8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    rogerpaolo

welk formaat om te resizen?

Ik kan me niet voorstellen dat deze vraag nog nooit is gesteld maar mijn beperkte vocabulair in de grafische hoek beperkt mijn mogelijke zoekacties…

Wanneer ik een plaatje als .jpg opsla, en ik plaats het op een website (van mijn werk) dan wordt de grootte aangepast. De kwaliteit van het plaatje neemt daardoor heel erg af. Bij welk bestandsformaat blijft de kwaliteit van het plaatje het best behouden wanneer je het verkleint?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Werk altijd op 72 dpi (resolutie) en zorg dat de afmetingen kloppen. Dit doe je door op te meten hoeveel pixels breed en hoog een bestand mag/kan/moet worden. Zodra je dat doet hoeft je plaatje ook niet verkleint te worden en blijft de kwaliteit behouden.

Het kan zijn dat je “webdesign programma” of CMS, thumbnails maakt van je grote afbeeldingen. In dat geval zal het niet veel uitmaken wat je doet omdat dit meestal minder mooi uitpakt. Hangt er een beetje van af wat voor een systeem je gebruikt voor je website.

Bijdrager
    rogerpaolo

ik had m op 600DPi gesaved(vanuit een powerpoint presentatie) maar dat is dus niet zo handig?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Nee zeer zeker niet!

op je monitor gebruik je een schermresolutie van 72 dpi. Je browser kan beelden wel kleiner laten zien maar het beste is om zelf in de hand te hebben hoe de afbeeldingen verkleinen. Vanuit een grafisch programma krijg je vaak beter resultaat en maak je ook de bestanden kleiner, dus beter te downloaden.

Een voordeel is ook dat je een snellere site krijgt!

Bijdrager
    Hostyle
    ”rogerpaolo”

ik had m op 600DPi gesaved(vanuit een powerpoint presentatie) maar dat is dus niet zo handig?

Was het plaatje in de PPT dan ook al op 600dpi? Je kunt namelijk niet zo maar pixels bij maken:wink: Dat is sowieso verneukeratief voor de kwaliteit.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”rogerpaolo”

Wanneer ik een plaatje als .jpg opsla, en ik plaats het op een website (van mijn werk) dan wordt de grootte aangepast. De kwaliteit van het plaatje neemt daardoor heel erg af.

Hier is denk ik even handig als je vermeldt hoe dit precies allemaal in z’n werk gaat. Normaal gesproken wordt “een plaatje” op “een website” namelijk helemaal niet aangepast aan bepaalde afmetingen, behalve als die specifiek opgegeven worden op de site. Zelfs dat wordt het eigenlijke bestand niet aangepast, alleen de grootte waarop de afbeelding weergegeven wordt.

Als de website echter één of ander uploadsysteem gebruikt, is er redelijke kans dat hij afbeeldingen die te groot bevonden worden, zelf even op maat maakt — als je wel eens Yahoo! Groups gebruikt en daar een foto in een album zet, weet je denk ik wel wat ik bedoel. In dat geval kun je heel wat kwaliteit kwijtraken, maar dan nog zijn de resolutie, afmetingen, bestandsgrootte, enz. die je moet gebruiken voor het beste resultaat afhankelijk van hoe de programma’s achter de site afgesteld zijn.

Je kunt dit heel eenvoudig controleren: sleep de afbeelding van de website naar je computer en vergelijk hem dan met je origineel. Als hij evenveel pixels hoog en breed is, en het bestand precies evenveel kilo- of megabytes groot is, doet de website niks met de afbeelding; zijn die waarden echter verandert, dan zit er software achter de site die met de afbeelding klooit.

Bijdrager
    rogerpaolo

ok, bedankt voor al jullie input, ik begin 1 en ander door te krijgen. Allereerst: ik denk dat de degradatie van kwaliteit niet met het plaatje, maar met de monitor van mijn werkwindhoosbak te maken heeft, toen ik inzoomde zag het er een stuk beter uit. Zojuist hoogst illegaal met mn macbook het intranet op gegaan en warempel, die geeft het plaatje wel goed weer.
    ten tweede heb ik het plaatje van de website gedownload en waarempel, even groot, zelfde extensie dus die doet niets.
    Wellicht dat het uploaden in 72 dpi iets doet, dus dat kan ik nog proberen.

Bijdrager
    rogerpaolo

ok, bedankt voor al jullie input, ik begin 1 en ander door te krijgen. Allereerst: ik denk dat de degradatie van kwaliteit niet met het plaatje, maar met de monitor van mijn werkwindhoosbak te maken heeft, toen ik inzoomde zag het er een stuk beter uit. Zojuist hoogst illegaal met mn macbook het intranet op gegaan en die geeft het plaatje wel goed weer.
    ten tweede heb ik het plaatje van de website gedownload en waarempel, even groot, zelfde extensie dus er gebeurt niets met het plaatje bij het uploaden.

Wellicht dat het uploaden in 72 dpi iets doet, dus dat kan ik nog proberen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.