-
Q:
Wel of niet Dropbox account upgraden?
Hoi,
Al geruime tijd loopt mijn Dropbox te zeuren en te mauwen dat hij bijna vol is en dat ik moet upgraden. Nu heb ik even gekeken wat je krijgt als je upgradet en het ziet er op zich leuk uit, maar er zitten ook nadelen aan.
Voordelen:
2 tb opslag
Overal je bestanden bij de hand. (Werk op meerdere pc’s,dus is voor mij best handig.)
Nadelen:
De prijs. €11,99 per maand vind ik vrij prijzig.
Het bedrag kan zover ik gezien heb niet rechtstreeks van je bankrekening worden afgeschreven, maar gaat via je iTunes tegoed of Google play tegoed.
De beveiliging van je bestanden. Er is me wel eens verteld dat de beveiliging van Dropbox zo lek als een mandje is.
Wie o wie kan me bij dit dilemma helpen, of weet een betere clouddienst? Gebruik trouwens ook iCloud drive voor Windows, maar de synchronisatie daarvan vind ik lichtelijk om te huilen (synchroniseert enkel na opstarten van pc.Je kunt op Dropbox.com gewoon betalen zoals je wilt. Per maand, per jaar (twee maanden gratis). IDEAL, PayPal, automatische incasso.
En wat mensen zeggen qua veiligheid moet je niet serieus nemen. Hoop bangmakerij. Dropbox is een van de veiligste diensten op aarde.
Ik gebruik ook Dropbox free. Ik dacht dat ik daarop maximaal 2GB aan ruimte heb. Maar ook gebruik ik Sync (werkt precies zoals Dropbox).
Sync heeft 5 GB vrije ruimte:
Wat je ook kunt gebruiken is Google Drive (je moet wel een gmail-account aanmaken). Heeft 15 GB vrije ruimte.
InactiefAnoniem25 juni 2019 om 16:20Dropbox is voor mij tot nu toe de beste Clouddienst. Ben al jaren klant en er is tot nu toe niets fout gegaan. Staatsgeheimen zet ik er niet in en voor de rest werkt het perfect. Zeker na de laatste update.
InactiefAnoniem25 juni 2019 om 17:47Shmoo mag best wel kritischer zijn op Dropbox. Lees bijvb dit artikel:
Is Dropbox Secure? 9 Ways To Make The File Sharing Service Safer To Use
Hier nog een review van enkele cloudservices en hun veiligheid:
@Lolsmurf,
Die link gaat over een lek in 2017. Maar heeft iCloud geen lek gehad? Of Google Drive? Kortom, het gebeurt wel eens. Ook bij anderen. misschien een tip:
Ik voorzie de meeste “delicate” documenten op dergelijke sites, zoals wachtwoorden e.d. van een wachtwoord. Maak eerst een .pdf en daarna versleutel ik dat.
…en dan is er nog de mogelijkheid om je eigen Cloud dienst te gebruiken. Je zet je bestanden gewoon lokaal op een externe harddisk. Dit is echter geen ‘gewone’ harddisk, maar een Cloud Drive. Zo kun je altijd en overal bij je bestanden.
Een voorbeeld van zo’n disk is de Western Digital MyCloud, maar er zijn meer aanbieders. Dit is de simpelste oplossing, waar echt iedereen mee overweg kan. Ook een NAS biedt in de meeste gevallen deze functionaliteit, maar is soms net iets lastiger te gebruiken in macOS.
Voordeel: Eenmalige aanschaf en alles in eigen beheer.
Nadeel: De disk is geen backup-medium. Bij een calamiteit is de data weg. Je zult dus altijd een backup moeten maken in een externe Cloud. Ik ben zelf fan van BackBlaze. Relatief goedkoop, gemakkelijk, lage systeemdruk en gewoon geen omkijken naar.
@Shmoo, roep je nou (weer) iets zomaar? Over welke verdwaalde MacFreaker heb je het. En wat dan nog? Er is niets fout met MacFreak, en daar zie ik jou ook regelmatig. Ben jij soms verdwaald?
