8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Newsphoto

Wel SSD, geen TRIM

Ik heb mijn (bijna) 4 jaar oude 13′ MacBook 2,4 Dualcore (early 2008) nieuw leven ingeblazen.
    RAM van 2 naar 4 Gb (marktplaats), nieuwe accu (3rd party) en een SSD van 64Gb (meer dan genoeg voor mij).
    Voor ongeveer 175,00 euro kan de MacBook weer een paar jaar mee.
    Dit is aanzienlijk minder dan een nieuwe en ik ben zeer tevreden over de snelheid van het apparaat..

Trim wordt helaas niet ondersteund.
    Is het een goed alternatief om af en toe de schijf te formatteren en via Time Machine alles terug te zetten?

Bijdrager
    Demon Hunter

Als je SSD garbage collection heeft dan is dat een prima alternatief voor trim en schoont hij zichzelf op in periode van inactiviteit. Geen reden om om de zoveel tijd te formatteren dus:) Ik werk al een jaar intensief op een Mac Pro met een Vertex 2 120GB en geen problemen met snelheidsverlies.

Inactief
    Anoniem

Kun je TRIM ook niet aanzetten via deze tool: http://www.groths.org/?page_id=322
    OSX Lion heeft wel trim support ingebouwd, maar dat werkt standaard alleen met de Apple ssd’s.

Bijdrager
    Bertusmaximus

@maclover, ik heb een ocz agillity 3 ssd in mijn mb pro early 2011, lion geeft default trimsupport op die config en de ssd is zeker niet door apple geleverd of ingebouwd.

Moderator
    unSOUND
    Newsphoto op 29 oktober 2011

Trim wordt helaas niet ondersteund.

Is het een goed alternatief om af en toe de schijf te formatteren en via Time Machine alles terug te zetten?Zoals Demon Hunter al zegt is de aanwezige Garbage Collection genoeg. Trim is niet tot nauwelijks nodig.

Formatteren zou ik zeker niet doen, dat is zelf eerder schadelijk voor de schijf…

Bijdrager
    Newsphoto

Dank voor de reacties.

Ik heb een tijd geleden een trim tool gebruikt, dat resulteerde in een crash, dat dus niet meer.