12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    jesse2314

Welk abonnement nemen??

Hoi allemaal, ik wil binnenkort een iPhone 5s met abonnement nemen.
    Maar nou vraag ik me af wat het beste is om te doen.
    Ik heb gehoord dat je duurder uit bent als je lease neemt, en goedkoper uitbent als je gelijk je iphone koopt, en er dan een abonnement bijneemt, is dit waar??
    Ps Excuses voor deze noob vraag, maar ik heb echt geen verstand van abonnementen.
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    MartyMacy

Je vraag is iets wat te open geformuleerd, je kunt zelf even uitreken/inschatten hoeveel data/min/smsjes gebruikt en bij welke provider je een abonnement wilt want dat scheelt ook nog in prijs en dekking.

Maar je basis opties zijn:

leasen
    Kopen bij het abonnement
    Of de iPhone los kopen en een sim only nemen

De kosten schelen per provider zoek even op hun sites.

Bijdrager

Pak een rekenmachine en reken het uit zou ik zeggen.
    Losse iphone plus een sim only is altijd duurder dan bij een abonnement aangezien je nooit de voorwaarde krijgt als bij een normaal abonnement. En dan heb ik het over bijvoorbeeld 4g.

Bijdrager
    Maverick9898

Losse iphone plus een sim only is altijd duurder dan bij een abonnement aangezien je nooit de voorwaarde krijgt als bij een normaal abonnement. En dan heb ik het over bijvoorbeeld 4g.

Dat is natuurlijk onzin. Dat ligt er compleet aan hoe lang je de iPhone houdt. Meeste mensen zijn geneigd om na twee jaar (of zelfs een jaar!) een nieuwe telefoon te nemen, omdat ze anders denken dat ze ouderwets zijn (of wat voor andere kulreden dan ook). Als je je iPhone 4 a 5 jaar houdt, dan haal je zo de kosten eruit door ‘m los te kopen.

Bijdrager

Tjah, als je van plan bent hem zolang te houden kun je ook naar 1 of 2 jaar ervoor kiezen om over te stappen naar een sim only. Reken maar na, je bent altijd duurder uit als je een sim only koopt. En dan heb ik het niet over een Simpel sim only, maar de zelfde voorwaarden zoals bij een KPN of Vodafone abo.

Bijdrager
    Nic

Je kunt een abonnement inclusief telefoon het beste zien als kopen op afbetaling, net zoals je dit bijvoorbeeld bij postorderbedrijven zoals de Otto en Wehkamp kunt doen, of wanneer je een nieuwe auto koopt. In dit geval betaalt de telefoonmaatschappij – Vodafone, T-Mobile of KPN – de telefoon voor jou, met de afspraak dat jij hen in maandelijkse aflossingen terugbetaalt (bovenop de reguliere kosten voor je telefoonabonnement). Net als alle andere vormen van lenen zal je dit iets meer kosten. Niet in de laatste plaats omdat de telefoonmaatschappij het risico loopt dat jij verzaakt je maandelijkse aflossingen te doen, waardoor de telefoonmaatschappij verlies lijdt. Daarnaast moet de telefoonmaatschappij – heel kort door de bocht – zelf geld van hun spaarrekening halen om jouw telefoon vooruit te betalen. Ze loopt daardoor inkomsten (rente) mis, en die wil ze ongetwijfeld terug hebben.

Hoe groot is het verschil? – Laten we als voorbeeld Vodafone nemen en er van uitgaan dat je elke twee jaar een nieuwe telefoon neemt.
    Neem je de iPhone 5 (het vorige model; de abonnementsprijzen van de nieuwe 5s zijn nog niet bekend) van vorig jaar bij Vodafone met het tweejarig Red Essential-abonnement, dan ben je per maand €50 kwijt. Daarbovenop betaal je eenmalig €100 voor de iPhone. Je krijgt dan 400 belminuten, onbeperkt SMS, en maandelijks 1GB internet. Over de gehele looptijd van je contract kost een abonnement inclusief iPhone je dus €1300.

Een tweejarig sim-only Red Essential-abonnement daarentegen, kost slechts €24 per maand. Ofwel €576 voor de gehele looptijd. Dit betekent dus dat je per twee jaar €724 overhoudt om een mooie telefoon uit te zoeken. Nu kun je de huidige iPhone 5 in de losse verkoop al krijgen voor €550. Met andere woorden: je zult zo’n €175 meer moeten neerleggen voor je iPhone 5. Of, als je dat makkelijker vind vergelijken vind: je gaat een lening aan met ongeveer 15% rente op jaarbasis. Verhoudingsgewijs zal de allernieuwste iPhone 5s niet goedkoper zijn, maar waarschijnlijk juist nóg duurder.

Hoe groot is het verschil? – Laten we als voorbeeld Vodafone nemen en er van uitgaan dat je elk jaar een nieuwe telefoon neemt.
    Je iPhone 5 kost nu nog steeds €50 per maand, maar je moet ook eenmalig €370 bijbetalen. Inclusief abonnement kost de iPhone 5 je dus €970.