Ik heb de post van @shmoo verwijderd. Bood totaal geen (positieve) toegevoegde waarde aan het topic.
Dropbox is verreweg de beste wat mij betreft.
Stack had/heeft 1Tb gratis dus dat is de goedkoopste maar zeker niet de beste.
Google Drive is handig voor erbij.
OneDrive is ook best goed, valt me erg mee voor MS. Maar dat komt ook omdat ik een gratis 1Tb heb als docent.
iCloud is tot nu toe waardeloos.
InactiefAnoniem26 juni 2019 om 08:21@Aartjan.nl/blog: eens
@Shmoo Top, bedankt!
InactiefAnoniem27 juni 2019 om 18:37Dit soort onderwerpen zijn nu naar mijn mening van die onderwerpen waarmee een site als OMT zich echt kan onderscheiden van de rest door hier eens een artikelenreeks aan te wijden. Helaas snapt men dit niet. Echte achtergrondartikelen komen hier jammer genoeg zelden voorbij. Je zou zeggen met een betaalde redactie mag je meer inhoud verwachten, helaas…….
Dropbox is een prima dienst, maar echt veel te prijzig. De recente prijsverhoging gaat te ver. Upgrade naar 2TB, leuk echter voor veel mensen veel te veel en zal men niet gebruiken (en dat weet dropbox ook) smartsync, mooi eindelijk, maar waarom moet dat meer geld kosten terwijl andere diensten dit er gratis aan toe hebben gevoegd. (Onedrive, iCloud) Ik denk dat Onedrive meest waar voor je geld biedt, krijg je er ook nog een hele officie suite bij.
Dropbox richt zich duidelijk op business, de gewone gebruiker is absoluut geen prioriteit.
Ik zou niet doodstaren op dropbox maar goed kijken wat andere bieden.
InactiefAnoniem29 juni 2019 om 17:14@Elduderino, in principer wel eens, maar kwaliteit heeft (overal) zijn prijs.
Dropbox richt zich duidelijk op business, de gewone gebruiker is absoluut geen prioriteit
Vooral op betalende gebruikers die bepaalde standaarden en kwaliteit eisen. Dat dit meestal meen zijn die in teams werken of ZZP’ers of wat dan ook, ja dat is logisch. Het is ook een sector waar vooral gekeken wordt naar, hoeveel opslag krijg ik zo’n dienst gratis. En het bedrijf dat het meeste gratis opslag geeft is dan de beste. Dat is Dropbox niet, naar die mensen zoekt het zeer zeker niet meer nee.
Omwille van dit zelfde dilemma ben ik overgestapt op pCloud. En heb gratis Dropbox er nog bij. Werkt nagenoeg het zelfde en even prettig als Dropbox maar kost wat minder. En wil je hoog niveau encryptie dan kun je dit los er bij kopen.
<p class=”cite”>Shmoo op 29 juni 2019 om 18:03</p>
Dropbox richt zich duidelijk op business, de gewone gebruiker is absoluut geen prioriteit
Vooral op betalende gebruikers die bepaalde standaarden en kwaliteit eisen. Dat dit meestal meen zijn die in teams werken of ZZP’ers of wat dan ook, ja dat is logisch. Het is ook een sector waar vooral gekeken wordt naar, hoeveel opslag krijg ik zo’n dienst gratis. En het bedrijf dat het meeste gratis opslag geeft is dan de beste. Dat is Dropbox niet, naar die mensen zoekt het zeer zeker niet meer nee.
Ik heb het dan ook niet over de mensen welke naar gratis oplossingen zoeken. Maar ook de betalende gebruiker wordt duidelijk achter gesteld. Een functie als smartsync kwam alleen beschikbaar voor de dure en op zakelijk gerichte abonnementen. Waarom? Bij anderen wordt het gewoon aan het standaard plan toegevoegd. Dropbox voegt het uiteindelijk toe, maar maakt onmiddellijk de abonnementen duurder. Dus volgens Dropbox is elke nieuwigheid een paar euro per maand waard. Ah, dan krijg je 2TB erbij, geweldig! Slimmeriken, want die weten ook wel dat het hun per saldo niks kost en flink inkomsten geregeerd. Ik zou namelijk wel eens cijfers willen zien van het hoeveelheid abonnees welke de 1TB volledig verbruiken. Dropbox is een prima dienst, maar niet tegen elke prijs. Het is een beetje een Evernote (overigens een geweldig product, waar geen fatsoenlijk alternatief voor bestaat) Ik gebruikte Dropbox, en ben over naar Onedrive. Zeker niet slecht, en MS voegt er ook nog eens extra functionaliteit aan toe zonder de kosten te verhogen. Is het kwalitatief slecht? Nee.
