6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Niet meer actief

Wel of geen VBR en Foutcorrectie gebruiken Bij rippen AAC

Ik heb een vraag ……

Als ik cd’s rip doormiddel van Itunes voor mijn Ipod,
    maakt het dan nog verschil uit als ik VBR en of de FOUTCORRECTIE inschakeld.

Dit kan in Itunes bij voorkeuren ingeschakeld worden.

Maakt dit nog verschil uit in kwaliteit van de geripte muziek.

Ik gebruik nu 256kbps AAC voor mijn Cd’s, dit bevalt op zich goed.

Ron.

Bijdrager
    LEXY

The advantages of VBR are that it produces a better quality-to-space ratio compared to a CBR file of the same size. The bits available are used more flexibly to encode the music more accurately, with fewer bits used in less demanding passages and more bits used in difficult-to-encode passages.

Verder betwijfel ik of ‘FOUTCORRECTIE’ hoorbaar is, maar ach baat het niet dan …

Bijdrager
    Nikita

Foutcorrectie is volgens mij vooral handig bij oude cd’s die niet meer echt in optimale staat zijn. Bij nieuwe cd’s zal het weinig uitmaken.
    VBR kan er voor zorgen dat je nummers wat kleiner zijn; of beter klinken in drukke stukken (dan heb je dus een hogere bitrate) en een lagere bitrate in rustige / stille stukken.

Foutcorrectie gebruik ik zelf niet, VBR wel.

Bijdrager
    dr.cody

Die foutcorrectie haalt bepaalde tikken uit je nummers. Deze ontstaan als je cd niet goed gelezen wordt. (door krassen of stof/vuil)

Je CD wordt dan geoversampled (in plaats van een keer wordt het zelfde deel ongeveer 4 keer gelezen). Daarom duurt het ook wat langer met rippen.

En over VBR ben ik ook erg positief over, de bestandjes worden weer iets kleiner maar de qualitiet blijft behouden.

Gewoon aan zetten die handel.

Bijdrager
    Niet meer actief

Bedankt voor antwoorden …….. ik neem aan dat jullie ook alles in AAC encoden / rippen.

En geen MP3 meer gebruiken.

Bijdrager
    Niet meer actief

Zeer vreemd ……..

Ik heb nu 2x dezelfde cd geript in Itunes, eenmaal met VBR aangevinkt en eenmaal zonder.

Nu blijkt dat de met VBR geripte ofwel ge-encode muziek iets groter is geworden dan dat ik het heb geript zonder dat VBR aangevinkt was.

Voorbeeld;

* David Bowie – absolute beginners full version

Met vbr 15,7 MB
    Zonder 14,7 MB

*Duran Duran – A view to a kill

Met VBR 7MB
    Zonder 6,6MB

Nu snap ik het even niet meer …. Dit is dan toch de omgekeerde wereld van VBR :?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.