5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    iDude

welk formaat

hoi

ik heb voor het eerst een camcorder gekochts (jvc-mg 255 everio). Dankzij de hulp van dit geweldige forum kan ik nu de filmpjes erafhalen en omzetten van .mod naar .mpg. Ik wil nu QT-formaat filmpjes maken (.mov) om mee te kunnen werken in imovie of final cut express. Ik ben echter nog een complete nerd mbt al die videoformaten. Ik heb al heel wat gezocht maar ik heb nog niet echt een goed artikeltje kunen vinden die dingen duidelijk in een overzicht zet. Je kunt in mpeg streamclip heel veel formaten voor qt-files kiezen (varierend van apple motion jpeg, maar ook DV) Er zit nogal wat verschil in grootte vd files die ontstaan. Ik ben een hobbyist en dus niet perse op zoek naar het beste, maar heb wel een 2megapixelcamera dus vind het jammer als de kwaliteit minder wordt.

Heeft iemand een tip welk formaat de beste combi is tussen kwaliteit en ruimte-besparing? Weet iemand een goed artikel?

Alvast bedankt!

groet

rogier

Bijdrager
    hobbes2210

Hi iDude,

Ik heb ook een everio en gebruik MPEG streamclip.
    Let op, je het wel de MPEG2 optie nodig bij Quicktime Pro.

Ik demux de files dan naar m2v (volgens mij) en die gebruik ik in FCP.
    Eergisteren heeft mijn dochtertje van 2 mijn laptop van tafel gemieterd en dus is mijn harddisk volledig gecrashed.
    Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om FCP 5 er weer op te zetten, maar zodra het weer werkt check ik even naar welke optie ik demux

Bijdrager
    iDude

hoi

ja het zo te gek zijn als ik te weten kan komen welk formaat het beste is. Ik merk zowiezo dat de kwaliteit vd filmpjes slechter zijn als je ze kijkt op je powerbook dan als je de camcorder rechtstreeks aan de TV hangt. Dat is wel jammer, want ik wil de filmpjes vooral gebruiken voor compu gebruik.
    het schijnt dat daar echter niet zoveel aan te doen is.

Moderator
    unSOUND

Als je de films deinterlaced zou het beeld gewoon goed moeten zijn op de Mac…

Bijdrager
    iDude

unsound, dank voor je reactie. Ik ga waarschijnlijk een domme vraag stellen: is het beeld van een dvd op een analoge TV interlaced of niet? En van een standaard mpeg-file die uit een camcorder komt?
    Ik wil dus graag mpg-filmpjes uit mijn camcorder via mpeg-streamclip naar een ander formaat om te zetten, om ermee te kunnen werken in iMovie (voor huis tuin en keuken gebruik)
    Ik ben nu al 2 weken bezig om door trial en error vast te stellen welk formaat je het beste kunt gebruiken, maar eerlijk gezegd lukt het me niet echt om dit uit te vinden.

Ik ben nog steeds op zoek naar een goed site met info over dit soort dingen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.