Voor gratis mag je niks verwachten, maar voor een 9,99 per maand wel, en die verwachting is dan niet een prijsverhoging voor nieuwe functionaliteit. Ik had graag bij dropbox gebleven…maar iemand bij dropbox is in verstand kwijtgeraakt.
Ik denk dat je er te veel achter zoekt omdat je teleurgesteld bent. Dat is natuurlijk prima, als OneDrive voldoet voor minder en het werkt moet je dat ook zeker blijven gebruiken maar je argumenten over Dropbox kan ik niet plaatsen.
Ik zie niet waarom Dropbox fout zou zitten als het een nieuwe mogelijkheid zoals Smart Sync eerst lanceert op bepaalde categorie abonnementen i.p.v. meteen voor iedereen online gooit. Apple doet niets anders dan dat. Apple Pay druppelsgewijs lanceren, een iMac Pro alleen in spacegrijs en de gewone iMacs niet. En dat je voor een Mac gemiddeld 250,- te veel moet afrekenen … ?
Als je een nieuw type Retina scherm in je device krijgt dan moet je bij Apple ook altijd een hogere prijs betalen voor het product. Zo werkt dat in het begin en dat is natuurlijk ook marketing omdat ze die paar honderd euro over een jaar of zo er weer vanaf willen halen. Dan zitten ze weer op dezelfde prijs als voorheen, allemaal vrij logisch en heel normaal, overal op de wereld zie dat bij bedrijven gebeuren.
Het aantal GB’s heeft waarschijnlijk met schaalbaarheid van het systeem te maken. Als je enkel met TB’s schuift dan kun je veel beter je systeem indelen dan wanneer je mensen 50GB en 200GB laat afnemen of andere fragmenten, dat wordt moeilijker indelen.
Microsoft heeft ook nog Office waar OneDrive onderdeel van is + nog zoveel andere producten waar OneDrive centraal aan staat dus inkomsten kunnen ze op meerdere varianten verdienen. Dropbox is puur een SaaS (Software as a Service) dienst. Niet zomaar eentje maar het eerste bedrijf op aarde dat binnen tien jaar meer dan 1 miljard omzet wist te realiseren dat is extreem knap binnen een SaaS constructie, zonder hardware te verkopen. Ze blijven ook nog steeds groeien.
Ik denk dat ze het extreem goed doen, er komen een hoop nieuwe dingen aan zoals en complete nieuwe Dropbox app die als een soort standalone Finder achtige app gaat werken en waar alles in gebundeld zit. Chat, Dropbox Paper, integraties. Heel veel mensen halen denk ik ook niet alles uit Dropbox en gebruiken de dienst nog extreem beperkt, enkel als sync dienst. Als je alleen al kijkt hoeveel integraties er mogelijk zijn en wat je allemaal zou kunnen automatiseren. Google G-suite apps en Microsoft Office integraties zitten gewoon gebundeld.
Als ik het filmpje hierboven bekijk dan denk ik vooral, wat is Finder achterhaald. Waarom zit zoiets niet in Finder gebundeld, Berichten app, Agenda, iTunes en Notities als embedded container apps in de sidebar. Dat idee wat je op de iPad hebt en daar nooit uit de voeten komt. Dat je rechts zo’n iPhone formaat app kan zetten om in twee apps tegelijk te werken. Het idee is geweldig maar op de iPad werkt het voor geen meter. Op macOS zou dat gewoon in Finder gebundeld kunnen worden. Waarom zou je Finder moeten vetalen om een collega te appen of samen een afspraak te maken.
