30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)
  • Q:
    Bijdrager
    gandalf

Wel of niet kopen, de Macbook Air

Hallo allemaal,

Na 15 jaar in Microsoft omgevingen gewerkt te hebben, ben ik sinds 2 jaar eigen baas en kan dus ook mijn eigen omgeving kiezen. Ik combineer nu Microsoft met Apple. Ideaal! Nu heb ik een iMac op mijn bureau als vaste pc en een Macbook Pro voor wat werk mobiel. Alleen zit ik eraan te denken om een wat compactere notebook erbij te nemen. Dat is vooral erg handig omdat ik veel buiten de deur vergader en dan aantekenen neem. Ik heb geen zin om te zeulen met een normale notebook en ook voor presentaties is een compact apparaat handig. Dus de Macbook Air komt in mijn vizier!

Nu is deze behoorlijk prijzig. Wat zijn jullie ervaringen? Een goede aankoop of juist niet? Let daarbij ook op de reden waarvoor ik deze zoek en of het een goede aankoop zou zijn. Of even wachten op nieuwe modellen, maar ja wanneer komen deze?

Ben erg benieuwd!

Bijdrager
    Afroman

Waarom gebruik je dan je MacBook Pro niet? Ik bedoel 2 laptops lijkt mij een beetje onzinnig.

Bijdrager
    MrAcid

Sowieso wachten tot 14 oktober want dan wordt er een notebook refresh verwacht. Ik denk niet dat de Air hier een grote update zal krijgen maar misschien toch net wat grotere schijven enzo.

Verder lijkt de Air me uitermate geschikt voor wat jij er mee wilt doen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Het is echter wel precies waar hij voor gemaakt is.:)

Bijdrager
    Josebo.

Waarom is de MacBook dan geen optie? Of eventueel, omdat je toch Microsoft combineert met Apple, een Acer Aspire One of een EEE? Die zijn klein en niet al te prijzig…

Bijdrager
    gandalf

De Macbook Pro gaat dan waarschijnlijk naar een medewerker van mij…. Dus dat scheelt weer. En die eee pc’s vind ik niet zo zakelijk overkomen….

Bijdrager
    Afroman

Tja, dan zou ik zeker wachten tot 14 oktober. Misschien wordt de Air geupdated, grotere SSD’s/HD’s misschien? Altijd mooi meegenomen, een betere kwaliteit/prijsverhouding.:)

Bijdrager
    Soulshaker
    ”josebo9″

Waarom is de MacBook dan geen optie? Of eventueel, omdat je toch Microsoft combineert met Apple, een Acer Aspire One of een EEE? Die zijn klein en niet al te prijzig…

Een msi wind misschien?

:sealed:

specs van de msi wind

prijs : ong 400 euro
    Je hebt hem in het wit , zwart of roze

Ik vind dit een betere optie dan die macbook air, maar das mijn mening he:P

Bijdrager
    1984
    ”gandalf”

Alleen zit ik eraan te denken om een wat compactere notebook erbij te nemen. Dat is vooral erg handig omdat ik veel buiten de deur vergader en dan aantekenen neem. Ik heb geen zin om te zeulen met een normale notebook en ook voor presentaties is een compact apparaat handig. Dus ……………………..

Bijdrager
    Misja

Hear, Hear! :D

Bijdrager
    Soulshaker

read read

http://link.marktplaats.nl/195622924

vanaf 350 euro, valt goed mee

wel een paar nadelen, geen garantie, 10.6 zal er hoogstwaarschijnlijk niet op kunnen draaien, verouderde hardware, maar voor de officetoestanden zijn de laatste 2 nadelen niet van toepassing

Bijdrager
    diotav

Ik zou persoonlijk wachten totdat er een nieuwe SSD in de Air zit .. de huidige is 2x langzamer als de gemiddelde SSD.

