24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    bonestaak

Welk backup programma om mijn mac te backuppen naar Synology

Ik heb voorheen altijd Timemachine gebruikt maar dat loopt na enkele weken vast. Ook gaat dit erg traag.  Ik heb nu een nieuwe Synology de ds218+  ik heb eindelijk mijn bestanden vanaf de oude Synology met Rsync over kunnen zetten naar de 218,  dat gaat met een snelheid van ca 35-40 MByte per seconde.   Helaas in Rsync kan ik geen bestanden van de Mac aangeven, alleen locale bestanden.  Ik heb hyperbackup geprobeerd maar die wil geen hele schijf kopieeren alleen maar een enkele map.    Ook Cloud sync backup en Cloud sync backup voor mac client  geprobeerd maar dat gaat heel traag,  meestal iets van 1 a 2 Megabyte  met heel enkele keer uitschieter naar 15 Megabyte.

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    Wyodor

Bijdrager
    RMB

De synology komt met “Drive”. De Perfecte app om al je mappen mee te back uppen. De eerste keer duurt even, maar als alles eenmaal draait dan wordt elk bestandje keurig gesynced. Zo kan je ook op je nas werken aan bestanden als dat zo uit komt.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  RMB.

Moderator
    Night

Drive is inderdaad meegeleverd (en gratis) terwijl je voor (hoewel uitgebreider) Carbon Copy Cloner ruim 33 euro moet neertellen. Aangezien de mogelijkheden van Drive al ruim voldoende zijn voor hetgeen jij omschrijft, zie ik geen noodzaak om daarvoor dan CCC aan te bevelen.

Bijdrager
    Wyodor

Als je de bestanden op je PC synchroniseert met de NAS en je bewerkt vervolgens die bestanden op de NAS, dan heb je geen backup.

Misschien toch maar eens het verschil leren tussen backup software en synchronisatie software.

Voor je het weet vloeien er traantjes.

Bijdrager
    bonestaak

Met die Drive kwam ik niet uit de voeten,¬† ik kon steeds geen heel volume kopi√ęren. Ik scheen naast Superduper¬† ook nog een geregistreerde CCC te hebben die inderdaad wel met een netwerkstation kan werken.¬† Zojuist opgestart en nog even een volgende probleem (of advies) Zie afbeelding hieronder.

Zelf had ik al een map gereserveerd maar dat wordt afgeraden!

Overigens had ik weer even timemachine gestart, nou dat was r.k¬† in 1 uur 100 kb¬† welterusten.¬† Bovendien heb ik geen meerdere backups op datum nodig (zoals timemachine doet)¬† Voor mij voldoet een (exacte) live¬† kopie.¬† Ik kon toch al niet echt goed overweg met het terugzetten van Timemachine kopie√ęn.

advies

Bijdrager
    bonestaak

Toch maar gekozen voor gewoon backuppen naar een map op de Synology,¬†¬† anders werd er weer een Sparsebundel gemaakt die uiteindelijk ook weer niet direct toegankelijk is. Ik heb liever gewoon een open structuur waar je gewoon via een filemanager een bestand kan (terug) kopi√ęren zodra dat nodig is.

Bijdrager
    bonestaak

@wyodor,  inderdaad,  synchronisatie vraagt wat meer alertheid en het kan ook voor ellende zorgen.  Ik vind Backuppen gewoon wat prettiger en heb al wat negatieve ervaringen met synchonisatiesoftware zoals o.a.  Cloudsoftware.

Bijdrager
    bonestaak

CCC doet inderdaad wat het moet doen,  ik kan gewoon de bestanden in de doelmap zien.  maar als ik naar het schermpje van LAN Activiteit kijk is de snelheid  toch wel bedroevend.  Tussen 1 en 2 MB download,  en wat ik net zie tijdens snaphot 2,6

Bijdrager
    SuperGroverT

Heb je TimeMachine al overwogen?

Ik heb de Synology in gericht als TimeMachine (xx% van de schijf toegewezen).
    TimeMachine koppelen aan de MAC en het proces zijn werk laten doen.
    Afgelopen weekend mijn MBA voorzien van een M2 drive (adapter uit China) en via een schone installatie een backup terug gezet.
    Werkte voor mij ideaal.

Bijdrager
    bonestaak

Die heb ik altijd gehad (en op dit moment loopt hij weer maar in 6 uur 29 GB  en dat op een gbit netwerk met Switch van 48Ghz bandbreedte.  Voorheen ging het wel redelijk met iets van 20 tot 30  Mbyte per seconde.  Bovendien gaat Timemachine na ca 2 maanden altijd rot doen en moet je weer helemaal opnieuw beginnen.

Helaas ging CCC ook niet echt lekker,  heel soms wel 40MB/s  maar ook dan weer even later 20 KB.  en totaal in een uur 14GB

Onduidelijk wat er nu mis is.

Moderator
    Night

<p class=”cite”>daddycool op 13 maart 2018 om 16:45</p>
    Heb je TimeMachine al overwogen?

