11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    jebman

wel of niet updaten naar Big Sur

Net een nieuwe MBpro 16 gekocht omdat ik geen vertrouwen heb in toekomstige machines met M1. Dit omdat ik VMfusion moet draaien met windhoos voor belangrijkste opdrachtgever. Wilde niet verrast worden met opeens een niet meer te kopen/zelf samen te stellen intel machine. Enfin, ik had dus verwacht/gevreesd dat ik nu dus ook BigSur zou moeten gebruiken maar wat wil mijn verbazing, nu in week 5 geleverd gekregen maar met 10.15

Kwam er pas na een tijdje achter toen ik op zoek ging naar een BigSur functie die ik niet kon vinden en zag toen pas 10.15.

Zal ik updaten of niet? VMFusion zou het moeten doen. Weet iemand of Airmail 2 (ja de oude) het zal blijven doen (geen zin in upgrade, dan moet ik aan een verplicht abonnement terwijl ik eertijds al de volle mep heb betaald) en evernote versie 7.13?

Bijdrager
    Hansi2124
    Bijdrager
    MrBelloNLD

indien alles met Catalina goed werkt waarom zou je?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dit snap ik niet. Je zegt dat je “verwacht/gevreesd” had dat je Big Sur zou ‘moeten gebruiken’. Maar nu wil je updaten vanwege één bepaalde functie? Welke dan, dat dat zo belangrijk is? (Belangrijker dus dan die ‘belangrijkste opdrachtgever’)

Bijdrager
    jebman

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 5 februari 2021 om 16:38</p>
    Dit snap ik niet. Je zegt dat je “verwacht/gevreesd” had dat je Big Sur zou ‘moeten gebruiken’. Maar nu wil je updaten vanwege één bepaalde functie? Welke dan, dat dat zo belangrijk is? (Belangrijker dus dan die ‘belangrijkste opdrachtgever’)

Ik heb geen dringende behoefte aan update en mis geen enkele functie simpelweg omdat ik ze niet ken. Kwam iets tegen over command centre als feature en kon dat niet vinden, zo kwam het balletje aan het rollen.

Bijdrager
    mowat

Als je beide wil proberen zet dan toch gewoon een opstartbare image van Catalina op een externe HD of partitie  ( met Superduper of CCC) en doe daar de update Bis Sur op.

Je houdt alle mogelijkheden van je Catalina en je kan Big Sur zonder risico uittesten. Bevalt BS niet , dan hoef je niet terug te gaan naar een vorig systeem want dat heb je dan nog. Je kan naar keuze je beide systemen opstarten met ALT ingedrukt.

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken geleden door mowat.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>jebman op 8 februari 2021 om 09:51</p>

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 5 februari 2021 om 16:38</p>

Ik heb geen dringende behoefte aan update en mis geen enkele functie simpelweg omdat ik ze niet ken. Kwam iets tegen over command centre als feature en kon dat niet vinden, zo kwam het balletje aan het rollen.

Ik heb het opgezocht (ik heb geen Big Sur). ‘Command centre’ is een extra menu in het rechter deel van de menubalk bedoeld voor snelle toegang tot bepaalde systeeminstellingen. Dat menu kun je dan aanpassen via ‘systeemvoorkeuren’ zodat je een menu krijgt met voor jou belangrijke systeeminstellingen. Maar aangezien je dit niet dagelijks zal veranderen (waarschijnlijk zelfs niet eens maandelijks) is dit niet echt een ‘must have feature’. Het zorgt er echter wel voor dat icons van individuele Apple instellingen (zoals geluid, Siri, en TM) nu in één menu zitten dus je hebt minder icons in dat deel van de menubalk. Het kan dus handig zijn als daar nu een hele reeks staan die onoverzichtelijk zijn geworden.

Bijdrager
    GoeieDag

Geen ‘Command centre’, maar ‘Control Center’.

Op een NL systeem simpelweg ‘Bedieningspaneel‘.

Bijdrager
    Ome Kor

Waarom ze net zoals iOS een bedieningspaneel in Big Sur hebben vraag ik me af, veel van die functionaliteit zit al in diverse onderdelen in de menubalk.

Net zoals op de iPad vind ik de Big Sur berichtencentrum widgets niet erg bruikbaar, een verslechtering vergeleken met eerdere versies. Ook aan Apps ipv. Programma’s kan ik niet wennen, met een symlink heb ik dat daarom maar in Finder hersteld.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>GoeieDag op 8 februari 2021 om 15:22</p>
    Geen ‘Command centre’, maar ‘Control Center’.

Op een NL systeem simpelweg ‘Bedieningspaneel‘.

Als het beestje maar een naam heeft. Ik zag dat ook, maar het mag duidelijk zijn dat dit het zoveelste ‘idee’ is van Apple waar ze vast jaren geleden al aan dachten maar features achter de hand moesten hebben om een update de moeite waard te maken. (Ze zijn daar niet gek hoor)

Bijdrager
    GoeieDag

De naam maakt me niks uit, maar het is wel makkelijk als we dezelfde benaming gebruiken als we het over hetzelfde hebben, is het niet?

Je kunt dat bedieningspaneel nauwelijks een feature noemen, en zeker niet iets waarvoor je zou upgraden.

Maar om je druk te maken of een mapje ‘Programma’s’ heet, of ‘Apps’? Dat is me nou echt worst.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.