Bijdrager
    awi

of zoiets:

vanhttp://www.irextechnologies.nl

je kunt met de stylus aantekeningen maken over je pdf documenten, scherm is e-ink 10,2 “

Bijdrager
    gandalf

Eerlijk is eerlijk, een Mac Tabblet zou wel geweldig zijn! 8) :lol: :P

Bijdrager
    Soulshaker

ik zou de macbook air eigenlijk afraden.
    Die is in mijn mening enorm overprised (1666 euro voor het basismodel:x :sealed: ), een prestigeproject van apple in mijn ogen.
    Ok , hij ziet er leuker uit, en heeft OSX, maar daarmee eindigd het
    Je kan een ultraportable kopen voor maar 1/4 van de prijs , ok je hebt dan alleen keuze tussen linux en Windows, maar voor 1200 euro uit te sparen zou ik het niet erg vinden

Bijdrager
    2xdutch

Ik ben ontzettend in mijn nopjes met de MacBook Air. Ongeveer dezelfde reden, ik ben veel op reis en dan leer je snel dat al dat gewicht dat aan je schouder hangt zwaarder telt :lol: dan de wat snellere processor van de macBook Pro. Zeker als het alleen om tekstverwerken, e-mail en internet gaat.

De MacBook Air heeft inderdaad die wat professionelere uitstraling en bovendien, een gehackte MSI Wind, waarvan de WiFi nog niet werkt, geef je daar toch nog 450 euro aan uit? Leuk voor de hackers, maar niet als je er je brood mee moet verdienen.

Koop er wel de USB netwerk adapter bij. Lang niet alle hotels hebben WiFi, soms hebben ze breedband via een kabeltje en dan zit je, als je niet ook je Airport express bij je hebt. En dan nog Mobile Me (of iets vergelijkbaars) om al je mail, agenda’s en adressenboeken in synch te houden en iDisk voor je bestanden, anders zoek je je rot naar waar die laatste versie van je verslag nou ook al weer stond.

Bijdrager
    Soulshaker

Een laptop met 1 usb poort, een batterij die niet te vervangen is, ramgeheugen en hardeschijf die niet te vervangen is, geef jij daar 1666 euro aan uit:?
    Is dat die “profesionele uitstraling”
    Je moet er ook al 2 jaar apple care bijkopen , want als er na 1 jaar iets defect is (iets heel simpel bijvoorbeeld; de batterij) kun je hem nog alleen gebruiken als presse papier:?
    Of je blauw betalen aan herstellingen , die optie heb je ook :P

Bijdrager
    MrAcid

Mensen die dingen kopen om er zakelijk op te werken hebben wat andere criteria dan een gemiddelde student die er de hele dag aan kan hobby-en hé?

Bijdrager
    P3t3r

…niet kopen, is een miskoop vind ik nog steeds, ook bijna een HALF JAAR later…, zie;

…gepost 26-apr-08;

Tja, als early-adaptor en tevens ‘switch’ gebruiker
    (van Windoos -> Mac.) wilde ik mijn ervaring delen
    over mijn fonkelnieuwe MB Air!… Helaas kan ik
    NIET de euforie delen over de Macbook Air,
    waarvan ik het topmodel heb gekocht = 1.8GHz
    en 64GB SSD flashdrive.

====================================
    INSTALLATIE XP ALLEEN MET SUPERDRIVE!
    ====================================
    1. Windows (XP) laat zich alleen installeren
    met de Apple SuperDrive en niet met andere
    externe USB DVD-drives zoals bijv. een LaCie
    NEC 3500 DVD-drive;
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6632039&#6632039
    …die WEL OSx Leopard opnieuw kan
    installeren c.q. booten maar Windows (XP)
    niet!

================================
    ONTWERPFOUT HITTE PROBLEEM AIR:
    2. de macbook air CPU welke bestaat uit
    twee cores wordt te heet bij het afspelen
    van bijv. Flash videoclips zoals YouTube en
    schakelt 1 CPU uit waardoor OSx hangt
    totdat deze weer afkoelt…
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1415343&tstart=0
    De notepal van http://www.coolermaster.com/
    biedt nu enige verkoeling… Bij het kijken van
    het http://www.nosjournaal.nl/ van < 5 min.
    loopt de CPU temperatuur op > 86’C.!
    terwijl user / CPU load maar < 25 / 28% is!
    http://www.xs4all.nl/~unltd/heet_air.jpg

