26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    T_18MAC

Wel of niet update nieuwste OS

Beste macgebruikers,

Ik ben al vele jaren een (enthousiast en tevreden) gebruiker van mac. Op één punt weet ik echter niet wat het juiste handelen is en ik hoop dat jullie mij kunnen overtuigen. Ieder jaar komt er wel een nieuwe OS versie uit, inmiddels zijn we beland bij ‘high sierra’. Ik heb ooit eenmaal mijn OS versie geüpdatet en hang nog in het OSx Yosemite tijdperk. Is het verstandig om ieder jaar trouw de nieuwste versie te downloaden en installeren?
    Ik kan mij voorstellen dat na verloop van tijd een wat oudere mac de nieuwste versie niet goed kan ondersteunen. Daarnaast werken de oudere OS versies (in mijn geval yosemite) perfect en ben dan ook zeer tevreden. Kan het dan ook niet alleen maar misgaan? Nemen nieuwere OS versies veel (zo niet meer) geheugen in?

Kortom wat is jullie reden om wel (of niet) over te schakelen op een nieuwe OS versie?

Geblokkeerd
    Humain

Als je een Nikon camera tethered aan je machine, of een Wacom tablet gebruikt: NOOIT METEEN UPDATEN

Dit gaat elke keer fout namelijk en werkt soms pas na een paar weken weer.

Bijdrager
    Shmoo

Updates moet je sowieso altijd meteen installeren, upgrades kunnen meestal wel even wachten.

Upgrades is vooral persoonlijk en sterk afhankelijk van de manier waarop je een computer gebruikt. Prive of zakelijk, inkomsten afhankelijk van de computer ja of nee en met welke software je werkt. Allemaal dat soort dingen. Meestal is het wel raadzaam om na een maandje of 4 wel uitgevonden te hebben hoe je het beste kunt upgraden. Daarna is het weer een kwestie van meteen elke update installeren zodat je altijd veilig en up to date bent.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    SvS

Er zijn voors en tegens.
    Voor:
    -up to date, ook beter voor tegen gaan van beveiligingslekken, omdat dat punt bij oudere OS niet meer worden bijgewerkt.
    -Nieuwe handige functies

Tegen
    – Kinderziekten zitten er vaak nog in bij eerste versies van grote upgrade
    – En zoals eerder gezegd; drivers van derden zijn nog niet altijd even snel bijgewerkt.
    -Oudere Macs kùnnen slomer aanvoelen. iMac uit 2007 kun je beter op bijvoorbeeld Mountain Lion laten.

Wegens eerste punt van Tegen wacht ik even volgende kleine updates af.

Bijdrager
    koen

Welke Mac gebruik je?

Moderator
    Night

Nog toevoegen bij ‘tegens’:
    Bestaande apps kunnen mogelijk niet meer (goed) werken. Updates daarvan zijn vaak berekend op nieuwere, snellere processoren of vragen meer geheugen en kunnen dus op oudere Macs mogelijk sluggisch aanvoelen.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    fred44nl

zo is het maar net:)
    SuperDuper! kan vooralsnog niet overweg met APFS:(

Bijdrager
    McJohn

Goh….. ik beken ruiterlijk dat het de eerste keer is dat ik me niet haast om een OS upgrade uit te voeren. Veel zaken in HS zijn niet echt voor mij van toepassing en Sierra bevalt me prima. Mijn reden is omdat ik hardwarematig geen voordeel doe met HS en ook wegens feit dat bepaalde software dat ik gekocht heb niet echt HS friendly is…. Voorheen was ik voor thuis gebruik altijd bij de eersten, maar nu met HS,… ben ik daar wat mee gestopt. Heb het wel in een Virtual Machine draaien,… maar nog maar 1x geboot… ?

Moderator
    Night

Ik was al gestopt bij Yosemite ;-) Alles werkt perfect (met elkaar samen) en ik zie dus geen enkele noodzaak tot updaten.