Het sim-only abonnement kost nog steeds €24 per maand (immers, zolang je toch zelf je telefoons uit kunt zoeken kun je gewoon bij je huidige abonnement blijven), ofwel €288 over het gehele jaar. Dan hou je jaarlijks dus €682 over om een mooie iPhone uit te zoeken. Nogmaals: de iPhone 5 heb je al vanaf €550. Je betaalt dus ruim €130 teveel voor je iPhone 5. Ofwel, je bent een lening aangegaan met een rente van haast 25% op jaarbasis.

Om het kort voor je samen te vatten: “There ain’t no such thing as a free lunch.

Bijdrager
    Nic

Bijdrager

Haha zeer goede analyse. Alleen heeft de ts het over een iphone 5s. Dus dan gaat die ballon niet helemaal op.

Bijdrager
    Nic

@MartijnH

Snap je niet hoe de wereld werkt, of wil je het niet snappen?

Bijdrager
    Maverick9898

Tjah, als je van plan bent hem zolang te houden kun je ook naar 1 of 2 jaar ervoor kiezen om over te stappen naar een sim only.

Dat kan, alleen zo werkt het helaas niet. Mensen zijn dan geneigd om toch na 2 jaar een nieuwe telefoon te kiezen, omdat het telefoonbedrijf je dat dan aansmeert. ‘Nee, maar meneer het is nu 5 euro per maand goedkoper’.
    Je gaat namelijk de facto een lening aan met een tweejarig abonnement. Het telefoonbedrijf koopt de telefoon voor je en jij betaalt het langzaam af. Dat is uiteindelijk nooit goedkoper. Waarom denk je dat telefoonbedrijven het aanbieden? Die doen dat echt niet omdat ze het zo te doen hebben met mensen of omdat ze een nonprofit organisatie zijn, ofzo.

Maar dat kan je inderdaad doen, ja;)! De meeste mensen zijn echter niet zo sterk. Als je 700 euro geinvesteerd hebt in een telefoon, voel je echt hoe duur het is, terwijl als je steeds maar een stukje betaald, merk je dat niet en ga je sneller voor een mooiere, snellere en nieuwere. Waarom denk je dat Amerikanen allemaal ‘car payments’ hebben? Dat is om precies die reden. Iets kopen wat je niet kan betalen, maar er toch mee kunnen showen;).

Bijdrager
    fenkikon

Ben zelf van plan de iPhone 5s los te kopen. Ook omdat je dan makkelijker garantie kan claimen in het tweede jaar en niet bij je provider of de telefoonzaak hoeft aan te kloppen. (Waar je te maken krijgt met bedrijven als Dynafix en je je telefoon voor een langere tijd kwijt bent.) Maar dat terzijde.

Ik mag verlengen bij Hi/KPN, heb verschillende keuzemogelijkheden gekregen. Waaronder Sim Only MET 4G. Wat krijg je dan; een bundel met 1.5GB internet per maand, dat is dan het medium abonnement. Bij het abonnement + toestel (toen nog de iPhone 5) kreeg je bij een medium maar 1GB aan data en ook 4G. Dus bij sim only krijg je 4G maar ook meer data in je bundel. Uiteindelijk kwam het erop neer dat je een kleine 200 euro goedkoper uit bent met sim only, bij een tweejarig abonnement. Nadeel is dat je dan in een keer het bedrag van een iPhone moet ophoesten. Maar feitelijk bespaar je dus wel en kunt met de besparing/winst een 32GB versie kopen bijvoorbeeld of gewoon in je zak steken.
    Even een kleine indicatie van wat het kost met sim only:
    Bij Hi kwam ik op 1,5GB, 2jr, 4G, + 200 min = 23,50 p.m.
    1,5GB, 2jr, 4G + 300 min = 25,50 (normaal 27,50)
    4GB, 2jr, 4G + 200 min = 27,50 (normaal 35)
    4GB, 2jr, 4G + 300 min = 33 (normaal 35)
    Ik weet niet of bovenstaande prijzen nog actueel zullen zijn wanneer de 5s gelanceerd wordt, maar bij de vergelijking die ik had gedaan was de 5 nog voorradig. Inmiddels is die uit de online winkel gehaald in verband met de 5s en de 5c, alleen de 4s valt nog te bestellen. Ik verwacht ook dat bijbetalen dan duurder zal worden, bij de launch van de 4s was dat 120/140 euro dacht ik. Bij mijn prijsvergelijking moest 69,96 worden bijbetaald voor het abonnement met toestel en 1GB aan data. Misschien dat de abonnementsprijzen ook nog veranderen, als het verschil nog groter wordt koop ik zeker het toestel in de winkel en neem een sim only abonnement met 4G. Hoe je het ook bekijkt sim only blijft dus goedkoper dan een abonnement incl. het toestel. Minimale besparing bij een contract van twee jaar was 120-200 euro, maar je hebt dan dus ook minder data in je bundel dan bij sim only.

Bijdrager
    MauritsBD

Ik heb de iPhone 5S los gekocht en een sim-Only van Ziggo erbij genomen. Kost mij iedere maand €15 voor 300 min/sms en 1GB internet 3G.. Mooie deal dus! Vorig jaar had ik hollandsnieuwe abbo, kost je ook vrijwel niets!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.