19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Robert-Jan

Wel/geen werkende WIFI op iMac 21,5"

Beste allemaal,
    Gisteren is op mijn iMac Wifi uitgevallen. Bij de netwerkinstellingen in systeemvoorkeuren lijkt alles in orde en zie ik dat de Mac via Wifi is verbonden. Toch staat in de de menubalk een uitroepteken in het Wifi-symbool en blijkt er geen verbinding te zijn. Herstarten gaf geen oplossing. Wat nu?
    Op mijn andere iMac en op mijn MacBook Pro is de Wifi-verbinding prima in orde.

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je Mavericks? (OS X 10.9)

Weet je nog ongeveer het tijdstip waarop het gisteren uitgevallen is? Er verschijnt over dit probleem informatie in de Console.
    De Console kun je openen via Programma’s/Hulpprogramma’s of zoek in Launchpad.
    Via de de knoppen rechtsonder het venster kun je verder terugzoeken in de logbestanden om bij de informatie van gisteren te komen.

Bijdrager
    pruus

Via het Airportprogramma zie je dat je wel met het modem contact hebt, maar niet met het internet. Soms wil de router resetten ook helpen…Wat ook helpt is het modem te herstarten..

Bijdrager
    defores

Probeer je Airport/router in te stellen op een ander frequentie (kan voorkomen dat die soms vol zitten, dan kan het zijn het ene apparaat wel werkt andere weer niet of heel matig).

Kan ook een teken van te zwak signaal zijn (bijv. bij bewapende muren, komt vaak signaal slecht doorheen) idg ff van dichtbij testen.

Bijdrager
    defores

Ter aanvulling kan ook voorkomen wifi-module defect is, dit kan je bij systeemoverizicht nagaan.
    Daar kan je bij netwerk->wifi zien of hardware gedetecteerd is en functioneert. (maar in eerste instantie vermoed ik je de frequentie van je router ff mee moet spelen)

Bijdrager
    Robert-Jan

Dankjewel Sunkeeper, Pruus en defores.

@Sunkeeper: OS X 10.9.1
    In logbestanden zie ik wel wat meldingen die ik echter niet kan interpreteren. Om je een idee te geven:
    Wireless Diagnostics: com.apple.message…blablabla…: ConflictingCountryCodescom…
    ConflictingSecurityTypescom…
    CrowdedWiFiChannelcom… etc.

@pruus
    KPN Experiabox is gereset.
    Geen oplossing!

@defores
    frequentie veranderen is me door KPN afgeraden omdat zij tijdens een supportsessie het beste kanaal hebben uitgezocht. Storing deed zich ineens voor; niet eens tijdens een bepaalde handeling…
    Als ik in Systeemvoorkeuren kies voor Netwerk zie ik een venster waarin staat dat Wi-Fi verbonden is…

Al met al ben ik er nog niet uit…

Fijn als jullie en anderen nog even met me meedenken en me de richting wijzen.

Bedankt alvast!

Groet,

Robert-Jan

Bijdrager
    Robert-Jan

Wi-Fi-probleemoplossing meldt conflicterende landcodes en een LAN-verbindingsfout. Mij wordt geadviseerd contact op te nemen met de netwerkeigenaar (ben ik toch zelf!?) en de draadloze router opnieuw op te starten. Dat ga ik dus nog maar eens doen…

Bijdrager
    Robert-Jan

Heeft geen soelaas geboden

Bijdrager
    Robert-Jan

H E L L U P ! ! !

ajb?

Bijdrager
    defores

Dat is vast geen Airport?

Controleer eerst maar bij systeem info of je wifi module wel functioneert.
    Controleer of je router wel de juiste protocollen ondersteund die de Mac ook ondersteund.
    Zo niet dan laten repareren.
    Nagaan of geen FW de boel blokkeert.
    Mocht je anti-virusscanner draaien, deinstalleren rebooten en weer testen (laat je niet misleiden door allerlei angst-praten van anti-virusscanners) indien je er toch 1 wil gebruiken gebruik dan ClamXav (app store).

Mocht het niet baten probeer dan je router een harde reset te geven (fabrieksinstellingen) vervolgens opnieuw instellen.

Mijn ervaring is dat meestal de frequentie vol zit of in uitzonderlijke gevallen wifi module defect is.

Bijdrager
    defores

btw met Airport bedoel ik een router niet de wifi-module in je computer.

Bijdrager
    defores

@defores
    frequentie veranderen is me door KPN ”

KPN kan wel meer zeggen, maar die hebben dan er blijkbaar niet zoveel kaas van gegeten.
    Frequenties raken vaker overbezet en het is dan altijd even stoeien totdat je de juiste hebt te pakken.
    Veelal staat zo’n instelling op automatisch.