Bijdrager
    Brombeer

Inventariseer welke software je allemaal gebruikt en of die versies ook allemaal werken met het nieuwe OS: https://roaringapps.com/apps
    ’t Is immers wel lullig als je de helft opnieuw moet kopen en al helemaal als je nog een programma gebruikt waarvan de nieuwste versie alleen als abonneelicentie te gebruiken is.

Verder geldt: hoe ouder de Mac, des te terughoudender met OS upgraden.
    Zo heb ik een 2012 mini (i7 quadcore en 16GB RAM) die ik dan maar van 10.8 naar 10.12 heb bijgewerkt omdat de Firefox die ik onder 10.8 kon draaien geen updates meer had. Maar de machine is merkbaar slomer geworden en reageert sindsdien slecht op de muis. Wellicht was 10.10 of 10.11 al modern genoeg geweest.
    Beveiligingslekken geloof ik wel. sommige ernstige gaten in OSX zijn al anderhalf jaar bekend bij Apple, maar die zet haar mensen liever op iOS-apps, want dat verkoopt.

Bijdrager
    computer space

Brombeer, Firefox ESR 45.9.0 werkt prima op 10.6.8, en wordt gewoon gepatched.

Gek genoeg is Snow nog steeds tweede OS qua installs (formeel 3e, omdat er altijd een kluppie tussen de nieuwste en de een-na-laatste hangt).

Beetje off-topic, gezien dit gegeven: hoe maak ik het best een OSX app die nog vanaf 10.6 werkt? Welke XCode moet ik dan draaien?

Bijdrager
    SvS
    computer op 04 oktober 2017

Beetje off-topic, gezien dit gegeven: hoe maak ik het best een OSX app die nog vanaf 10.6 werkt? Welke XCode moet ik dan draaien?

Ik zou hierover een nieuw topic openen.

Bijdrager
    McJohn

Op kantoor werk ik nog altijd met Snow Leopard, en ondanks de vaststelling dat je o.a. op browserniveau op je limiet zit en geen nieuwe updates meer krijgt, werkt het systeem nog perfect! Snow Leopard was/is nog altijd mijn meest favoriete versie van MacOS X/OSX/macOS (of hoe ze het ooit gaan noemen in de toekomst). OK, het OS is (denk ik) 8 jaar oud,… doch werkt prima, althans voor wat ik doe.

@brombeer: Ik heb dezelfde Mac Mini thuis als jij (zelfde specs, zelfde hoeveelheid RAM), en ondervind niet echt snelheidsverlies hoor met FireFox. Zijn er bepaalde add-ons geïnstalleerd?

Goh ja,… beveiligingslekken. Jan met de pet snapt toch geen bal van wat de techneuten allemaal publiceren qua “kritieke lekken”, en ik behoor daar ook bij. Tuurlijk moet je dat wat in het oog houden, en updates installeren die bepaalde fouten corrigeren is uiteraard een strak plan. Ik weet alleen dat ik op kantoor via email de grootste rotzooi qua spam/virussen binnenkrijg (geloof me, dat is echt bijzonder veel) en mijn Mac daar 24u/24u – 7/7 online is en ik nog nooit noemenswaardige problemen heb ondervonden.

Moraal van het verhaal: why fix if it ain’t broken. Zoals geschreven deed ik vroeger wel mee met de trend om meteen nieuwe software te installeren, maar heb over High Sierra al zodanig veel mindere ervaringen gelezen, dat ik nu wel even lekker blijf waar ik ben. Geen zin om mijn systeem thuis, dat eigenlijk perfect werkt te veranderen. Upgraden kan ik later nog altijd mocht het effectief noodzakelijk worden, want ik download altijd de laatste installers van een OS alvorens ze met een nieuwe komen.

De update-ratio van Apple inzake hun OS is echt moordend geworden. Voorheen kon je met een bepaalde versie iets van 3 jaar of zo claimen dat je het nieuwste had lopen. Nu komen ze elk jaar met een nieuwe versie uit, waarbij ze mensen marketingsgewijs het gevoel geven dat ze “out-of-date” zijn.