LAGE RESOLUTIE AIR iSIGHT CAMERA:
    3. de resolutie van de iSight camera
    is fors lager en kan niet goed overweg
    met ‘low-light conditions’ zoals je deze
    in kantoren/woonkamers aantreft t.o.v.
    de macbook pro. video-conferencing
    via iChat of Skype haalt met een Air
    niet het gewenste resultaat.
    http://www.xs4all.nl/~unltd/lowres.jpg

=========================
    SSD FLASH DRIVE NIET SNEL:
    =========================
    4. Last but not least, de SSD 64Gb heeft
    niet een erg fraaie data-transferrate als
    jet het vergelijkt met conventionele
    harddisks. Ik haal slechts 91 Kb/sec.
    (random) schrijfsnelheid…, zelfs m’n
    Nokia E61i telefoon is sneller?
    http://www.xs4all.nl/~unltd/speedtool.gif

=============================
    BOOTCAMP 2.1. INSTALLEERT NIET:
    =============================
    5. weer een extra probleem voor de Macbook Air,
    want bootcamp update 2.1 weigert te installeren
    onder XP. Het programma wordt gestart en luttele
    seconden later breekt het af en is het Boot Camp
    2.1 update programma gestopt / weg uit de Task
    Manager.

Kent iemand eigenlijk een OSx programma
    waarmee je ook de accesstijd kan meten
    van je hdd? (DriveGenius?) bijv. in msec.?

Mijn conclusie: KOOP een Macbook Pro en
    GEEN MB Air…

P3t3r.

Bijdrager
    Soulshaker

En die heeft de TS al

@gandalf, ik hoop dat je genoeg informatie hebt

Ofwel een ultraportable waarop je kunt werken (of “hobbyen” zoals meneer Acid het zo mooi formuleerde:D )
    Ofwel een MB air , een bakplaat met ssd die trager schrijft dan die van een gsm
    Ofwel koop je een gewone macbook
    Ofwel koop je niets :P

Heb je al iets beslist ofzo?

Bijdrager
    2xdutch

Ik zou niet precies weten waarom je op een 64GB drive ook nog eens met bootcamp Windows XP zou willen installeren. Dan ben je beter uit met een MSI Wind ja. Flash drive eens, (nog) veel te langzaam en veel te duur.

Om op die MSI OSX te zetten, en dus voorlopig bij 10.5.2 te blijven en zonder WiFi is wel leuk als hobby project, maar ermee werken kan je niet. En dat was de vraag in de originele post!

Verder begrijp ik best dat een student een ander budget heeft dan ik. ’t is al even geleden en voor de PC’s kwamen, er was net een Pet computer en dat soort spul, maar ooit studeerde ik ook. Maar nogmaals, dat was de originele vraag niet. Iemand overweegt een MacBook Air te gaan gebruiken en vraagt of dat fijn werkt. Ja dus!

Bijdrager
    sven-

Of je blijft een echte Apple fan en neemt die MacBook Air (want het is een super mooi ding)
    Of je luistert naar Soulshaker die absoluut geen fan is van de MacBook Air:P

Bijdrager
    Soulshaker

@2xdutch

Wie zegt dat er OSX op die MSI moet?
    Dat was maar ter info dat het mogelijk is
    Met xp kan je er zeker mee werken

En fijn werken op die air , tja, met die 1 usb poort zal je toch :

-een usb hub moeten meenemen
    -een ethernetadaptor met usb (in het geval dat je geen wifi hebt)
    -een superdrive

En de vraag is, gaat dat allemaal samenwerken
    Als bv die ethernetadaptor met de superdrive en bv een usb stick allemaal in die usb hub steekt:?

Bijdrager
    diotav

Ik snap niet dat ‘switchers’ een MacBook Air kopen als eerste Mac ..

Bijdrager
    spacefreek
    ”gandalf”

Eerlijk is eerlijk, een Mac Tabblet zou wel geweldig zijn! 8) :lol: :P

Zoiets?

Bijdrager
    1984

80% van de mensen die hier om advies vragen voordat ze een Mac aanschaffen ,hebben de beslissing al genomen voordat ze het bericht plaatste.