Natuurlijk zou ik ook liever 100 of 75,- betalen voor een jaar Dropbox maar 120,- is niet het einde van de wereld. Er zijn meer dingen in het leven waar je bijna nooit de goedkoopste prijs voor zult betalen.
InactiefAnoniem30 juni 2019 om 11:03Wat een goed stuk van @Shmoo…‼️
<p class=”cite”>Shmoo op 30 juni 2019 om 10:41</p>
Ik denk dat je er te veel achter zoekt omdat je teleurgesteld bent. Dat is natuurlijk prima, als OneDrive voldoet voor minder en het werkt moet je dat ook zeker blijven gebruiken maar je argumenten over Dropbox kan ik niet plaatsen.Prachtig stuk hoor, maar om aan te nemen dat ik teleurgesteld bent gaat een beetje ver. Als klant verwacht ik echter iets anders van dropbox en dat is geen prijsverhoging met een argument “ moet je eens kijken wat je van ons krijgt” voor iets wat niet heel bijzonder is. Ik vindt het eerder zonde voor een mooie dienst.
Ik geef aan dat naar mijn mening dropbox zich uit de markt prijst…. nieuwe functionaliteit komt tegen een prijs en dat is opvallend gezien de concurrentie en daarbij bekruipt mij het gevoel dat een bepaalde doelgroep niet meer interessant voor dropbox is.
Het prachtige filmpje is allerminst indrukwekkend, niet uniek maar geeft duidelijk op welke groep zij zich richten.
De schaalbaarheid en het aantal GB’s vindt ik niet aannemelijk . Hoezo is het moeilijker om met GB’s te schuiven? Jij denkt dat ze voor elke klant die 2TB volledig gereserveerd laten? Reken er maar op dat hun werkelijke capaciteit ver onder de verkochte/aangeboden capaciteit ligt. Maar doet er allemaal niet toe, het was eerst 1TB, nu 2. Ik vindt het eerlijk gezegd een vreemde stap. Begrijpen doe ik hem wel, want het is een beter excuus om de prijzen te kunnen verhogen, zonder dat het hen werkelijk meer kost.
Hiermee probeer ik aan te geven dat de topic starter ook even verder moet kijken.
Dat jij het voor lief neemt, perfect, niet iedereen doet dat. Uiteindelijk bepaalt iedereen zelf wat een dienst waard is.
Ja maar wat je op dit soort sites heel erg veel ziet gebeuren, en dat is iets waar ik heel slecht tegen kan, dat mensen (niet dit specifieke geval) heel erg snel roepen dat iets een Dropbox alternatief is.
Ik bedoel als je naar de Honda garage gaat en je koop daar een sportief autootje + Max Verstappen racing-pakket dan koop je nog lang geen auto die Max zelf gebruikt.
Als mensen STACK en dat soort Johnny Schuurpapier bedrijfjes gaan vergelijken met de dienst die een miljardenbedrijf levert en waar medewerkers werken die gewoon aantoonbaar het neusje van de zalm in hun vakgebied zijn dan heb je denk ik ergens in de baarmoeder klem gezet of heeft je moeder je laten stuiteren. Dan begrijp je iets niet goed.
InactiefAnoniem30 juni 2019 om 22:35Ik heb een beetje onderzoek op internet gedaan, het meest zegt dan de reacties van lezers op een review of test. Daarbij lees ik geregeld dat Dropbox bij problemen erg moeilijk bereikbaar is. Op e-mails wordt gewoon niet gereageerd. Dus wees bewust dat je geen onvervangbare informatie op Dropbox zet zonder een goede backup. Voorts is de rode draad dat Dropbox al lang niet meer aan de top staat. Natuurlijk zijn ze nog best wel goed, maar zeker niet meer de beste. Kijk gewoon eens goed rond en probeer er een aantal uit, en kies die service die het beste bij jouw behoefte aansluit. Vaak is er een trial versie.
google gewoon is op ‘best cloud service’, of klik op een van de links hieronder
https://www.techradar.com/news/the-best-cloud-storage
https://www.creativebloq.com/buying-guides/best-cloud-storage
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.