Bijdrager
    Grrromit

Hier een probleem met Adobe InDesign CC na update HS. Pixelated Cursor.
    Blijken meer gebruikers last van te hebben.

Bijdrager
    T_18MAC

Dank allen voor jullie eerste meningen.. Die lopen dus nogal uiteen!

Ik heb het hier inderdaad over upgrades, updates voer ik netjes uit om bugs te fixen/ veiligheidslekken. Om die reden begrijp ik het bericht van SvS niet helemaal. Zoals gezegd heb ik nog Yosemite: de updates die uitkomen coveren toch ook gewoon beveiligings-issues?

Ik gebruik mijn mac zowel prive als voor mijn werk -ik gebruik hem dus zeker 12 uur per dag-.
    Enfin, ik heb een macbook pro uit eind 2013. Het is mijn eerste mac en verbaas mij er eigenlijk nog over dat ik nooit problemen heb gehad, slechts enkele maanden terug 2 keer moeten rebooten. Ik heb hem gekocht met mavericks en alleen ooit geupgrade naar Yosemite. Aan de ene kant klinkt weer een keer een upgrade na zoveel jaren aanlokkelijk “even met een frisse lei starten”.. Hoewel, zou hij high sierra aankunnen? Het gegeven dat mail zoveel minder opslag in gebruik neemt klinkt aanlokkelijk.

Aan de andere kant, zoals hierboven ook al meerdere malen wordt genoemd: never change a winning team!

Bijdrager
    Shmoo

Yosemite is nu afgeschreven. Apple support altijd het actuele + 2 laatste (voorgaande) OS versies.

Dus:
    – High Sierra
    – – Sierra
    – – El Capitan
    —-
    Alles ouder dan dit krijgt nu geen updates meer.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 3 weken geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    iDEOwen
    McJohn op 04 oktober 2017

Moraal van het verhaal: why fix if it ain’t broken.

Dit is de grote uitdaging van Windows XP geweest. Meeste bedrijven vonden het allemaal prima werken, maar geen rekening houden dat het zo lek als een mandje is. Jij kan idd het gevoel en idee hebben dat er ‘nothing broken’ is, maar beveiligingslekken die niet meer gepatched worden lijkt toch wel broken.
    En dat je niets snapt van wat voor lekken techneuten publiceren is ook niet belangrijk hoor, als je maar snapt dat het beveiligingstechnisch gezien verstandig is om op een wat recenter besturingssysteem te zitten (of een oude die nog goede updates krijgt).

Bijdrager
    McJohn

@ Owentje, tuurlijk.. je hebt een punt hoor.

Sommige lekken kwamen bv. enkel maar voor in “Yosemite” en later, en niet in eerdere versies van macOS. Dus was er daar zelfs geen patch voor nodig. Was er niet 1 of 2 jaar geleden zoiets wat ik hier voorbij heb zien komen?,… nu ja, doet er niet zo toe.

Maar uiteraard, snap ik je punt wel. Een OS van 10 jaar oud of meer,… is vanzelfsprekend niet meer au jour als je het puur over beveilingsniveaus hebt. De meeste input inzake malware of andere rotzooi komt trouwens uit kanalen als email, websurfen, software downloaden/installeren,… etc, dus als je browser hopeloos out-of-date is en niet meer wordt bijgewerkt… dan heb je inderdaad een véél groter risico.

Het verhaal van Microsoft is natuurlijk een apart verhaal. De opvolger van XP, Vista, die met véél poeha werd aangekondigd was een grote flater en véél bedrijven hebben Vista bewust links laten liggen omdat het OS simpelweg niet goed was. Microsoft was dus ergens gedwongen om XP nog een poosje in leven te houden. Windows 7 maakte de euvels van Vista dan wel weer goed, maar het kwaad was wel geschied.