Bijdrager
    Dbakker
    ”diotav”

Ik snap niet dat ‘switchers’ een MacBook Air kopen als eerste Mac ..

Helemaal eens.
    Ik kreeg pas echt plezier van m’n Air nadat ik een iMac erbij gekocht had in combi met MobileMe.
    Zonder die iMac had ik liever voor ’t zelfde geld* een MacBook Pro gehad.
    Groter scherm, ingebouwde DVD, sneller etc. maar wel ietsje dikker, maar goed ’t is wel je enige Mac dan.

:)

Douwe-Jan

[size=9:38178c7e1c]* Zelfde geld omdat ik vind dat een superdrive bij een Air echt een must is.[/size:38178c7e1c]

Bijdrager
    t551248

Ik zou het lekker houden bij de MacBookPro en naar de sportschool gaan voor het geld wat je bespaart met het niet aanschaffen van de MB Air.

Succes met je keuze.

Bijdrager
    michi_rishi

Ik heb nu ruim drie maanden een Macbook Air en ben daar heel tevreden mee. Maar keer op keer worden er onterechte vergelijkingen gemaakt met andersoortige laptops. Het gaat niet op om deze computer te vergelijken met een speelgoed laptop als de EEE pc of een werkpaard als de Macbook Pro. De Macbook is een veel goedkoper product. Het plastic heeft niet de uitstraling van het aluminium van de Macbook Air en het beeldscherm van de Macbook haalt ook niet de kwaliteit van de Macbook Air. Als je de Macbook Air beoordeelt op waar hij voor gemaakt is, dan is hij simpelweg onovertroffen:

volwaardig toetsenbord met achtergrondverlichting (kan geen EEE pc aan tippen);
      superscherp LED scherm met fatsoenlijke resolutie (niet te vergelijken met de Macbook);
      voldoende krachtige processor;
      lichtgewicht en echt portable;
      lange levensduur van de accu;
      zeer representatief uiterlijk.[/list:u:924c3338da]

Aansluitingen
      Hoewel ik op mijn iMac niet zonder audio-in, LAN- en Firewire aansluitingen kan en standaard een USB-hub heb aangesloten (printer, cardreader, iPhone dock, iPod dock, toetsenbord, TomTom, evt. andere accessoires), heb ik nog nooit gemerkt dat ik op mijn Macbook Air een aansluiting mis. Afwisselend gebruik ik de USB voor de Superdrive en om een iPod, iPhone of camera op aan te sluiten. Verder heb ik niets nodig.
      Warmte
      Hoewel de Macbook Air warm wordt als je video bekijkt heb ik daar nooit hinder van ondervonden. Mijn vorige Powerbook 12″ werd minstens zo warm.
      Foto’s bewerken
      Als ik op vakantie een dagtochtje heb gemaakt, dan kan ik heerlijk de foto’s importeren en bewerken in iPhoto en dan een fotopresentatie geven. Geen probleem om een stuk of twintig foto’s te bewerken. De processor is snel zat en de beeldkwaliteit geweldig! (maar voor echte fotoreportages gebruik ik natuurlijk mijn iMac).
      Aparte superdrive
      Ik heb deze wel meteen bijgekocht om af en toe ook onderweg een cd te kunnen branden met foto’s of muziek. Maar ik ben blij deze niet is ingebouwd. Waarom zou ik altijd zo’n ding mee moeten nemen als ik hem toch niet dagelijks nodig heb? Als ik hem aansluit werkt het echter perfect!
      Portable gebruik
      Tijdens een picknick of een dagje aan het strand kan ik spontane ingevingen direct op mijn Macbook Air verwerken. Het beeldscherm heeft een geweldig contrast, de batterij gaat lekker lang mee en het gebrek aan aansluitingen beschermen de binnenkant tegen stof en zand.
      Presentaties geven
      Als ik een presentatie geef dan krijg ik altijd complimenten over mijn Macbook Air. Iedereen wil hem even vasthouden en allemaal zeggen ze hetzelfde: ‘voelt heel degelijk aan. Hoe is het mogelijk dat het allemaal in zo’n klein doosje past!”

