8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Newsphoto

Wel SSD, geen TRIM

Ik heb mijn (bijna) 4 jaar oude 13′ MacBook 2,4 Dualcore (early 2008) nieuw leven ingeblazen.
    RAM van 2 naar 4 Gb (marktplaats), nieuwe accu (3rd party) en een SSD van 64Gb (meer dan genoeg voor mij).
    Voor ongeveer 175,00 euro kan de MacBook weer een paar jaar mee.
    Dit is aanzienlijk minder dan een nieuwe en ik ben zeer tevreden over de snelheid van het apparaat..

Trim wordt helaas niet ondersteund.
    Is het een goed alternatief om af en toe de schijf te formatteren en via Time Machine alles terug te zetten?

Bijdrager
    Demon Hunter

Als je SSD garbage collection heeft dan is dat een prima alternatief voor trim en schoont hij zichzelf op in periode van inactiviteit. Geen reden om om de zoveel tijd te formatteren dus:) Ik werk al een jaar intensief op een Mac Pro met een Vertex 2 120GB en geen problemen met snelheidsverlies.

Inactief
    Anoniem

Kun je TRIM ook niet aanzetten via deze tool: http://www.groths.org/?page_id=322
    OSX Lion heeft wel trim support ingebouwd, maar dat werkt standaard alleen met de Apple ssd’s.

Bijdrager
    Bertusmaximus

@maclover, ik heb een ocz agillity 3 ssd in mijn mb pro early 2011, lion geeft default trimsupport op die config en de ssd is zeker niet door apple geleverd of ingebouwd.

Moderator
    unSOUND
    Newsphoto op 29 oktober 2011

Trim wordt helaas niet ondersteund.

Is het een goed alternatief om af en toe de schijf te formatteren en via Time Machine alles terug te zetten?Zoals Demon Hunter al zegt is de aanwezige Garbage Collection genoeg. Trim is niet tot nauwelijks nodig.

Formatteren zou ik zeker niet doen, dat is zelf eerder schadelijk voor de schijf…

Bijdrager
    Newsphoto

Dank voor de reacties.

Ik heb een tijd geleden een trim tool gebruikt, dat resulteerde in een crash, dat dus niet meer.

Volgens de specs heeft de schijf Garbage Collection, dit is alleen nergens terug te zien in Lion.
    Garbage Collection was mij voor het starten van deze topic onbekend, weer wat geleerd dus.

Bijdrager
    G-Force
    Bertusmaximus op 29 oktober 2011

@maclover, ik heb een ocz agillity 3 ssd in mijn mb pro early 2011, lion geeft default trimsupport op die config en de ssd is zeker niet door apple geleverd of ingebouwd.

Lijkt me zeer sterk dat dit het geval is, maar goed. Gezien TRIM alleen aangezet wordt als de ssd zich identificeert als “APPLE SSD”.

Bijdrager
    iep

Formatteren en daarna je backup terugzetten is zo’n beetje 1 van de slechtste dingen die je kunt doen voor zowel performance als levensduur vanwege de enorme hoeveelheden data die je wegschrijft. Als de schijf geen TRIM heeft of OS X dit niet support voor die ssd dan moet je het doen met GC. Enige wat je dan hoeft te doen is zorgen dat de machine een keer idle is, bijv. het ding aan laten staan als je gaat eten, naar de wc moet, kopje koffie drinkt, etc. Dan wordt GC aan het werk gezet. Verder is het een kwestie om je ssd niet helemaal vol te zetten. Die TRIM tool doet vaak meer slecht dan goed en is dan ook absoluut niet aan te raden. Voor de performance doet het tov GC al helemaal niets (die 2 zijn even goed).

GC en TRIM zijn leuk en aardig maar werken alleen op verwijderde data. Data die erop moet blijven staan doen ze niets mee. Als je de schijf volzet zullen deze 2 technieken dan ook niets doen om je snelheid terug te halen. Die 64GB lijkt genoeg maar je kunt beter naar eentje van 120~128 GB overstappen. Deze zijn vaak ook wat rapper en het is een veel gebruikt formaat. Doordat je net even wat meer inrekent loop je minder snel het risico om je schijf vol te zetten waardoor de performance inzakt. Een wat ruimere schijf is gewoon wat sneller.

@G-force: het zou ook gelden voor ssd’s met een Sandforce controller zoals de genoemde OCZ ssd. Daarnaast kun je dus ook de TRIM enabler gebruiken waardoor hij ook TRIM gebruikt (zoals gezegd is dat geen aanrader).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.