Je verhaal komt me bekend voor en in 99% v.d. gevallen ik daar mee te maken heb gehad is het een probleem met de instelling van de router.
    KPN zeg natuurlijk niet er aan te zitten omdat het hun allemaal extra tijd kost, een gemiste kans lijkt me (vaak callcenter medewerkers, dat is anders dan praktijk).

Gezien je meer Mac’s gebruikt adviseer ik je om een Airport Extreme/Express te kopen koppel die via de LAN aan je modem en gebruik de wifi van de Airport. Dit werkt vaak stabieler, eenvoudiger te beheren en uiteindelijk heb je er meer baat bij.

Bijdrager
    Robert-Jan

Ik heb een Experiabox van KPN en een Wi-Fi-extender van Cisco. Ik gebruik geen virusscanner o.i.d. Het netwerk heeft nu ruim een half jaar naar volle tevredenheid gewerkt. Er waren destijds wel wat opstartproblemen en die hadden te maken met de automatisch gekozen frequentie. Die is nu softwarematig op een vast kanaal ingesteld.

Sinds eergisteren is de netwerkverbinding op één Mac dus verdwenen… Op de rest kan ik gewoon doorwerken.

Aanschaf Airport Extreme/Express is te overwegen… maar als ik niet hoef te investeren komt me dat heel goed uit!

Bijdrager
    defores

In eerste instantie zou ik dan de volgende stappen doorlopen:

– reset (zachte, wacht c.a. 30sec tot het signaal weer opgang is gekomen in sommige gevallen kan dat wel even duren) de modem zowel de cisco extender start de iMac opnieuw op; (opgelost, dan klaar);
    – plaatst de iMac eens dichtbij de modem van KPN (binnen een straal van paar meter zonder muren ertussen en elektronische apparaten die het signaal kunnen verstoren); (werkt het wel? dan is het een signaal probleem welke of de Cisco extender is of de Modem een oplossing dien je dan te zoeken in het signaal sterkte);
    – Werkt het dan ook niet maar je wifi-module in de iMac functioneert dan zal je alsnog de frequentie moeten doorlopen (per frequentie testen);

Andere test mogelijkheden zijn:
    – PRAM reset: cmd+alt+p+r ingedrukt houden terwijl je de computer opstart; houd dit zolang ingedrukt tot je het opstart geluid hoort van je Mac;
    – Maak een gebruikers account aan en log daarop in (kans klein daar het wel werkt) hiermee sluit je uit het geen software issue is;

Ik kan je nu al bijna me zekerheid zeggen het wel aan de frequentie of signaalsterkte ligt mits de wifi module functioneert (controleer dat eerst dus goed bij systeem info van je Mac, niet bij de Netwerkinstellingen); En de FW van OSX tijdelijk uitzetten (zit bij systeem voorkeuren – beveiliging);

Bijdrager
    Robert-Jan

@ defores

Dankjewel voor je support!

Het probleem is echter nog niet opgelost.

– Reset van alle apparaten heeft niets opgeleverd
    – iMac op minder dan twee meter afstand van Experiabox gezet
    – PRAM reset
    – nieuw gebruikersaccount

Het is me niet duidelijk hoe ik de WiFi-module van mijn Mac kan testen.

Wil best Airplay Extreme en Express aanschaffen maar ben bang dat mijn probleem dan nog niet is opgelost…

Bijdrager
    defores

Verwijder je voorkeuren

NetworkInterfaces.plist
    com.apple.airport.preferences.plist
    com.apple.network.identification.plist
    preferences.plist

Staan in de map
    Macintosh HD – Bibliotheek – Preferences – SystemConfiguration

Misschien dat helpt?
    Anders toch de frequenties doorlopen.

Bijdrager
    Robert-Jan

In de map ontbreekt:

com.apple.network.identification.plist

Wat nu?

Bijdrager
    Robert-Jan

@defores

TADA!

JE BENT GEWELDIG!

Ik heb de door jou genoemde bestanden verwijderd.
    In plaats van com.apple.network.identification.plist heb ik com.apple.network.eapolclient.configuration.plist verwijderd.

Moet ik de verwijderde bestanden nog bewaren?

Heel, heel erg bedankt!

Hartelijke groet,

Robert-Jan

Bijdrager
    defores

Kijk eens aan(y)
    Je kan ze voor de zekerheid bewaren en als je weet er verder geen problemen optreden verwijderen.
    Ik ga ervan uit dat ze opnieuw gegenereerd zijn.

gr.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.