10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Jpunt

Wel zonder router, niet met (2x)

hallo,
    sinds kort hebben wij hier een raar probleem met het netwerk.
    we hadden eerst een thuisnetwerk met een xp-machine, mijn mac (osx), en soms m’n pa’s laptop (xp). Dit alles ging prima via het kabel-modem en de router, maar opeens deed die helemaal niks meer. Internet gaat nog wel prima als het direct uit het modem komt, maar nu we een nieuwe router hebben werkt het nog steeds voor geen meter! (geen netwerk of internet). Ik heb al meerdere kabels tussen de router en het modem geprobeerd (die normaal wel werken) en “WAN-Data” blijft knipperen.

Heeft iemand tips/punten waar ik op zou moeten letten?

bvd, jasper.

Bijdrager
    himac

Waarschijnlijk is je internet gepingt op je computer. dwz dat alleen deze computer op het internet kan.

Je modem moet anders ingesteld worden zodat je modem gepingt wordt met je provider.

Er wordt gepingt door de provider op ethernetadres. in dit geval op het ethernetadres van je computer. Je modem/router heeft ook een ethernet adres. Door een andere instelling kan dat gebeuren dat je modem door de provider wordt gepingt. Voordeel is dat je dan met een heel netwerk achter je modem kunt internetten.

Kijk voor problemen met adsl op:

http://www.adslforum.nl/forum.asp?FORUM_ID=10
    http://www.adslforum.nl/search.asp

Bijdrager
    sgaap

Ik weet niet wat je met “gepingt” bedoeld, de term betekend iig iets ander dan wat je ermee lijkt te bedoelen

Sommige isp’s geven je idd pas een lease adhv je mac adres maar mocht dat het probleem zijn geweest hier dan zou zijn oude router geen problemen hebben gehad en zou zijn pc ook niet direcht op het modem werken.

Wat ik mis in de post van de TS is wat hij zelf heeft geprobeerd om via de router instellingen/logs na te gaan wat er mis gaat (geen lease, verkeerde instellingen etc), het lijkt me eerder dat de oude router gecracked is van buitenaf of gewoon crap is (firmware upgraden misschien) en dat de nieuwe router gewoon niet goed staat ingesteld.

wat meer info zou iig welkom zijn

Moderator
    Strifer

klinkt misschien gek, maar heb je de router al eens opnieuw via je browser laten opstarten andat je alles had aangesloten??

Bijdrager
    maarten20
    ”sgaap”

Ik weet niet wat je met “gepingt” bedoeld, de term betekend iig iets ander dan wat je ermee lijkt te bedoelen

Pingen is toch een methode om te kijken of er een verbinding is met bv een server? :?

Bijdrager
    sgaap

Pingen is toch een methode om te kijken of er een verbinding is met bv een server?

Bijvoorbeeld, maar wat er in de post over pingen stond klopte iig niet (je kunt niet pingen naar een mac adres) en ping werd duidelijk in een andere context gebruikt, waardoor ik ervanuit ging dat de poster of niet begreep wat pingen was of een consistente tiep fout maakte;)

Bijdrager
    G3Lay-Z

Sommige kleine Kabel internet aanbieders registreren het MacAdres van je computer, op die manier voorkomen ze dat je met je buren internet gaat delen en dat soort zaken. Verder is dan ook geen registratie nodig. Maar dit probleem is mischine ook een combinatie van DHCP servers die elkaar in de weg zitten. Zorg ervoor dat alleen je router DHCP service draait. Mocht je dit niet willen moet je de IP adressen per machine vast zetten.

Kijk anders dat je de mac adressen vast zet op een IP adres in de router dit voorkomt problemen, met shared folders en printers. Het is namelijk vervelend als constand de locatie van de share verandert.

Cheers!

Bijdrager
    sgaap

naja, als je lokaal een name services draait (bijv wins) voor je shares maakt het niet uit of je lokale ip telkens wijzigt, al zijn de meeste (goede) dhcp servers standaard zo ingesteld dat gelijke mac adresjes op het lokale netwerk vaak telkens een gelijk lease krijgen.

Voor de ts is het heel simpel, aangezien hij wel met zijn pc direct op internet kan dan heeft de provider of geen mac authenticatie of de TS had zijn pc mac gekloond op de oude router terwijl de nieuwe router nog niet goed staat ingesteld, wederom: zonder meer informatie van de TS blijft het speculeren

Bijdrager
    EagerB0bNerd

de info die je geeft is vrij summier, maar ik denk idd ook, zoals hierboven al gezegd, je internetverbinding gekoppeld is aan een bepaald hardware adres. bbNED,en BabyXL (Tiscali) doen het zo.
    wie is je provider ?

wat je in zo’n geval moet doen is de router het MAC adres van de computer waarop internet wel werkt geven
    dus zoek je MAC adres (ehternetadres) op onder het appletkje/ over deze mac/meer info/netwerk/ethernetadres

ik geef een omschrijving voor mijn (draytek) router, bij jou misschien in detail anders maar in principe hetzelfde:

open het instellingenmenu van je router met een browser, bij internet acces klik je: obtain an IP adress automatically, enable broadband, verder zie je dan meestal een veld waar het mac-adres van de router staat. daar klik je op “other” of “specify” afhankelijk van welke router je hebt.
    daar typ je het mac-adres van je computer in.

reboot de router (met current configuration)
    na een minuutje of zo zou het moeten werken.

Bijdrager
    Jpunt

ten eerste sorry, ik had jullie met een zeer schaarse hoeveelheid info opgescheept. verder ben ik een flink lange tijd bezig geweest om alle mac- en ip-adressen in te stellen en na flink wat resetten hier en daar doet alles het weer!

hoe dan ook bedankt!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.