10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    scd

welk bestandsformaat is geschikt voor zowel mac als pc?

Stel ik wil een cd distribueren met daarop onder andere beeldfragmenten. Welk bestandsformaat kan ik dan het beste gebruiken, zodat zowel PC als Macgebruikers deze zonder problemen kunnen afspelen.
    M.a.w. wat is het meest compatible formaat voor beide platformen?

Bijdrager
    Nikita

Een CD is universeel, in elk geval, zo staat het standaard ingesteld. Voor plaatjes gewoon .JPG gebruiken, dat kan ook door alle platformen gelezen worden…

Bijdrager
    Nietzman
    ”Nikita”

Een CD is universeel, in elk geval, zo staat het standaard ingesteld. Voor plaatjes gewoon .JPG gebruiken, dat kan ook door alle platformen gelezen worden…

In een perfecte wereld wel ja.

Helaas heeft een Mac soms nog wel eens de vervelende neiging dingen in zijn eigen formaat te fikken. iPhoto flikte me dat grapje laatst nog. ;(. Bij branden met toast kun je heel simpel aangeven dat ‘ie een ‘normale’ CD moet branden.

Bijdrager
    computer space

PDF
    Kun je ook teksten en tekeningen toevoegen. En iedereen kan een diashowtje doen met reader.

Bijdrager
    Buzz

De topic starter heeft het over beeldfragmenten, en dit is het videobewerkingsforum, dus ik denk dat hij/zij met PDFjes en JPGjes niet ver komt.

Ik zou in eerste instantie gewoon QuickTime proberen. Maar dan moeten Windows gebruikers QuickTime installeren. En op Linux is het dan al helemaal moeilijk af te spelen. Dus als echt iedereen zonder extra installatie ermee aan de slag moet kunnen is ouderwetse .mpg wellicht een betere keuze.

Het hangt een beetje van je doelgroep, de gewenste kwaliteit en de benodigde ruimte af. PC-gebruikers die veel met multimedia werken zullen QuickTime al geinstalleerd hebben staan. Met QuickTime’s H.264 kan je ook weer hogere kwaliteit of langere filmpjes kwijt op dezelfde CD, vergeleken met .mpg of andere oudere codecs.

Bijdrager
    Nikita
    ”Martiniman”

PDF
    Kun je ook teksten en tekeningen toevoegen. En iedereen kan een diashowtje doen met reader.

Maar in dat geval moet je wel eerste de Reader hebben (onder Windows) en als je ze als JPG d’r op zet, kan je ze ook nog in een beetje DVD speler afspelen…

Bijdrager
    MacX

Als je in het bezit bent van Macromedia Flash kun je de videobestanden naar Flash converteren, dat is pas echt universeel. bekijk dit voorbeeld maar eens.

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Quicktime winsdows installer op de CD mee fikken. Dan doet alles het zeker op windows!

Moderator
    unSOUND

Was het maar zo simpel.

QuickTime voor de Mac heeft allerlei plugins die QuickTime voor de PC niet heeft.

video: Sorensen Video 3
    audio: PureVoice 2

video: H.263
    audio: AAC

Deze 2 combo’s hebben minimaal QT 6 nodig. Gebruik je H.264 in plaats van H.263 heb je minimaal QT 7 nodig. En anders heb je nog de doodsimpele mpeg1.

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer
    ”unSOUND”

Was het maar zo simpel.

inderdaad. :(

Thanks voor de aanvulling!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.