19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    tarun

Wel WiFi, geen internet

Een uitdagend probleem: er is wel WiFi, maar met enige regelmaat toch geen internet via WiFi. Om duidelijker te zijn, als er geen internet is kan je via WiFi wel de interface van de router (Fritz!Box) benaderen. Internet is er dan wel via ethernet. Ook TV en internetbellen werken dan.

Van de week ontdekt dat Whatsapp en Telegram wel werken. Mail, Safari en andere apps niet. Pingen lukt wel.

Wat is al gedaan:
    Router vervangen.
    Router opnieuw instellen, zowel backup terugzetten als helemaal opnieuw instellen.
    Netwerknaam gewijzigd.
    iDevices geherstart.
    Poortbeveiliging van XS4ALL aangepast.
    Alle instellingen nagelopen.

Wat werkt soms: router herstarten.

Wie o wie heeft een idee wat we verder kunnen proberen>

Bijdrager
    sedikit

Ik hoor om mij heen altijd dat de helpdesk van XS4ALL zo goed is, met name voor Apple-gebruikers. Waarom daar niet eens proberen om raad te vragen.

Bijdrager
    tarun

Ze zijn goed. Ik heb de afgelopen maanden al vaak hierover gebeld. Maar ook zij komen er niet uit. Zelfs een monteur ter plaatste kwam er niet uit.

Bijdrager
    Rw1

Misschien KPN of Ziggo nemen?

Bijdrager
    tarun

KPN is technisch gelijk aan XS4ALL maar dan met slechtere service. Ziggo, zullen we het daar maar niet over hebben?

Nee, blijf liever bij XS4ALL en vraag me af waarom we vaak geen internet en wel WiFi (2,4 of 5GHz) hebben.

Bijdrager
    makasa

@tarun Ik heb al lang Ziggo en problemen zijn altijd netjes opgelost. Daarvoor bij KPN gezeten en ook problemen gehad die men netjes opgelost heeft.
    Daarnaast heeft elke provider wet van Murphy klanten.

Bijdrager
    hnijveen

Dus, wifi is het probleem. Neem een wifi scanner (software) en bepaal welk kanaal in jou situatie het beste is. Ik had verwacht dat het modem dit zelf wel zou oplossen maar wellicht is wat hulp nodig.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  hnijveen.

Moderator
    Night

Met welk device heb je problemen? Desktop/Laptop of iDevice?

Bijdrager
    tarun

@hnijveen: volgens mij geen WiFi-probleem. Zoals ik schreef is verbinding met de Fritz!Box prima, daarna internet opgaan is het probleem (behalve voor Whatsapp en Telegram).

@night: grootste probleem met mijn iPhone 5S. Die van mijn dochter werkt juist prima. iPad Air 2 geeft soms problemen. MacBook Pro geeft vaak problemen. iPad mini geen probleem. Helaas dus geen structuur in de problemen volgens mij.

Moderator
    Night

Is het een optie om de devices die problemen geven een fixed IP te geven en deze IP adressen vervolgens in de router toe te voegen?

Bijdrager
    tarun

Natuurlijk kan dat. Maar waarom zou je dat doen? Er is verbinding. Whatsapp en Telegram werken wel.

Moderator
    Night

Het is bewezen dat Apple’s soms een beetje eigenaardige veronderstelling van internet hebben.
    Dat maakt het erg lastig het probleem precies te lokaliseren.

Het kan ook nog een poort probleem zijn, aangezien zowel WhatsApp (UDP: 3478,45395) als Telegram (80:keep_alive,443:messaging) niet van de standaard poorten 80 en 8080 gebruik maken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Brombeer
    Rw1 op 03 september 2016

Misschien KPN of Ziggo nemen?

Welke waanbeeldvormend middel heb je geslikt?

Bijdrager
    piebas

Het lijkt mij eerder een dsn-probleem.
    Zijn er andere apparaten verbonden via wifi dan ipad/iphone?
    Probeer eens te pingen naar 8.8.8.8 en bijv. nu.nl
    Lukt de eerste wel en de 2e niet dan is het zeer waarschijnlijk een dns-issue.
    Probeer dan eens een andere dns-server in te stellen op een apparaat wat problemen heeft.

Suc6!

Bijdrager
    tarun

Pingen lukt prima. DNS-server op alle apparaten in Google-DNS (8.8.8.8, 8.8.4.4). Heb gepingd naar de site van XS4ALL. Ik denk niet dat daar het probleem zit. Bovendien vreemd dat dit meestal prima gaat en soms niet. Klinkt mij niet als een DNS probleem.

Bijdrager
    hnijveen

Geef eens weer hoe je wifi omgeving er uit ziet. Bv: WiFi Scanner en dan dus de channels.

Bijdrager
    tarun

2,4GHz is druk. Maar geen andere routers op het eigen kanaal. De 5GHz is alleen. Geen concurrentie dus.

PS: De Fritz!Box is sterk genoeg om anderen weg te drukken. Goede ontvangst dus. (Bediening van de Fritz!Box via Safari loopt soepel.)

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  tarun.

Bijdrager
    hnijveen

Heb je veel wifi connected devices in huis (domotica) zoals nest, minut, ring en dergelijke?

Bijdrager
    tarun

Weinig. Meestal alleen een iPad. Soms twee iPhones erbij.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.