Ik heb de Synology in gericht als TimeMachine (xx% van de schijf toegewezen).
    TimeMachine koppelen aan de MAC en het proces zijn werk laten doen.
    Afgelopen weekend mijn MBA voorzien van een M2 drive (adapter uit China) en via een schone installatie een backup terug gezet.
    Werkte voor mij ideaal.

TimeMachine i.c.m. een NAS is helaas geen 100% betrouwbare oplossing.

Het probleem met de traagheid van CCC (net als bij vele andere sync-programma’s) is dat alle bestanden over en weer gecontroleerd worden op aanwezigheid en indien aanwezig, of dit dezelfde of een oudere versie is. Vooral bij veel kleine bestanden gaat ten koste van de snelheid.

Bijdrager
    feek

Kijk eens naar Chronosync

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  feek.

Bijdrager
    bonestaak

Ja ook Chronosync heb ik staan, ook al eens eerder aangeschaft in het verleden.¬† Op dit moment heb ik even alleen maar Timemachine ingeschakeld staan en die staat nu al 45 minuten op 3,3 Mb en veranderd nu helemaal niets meer.¬†¬† Ik heb ook even geprobeerd om van een map op mijn Mac een paar bestanden over te zetten naar een andere map,¬† draaicirkeltje¬† draaicirkeltje¬†¬† verplaatsen voorbereiden… Na een half uur is het bestandje van 2 megabyte (een jpg)¬† eindelijk overgezet.¬† Er is dus iets helemaal mis op de Mac.¬† Waar kan ik de logboeken van )o.a.¬† Timemachine vinden?

Bijdrager
    bonestaak

En nu krijg ik deze melding  (Ik heb voor Timemachine CIFS in gebruik omdat dat aangeraden werd bij High Sierra)

Moderator
    Night

Heb je de gebruiksaanwijzing goed gevolgd? Time Machine werkt alléén als je de bepaalde trucs goed uitvoert, zoals die door Synology zijn uitgedokterd. Standaard werkt TM namelijk helemaal niet op een NAS. Synology heeft dit via een paar omweggetjes wel mogelijk gemaakt, hoewel de ervaring leert dat dit ook niet echt 100% betrouwbaar is.

Bijdrager
    bonestaak

Die had ik al eerder gecheckt en ook zo gevolgd.  Toen ik zojuist de computer aan deed werkte Timemachine ineens weer wel, echter nog steeds heel langzaam.  Uiteindelijk doet op dit moment geen enkele backupservice vlot zijn werk dus er moet iets op de Mac zelf mis zijn.

Misschien iets mis met de fusion combinatie?  Ik heb een 1TB  harddisk met een 256GB SSD combi.  Misschien is de SSD op zijn einde (die schijnen namelijk veel minder lees / schrijffuncties aan te kunnen dan een mechanische harddisk.

Bijdrager
    bonestaak

Gisteren deed Timemachine het weer doch met een snelheid van ca 8 GB per uur,  nog steeds erbarmelijk en het is voorheen altijd veel sneller gegaan.  Vandaag staat hij weer nagenoeg stil.

Ik heb toevallig van een programma een update gedaan waarbij ik de oude versie overschreef met een nieuwe uit een .DMG bestand¬† dus niets over het netwerk heen.¬† Bestand was 102 MByte¬† en het overzetten duurde… 3 minuten.¬†¬† Dus er is iets mis op de Mac zelf.¬†¬† Heb al schijfdiskhulpprogramma gedraaid maar die gaf geen verbetering.

Moderator
    Night

In dat geval zou ik eens testen of je SSD nog wel een beetje bij de tijd is. Dat kan je bv doen met Blackmagic Disk Speed Test.

Draai de test en post een screenshot van de uitkomst (waarden).

Bijdrager
    bonestaak

Nou volgens dat programma zou de write snelheid nog steeds rond de 10MByte moeten liggen, ook dat geloof ik dus al niet.  Maar hier het scherm,

Moderator
    Night

Als dit een SSD is, dan snap ik wel dat alles zo langzaam gaat :-O

Dit zijn meer “normale” FusionDrive waarden:

Zou je eens in safe mode willen booten (opstarten met shift ingedrukt gehouden) en dan (zonder enig ander programma open te hebben) de test nóg eens willen doen?

Bijdrager
    bonestaak

Nou dat save modus was ook een feest, kostte mij een halve dag voordat hij opgestart was.  Inmiddels ook SMC opnieuw ingesteld.   Ik kom met dit programma nu tot ca 28 MB/s   schrijven  wat redelijk normaal is voor standaard schijven,  maar dat is nog steeds ver weg van jouw voorbeeld.   Ik heb zelf overigens een 1TB 2 inch 7200 toeren schijf die ondanks zijn 7200 toeren irritant traag was en daarom heb ik deze met een 240 GB SSD gecombineerd tot een Fusion.  Het systeem geeft nog steeds 1,24 TB  aan dus de SSD zou nog moeten werken,  voorheen heb ik ook wel eens gehad dat deze ssd ineens stopte en dan gaf het systeem ook nog maar 1TB aan.

Moderator
    Night

De leessnelheid klopt wel aardig, maar de schrijfsnelheid is allerbelabbertst. Vreemd probleem.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.