoet – 260-pin PC4-21333 (2666 MHz) DDR4 SO-DIMM –  je eigenlijk altijd goed zit.

     

    En zoals hierboven ook terecht gemeld, en door mij ook al aangehaald zal je de verschillen alleen terug kunnen vinden in geheugentesten, maar zal je hier in de praktijk niets van merken.

     

    • Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Dick de Roos

    Als ik op de sites kijk van de verschillende aanbieders, zie ik alleen de snelheid 2666 MHz (PC4-21300), terwijl Apple zegt dat het PC4-21333 (2666 MHz) moet zijn. ?

    Ik heb van TheBigZ begrepen dat dat geneuzel is, maar wat is dan het verschil?

    En bestaan geheugens van PC4-21333 (2666 MHz) überhaupt?  ?

    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    Volgens everymac.com zit er in de 2019 en 2020 iMac PC4-21300. (Ook in de allerlaatste dus met de i9 CPU)

     

    Dat ‘geneuzel’ was ik, niet TheBig Z. En dat ging dan over latency en ongelijke grootte’s.

    Bijdrager
    Dick de Roos

    OK, het is mij duidelijk geworden en kan ik zonder problemen de geheugenstrips bestellen.

    Overigens voor een vriend, die van Windows nu naar Apple gaat.

    Voor een ander (die denkt dat ik er verstand van heb) wil ik toch wat zekerder zijn in die dingen dan als ik het voor mezelf zou bestellen.

    Allen dank voor de moeite en de verschafte duidelijkheid. ?

    Bijdrager
    JJmac

    Hoe zit het dan met de speed mobile, wat zou het verschil zijn tussen de 2666 en de 3200 MT/s

    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    De getallen zijn anders maar het is feitelijk het zelfde. Bij DDR RAM (Double Data Rate) werkt het op frequentie x. Maar omdat er twee processen tegelijk lopen wordt het vermenigvuldigd met 2. En om verwarring te voorkomen mijdt men het gebruik van MHz juist en gebruikt men MT/s. Zo is RAM met een frequentie van b.v. 1066 MHz het zelfde als wanneer er staat: 2132 MT/s. (2 maal 1066).

    Dus in het geval van 2666 wordt dat 5332 (geen 3200 dus)

    Bijdrager
    TheBigZ

    hendrik ijzerbroot op 3 februari 2021 om 19:44

     

    Dus in het geval van 2666 wordt dat 5332 (geen 3200 dus)

    Bijna goed. Die 2666 is de geheugensnelheid, de MT/s waarde. De I/O bus clock loopt op de halve waarde, 1333 MHz.

     

     

    Leuk recent artikel op Tweakers:

    https://tweakers.net/reviews/8604/nieuwe-generatie-werkgeheugen-ddr5-betekent-flinke-stap-voorwaarts.html

     

    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    Waarom staat er dan op everymac.com 2666 MHz bij deze DDR4?

    https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i7-3.8-8-core-27-inch-retina-5k-2020-20-2-specs.html

     

    Ik denk dat Tweakers hier de fout in gaat. Die MT/s moet MHz zijn want anders kom je op een nogal lage waarde van 1333 die niet te rijmen valt, want in mijn iMac van 2017 zit 2400 MHz RAM (Zie ik dus staan in “over deze Mac”)

    Bijdrager
    TheBigZ

    hendrik ijzerbroot op 3 februari 2021 om 22:47

     

    Ik denk dat Tweakers hier de fout in gaat. Die MT/s moet MHz zijn want anders kom je op een nogal lage waarde van 1333 die niet te rijmen valt, want in mijn iMac van 2017 zit 2400 MHz RAM (Zie ik dus staan in “over deze Mac”)

     

    De informatie van Tweakers is correct.

    In jouw iMac zit PC4-19200 (DDR4-2400) geheugen. De gebruikte klokfrequentie is 1200MHz.

     

     

    https://en.wikipedia.org/wiki/DDR4_SDRAM

    DDR4 operates at a voltage of 1.2 V with a frequency between 800 and 1600 MHz (DDR4-1600 through DDR4-3200), compared to frequencies between 400 and 1067 MHz (DDR3-800 through DDR3-2133)[10][a] and voltage requirements of 1.5 V of DDR3. Due to the nature of DDR, speeds are typically advertised as doubles of these numbers (DDR3-1600 and DDR4-2400 are common, with DDR4-3200, DDR4-4800 and DDR4-5000 available at high cost).

     

     

    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    OK, maar wel verwarrend. Men zou eigenlijk onderscheid moeten maken tussen de (basis)frequentie en de feitelijke data transmissie snelheid. Dus 1200 MHz DDR = 2400 MT/s. (en niet MHz) Net als bij een CPU, want de verhouding CPU snelheid versus data bus c.q. RAM snelheid in Hertz bepaalt de actuele snelheid waarmee data ingelezen kan worden. Dat mag je dan niet meer in Hertz uitdrukken maar in bits/sec. Maar Dat doet men dus niet altijd en dan staat er in je overzicht 2400 MHz RAM. Dat is namelijk geen verdubbeling van de frequentie maar twee ‘pipelines’ van elk 1200.

    Bijdrager
    TheBigZ

    Precies. Maar hier heeft vast ook een of andere kleffere Marketing Pipo bedacht dat 2400 MHz véél sneller klinkt dan 1200 MHz dubbel.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.