Véél bedrijven blijven bij een ouder OS omdat het hen een smak aan licenties kost. Voor een bedrijf met enkel Mac computers is dit natuurlijk geen zo een probleem.

Bijdrager
    T_18MAC

Aha! @smhoo: dat is nieuw voor mij.. Dan komt er toch wel een conclusie aan het einde van het verhaal. Het is dus goed zo nu en dan een nieuwe upgrade uit te voeren (alhoewel niet noodzakelijkerwijs ieder jaar direct de nieuwste…) om ‘goed’ beveiligd te blijven.

Dank!

Dan dus nog een praktisch vraagje, na hoeveel jaar is een macbook “afgeschreven”.. Lees: wordt het moeilijk om een nieuwe upgrade te draaien. Als voorbeeld mijn macbook pro uit 2013, is high sierra een probleem?

Bijdrager
    Shmoo

5 jaar nemen de meeste testers en consumentenbonden als termijn voor afschrijving.

Na 5 jaar zijn specs in computers zogenaamd achterhaald zeg maar. Een processor van 5 of 6 jaar oud kan het dan niet meer serieus opnemen tegen de nieuwste generatie van dat moment.

MacBook Pro 2012 vs MacBook Pro 2017
    – Intel Core i5, Ive Bridge
    – Intel Core i5, Kaby Lake

Voor Apple standaarden zitten daar drie Intel generaties van processors tussen die je dan overslaat. Haswell, Broadwell en de SkyLake generatie dus dan kom je echt wel in vaarwater waar het rendabel is om te upgraden. Btw, Intel heeft dan nog twee generaties die Apple niet eens gebruikt en afneemt.

Zie je deze scores, dan kom je al snel in een bepaalde grens terecht waar het best wel triest wordt qua snelheden en de verschillen in prestaties van computers. Dit is gewoon bijna dag en nacht (voelbaar) verschil. Denk er vooral ook aan dat dit voorbeeld enkel de processor is, in een computer zitten meer componenten die gewoon jaar na jaar met hun tijd meegaan. Beeldschermen, harde schijven, USB aansluitingen, Thunderbolt en batterijen zijn allemaal onderdelen die na 5 jaar wel serieus beter geworden zijn waardoor het upgraden van hardware loonend zal zijn qua gebruikersgemak.

Let op!

Shmoo zeg niet, iedereen met een computer van 5 jaar, sprint morgen direct naar de winkel om dat ding te vervangen want als je hier op OMT zegt dat je na 3 of 4 jaar een computer gaat vervangen (gewoon omdat het kan en je goed je best hebt gedaan op het werk) dan gaan mensen meteen Meld Misdaad Anoniem bellen omdat ze je verdenken van zwartgeld thuis of dat je een drugsdealer bent. Op OMT hangen vooral mensen die 10 jaar met hun computer willen doen en er zo veel mogelijk zelf aan willen sleutelen zoals ze dat gewend zijn uit de 2005-2008 generatie. Die tijden zijn voorbij. Een SSD upgrade waar mensen gebruik van kunnen maken die ergens tussen 2008 en 2013 een Mac hebben gekocht is een eenmalig iets. Dat soort upgrades gaan wij nooit meer meemaken richting de toekomst. Nu komen we in periodes terecht waar je gewoon moet kijken. WAT ga ik doen met een computer, wat hoort daar bij. Dan maak je een keus en na 4, 5 of 6 jaar doe je weer precies hetzelfde. Er is geen optie meer. Ik heb eigenlijk een computer nodig met heel veel power. Dan koop ik iets dat daar precies onder zit en wanneer die machine dan geleverd wordt sleutel ik er zelf een hoop aan om het ding toch de performance te geven die ik eigenlijk nodig had. Dat gaat niet meer gebeuren.
    Het is dus heel belangrijk dat je weet wat je gaat doen en dat je tussentijds niet je computer gebruik wisselt van een beetje surfen en foto’s bewerken naar fulltime videomontage BV.