Kortom: ik kan de Macbook Air van harte aanbevelen als tweede computer.

Bijdrager
      2xdutch

@soulshaker

Als je zo’n bericht plaatst op een Mac forum ligt de suggestie toch voor de hand? Maar inderdaad, als je wel met Windows wilt werken is elke netbook onderweg een prima alternatief, dat qua prijs/prestatie verhouding nauwelijks te kloppen is. Zeker als het alleen om het bijhouden van je mail gaat. Ik heb dus ook de Asus eeePC 4g gekocht, voordat de iPhone 3G uitkwam. Hier is het enigszins off-topic.

Je zult wel gelijk hebben met je hub scenario, ik zou niet op het idee komen om dat op die manier zelfs maar te proberen, want je denkt dan als iemand die een desktop wil vervangen door een MacBook Air. Het is hier al herhaaldelijk gezegd (en in de post hier net boven nogmaals) en ik ben het daar helemaal mee eens: De desktop staat thuis en op kantoor. De MacBook Air is voor onderweg, op reis, in de trein, op het vliegveld, in een vergadering, een beurs of op een seminar. Typisch van die scenarios waarin je dus lang met die laptop tas aan je schouder loopt. Het enige dat ik altijd bij me heb is het USB ethernet modem, voor de hotels die geen WiFi hebben (een airport express zou ook werken en heft als voordeel dat je in een vergadering gelijk een draadloos netwerk kunt opzetten). De externe superdrive ligt altijd thuis want blijkt in de praktijk onderweg niet nodig. Voor naslagwerken, films, muziekcollectie etc. kun je evt nog een externe 2,5 inch drive meenemen, als je iDisk te klein is of te langzaam of onbereikbaar. En dan nog een USB kabeltje om de GSM als UMTS modem te kunnen gebruiken als het mailen echt niet kan wachten. Meer heb ik niet nodig. Als je dat wel hebt dan kies je een andere machine en zeul je daar mee, zo simpel is het:) Je kiest wat voor jou het beste werkt, voor mij is dat travelling light (en ik kom 3x per week in het fitness centre als ik niet op reis ben!)

Overigens ben ik bijna zover dat ik voor korte reisjes van een of twee dagen naar een bespreking of klant waar een WiFi netwerk is dat ook toegang tot het internet geeft, alleen nog maar de privé iPhone meeneem en de smartphone van de zaak. Want op kantoor krijg ik de Macs makkelijk aan de exchange server, maar on the road niet en de systeembeheerder vrgaen daaraan mee te werken is nog moeilijker dan hier een MacBook Pro <-> MacBook Air discussie voeren :cry:

Bijdrager
      2xdutch
      ”mac

Ik heb nu ruim drie maanden een Macbook Air en ben daar heel tevreden mee. Maar keer op keer worden er onterechte vergelijkingen gemaakt met andersoortige laptops. Het gaat niet op om deze computer te vergelijken met een speelgoed laptop als de EEE pc of een werkpaard als de Macbook Pro. De Macbook is een veel goedkoper product. Het plastic heeft niet de uitstraling van het aluminium van de Macbook Air en het beeldscherm van de Macbook haalt ook niet de kwaliteit van de Macbook Air. Als je de Macbook Air beoordeelt op waar hij voor gemaakt is, dan is hij simpelweg onovertroffen:

{knip}

Als ik een presentatie geef dan krijg ik altijd complimenten over mijn Macbook Air. Iedereen wil hem even vasthouden en allemaal zeggen ze hetzelfde: ‘voelt heel degelijk aan. Hoe is het mogelijk dat het allemaal in zo’n klein doosje past!”

Kortom: ik kan de Macbook Air van harte aanbevelen als tweede computer.

Helemaal mee eens en tja, ik denk ook nog met heimwee terug aan mijn Powerbook G4 12″. Het was mijn eerste Mac nadat ik de eerste mini had uitgeprobeerd en besloot te switchen. Die 12″Powerbook had Apple van een nieuw binnenwerk met Intel processor etc moeten voorzien.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.