Ik zie 8+ jaar met een computer doen niet als iets dat normaal is. Dat heet bij mij gewoon armoede en daar mogen mensen mij best om haten, als ze daar een prettig/beter gevoel van in hun buik krijgen, prima. Ik vind gewoon dat als je niet eens per 5 of 6 jaar een computer kunt vervangen dan doe je iets verkeerd. Dan heb je mogelijk niet de computer die prijstechnisch bij je past.

Jouw MacBook Pro kan zeker High Sierra draaien wanneer je die machine gebruikt waar die voor gemaakt is. Ik ga dan even uit van een instap MacBook Pro 13″ met 8GB RAM en 256GB SSD. Zo’n machine kan echt wel High Sierra aan bij normaal gebruikt. Ga op zo’n machine natuurlijk geen 10GB aan film exporteren, daar is die niet (meer) voor gemaakt maar gewoon de normale werkdingen zoals foto’s bewerken, websites bouwen en al dat soort werk-werk gerelateerde dingen kun je echt nog wel twee jaar op die machine uitvoeren. Meestal gaat performance ook zitten in wat voor software je gebruikt. Spotify van je Mac kieperen en Spotify op je iPhone of iPad naast je toetsenbord aanzetten (mogelijk met extern speakertje) is ook een vorm van performance-winst. Je moet ook een beetje ‘slim’ zijn en niet alles maar installeren om het installeren.

Bijdrager
    Joid

+1 voor verhaal van Shmoo hierboven

Bijdrager
    SvS

Ter aanvulling op Shmoo bericht
    Nog twee jaar, maar mogelijk kan het nog wel langer, hoor.
    Hier nog iMac met SSD uit 2009 met “gewone” Sierra en die draait echt prima. Op naar tien jaar ??

Bijdrager
    SvS

En Shmoo, waarom is het armoedig als men 7-10 jaar met een mac doet of wilt doen? Het heet duurzaam omgaan met apparaten.;-) ook al is hier wel genoeg geld voor een nieuwe, maar waarom zou ik als alles nog goed werkt.

Bijdrager
    Shmoo

Recyclen is ook duurzaam.

En laat ik even duidelijk zijn. Met armoede bedoel ik niet dat mensen beneden X niveau inkomen leven, voedselbank en al dat soort dingen. Dat is extreem erg allemaal.

Ik bedoel te zeggen dat wanneer je niet in staat bent om na 4, 5, 6 of 7 jaar een Mac te vervangen door een nieuw exemplaar dan ligt nooit weelde aan zo’n basis. Wij zijn allemaal jongetjes geweest. Die grote exclusieve doos van de LEGO wordt een MacBook maar verder blijft alles hetzelfde. Het gevoel in je buik als je zo’n doos mag openmaken dat blijft altijd iets speciaals houden zolang je het niet te vaak doet. Dat is wat het zo leuk maakt om een nieuwe Mac in gebruik te nemen. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand zoiets kan weerstaan na 5 of 6 jaar en als enige reden kan aangeven, de huidige machine voldoet nog steeds.

Bijdrager
    T_18MAC

Bedankt voor de info, en uitgebreide reactie Shmoo. Inmiddels overgestapt op high Sierra, alles werkt perfect. Opstarten duurt wel langer..

Dank, iedereen, voor zijn/haar mening over het wel of niet upgraden. Ik heb mijn mening gevormd.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Opstarten is trager in HS. Al eens de schrijfsnelheid gecontroleerd? Op Mac Rumors zijn er velen die klagen bij het gebruik van SSDs die niet van Apple zijn. En ook over incompabiliteitsproblemen met bepaalde software. Mij kunnen ze in elk geval niet overtuigen van over te stappen. En ik zie ook geen reden om mijn huidige 2 Mac Pro’s 5,1 6 core 3,33 GHz in te ruilen voor een nieuwe computer. Ze mogen dan nog 8 jaar oud zijn. Ze voldoen nog steeds aan mijn wensen en zijn behoorlijk snel.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden, 1 week geleden door  Mac Hammer Fan.
26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.